کد خبر: ۳۸۰۸۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
رکود اقتصادی، نبود سرمایه در گردش و عدم وعده‌های مسئولان، کارخانجات بزرگ کشور را به ورطه تعطیلی کشانده تا جایی که زمزمه تعطیلی این واحدها به تنها کارخانه تولید چرم خاورمیانه در شمال کشور سرایت کرده تا این واحد تولیدی به سرنوشت ارج مبتلا شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، مازندران از استان‌هایی بوده که به دلیل کشاورزی و گردشگری بودن در سال‌های پس از انقلاب رشد چندانی نداشته ولی پس از مصوبه دولت نهم و دهم مبنی بر استقرار واحدهای صنعتی در شمال کشور، تا حدودی توسعه صنعتی به صورت قطره چکانی در مازندران رشد و نمو کرده است.

مازندرانی که طی سال‌های متمادی به واسطه بی‌توجهی مسئولان در حوزه توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی توسعه نیافته و همین امر سبب شده تا کشاورزی مازندران از رونق بیافتد و باغداری این خطه به صورت قطره ای رشد کند.

پس از اینکه مصوبه تشویق احداث واحدهای صنعتی در استان مازندران به مرحله اجرایی شدن درآمده، بارقه‌های امید بر پیکره مردمان زحمتکش این دیار سایه افکنده تا از طریق گشایش واحدهای صنعتی، بر جمعیت بیکاری روزافزون مازندران کاسته شود.



مازندرانی که بر اساس آمارها اکنون دارای 120 تا 130 هزار جوان بیکار و بالغ بر 20 هزار فارغ التحصیل بیکار دارد، این روزها با تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای صنعتی، تعدیل نیروها و گاها اخراج کارگران دست و پنجه نرم می‌کند.

این استان به ظاهر موفق در حوزه کشاورزی و گردشگری در مدت کوتاه از عمر توسعه صنعتی خود به واسطه عدم برخورداری از صنایع مادر و های تک، نتوانسته با وجود صنایع کوچک و خرده پا که امید آنان سرمایه در گردش، حمایت‌های دولتی و خرید محصولات داخلی بوده، روی پای خود بایستند و چرخ توسعه صنعتی مازندران در حال توقف کامل است.

مازندران اگرچه در حوزه توسعه صنایع مادر رشد چندانی نداشته ولی از حیث صنایع تولیدکننده قطعات خودرو مطرح در کشور بوده که در مجالی دیگر به مشکلات این حوزه صنعتی استان خواهیم پرداخت؛ ولی باید گفت که این استان پهناور و گردشگرپذیر از تعطیلی صنایع کوچک در رنج است.

هنوز در خروجی خبرگزاری‌ها در روز دوشنبه (23 خرداد) اخبار تعطیلی یا جابه‌جایی بزرگ‌ترین شرکت فرآورده‌های لبنی خاورمیانه در حال رد و بدل شدن بود که اخباری مبنی بر تعطیلی تنها کارخانه تولید چرم خاورمیانه برای ساکنان منطقه میاندورود نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این موضوع به شهرستان میاندورود سفر کرده است تا از کم و کیف این خبر مطلع شود و با بررسی‌های اولیه مشخص شد که این واحد تولید چرم در خاورمیانه به واسطه واردات بی‌رویه چرم، به ورطه تعطیلی کشانده شد.

کارخانه پارس کروم خزر که به تولید املاح کروم می‌پردازد؛ تنها تولید کننده سولفات بازیک در خاورمیانه بوده که به‌عنوان مواد اولیه در صنایع چرم سازی استفاده می‌شود و کیفیت آن با محصولات آلمانی برابری می‌کند که از ابتدای خردادماه به‌دلیل فروش نرفتن محصول تولیدی شرکت کارخانه تعطیل شده است.

بی‌توجهی مدیران ارشد استان به کارخانه تولید چرم خاورمیانه

مدیر کارخانه پارس کرم خزر  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه از دهه 60 تاکنون مشکل فروش نداشتیم و حتی محصول شرکت را پیش خرید می‌کردند, اظهار داشت:  تنها کارخانه تولید مواد اولیه چرم در خاورمیانه قربانی واردات شد.

ولی‌ افتری افزود:ا امروز با واردات محصولات ارزان و بی‌کیفیت و با تعرفه بسیار کم به کشور باعث فروش نرفتن محصول کارخانه ما شدند.

وی تصریح کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده است هیچ مسئولی از این محصول منحصر به فرد سراغی نمی‌گیرد.


ولی‌افتری ادامه داد: از 22 ماه پیش که با مشکلات و بدهی زیاد این شرکت را گرفتم و با توجه به اینکه مشکل نقل و انتقال سند داشت از مرداد سال گذشته هیچ مشکلی در زمینه بیمه تامین اجتماعی و حقوق کارگران نداشت.

وی افزود: برای پیگیری مشکلات شرکت به نماینده ولی فقیه در استان مراجعه کردیم و آیت الله طبرسی نیز نامه‌ای برای استاندار فرستادند، اما بعد از 18 ماه هنوز پاسخی از سوی استاندار داده نشد.

سولفات سدیم، بی‌کرومات و اسیدکرمیک از محصولات تولید شده این شرکت بوده که بی‌کرمات در صنایع رنگ‌سازی و اسید کرومیک برای صنایع دفاعی استفاده می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها