کد خبر: ۳۷۷۶۱۱
زمان انتشار: ۲۳:۲۴     ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
آمريكا با حمايت از همسايگان چين برای رويارويي با پكن، از آنان به‌عنوان ابزار فشار تعيين‌كننده اقتصادي سياسي عليه چين استفاده مي‌كند. لغو تحريم‌هاي ويتنام هم در اين چارچوب قرار مي‌گيرد.
به گزارش پایگاه 598، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز سفر تاریخی‌اش به ویتنام، تحریم تسلیحاتی این کشور را بعد از سه دهه به طور کامل لغو کرد.

اوباما ديروز با اعلام لغو كامل تحريم تسليحاتي ويتنام كه از سال 1984اعمال شده‌بود، گفت، اين حركت به‌معناي از بين بردن ميراث باقيمانده از جنگ سرد است. اوباما گفت كه اكنون دو كشور آمريكا و ويتنام كه زماني با هم در جنگ بودند، به اعتماد و همكاري متقابل رسيده‌اند.
 
جنگ آمريكا عليه ويتنام از سال 1955به‌مدت 20سال طول كشيد و طولاني‌ترين و جنجالي‌ترين جنگ اين كشور لقب گرفت. بعد از پايان جنگ، آمريكا تحريم‌هايي ازجمله تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ويتنام آغاز كرد كه تا همين سال گذشته ادامه داشت. در سال 2014بخشي از تحريم‌هاي تسليحاتي آمريكا عليه ويتنام برداشته ‌شد.
 
روابط آمريكا با ويتنام در سال‌هاي اخير بهبود يافته و اكنون با سفر اوباما به اين كشور، دور جديدي از روابط اين دو دشمن جنگ سرد آغاز شده ‌است. اما پشت پرده اين لغو كامل تحريم، رقابت خاموش اما بسيار مهم ميان واشنگتن و پكن است. دليل اصلي لغو تحريم تسليحاتي آمريكا عليه ويتنام، تقويت موضع اين كشور در رويارويي با چين است. ويتنام ازجمله كشورهايي است كه با چين بر سر آب‌هاي درياي چين جنوبي اختلاف دارد.
 
اين آبراه به‌دليل موقعيت جغرافيايي و مسير تجاري‌اش، از مهم‌ترين آبراه‌هاي جهان است. آمريكا با حمايت از همسايگان چين در اين رويارويي با پكن، از آن به‌عنوان ابزار فشار تعيين‌كننده اقتصادي سياسي عليه چين استفاده مي‌كند. لغو تحريم‌هاي ويتنام هم در اين چارچوب قرار مي‌گيرد. در سفر اوباما به ويتنام، قراردادهاي بزرگي ميان دو طرف به امضا مي‌رسد. ازجمله اين قراردادها، توافق 11.3ميليارد دلاري خريد 100هواپيماي بوئينگ از آمريكاست. با اين حال شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از تحليلگرانش در گزارشي اعلام كرد، در ويتنام هنوز فضاي سنگين بدگماني به آمريكا ميان مردم و برخي سياستمداران وجود دارد. به گفته سي‌ان‌ان، اين فضاي بدگماني در كنگره آمريكا هم وجود دارد و نمايندگان با طرح موضوع حقوق بشر، به‌دنبال كند كردن روند عادي شدن روابط تجاري با ويتنام هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها