کد خبر: ۳۷۶۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۱۳ بهمن ۱۳۹۰
شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه جلسه دیگری اما این بار غیر علنی درباره اوضاع سوریه تشکیل داد.

به گزارش شبکه خبر این نشست یک روز پس از ناکامی غربی ها در تصویب قطعنامه ای در جلسه عصر سه شنبه برگزار می‌شود که کشورهایی مانند روسیه و چین با پیش نویس قبلی قطعنامه مخالفت کرده بودن

د.سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پایان جلسه اخیر به خبرنگاران مستقر در سازمان ملل گفت: جلسه امروز سازنده بود و اگر گفتگوها به همین روال ادامه یابد، احتمال توافق اعضای شورا وجود دارد.

رایس البته به وجود اختلاف نظر در میان اعضای شورای امنیت درباره سوریه اذعان کرد و گفت: هنوز موضوعات مهمی مطرح است که اعضای شورا درباره آنها اختلاف نظر دارند و یکی از آن موارد، موضوع درخواست برکناری بشار اسد از قدرت است.

مارک لیال گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز پس از این جلسه به خبرگزاری آسوشیتد پریس گفت: ما در انتظار رای گیری در هفته جاری هستیم ولی با اختلاف نظرهایی که در مورد موضوعات مهم وجود دارد، هنوز به مرحله رای گیری نرسیده ایم.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه نزد سازمان ملل متحد که در نشست عصر سه شنبه مخالفت صریح مسکو با پیش نویس قطعنامه کشورهای عربی را اعلام کرده بود، بعد از نشست روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در میان اعضای شورای امنیت درباره اینکه به چه ترتیب می توان درباره پیش نویس جدید به اجماع رسید، درک بهتری حاصل شده است.

چورکین قبل از آغاز نشست جدید نیز به خبرنگاران گفت: اگر لحن کنونی پیش نویس بویژه درباره موضوع برکناری بشار اسد تغییر کند، ما خیلی راحت تر می توانیم درباره تصویب قطعنامه صحبت کنیم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای مطبوعاتی درباره حضور وزیر امور خارجه این کشور در نشست روز سه شنبه شورای امنیت اعلام کرد: هیلاری کلینتون در پایان این جلسه در مقر سازمان ملل متحد با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود دیدار سه جانبه ای داشته و درباره موضوع سوریه گفتگو کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است اواخر این هفته نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار و در مورد سوریه گفتگو کند.

برخی از اعضای غیر دائم شورای امنیت مانند هند و آلمان اعلام کردند: انتظار می رود مراکش روز پنج شنبه، متن جدیدی را به شورای امنیت ارائه کند.

متن جدید پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

قطعنامه پیشنهادی کشورهای عرب درباره اوضاع سوریه با اصلاح و حذف سه بند مهم آن یعنی لزوم کناره گیری بشار اسد، برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل دولت وحدت ملی، امروز برای بررسی مجدد در اختیار اعضای شورای قرار می گیرد .

اصلاحیه جدید این متن ، فاقد برخی مواردی است که در نشست روز سه شنبه شورای امنیت ، منجر به اختلاف نظر اعضا شده بود .

در متن جدید ، موضوعاتی مانند واگذاری کامل اختیارات ریاست جمهوری از بشار اسد به معاونش، برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت اتحادیه عرب و جامعه بین المللی و تشکیل دولت وحدت ملی از متن جدید حذف شده است.

در این متن همچنین بندی که می گفت از ادامه انتقال سلاح به داخل سوریه ابراز نگرانی شدید و از کشورها درخواست می شود به مقابله با این انتقال بپردازند، حدف و بجای آن بر حل بحران های کنونی سوریه از طریق صلح آمیز و بدون مداخله نظامی خارجی گنجانده شده است.

در متن اصلاح شده قطعنامه پیشنهادی، ضمن ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع در سوریه و کشته شدن هزاران نفر، درخواست شده است تا هر چه سریعتر به انواع خشونت ها در آن کشور خاتمه داده شود.
 این متن ضمن قدردانی از اعزام ناظران اتحادیه عرب به سوریه، از اینکه ناظران به دلیل افزایش خشونت ها ماموریت خود را ناتمام گذارده اند، ابراز تاسف کرده است.

تاکید بر اهمیت باز گشت داوطلبانه مردم سوریه به خانه و کاشانه خود و استقبال از پیشنهاد روسیه برای میزبانی از اتحادیه عرب در مسکو با هدف مشورت های بیشتر، از دیگر بندهای این اصلاحیه است.

پیش نویس قطعنامه جدید در عین حال ادامه گسترده نقض حقوق بشر و آزادی های اولیه از سوی مقامات سوریه و نیز به کارگیری زور ضد غیرنظامیان، اعدام های خودسرانه، کشتار و محاکمه معترضان، کارکنان رسانه ها، شکنجه و هرگونه خشونت دیگر را محکوم کرده است .

طبق این متن از دولت سوریه درخواست شده است هر چه سریعتر به خشونت ها ضد مردم خاتمه دهد و از آنها حمایت کند.

عمل به تعهدات دولت سوریه بر اساس قانون بین المللی، قطعنامه های شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل از دیگر موارد مندرج در این قطعنامه است .

این پیش نویس همچنین آمده است نیروهای نظامی و مسلح سوریه باید از شهرها خارج شوند و به پایگاههای خود بازگردند و مسببان خشونت ها و ناقضان حقوق بشر، پاسخگوی اعمال خود قرار گیرند.

این قطعنامه همچنین روند سیاسی سوریه را به رهبریت مردم این کشور در محیطی به دور از خشونت و ارعاب فراخوانده است.

تشویق اتحادیه عرب بر ادامه همکاری با طرفین در سوریه و همکاری متقابل دولت سوریه با اتحادیه عرب و شورای حقوق بشر از دیگر بندهای متن قطعنامه جدید است.

این متن همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواهد خواست تا سه هفته پس از تصویب آن و در ادامه هر ماه، از روند اجرای آن گزارش دهد .

در اصلاحیه جدید همچنین پیش بینی شده است در صورتی که ظرف سه هفته به مفاد قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، از طریق مشاوره با اتحادیه عرب ، تدابیر بیشتری در نظر گرفته خواهد شد .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها