کد خبر: ۳۸۰۲۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید آمریکا تماس اطلاعاتی با ایران ندارد ولی از طریقی در خصوص حملات تروریستی به ایران هشدار می‌دهد؛ کاری که ایرانی‌ها برای آمریکا نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اولین گفت‌وگو با یک رسانه عربی، با شبکه خبری العربیه در خصوص مسائل روز خاورمیانه مصاحبه کرد.

گزارش اولیه ناقص بود/کسی فکر نکند عربستان در 11 سپتامبر دست داشته

برنان در این مصاحبه به مبحث جنجالی حذف 28 صفحه از گزارش کنگره در خصوص ابعاد حادثه 11 سپتامبر پرداخت؛ 28 صفحه‌ای که به دلیل اشاره به نقش عربستان در این حادثه، هیچ‌گاه منتشر نشد.

سوال مجری این بود: «آیا شما سندی دیده‌اید که دولت عربستان از هواپیمارباها حمایت کرده باشد و یا آنها را تأمین مالی کرده باشد؟»

برنان پاسخ داد: «آن 28 صفحه بخشی از تحقیقات مشترک بود که تنها یک سال پس از حملات و در سال 2002  منتشر شد. آن گزارشی خیلی ابتدایی و مجموعه‌ای از گزارش‌هایی بود که برخی را به حمایت از حملات متهم می‌کرد.»

وی ادامه داد: «بعدها اما تحقیقی جامع‌تر انجام شد و نگاهی جامع‌تر به ادعاهای دست داشتن عربستان در این حادثه انداخت و به این نتیجه رسیدند که هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد که یک موسسه و یا مقام سعودی از حملات 11 سپتامبر حمایت کرده باشد.»

چندی پیش عربستان تهدید کرد که در صورت انتشار این اسناد، 700 میلیارد دلار سرمایه خود را از آمریکا خارج می‌کند.

جان برنان به احتمال انتشار این 28 صفحه زیر فشار افکار عمومی آمریکا هم اشاره داشت و گفت: «فکر می‌کنم این 27 صفحه منتشر می‌شود و این کار خوبی است که منتشر شوند ولی مردم نباید آن را به عنوان سند همدستی عربستان در حملات تلقی کنند. در حقیقت ارزیابی هایی که بعدها انجام شد نشان داد که این حملات کار القاعده، الظاهری و دیگر اعضای این گروه بود.»

عربستان بهترین شریک ما در مبارزه با تروریسم است

دیروز دولت عربستان زیر فشار گزارش خزانه‌داری آمریکا که جمع‌آوری پول برای گروه‌های تروریستی سوریه در این کشور را فاش کرده بود، جمع‌آوری علنی اعانه برای تروریست‌ها را ممنوع کرد.

برنان در رسای دولت این کشور گفت: «همکاری عالی با عربستان سعودی داریم؛ من سال‌های سال است که با شرکای سعودی خود کار می‌کنم و 5 سال در عربستان مأمور بودم؛ عربستان در 15 سال گذشته از جمله بهترین شرکای آمریکا در امر مبارز ه با تروریسم شده و با حضور ملک سلمان و بن‌سلمان ما فکر می‌کنیم که متحدی واقعاً قوی در میسر مبارزه با تروریسم داریم.»

ترور در داخل خاک آمریکا کار سختی است

رئیس سیا ساعاتی پیش از به رگبار بسته شدن همجنس‌گرایان اورلاندو با خبرنگار العربیه سخن می‌گفت؛ حمله‌ای که 50 تن را به کام مرگ کشید و 53 زخمی بر جای گذاشت.

برنان در خصوص امنیت حاکم بر جامعه آمریکا گفت: «به عقیده من در 15 سال اخیر، دولت، دستگاه قضایی و دستگاه اطلاعاتی کار بزرگی در مسیر حفاظت از کشور انجام داده‌اند. بر همین اساس، انجام اقدامات تروریستی در آمریکا حالا برای گروه‌های تروریستی خیلی سخت‌تر شده است.»

با ایران تماس اطلاعاتی نداریم

مجری شبکه العربیه در خصصو مبارزه آمریکا، روسیه و ایران با تروریست‌های داعش در داخل خاک سوریه اشاره کرد و پرسید که آیا ارتباطی هم در خلال این عملیات نظامی ایجاد شده یا نه؟

برنان پاسخ داد: «نه، ما هیچ ارتباطی با ایرانیان نداریم. ما کماکان نسبت به حمایت ایران از اقدامات تروریستی نگرانی داریم مخصوصاً نسبت به اقدامات نیروی قدس در عراق و دیگر کشورهای منطقه.من فکر می‌کنم که ایران باید به جای تبدیل به حامی تروریسم دولتی، به مبارزه با تروریسم متعهد باشد. »

همکاری هسته‌ای ایران خوب بود اما من هنوز متقاعد نشدم

رئیس سیا که همچون وزارت خارجه کشورش، ایران را به حمایت از تروریسم دولتی متهم می‌کرد، از برخی رفتارهای ایران هم رضایت داشت؛ وی در این خصوص گفت: «ما از کاری که پرزیدنت روحانی با همراهی رهبر ایران انجام داد و با توافق هسته‌ای موافقت کرد، خیلی خرسندیم ولی ایران راه زیادی دارد تا به نقطه‌ای برسد که من متقاعد شوم آنها مشتاق مبارزه با تروریست‌ها هستند.»

ما به ایران هشدار تروریستی می‌دهیم اما ایرانی‌ها به ما «نه»

مجری برنامه پرسید: «آیا با ایران در خصوص مبارزه با تروریست‌ها، تبادل اطلاعاتی دارید؟»

برنان پاسخ داد: «من با شرکای ایرانی خود هیچ تعاملی ندارم ولی اگر اطلاعی داشته باشیم که ایرانی‌ها هدف عملیات یک سازمان تروریستی هستند، با آنها تبادل اطلاعات می‌کنیم ولی تماس مستقیم با آنها نداریم.»

مجری پرسید: « آیا اگر آمریکایی‌ها هدف ترور باشند، ایرانی‌ها با شما تبادل اطلاعات می‌کنند؟»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پاسخ داد: «من تاکنون اطلاعاتی در خصوص تهدیدات پیش‌روی آمریکا از ایرانیان نگرفته‌ام. اگر آنها چنین اطلاعاتی داشته باشند می‌دانند چگونه آن را از کانال دیپلماتیک به ما برسانند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها