کد خبر: ۳۸۰۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۱۵ بهمن ۱۳۹۰
خبرگزاری رسا ـ انتخابات پیش رو، صحنه ای دیگر از حضور و وفاداری ملت، جشنواره‌ای پژوهشی با طعم بیداری اسلامی و حوزه و استفاده از برکات دوران دفاع مقدس از اهم اخبار حوزه های علمیه در هفته گذشته به شمار می آید.


حوزه و استفاده از برکات دوران دفاع مقدس
بی گمان دفاع مقدس یکی از دوره‌های درخشان تاریخ معاصر ایران اسلامی است، دوره‌ای که همه دست به دست هم دادند و با یکدلی و اتحاد، هر آن چه داشتند به میدان آوردند تا از ذره ذره عقاید، خاک و ناموس خود دفاع کنند. نقش روحانیت در آن دوره بر کسی پوشیده نیست لکن پس از پایان جنگ و در دورانی که حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان دوران جهاد اکبر نام بردند روحانیان در عرصه تهاجم فرهنگی حضور حداقلی یافتند که دلایل و زمینه‌های آن قابل بررسی است. اندک بودند کسانی مانند مرحوم حجت الاسلام ضابط که روایتگری دفاع مقدس را برای بازشناخت سیره شهدا راه انداخت تا واکسنی باشد برای جوانان در فضای مسموم فرهنگ‌های وارداتی. امروز جنگ نظامی هرچند پایان یافته لکن آثار آن هنوز باقی است، حداقل اثر آن حضور روحانیان در کاروان‌های راهیان نور و برقراری ارتباطی عاقلانه و عاطفی با جوانان پس از جنگ است تا بتوانند از رهگذر فضای معنوی جبهه ها دین را تبلیغ و اقشار مختلف مردم را با حقایق و خطرات تهاجم فرهنگی دشمن آشنا کنند، این بستر ناب تبلیغی هنوز هم مهیاست و شاید انتقاد سردار فضلی از روحانیان با وجود افزایش ظرفیت اعزام طلاب تا 5 هزار نفر هم در همین راستا باشد.

جشنواره‌ای پژوهشی با طعم بیداری اسلامی
چهاردهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی در حالی برگزار شد که موضوع ویژه آن بیداری اسلامی با 203 اثر بود. هدف از برگزاری بخش ویژه این بود که محققان تلاش کنند در عرصه تحولات جهان اسلام، با درایت و مطالعه بیشتر آن را رصد کنند و تئوری بیداری اسلامی را در عرصه علمی ارائه دهند. به هر حال ناگفته پیداست که رگه‌هایی از گفتمان انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی وجود دارد و حتی اندیشمند مصری معتقد است زمینه انقلاب‌های منطقه، موفقیت‌های روز افزون ایران و حزب الله لبنان بود، اما این جریان دارای مشکلاتی نیز هست، دور افتادن از مبادی و مبانی اصیل اسلام، قرار گرفتن در دام جریان‌های ناخالص، فریب و نفوذ آمریکا در رویارویی با بیداری اسلامی، مصادره انقلاب ملت‌های مسلمان از سوی دشمنان و نفوذ نیروهای ناخالص در میان امت اسلام برای زمین‌گیر کردن انقلاب‌ها را از جمله این مشکلات است.

انتخابات پیش رو، صحنه ای دیگر از حضور و وفاداری ملت
انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، با نزدیک شدن به 12 اسفند و زمان تایید نهایی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و شروع تبلیغات، روز به روز در زندگی روزمره مردم جدی تر می شود. حضور در این انتخابات با توجه به فضای جهانی و بیداری اسلامی و نیز فتنه ای که دو سال پیش در کشور رقم خورد، از اهمیت بالایی برخوردار است. این حساسیت را می توان در سخنان بسیاری از شخصیت های دلسوز دینی و سیاسی مشاهده کرد. حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در هفته گذشته بار دیگر با دعوت برای حضور پر شور و گسترده در انتخابات، از مردم خواست در انتخابات مجلس به بدخواهان نظام فرصت میدان داری ندهند. این مرجع تقلید همچنین یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که دشمنان همواره در کمین ما هستند و می خواهند به هر طریق ممکن به نظام ضربه بزنند و ما باید در این خصوص هوشیار باشیم.
اکنون و با توجه به فضای کنونی کشور و نشاط موجود در خبرهای انتخاباتی به نظر می رسد این بار نیز شمار شرکت کنندگان همانند میانگین انتخابات های گذشته مجلس شورای اسلامی و حدود 50 درصد واجدین رای باشد.

تجلیل مراجع از شهدای علم و فناوری و تقدیر از خانواده های آنان
وقتی دشمن برای جلوگیری از پیشرفت علمی ایران اسلامی، از هر سو به در بسته خورد و هر روز اخبار دستاوردی جدید او را به جنون کشاند، با زیر پا گذاشتن نقاب صلح و حقوق بشر، به ماهیت تروریستی خود روی آورد و شروع به ترور و به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای کشور کرد. امری که از همان ابتدا عکس العمل مردم، مسئولان و حتی مراجع تقلید و علما را در پی داشت. اما شهادت اخیر شهید مصطفی احمدی روشن که از جوانان متدین و انقلابی و از نسل روییده از انقلاب بود، انعکاس گسترده تری یافت. تقدیر از خانواده شهدای هسته ای با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در منازل این شهدا، آغاز شد و به سرعت از سوی مراکز مختلف ادامه یافت که از جمله آن، تقدیر از خانواده شهید احمدی روشن در سفر به قم، از سوی مراجع تقلید بود. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار خانواده این شهید، با تبرک و تسلیت شهادت مصطفی احمدی روشن اظهار داشت: اگر یک دانشمند که نقش مؤثر علیه دشمنان اسلام داشته به مقام شهادت برسد، مقام و ارزش برتر و والایی دارد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار خانواده این شهید عرصه علم و فناوری، خود را در غم از دست دادن این شهید شریک دانست و گفت: از این‌که خدمت شما رسیدم خدا را شاکرم و این را برای خود اجر حساب می‌کنم. امیدوارم که به واسطه همین، خداوند متعال بنده را در این مصیبت شریک قرار بدهد که هر کس از این مصیبت متأثر شود، خداوند به او اجر عطا می‌فرماید. همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی، در دیدار خانواده این شهید، تلاش دانشمندان هسته ای کشور را ستود و تاکید کرد: آنها با تلاش شبانه روزی، جمهوری اسلامی ایران را در این عرصه به پیشرفت های خوبی رسانده اند و عظمت نظام را به جهانیان نشان دادند.


وقتی کار به دست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بیافتد
شهید میرزا علی آقا، مشهور به ثقه الاسلام تبریزی یکی از روحانیان مشهور دوره مشروطه است. برگزاری کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت آیت الله ثقه الاسلام تبریزی که قرار بود امسال از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در تبریز برگزار شود، به علت برخی مشکلات برون سازمانی منتفی شد. حالا باید دید مشکلات برون سازمانی چیست و چقدر مهم است که به معرفی و برگزاری کنگره بزرگداشت این عالم برجسته دینی لطمه وارد کرده است. در این میان به نظر می رسد شخصیت ها و بزرگان حوزوی و دینی منطقه نسبت به پاسداشت علمای دین و چگونگی تجلیل و تکریم آنان نظارت داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها