کد خبر: ۳۷۹۴۸۸
زمان انتشار: ۱۶:۱۱     ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
رئيس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي تاكيد كرد: چه سرمايه‌گذاري بزرگي در منطقه انجام داده‌اند و اين در حالي است كه ايران مي‌تواند با يك حركت همه معادلات را برهم بزند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، بيشتر او را به يك فرمانده عالي رتبه نظامي مي‌شناسند. فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيش از سرلشكر قاسم سليماني بوده و سال‌ها در اين سمت به نظام اسلامي و كشور خدمت كرده است.

سردار احمد وحيدي از فرماندهان با سابقه جنگ تحميلي و وزير دفاع در دولت دهم است. او حالا بعد از پايان يافتن دوره وزارتش، در مركز تحقيقات راهبردي دفاعي كه مركزي زيرنظر ستادكل نيروهاي مسلح است، مشغول به كار است. او علاوه بر اين، رياست كميسيون سياسي، دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام را نيز عهده‌دار است.

وي درباره توان موشكي كشور، ايران را جزو 5 كشور برتر دنيا در دقت اصابت موشك به هدف برشمرده و مي‌گويد: شايد مي‌توان گفت كه ما جزو پنج كشوري هستيم كه از موشك‌هايي با دقت بالا و دقتي كه به دقت نقطه زني تعبير مي‌شود، برخورداريم و اين توان بالاي كيفيت و تكنولوژيكي ما است كه امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است.

سردار وحيدي در اين مصاحبه گفته است: الگوگيري از اين بازدارندگي موشك به خوبي در جنگ سي و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. يعني از الگوي كاملا شناخته شده و تعريف شده كه مبتكرش ايران بود، استفاده شد و آنها از حمايت‌هاي ايران هم برخوردار شدند.

رئيس مركز تحقيقات راهبردي اشاره‌اي هم به موضوع فضا و توان ايران در اين حزوه كرده و فضايي‌شدن ايران بدون داشتن توان موشكي را غيرممكن دانسته و مي‌گويد: ما اگر قدرت موشكي نداشتيم هيچ گاه نمي‌توانستيم ماهواره در مدار قرار دهيم. با داشتن موشك‌هاي خوب و توانمند است كه امروز مي‌توانيم در فضا ماهواره بگذاريم و جزو ده كشور برتر در اين حوزه شويم.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، تعيين ميدان جنگ و پاسخ ايران در صورت وقوع هر جنگي را بر عهده ايران دانسته و هشدار مي‌دهد كه، "در آن حال طبيعتا همه كساني كه درگير اين صحنه هستند و هم كساني كه به اين صحنه كمك مي‌كنند، مقصر خواهند بود. در دفاع مقدس با وجود اينكه خيلي از اين كشورهاي مرتجع همسايه و منطقه كمك‌هاي فراواني به رژيم بعثي كردند و اساسا رژيم بعثي بر حمايت‌هاي آنها متكي بود اما جمهوري اسلامي از خود خويشتن داري بروز داد و جنگ را فقط در ميدان جنگ با عراق حفظ كرد و توسعه نداد اما معلوم نيست كه اگر جنگ ديگري عليه جمهوري اسلامي اتفاق بيفتد، جمهوري اسلامي چنين كاري را انجام دهد."

مشروح گفت‌وگوي خبرگزاري تسنيم با سردار وحيدي را در ذيل بخوانيد:

 اساسا چرا جمهوري اسلامي و كشوري مثل ايران به موشك نياز دارند و چرا ايران از بين همه تجهيزات و حوزه هاي دفاعي همچون جنگنده‌ و غيره، سرمايه‌گذاري اصلي خود را روي موشك‌ها گذاشته است؟

- سردار وحيدي: اين موضوع كه چه كشوري بر چه سلاحي تاكيد داشته باشد به دكترين نظامي آن كشورمربوط مي شود. در جمهوري اسلامي با توجه به سياست بازدارندگي كه در قالب دكترين بازدارندگي تعريف مي‌شود، بايد سلاح متناسب با اين دكترين را طراحي كنيم.

طبيعتا يكي از حوزه هاي مهم دكترين ما در موضوع بازدارندگي رسيدن به قدرت و تواني است كه طي آن دشمن خود را قادر و توانا براي حمله نبيند و اگر هم حمله‌اي از سوي دشمن انجام شد، بايد آمادگي آن چنان پاسخ كوبنده‌اي را داشته باشد كه از حمله كردن و تهاجم پشيمان شود.

*** نقش موشك در بازدارندگي

جمهوري اسلامي در جهت رسيدن به چنين قدرت و توان بازدارندگي بررسي‌هاي لازم را انجام داده و طبق اين بررسي‌ها، موشك به عنوان يكي ازعناصري كه مي‌توانست نقش لازم را ايفا كند، مورد توجه قرار گرفته است. البته ما نمي خواهيم بگوييم كه  ساير ابزارها چنين نقشي را ايفا نمي‌كنند. تقريبا همه بخش‌هاي دفاعي و تسليحات به كار گرفته شده در راستاي همين دكترين هستند. اما نقش محوري موشك به اين خاطر مدنظر است كه مي‌تواند نقش بهتري را در اين حوزه ايفا كند چرا كه در اين راستا قدرت مقابله دشمن كمتر است.

شما ملاحظه كرديد زماني كه حزب الله لبنان شمال فلسطين را بعد از تهاجمات اسرائيل مي‌كوبيد، يا در غزه راكت‌هاي حماس شليك مي‌شد به رغم اينكه دشمن صهيونيستي سرمايه‌گذاري زيادي روي گنبد آهنين انجام داده بود، اما نتوانست موفق شود و شايد فقط توانست نزديك به 20 تا 25 درصد از راكت‌هاي حماس آن هم راكت‌هايي كه پيچيدگي فراواني نداشتند را نابود كند و اين نشان مي‌دهد كه قدرت مقابله با موشك از طرف دشمن كمتر و ضعيف است البته تاكنون طراحي‌هاي زيادي داشتند ولي موفق نبوده‌اند.


سردار وحيدي مي‌گويد:اگر دشمن خطايي بكند با قدرت به او پاسخ مي‌دهيم

نكته بعدي در اين راستا اين است كه موشك، بازدارندگي نسبتا ارزان قيمتي را ايجاد مي‌كند. شما ملاحظه مي‌كنيد حجم وسيع سلاح‌هايي كه امروز در كشورهاي مختلف به‌كار مي‌رود بخش زيادي از بودجه ملي آن كشورها را به خود اختصاص مي‌دهد.

حال اگر جمهوري اسلامي مي‌خواست برابر الگويي كه غرب و ديگران از آن استفاده مي‌كنند، دكترين و سلاح‌هاي مورد نياز خود را تعريف كند بايد حجم زيادي از بودجه خود را در اين راستا صرف مي‌كرد، در حالي كه با پيش بيني‌هاي لازم توانسته است، دفاع ارزان قيمتي را در اين حوزه تعريف كند.

** الگوگيري حماس و حزب‌الله از توان موشكي ايران

مسئله بعدي اين است كه موشك مي‌تواند استفاده‌هاي محلي داشته باشد. الگوگيري از اين بازدارندگي موشك به خوبي در جنگ سي و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. يعني از الگوي كاملا شناخته شده و تعريف شده كه مبتكرش ايران بود، استفاده شد و آنها از حمايت‌هاي ايران هم برخوردار شدند.

بنابراين علت انتخاب موشك اولا دكترين نظامي است ثانيا ويژگي‌هاي خوبي كه موشك دارد و اينكه موشك دفاع ارزان قيمتي را شكل مي‌دهد. از سوي ديگر با توجه به اينكه جمهوري اسلامي هيچ وقت به دنبال تهاجم به هيچ كشوري نبوده است و در طول اين 37 سال انقلاب اسلامي، حتي يك بار هم كشوري را به تهاجم نظامي تهديد نكرده است، طبيعي است كه نوع قدرتي كه طراحي مي‌كند به اين خاطر است كه دفاع و امنيت خود را مستحكم كند.

ايران بارها اعلام كرده كه اگر دشمن خطايي بكند با قدرت به او پاسخ مي‌دهد، پس موشك مي‌تواند هم در راستاي قدرت دفاعي و هم در قدرت تهاجمي تعريف شود تا اگر دشمن تهاجمي را انجام دهد اقدام لازم را انجام دهد.

هم چنين بايد گفت كه موشك كاربردهاي گسترده و متنوعي دارد چنانچه در قدرت دريايي مي‌تواند به عنوان موشك ساحل به دريا استفاده شود و روي شناورهاي جنگي به عنوان موشك‌هاي دريا به دريا  و روي جنگنده‌ها به‌عنوان موشك‌هاي هوا به دريا و هوا به سطح و هوا به هوا مورد استفاده قرار بگيرد. ضمن اينكه موشك‌هاي پدافند هوايي هم مي‌توانند در دفاع هوايي موثر باشند و موشك‌هاي كروز نيز مي‌توانند فاصله‌هاي بلند را با دقت بزنند، همينطور موشك‌هاي بالستيك؛ همگي اين موشك‌ها به‌حمدلله توانمندي‌هاي خوبي دارند.

** تمام موشك‌هاي ايراني تماما بومي هستند

بنابراين امروز ما شاهد تجهيز همه نيروها و رسيدن به قابليت‌هاي بالا با سرمايه‌گذاري روي يك موضوع خاص هستيم كه اصولا مي‌تواند نسل‌هاي تسليحات و تجهيزات را عوض كند. بايد اين موضوع مدنظر قرار بگيرد كه تمام اين توانمندي‌ها از صفر تا صد در داخل كشور و به صورت بومي توليد مي‌شود و به گونه‌اي است كه مي‌توان به طور مرتب نمونه‌ها و مدل‌هاي جديد را برابر نياز تعريف كرد و ارائه داد و اين توانمندي بسيار بزرگي است.

نكته حائز اهميت آن است كه، در كشورهاي ديگر چنين توانمندي وجود ندارد و در جهان، كشورهاي معدودي هستند كه داراي چنين توانمندي هستند. در واقع در كشورهاي ديگر اين روند جايگاه تعريف شده ندارد چرا كه آنها اين قدرت را ندارند كه بتوانند كارهاي جديدي را در اين حوزه انجام دهند.

 آيا توان موشكي در حوزه فضايي و تحقيقات علمي نيز كاربرد دارد؟

- سردار وحيدي:‌ يكي ديگر از دلايل استفاده از موشك اين است كه موشك تامين كننده نيازهاي ما در فضا است. پايه فضا، قدرت موشكي است و ما اگر قدرت موشكي نداشتيم هيچ گاه نمي‌توانستيم ماهواره در مدار قرار دهيم. با داشتن موشك‌هاي خوب و توانمند است كه امروز مي‌توانيم در فضا ماهواره بگذاريم و جزو ده كشور برتر در اين حوزه شويم.

** اگر توان موشك نداشتيم، نمي‌توانستيم ماهواره در مدار قرار دهيم

اين حوزه، حوزه مهمي از منافع ملي ما قلمداد مي‌شود. ما نمي‌توانيم در دنيايي كه بعضي از كشورها به شكل انحصاري فضا را در اختيار خودشان قرار داده‌اند منفعل باشيم. به همين دليل جمهوري اسلامي براساس همين قدرت موشكي وارد فضا شده است. در واقع مي‌توان گفت يكي ديگر از منافع بزرگ در جهت بازكردن راه‌هاي جديد در حوزه فضا، قدرت موشكي است.

** جزو 10 كشور برتر حوزه فضايي هستيم

در موشك از فناوري‌هاي برتر و گسترده‌اي به خاطر دقت و كيفيت استفاده مي‌شود. گستردگي فناوري‌ها و بي‌ترديد پيشرفت در اين حوزه مي‌تواند براي همه حوزه‌هاي پيشرفت فناورانه ما در بخش نظامي و غير نظامي الهام بخش باشد. اين دقت و كيفيتي كه بايد در حوزه موشك استفاده شود به اضافه فناوري‌هاي پيچيده‌اي كه در آنجا خلق و ابداع مي‌شود كاملا مي‌تواند در همه حوزه‌ها مورد استفاده قرار بگيرد.

كشور ما از نظر توان موشكي در منطقه و جهان در چه سطح و جايگاهي قرار دارد؟

- سردار وحيدي: موضوع حائز اهميت اين است كه ما از نظر قدرت موشكي كاملا خودكفا هستيم. كشورهايي هستند كه موشك‌هايي با برد بالا را از كشورهاي  ديگر خريداري كردند اما در استفاده، بهينه‌سازي و نوسازي آن كاملا وابسته هستند اين در حالي است كه ما از اين حيث در منطقه منحصر بفرديم. شايد مي‌توان گفت كه ما جزو پنج كشوري هستيم كه از موشك‌هايي با دقت بالا و دقتي كه به دقت نقطه زني تعبير مي‌شود، برخورداريم و اين توان بالاي كيفيت و تكنولوژيكي ما است كه امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است چرا كه آنها مي‌دانند مفهوم نقطه زني در موشك، يك مفهوم بسيار كليدي است و امروز جمهوري اسلامي از اين توانمندي برخوردار است.

** "ايران" جزو 5 كشور برتر جهان در دقت اصابت موشك به هدف

امروز جمهوري اسلامي در ابعاد مختلف در اين راستا جزو برجستگان و كشورهاي مطرح به شمار مي‌رود. در واقع اگر بيش از 5 كشور بتوانند موشك‌هاي بالستيك بسازند حتما ايران جزو آنها است كه به اين قدرت مهم آن هم با تنوع گسترده دست پيدا كرده است.


بعضي از كشورها اين تنوع را ندارند چرا كه وجود قدرت موشك‌هاي بالستيك، كروز و انواع موشك‌هاي ديگر در بردهاي مختلف و با دقت بالا، فقط به چند كشور محدود است.

 به عبارت ديگرمي‌توان گفت اين صنعت تقريبا تمام اهداف دفاعي ما را با توجه به خودكفا بودن پوشش مي‌دهد و اگر هم كشورهاي متخاصمي مثل اسرائيل درصدد مقابله با آن بربيايند اين توانمندي براي ما وجود دارد كه بلافاصله بتوانيم تغيير فاز دهيم و از تمامي سپرهاي آنها عبور كنيم؟

- سردار وحيدي: كاملا اينطور است و به همين دليل هم است كه آنها در رابطه با سپردفاعي هزينه‌هاي بسيار فراواني در جهت دفاع از خود (رژيم صهيونيستي) مي‌دهند تا اگر تهاجم و تجاوزي صورت گرفت، ايران نتواند پاسخ دهد. اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري‌هاي وسيع آنها كه با همكاري بعضي از كشورهاي منطقه و ايجاد پايگاه در اين كشورها انجام مي‌شود به هيچ‌وجه پاسخگوي خواست آنها نخواهد بود چرا كه وقتي ما به اساس يك تكنولوژي دست پيدا كرده‌ايم به راحتي مي‌توانيم مطابق با نيازمان تعاريف لازم را داشته باشيم و اگر نيازي به اصلاح هم وجود داشته باشد، اين كار را انجام دهيم و هدف‌مان را دنبال كنيم بنابراين آنها به هيچ وجه موفق نخواهند بود.

 دشمن براي عقيم كردن توانمندي ايران در حوزه دفاعي ناتوان مانده است. آنها پروژه‌هاي جديدي دارند براي اينكه اين توانمندي‌هاي دفاعي به ويژه صنعت موشكي را مقابل بحث‌هايي مثل ديپلماسي و ارتباط بين المللي جمهوري اسلامي قرار دهند و بگويند كه اين توانمندي‌هاي  دفاعي و به ويژه صنعت موشكي مانع از حضور سطح بالاي ايران در مناسبات جهاني و ديپلماسي بهتر براي ايران است، حضرتعالي كه سابقه حضور در دولت و وزارت دفاع را داشتيد، آيا واقعا توانمندي‌هاي دفاعي مخل اين ارتباط و مناسبات بين‌المللي و پيشبرد اهداف در مذاكرات بين‌المللي است يا نه به عنوان پشتوانه و مكملي مي‌تواند به آنها كمك كند؟

- سردار وحيدي: اصولا ديپلماسي نيازمند پشتيبان است. ديپلماسي اين نيست كه ما جلسه‌اي بگذاريم و با عده‌اي صحبت كنيم، صحبت كه تاثير ندارد. صحبت آن گاه تاثير دارد كه مبتني بر پشتوانه‌اي قوي باشد. اين پشتوانه قوي، پشتوانه قدرت ملي است و در قدرت ملي، قدرت دفاعي، محوري مهم  است بنابراين اگر شما قدرت ملي و دفاعي بالايي داشته باشيد مي‌توانيد در مذاكرات حرف بزنيد و منافع ملي و كشور و ملت خود را دنبال كنيد در غير اين صورت اصولا كسي به شما اهميت نمي‌دهد. بنابراين دارابودن توانمندي‌هاي دفاعي نه تنها مخل نيست بلكه تحقق بخش منافع ملي است.

** قدرت دفاعي نداشتيم، در مذاكرات كسي به ما اهميت نمي‌داد

مگر اينكه كشوري به دنبال اين باشد كه خود را يكسره تسليم كند كه اين مربوط به ايران نمي شود. ايران هيچ وقت منافع كشور و ملت را تسليم بيگانگان نخواهد كرد. اصلا انقلاب اسلامي شكل گرفت تا ملت، خودشان بر منافع ملي و استقلال كشورشان حاكم باشند و اين موضوع اساس انقلاب اسلامي و اساس سياست خارجي ما در جمهوري اسلامي است.

در هرمذاكره بين المللي و ديپلماسي فعالي، بدون تاكيد و توجه بر پشتوانه‌هاي قوي قدرت ملي اصولا نمي‌شود كاري كرد و ديپلماسي بخشي از قدرت ملي است كه در قالب مذاكره جلوه‌گر مي‌شود.

 اخيرا و به ويژه بعد از ماجراهاي هسته‌اي از ناحيه آمريكا و متحدانش تمركز جدي و خاصي بر توانمندي موشكي كشورمان به وجود آمده است. بعضي از مقامات آمريكايي از اين توانمندي‌ها يا لزوم محدودشدن ايران در اين توانمندي‌ها تحت عنوان روح برجام ياد مي‌كنند. به نظر شما چرا چنين سياست‌گذاري‌هايي توسط آمريكا شكل گرفته و چنين تمركزي از ناحيه آنان پيش آمده است، ضمن اينكه انجام اين تهديدات و محدودسازي‌ها چه منفعتي براي آنها دارد؟

- سردار وحيدي: آنها اصولا به دنبال به هم زدن تعادل‌هاي راهبردي هستند. آنها به دنبال اين هستند كه بتوانند با مسلح‌كردن كشورهاي منطقه و رژيم صهيونيستي، ايران را در منطقه به لحاظ قدرت دفاعي به كشوري درجه 2 و حتي اگر بتوانند به كشوري درجه 3 تبديل كنند تا بتوانند گفتمان انقلاب اسلامي را دچار خدشه اي بزرگ كنند.

** كشورهاي منطقه با هدف تبديل قدرت دفاعي ايران به درجه 2 يا 3 تسليح مي‌شوند

اينكه آنها از اول انقلاب، بزرگ‌ترين و قوي‌ترين تحريم‌هاي تسليحاتي را عليه ما اعمال كرده‌اند در واقع در راستاي اين هدف بوده است. آنها از اين راه كه كشورهاي منطقه را با ارسال تسليحات پيشرفته، مدرن و به روز دنيا كاملا مجهز كنند مسير خود را پيش مي‌برند و اين روند براي آنها دو فايده دارد؛ هم سلاح‌هاي‌شان به فروش مي‌رسد هم به‌جاي اينكه آنها در منطقه خرج كنند، از پول ملت‌هاي مظلوم و مسلمان منطقه خرج مي‌كنند و هم اينكه با اين راه مي‌خواهند به طرف مقابل خود بگويند كه شما از نظر قدرت نظامي حرف چنداني براي گفتن نداريد.

حال، ايران با توان موشكي و ساير توانمندي‌هاي نظامي همچون توان دريايي، هوايي و غيره كه هر كدام در جاي خود بسيار اهميت دارد، وضعيتي را طراحي كرده كه طي آن، آنها به هيچ وجه قادر به برهم زدن اين تعادل راهبردي نخواهند بود ولو با دادن پيشرفته‌ترين هواپيماهاي جنگي و اين چيزي است كه آنها را به شدت رنج مي‌دهد.

** نمي‌توانند تعادل راهبردي ايران را بر هم بزنند

اين سر و صدايي كه در دنيا در ارتباط با توان دفاعي ما درست مي‌كنند در راستاي حل اين مشكل بزرگ‌شان است كه چرا نمي‌توانند تعادل راهبردي را عليه ايران برهم بزنند و ايران را به قدرت درجه دو تبديل كنند. ايران درميداني بسيار قوي ايستاده است و آنها مي‌بينند هر كاري مي‌كنند ايران بلافاصله يك برگه جديد رو مي‌كند. در واقع آنها قادر به پاسخگويي و فكر كردن روي اين موضوع نيستند كه بتوانند روزي در مقابل اين قدرت ايستادگي كنند.

بايد دانست كه امروز بودجه نظامي عربستان كه نزديك سي ميليون جمعيت دارد، از بودجه نظامي هند كه بيش از يك ميليارد جمعيت دارد، بيشتر است در واقع بودجه نظامي سوم در سال 2015  در جهان بعد از آمريكا و چين متعلق به عربستان است.

** مي‌توانيم با يك حركت همه معادلات منطقه را برهم بزنيم

و رديف چهاردهم نيز متعلق به امارات با چند ميليون جمعيت است و اينها نشان مي‌دهد كه چه سرمايه‌گذاري بزرگي در منطقه انجام داده‌اند و اين در حالي است كه ايران مي‌تواند با يك حركت همه معادلات را برهم بزند.

 ايران در اين راستا (به لحاظ بودجه) در چه جايگاهي قراردارد؟

- سردار وحيدي: به لحاظ آن آماري كه آنها دادند و به لحاظ هزينه‌هاي نظامي، جايگاه ايران بسيار پايين است. اما در همين راستا خريدهاي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در فاصله 2008 تا 2011، تقريبا هشتاد برابر ايران بوده است.

 و اين جالب است كه به آنها نمي‌گويند كه شما بايد بودجه نظامي و سلاح‌هايتان را محدود كنيد ولي به ايران مي‌گويند.

- سردار وحيدي: نه تنها به آنها نمي‌گويند بلكه بودجه‌شان را نيز افزايش داده و پيشرفته‌ترين سلاح‌ها را به آنها مي‌دهند. آنها ايران را از دريافت همه چيز به مفهوم مطلق آن در تحريم‌هاي خودشان ممنوع كردند و به رغم همه اينها، چنين قدرتي سر بر‌مي‌آورد و همه محاسبات آنها را برهم مي‌ريزد و اين موضوعي است كه خود آنها هم به آن اعتراف مي‌كنند، در حالي كه بودجه دفاعي ما از عددي كه آنها مطرح مي‌كنند، كمتر است.

اگرچه اين دفاع به لحاظ مالي ارزان قيمت است، ولي به لحاظ ارزشي بسيار گران قيمت است چرا كه اين توانمندي‌هايي متكي بر توانايي‌هاي ذاتي ملت ما و جوانان ما است و از اين نظر بسيار گران قيمت قلمداد مي‌شود، در حالي كه از لحاظ صرف هزينه در مقابل آن چيزي كه آنها طراحي و دنبال مي‌كنند، بسيار ارزان قيمت است و همين موضوع بسيار براي آنها شكننده است.

شما ديديد طي اظهار نظرهايي كه عربستان و ديگران داشتند، عربستان وضعيت خود را در معرض ورشكستگي اعلام كردند. صندوق بين المللي پول نيز اعلام كرد كه اگر عربستان با همين وضعيت پيش برود، در سال 2020 ورشكست خواهد شد و اين درحالي است كه تاريخ پيش‌بيني‌هاي‌ خودشان، زودتر است.

** سعودي‌ها ارتباطات نزديكي با رژيم صهيونيستي دارند

آنها از يك سو خودشان اشتباهات بزرگي مي‌كنند و از سوي ديگر دشمن هم به آنها القائاتي دارد. متاسفانه آنها امروز ارتباطات نزديكي با رژيم صهيونيستي پيدا كردند و از اين طريق القائاتي به آنها مي‌شود و هم اينكه اشتباهات محاسباتي در خودشان وجود دارد و دشمني‌ها و كينه‌توزي‌هايي كه در منطقه رواج مي‌دهند، آنها را به چنين نقطه اي رسانده است.

آنها يك سال دويست - سيصد سورتي پرواز، عليه مردم مظلوم داشتند. واقعا چه به دست آوردند؟ سه استان عربستان امروز دچار بحران و تصرف از جانب مردم يمن است. آنها بدون اينكه موفق شوند حتي يك قدم جلو بروند اين مسير را رفتند. ديديم كه وقتي انصارالله از منطقه جنوب يمن عقب نشست اين مناطق به دست القاعده افتاد. اين است توان نظامي سعودي با اين همه حمايت‌هاي تسليحاتي و وجود كشورهايي كه به عنوان ائتلاف در اين مسير شركت مي‌كنند و اينها همه اشتباهات محاسباتي آنان است.

فشاري كه آنها روي بحث موشكي دارند از اين ناحيه است كه ديدند نمي‌توانند تعادل را برهم بزنند. البته عرض كردم فشار آنها فقط روي موضوع موشك نيست، آنها در همه ابعاد فشار مي آورند. يعني تحريم گسترده و در همه چيز است. آنها تحريم‌هاي خود را از يك تانك تا يك موشك ساده تا هواپيما و غيره اعمال كردند ولي طبيعتا امروز تبليغات روي بحث موشك است.

 در صورت هر نوع تجاوز و دست اندازي احتمالي، شيوه و نحوه پاسخ جمهوري اسلامي ايران صرفا به يكسري شليك موشك محدود خواهد شد يا اينكه  پايگاه‌هاي نظامي كه آمريكايي‌ها اطراف ايران دارد نيز مي‌تواند محلي براي انتقام گيري ايران باشد؟

- سردار وحيدي: بازدارندگي ايران يك بازدارندگي همه جانبه است و اگرچه آنها دچار محاسبات غلط استراتژيك هستند و نتيجتا ممكن است به اقدامات غلط استراتژيك دست بزنند، اما ما اميدواريم كه حداقل عقلانيت را داشته باشند؛ با اين حال اگر اين فرض محقق نشد و ما شاهد اين حداقل عقلانيت نبوديم، جمهوري اسلامي ميدان نبرد و ابتكارخود را، خودش تعيين مي‌كند به اين صورت كه كجا و چگونه و با چه حجمي بجنگد و اين موضوع در اختيار جمهوري اسلامي خواهد بود.

** جمهوري اسلامي مي‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هايي كه دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد

در آن حال طبيعتا همه كساني كه درگير اين صحنه هستند و هم كساني كه به اين صحنه كمك مي‌كنند، مقصر خواهند بود. در دفاع مقدس با وجود اينكه خيلي از اين كشورهاي مرتجع همسايه و منطقه كمك‌هاي فراواني به رژيم بعثي كردند و اساسا رژيم بعثي بر حمايت‌هاي آنها متكي بود اما جمهوري اسلامي از خود خويشتن داري بروز داد و جنگ را فقط در ميدان جنگ با عراق حفظ كرد و توسعه نداد اما معلوم نيست كه اگر جنگ ديگري عليه جمهوري اسلامي اتفاق بيفتد، جمهوري اسلامي چنين كاري را انجام دهد.


موشك بالستيك قدر با سر جنگي جداشونده

جمهوري اسلامي مي‌تواند جنگ را به همه عرصه‌هايي كه دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد و اين هم در امكان جمهوري اسلامي است و هم اينكه حق شرعي و قانوني و اخلاقي جمهوري اسلامي است كه از چنين امكاني استفاده كند. بنابراين براي هركسي كه بخواهد هرگونه تجاوزي را به هرشكل داشته باشد تعيين صحنه نبرد و ابتكارات عمل، متعلق به جمهوري اسلامي خواهد بود.

 حضرت آقا در فرمايشات اخيري كه داشتند  راجع به زمزمه هايي كه منتشر شد بياناتي داشتند (كه البته آن صحبت‌ها الحمدلله بعدا توسط آن منبع صادر كننده تكذيب و گفته شد اشتباهي صورت گرفته و اين موضع آن شخص نيست) منتهي حضرت آقا فرمودند بيان اين اظهارنظرها اگر از روي غفلت باشد كه غفلت است اما اگر اينها تعمدا و آگاهانه گفته شود، مصداق خيانت است. چه تبعاتي پشت اين گونه اظهارنظرها و مواضع و رويكردها وجود دارد كه مي‌شود درباره آن تعبير خيانت را به كار برد چنانچه حضرت آقا چنين تعبيري را به كار بردند؟

- سردار وحيدي: اساس و حركت جمهوري اسلامي براساس گفتمان انقلاب اسلامي بوده است. گفتمان انقلاب اسلامي به دنبال نفي تبعيض و ظلم و ايجاد عدالت و معنويت و عقلانيت در كشورهاي اسلامي و در بين مسلمانان و همه كشورهاي دنيا بوده است و اين چيزي است كه صد در صد به نفع همه است.

جمهوري اسلامي به سرنوشت بشر فكر كرده و براي آن دلسوزي كرده است چنانچه گفتمانش مبتني بر يك نگاه كاملا مردمي و حركت در قلب و روح مردم بوده است. آن گاه كه دشمنان ما از پس اين گفتمان كه امروز هم  بعد از سي و هفت سال جذاب‌ترين و قوي‌ترين و پر پيام‌ترين گفتمان حاضر در صحنه بين‌المللي و منطقه‌اي است برنيامدند، تلاش كردند كه صحنه اين گفتمان را عوض كنند.

قدرت نظامي و حركتي كه رژيم صدام عليه ما با خواست غربي‌ها شروع كرد در واقع تلاش براي تغيير اين صحنه از يك نبرد گفتماني به يك نبرد نظامي بود. البته جمهوري اسلامي در حوزه نبرد نظامي به خوبي از پس دشمن برآمد و  آن نبرد نظامي براي گفتمان انقلاب اسلامي و توسعه اين گفتمان در همه جا پشتوانه شد.  امروز هم ماجرا همان است.

از سال 2006 كه مفهوم هلال شيعه توسط سران يكي از كشورهاي منطقه مطرح شد، تلاش كردند به طور مشخص، جنگ بين شيعه و سني كه جنگي  غيرواقعي بود را ايجاد و گفتمان انقلاب اسلامي را با يك گفتمان نبرد بين شيعه و سني جايگزين كنندو كاملا هم معلوم بود كه "نگاه انگليسي" پشت سر چنين حرفي بود ولي از زبان يكي از مسئولين كشورهاي منطقه بيان شد.

** تعبير "هلال شيعي" انگليسي بود اما از زبان يكي از سران منطقه بيان شد

پس از آن اين جريان، واقعي‌تر و عيني‌تر شد و خود را در جاهاي مختلف نشان داد تا حدي كه بتواند گفتمان خود را در حوزه دفاعي قابل تعريف بدانند و براي آن معادل نظامي پيدا كنند. اساسا عنوان نبرد بين شيعه و سني، غيرواقعي و ساختگي است چراكه  انقلاب اسلامي مربوط به شيعيان نبود بلكه مربوط به جهان اسلام و مربوط به كل بشريت بود.

اين حركت ضد گفتماني كه آنها شروع كردند در واقع تكميل اين بود كه با يك قدرت نظامي برتر وارد صحنه بشوند چون احساس كردند كه در دفاع مقدس، گفتمان انقلاب اسلامي بسيار قوي بوده و اگر چه گاهي يك نبرد نظامي را شكل دادند اما نتوانستند گفتمان ما را تحت تاثير قرار دهند و حالا با دو اهرم وارد صحنه شده‌اند.


سردار وحيدي در مراسم تحويل بالگردهاي پروژه طوفان

يكي اينكه تغيير گفتماني را مدنظر قرار دادند تا براساس آن تلاش كنند گفتمان انقلاب اسلامي را با گفتمان جنگ بين شيعه و سني جابجا كنند و ثانيا با بدل زدن به مقاومت و با ايجاد جريانات تروريستي، مقاومت را سركوب كنند و در مرحله نتيجه‌گيري جهاني با يك قدرت نظامي وارد صحنه شوند. بنابراين در محاسبات آنها، ابزاري كه قرار است به آنها برش نهايي را بدهد تا كار را تمام كند، قدرت نظامي است و ما بايد بدانيم كه پشتوانه گفتماني ما، قدرت نظامي ما است و اساسا جابجا كردن اينها يك اشتباه بسيار راهبردي محسوب مي‌شود.

قدرت دفاعي جمهوري اسلامي بايد در اوج باشد و اين دستور قرآني است. پس نمي‌توان دستور قرآني را ناديده گرفت (واعدوا لهم ماستطعتم بالقوه)، جالب است كه در همين دستور قرآني در "ترهبون به عدوالله و عدوكم" مورد توجه قرار گرفته و تاكيد شده است كه دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانيد. بنابراين اينكه بايستي ايران قدرت دفاعي خود را افزايش دهد تا بتواند در مقابل اين زياده خواهي‌ها بايستد، هيچ گاه از صفحه رادار جمهوري اسلامي و ملت ايران محو نخواهد شد.

واقعيت‌ها نشان مي‌دهد كه تنها كشوري كه با وجود همه قصور و حدود بين المللي دائما از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي و بعضي از حاميان‌شان مورد تهديد نظامي قرار مي‌گيرد، جمهوري اسلامي است، از سوي ديگر امروزه سازمان‌هاي بين المللي و فرآيندها در دست قدرت‌هاي بزرگ به ويژه آمريكا و جريان صهيونيستي حاكم بر سياستمداران آمريكايي است. و با بهره‌گيري از اين نهادها، به جمهوري اسلامي ايران فشار وارد مي‌كنند.

بنابراين چنين تصور مطرح شده (در سوال)  اولا به لحاظ اسلامي تصوري غلط است و دوم هم به لحاظ واقعيت‌هاي موجود يك تصور نادرست و هم چنين به لحاظ تجربيات جمهوري اسلامي ايران، اشتباه است.

** زماني بر صدام پيروز شديم كه همراه قدرت گفتماني، قدرت نظامي تعيين كننده داشتيم

ما زماني توانستيم بر صدام پيروز شويم كه همراه قدرت گفتماني، قدرت نظامي تعيين كننده داشتيم. البته آنجا تسليحات خيلي نبود ولي قدرت كارايي و رزمندگي فرزندان ملت توانست كار را نهايي كند و الان هم همينطور است.

لذا بايد بدانيم كه امروز در وضع به هم ريخته، پيچيده، بحراني و بحران خيز منطقه و جهان كه جمهوري اسلامي سكو و پايگاه امنيت و اقتدار و ثبات و سكون در منطقه قلمداد مي‌شود هر حرفي از اين دست نه تنها اشتباه استراتژيك است بلكه همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورت آگاهانه بيان شدن، خيانت استراتژيك محسوب مي‌شود  و اين رويكرد در واقع آب ريختن به آسياب دشمن است و دشمن است كه مي‌خواهد چنين فكري را القا كند.

** احساس كنند كه قدرت‌ دفاعي‌ كشور ضعيف شده، توطئه خواهند كرد

البته ملت ما بسيار هوشيار هستند و به خوبي دشمن را با توجه به زواياي حرف‌هايي كه مي‌زند، مي‌شناسند و مي‌داند اگر قدرت دفاعي، مهم نبود آمريكا و رژيم صهيونيستي و حتي بعضي از كشورهاي مرتجع منطقه اصرار نداشتند كه قدرت دفاعي ايران كم و ضعيف باشد و اگر اين كشورها نتوانسته‌اند توطئه‌هاي خود را عملي كنند از يك سو به دليل حضور همه جانبه ملت در صحنه و از سوي ديگر، قدرت دفاعي رزمندگان اين ملت بوده وگرنه به محض اينكه آنها احساس كنند قدرت دفاعي كشور ضعيف شده، بي‌ترديد توطئه‌هاي شوم خود را عملي خواهند كرد.

اينكه امروز جمهوري اسلامي در چنين امنيتي قرار دارد ناشي از اتكا و ابتنا به چنين قدرتي است كه البته اساسش قدرت الهي است. در پرتو افكار نوراني اهل بيت(ع) و مكتب اهل بيت(ع) امروز در ايران چنين قدرتي متولد شده و به عنوان قدرتي مستقل و پا برجا در مقابل همه دشمني ها ايستاده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها