کد خبر: ۳۸۰۰۱۰
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
تجار و بازرگانان بر اين باورند كه در حدود ۱۵۰ روز اخير بعد از برجام نه تنها هر روز گشايشي رخ نداده بلكه تحريم‌هاي ابتدايي مانند سوئيفت، ال سي و مبادلات آسان بانكي نيز كماكمان با مشكل مواجه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، "مردم پيش از برجام هر روز با يك تحريم جديد مواجه بودند، اما اكنون و بعد از برجام ، هر روز يك گشايش در امور حاصل مي‌شود كه اين جاي شكر گزاري دارد. "

اينها جملاتي است كه آخر هفته گذشته بر زبان حسن روحاني رئيس دولت يازدهم در جمع اعضاي شوراهاي عالي كشور جاري شد. اظهاراتي كه تعجب همگان را برانگيخت و با صداها و گلايه‌هايي كه از سوي فعالان اقتصادي و حتي برخي از مسئولان دولتي در 5 ماه گذشته شنيده مي‌شد، تفاوت بسياري داشت.

 از 27 دي ماه 94 كه برجام به مرحله اجرا رسيد اخبار زيادي با محتواي بزرگنمايي دستاوردهاي اقتصادي برجام در رسانه ها و از زبان دولتمردان منتشر شد، اما رفته رفته اكثر اين اخبار تكذيب شد و حتي كار به جايي كشيد كه رئيس كل بانك مركزي در سفر ابتداي سال خود به آمريكا عملا دستاوردهاي برجام را "هيچ" دانست.

اتصال به سوئيفت و امكان گشايش ال سي نخستين خبري بود كه در ساعات اوليه اجراي برجام منتشر شد و حتي رئيس جمهور هم در نخستين نشست خبري خود بعد از اجراي برجام، به آن اشاره كرد، اما فرداي آن روز توسط اكثر فعالان اقتصادي و اعضاي اتاق بازرگاني تكذيب شد.

فعالان اقتصادي در 5 ماه گذشته در مصاحبه هاي خود با رسانه ها مدام روي اين مسئله تاكيد مي كردند كه در مبادلات تجاري خود تفاوتي را با دوران قبل از برجام حس نمي كنند و همچنان منتظر تاثير گذاري اجراي برجام بر اقتصاد كشور هستند.  به گزارش نسيم آنلاين، در اين مدت محمد جواد ظريف هم چند بار با سفر به اروپا و آمريكا با وزير امورخارجه آمريكا ديدار كرده تا شايد بتواند از طريق مذاكره امكان به بار نشستن دستاوردهاي اقتصادي برجام را مهيا كند، اما ظاهرا باز هم آب از آب تكان نخورده است.

با اين تفاسير به نظر مي‌رسد ادعاي رئيس جمهور درباره گشايش هر روزه در طي 5 ماهي كه از اجراي برجام مي گذرد، چندان نمي تواند با واقعيت همخواني داشته باشد، زيرا براساس اين فرض امروز بايد حدود 150 گشايش را بعد از اجراي برجام مي ديديم. اين در حالي است كه نه تنها 150 گشايش بعد از اجراي برجام اتفاق نيفتاده است، بلكه بسياري از گشايش ها مانند رفع تحريم‌هاي بانكي، امكان بازگشايي ال سي و لغو تحريم سوئيفت هنوز محقق نشده است.

تاثير برجام در زندگي مردم هم به هيچ وجه حس نشده است، به شكلي كه ركود اقتصادي همچنان در عميق ترين نوع خود بر اقتصاد كشور سايه انداخته و بنا بر آمار بانك مركزي قدرت خريد مردم هر روز در حال كم شدن و سفره هاي آنها هر روز در حال كوچك شدن است. بايد ديد رئيس جمهور بر پايه چه استدلالي و با گرفتن اطلاعات از چه مشاوران چنين ادعاي عجيبي را درباره برجام مطرح كرده است؟ همين مسئله بهانه اي شد تا نظر 10 عضو اتاق بازرگاني را در خصوص گشايش در دوران پسابرجام مورد بررسي قرار دهيم:


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
۰
۱
سایت شما و امثال شما با این کاراتون میخواید دولت شکست بخوره در حالیکه نمی دونید با شکست این دولت و ادامۀ سیاست آمریکا ستیزی و دشمن سازی ، دارید مردم رو نسبت به اصل حکومت بدبین می کنید و ضربه به ریشه و اصل و اساس این حکومت می زنید .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها