کد خبر: ۳۷۸۷۲۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه دنياي اقتصاد درباره وضعيت بورس گزارش داده است: بورس تهران چهارمين روز از هفته جاري را با افت 4/ 0 درصدي شاخص كل به پايان رساند تا نماگر اين بازار براي دهمين روز متوالي كاري در كانال 76 هزار واحدي باقي بماند. كاهش چشمگير مولفه‌هاي اصلي بازار سهام (حجم، تعداد و ارزش معاملات) در كنار نوسانات با دامنه كوتاه بازار در روز‌هاي اخير بيش از هر چيزي بر تعميق ركود اين بازار تاكيد مي‌كند.

بررسي‌هاي «دنياي اقتصاد» نشان مي‌دهد تعداد و ارزش معاملات روز گذشته به ارقام پيش از تاريخ اجرايي شدن برجام رسيده است (اواسط دي‌ماه سال گذشته). اين دو متغير، عموما به‌عنوان شاخصي از فعاليت سهامداران خرد در نظر گرفته مي‌شود. از اين‌رو كاهش شديد اين مولفه‌ها در شرايط كنوني و رسيدن آنها به ارقام پيش از اجراي برجام، به معناي حضور بسيار كمرنگ حقيقي‌ها در معاملات بورس تهران است.

كارشناسان دلايل مختلفي را براي حضور كمرنگ اين معامله‌گران عنوان مي‌كنند. فاصله چشمگير بين واقعيات موجود با انتظارات پس از اجرايي شدن برجام، انتشار گزارش‌هاي سالانه شركت‌ها در مجامع در كنار برخي ابهامات در بازار جهاني از جمله دلايل قهر سرمايه‌گذاران خرد با بازار سهام به شمار مي‌رود. قرار گرفتن در فصل مجامع و همچنين برخي توقف‌هاي بلند‌مدت و كوتاه‌مدت نمادها از ديگر دلايل كاهش فعاليت معامله‌گران خرد در بازار سهام بوده است. از طرفي نيز اصلاحات قيمتي منجر به كاهش فعاليت سرمايه‌گذاران خرد در بازار شده است. اين موضوع از يكسو موجب بي‌اعتمادي فعالان تالار شيشه‌اي نسبت به خريد و از سوي ديگر موجب كاهش ميل سرمايه‌گذاران به فروش شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها