أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۳۸۱۶۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۰۱ تير ۱۳۹۵
نقدی برعملکرد دوساله دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور:
در دوسال گذشته به غیر از یکی دو یادداشت انتقادی، هیچ مطلبی در رسانه‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب پیدا نمی‌کنید که از تعطیلی طرح‌های بزرگ نهاد چون «کتاب من»، «ایستگاه مطالعه»، «کارگروه‌های تخصصی بررسی منابع»، «هزار و یک مسابقۀ فرهنگی»، «شبکۀ کتابخوانان حرفه‌ای» سخن به میان آورده باشد. دیگر خبرنگاری دبیر کل را بابت انزوای نیروهای مؤمن و انقلابی در نهاد به باد انتقاد نمی‌گیرد.
سرویس فرهنگی پایگاه 598- بهمن ماه 92:  با حکم علی جنتی وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید، محمد حسین ملک‌احمدی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور شد؛ نهادی که در دولت های نهم و دهم به مدد توجه و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفۀ مجموعۀ مدیران و کارکنان، جایگاه خاصی در فضای فرهنگی کشور پیدا کرد. افزایش بودجۀ نهاد کتابخانه‌ها و بازتعریف وظایف آن، این مجموعه را به یک سیاستگذار مهم در هندسۀ فرهنگی جمهوری اسلامی تبدیل کرد. طرح های عظیمی همچون «کتاب من»، «ایستگاه مطالعه»، «افزایش تعداد اعضا» و «خرید گستردۀ کتاب»، در کنار جذب بدنه‌ای متعهد و مؤمن از ویژگی‌های مثبت و البته کم‌توجهی به جایگاه صنفی و مطالبات اداری قشر کتابدار، از ویژگی های منفی آن دوره بود.

 اما اینک با روی کار آمدنِ دولت یازدهم، روزگاری نو فرا رسیده بود و این بار دولت تدبیر عزمش را جزم کرده بود که این مجموعه را به فضای پیش از 84 برگرداند. مطلوب متصدیان فرهنگی دولت این بود که با بازتعریف وظایف پیشین، این نهاد را به‌مثابه یک ساختار بورکراتیک و هم‌عرض با سایر دستگاها و خالی از بار فرهنگی تعریف کنند و برای انجام این مأموریت چه کسی بهتر از محمد حسین ملک‌احمدی؛ مدیری که پیش از 84، این نهاد را دقیقاً با مشی مطلوب دولت تدبیر اداره کرده بود. او در همان آغاز طرح‌های بزرگی چون «کتاب من» و «ایستگاه مطالعه» را معلق کرد و با عزل و نصب‌های جهت‌دار و انتقاد یک‌سویه از مدیریت قبلی، نگاه منتقدِ رسانه‌های متعهد را به خود معطوف کرد.

اما دیری نگذشت که به مدد انتقادات همان بدنۀ متعهد و مؤمن و بازتاب آن در رسانه‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی و  نگرانی‌های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و ده‌ها مصاحبه و مطلب نقادانه و دخالت مقامات عالی‌رتبۀ نظام، موج شتابان واپس‌گرایی مدیریت فرهنگی دولت تدبیر متوقف شد و همان دستی که 5 ماه پیش حکم انتصاب ملک‌احمدی را امضا کرده بود، مرثیۀ عزلش را نوشت و او را از خیابان فلسطین رهسپار ساختمان وزارت علوم در شهرک غرب کرد.

خرداد 93: اين بار علی جنتی حکم را به نام علیرضا مختارپور زد. رسانه‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب آمدنِ او را امید‌آفرین توصیف و رسانه‌های اصلاح‌طلب سکوت پیشه کردند. اما روزگار این‌بار به مراد دولت تدبیر چرخید و مردی که پیش از این او را ایدئولوگ، نظریه‌پرداز، و حامی جبهۀ فرهنگی انقلاب می‌دانستند، همان کاری را کرد که ملک‌احمدی رؤیایش را داشت. چند ماهی از انتصاب او نگذشته بود که سخنرانی‌های تند و آتشین او علیه مدیریتِ انقلابيِ منصور واعظی بر سر زبان کتابداران افتاد. مدیریت انقلابيِ پیشین، بادکنکی و دور از کرامت‌های انسانی توصیف شد، بخشی از بدنۀ مؤمن و انقلابی نهاد مغضوب مختارپور شدند و سکۀ آنها دیگر خریداری نداشت.

علاوه بر این، طرح‌های انقلابي پیشین نیز غیرعلمی، زیان‌ده، و مخالف مشی کارشناسی جا زده شد؛ طرح‌هایی که چندی بعد زمزمۀ احیای آنها در جامه‌ای نو شنیده شد. البته فضای سیاسی کشور هم این‌گونه می‌طلبید. برای تقرب به دولت تدبیر، برائت از هر آنچه مُهر دولتِ قبل را بر پیشانی داشت، اصلی بدیهی و تا حدی روشنفکرانه می‌نمود. اما فضای انتقاد از مدیریت انقلابی پیشین چندان نمی‌توانست ضعف‌های مدیریتی آقای مختارپور را پوشش دهد؛ بعد از آن نطق‌های آتشین، اکنون موسم عمل و کار نو فرا رسیده بود. در این میان، بهترین کاری که از دست آقای مختارپور و تیم همراه برمی‌آمد، ادامۀ تعطیلی طرح‌ها و روند‌های گذشته بود.

«کتاب من»، «ایستگاه مطالعه»، «کارگروه‌های تخصصی بررسی منابع»، «هزار و یک مسابقۀ فرهنگی»، «شبکۀ کتابخوانان حرفه‌ای» و ادارۀ مهم و استراتژیک «تولید محتوا» تعطیل شدند و هیچ ایده و طرح جدیدی برای جایگزينی طرح‌های انقلابی ارائه نشد؛ و البته اصلاح احکام که از دورۀ جناب ملک‌احمدی شروع شده بود، به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد! نهاد، جای همۀ این کارهای نکرده و طرح‌های بر باده رفته را گرفت! و ایدۀ نمایشی «نشست‌های کتابخوان» با پیگیری مجدانۀ ایشان در سراسر کشور به اجرا درآمد؛ ایده‌ای که اخیراً با عنوان «کتابخوان‌گیت» از آن یاد می‌شود. به همۀ اینها اضافه کنید پیام‌های تبریک و تسلیت دبیرکل به کتابداران را که دستمایۀ مزاح و شوخی بین کارکنان شده است. چگونه این اقدامات نمایشی و سطحی، به‌عنوان «دستاورد» جا زده می‌شود؟ بودریار پاسخ می‌دهد.

خرداد 95: بودریار اصطلاحی دارد تحت عنوان «حاد واقعی» (هایپر رئال). وی حاد واقعي را امري به‌غايت شبيه امر واقعي، بلکه عين امر واقعي و تسخيرکنندۀ جايگاه آن مي‌داند؛ به طوري که حاد واقعي غياب و نبود امر واقعي را پنهان مي‌سازد. در عین حال، در امرِ حاد واقعی، تشخیص اين جا‌به‌جايي و اين پنهان‌کاري دشوار است. در اين حالت، حاد واقعي، واقعي‌تر از امر واقعي مي‌شود. به بيان ديگر، حاد واقعی چنان ماهرانه جاي امر واقعی را اشغال مي‌کند که واقعي‌تر از خودِ امر واقعی جلوه‌ مي‌نمايد. البته حاد واقعي، نه تنها جاي امر واقعي را مي‌گيرد، بلکه هيچ ربطي هم به آن ندارد؛ يعني رونوشت و بازنمایندۀ ظريف و واقع‌نماي امر واقعي نيست. حاد واقعي به چيزي وراي خود ارجاع نمي‌يابد و امري خودبنياد است. بودریار عمدۀ کار رسانه ها را خلق حاد واقعی می‌داند. 

حالا دو سال از مدیریت آقای مختارپور می‌گذرد و حاد واقعی جایش را در رسانه های جبهۀ فرهنگی انقلاب باز کرده است. در دوسال گذشته به غیر از یکی دو یادداشت انتقادی، هیچ مطلبی در رسانه‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب پیدا نمی‌کنید که از تعطیلی طرح‌های بزرگ نهاد سخن به میان آورده باشد. دیگر سخن از مطالبات جدی رهبری معظم انقلاب از این نهادِ مؤثر نیست؛ دیگر خبرنگاری دبیر کل را بابت انزوای نیروهای مؤمن و انقلابی در نهاد به باد انتقاد نمی‌گیرد؛ دیگر رسانه‌ای نمی‌پرسد چرا منصوبین آقای مختارپور در ستاد و استان‌ها کوچک‌ترین تعلقی به اهداف بلند این نهاد ندارند؛ و دیگر هیچ. این را مقایسه کنید با رویکرد رسانه‌های مذکور در قبال مدیریت 5 ماهۀ آقای ملک‌احمدی. این تیتر رجانیوز از یادمان نمی‌رود: «آیا نهاد کتابخانه‌ها به دوران سیاه اصلاحات برمی‌گردد؟ تعطیلی طرح ملی "ایستگاه مطالعه"، جدیدترین گام عملی دولت برای "مدیریت جهادی" در عرصۀ فرهنگ» (24 فروردین 1393).

اما ای کاش فقط صحبت از سخن نگقتن بود؛ نه! صحبت از خلقِ امرِ حاد واقعی است. در دو سال گذشته هزار و یک موضوع بی‌اهمیت تبدیل به تیتر خبرگزاری مهر و فارس شد. برگزاری نشست‌های نمایشی کتابخوان در فلان شهر و بهمان روستا، جای خود را در صفحۀ اول فرهنگی باز کرد؛ موضوع بی‌اهمیتی مثل لباس کتابدار به عنوان طرحی ملی جا زده شد، یادداشت دبیر کل در مورد بند ایکسِ حقوق کتابداران به‌عنوان سندی زرین تلقی شد و یادداشت‌های ایشان هم‌وزنِ نوشته‌های بزرگ‌ترین متفکران معاصر در رسانه‌ها به نمایش درآمد؛ صدا و سیمایی که تا پیش از این برای پخش برنامه‌های نهاد  هزار و یک شرط می‌گذاشت، برخی از نشست‌های کتابخوان را  پخش سراسری کرد و الخ.

امروز در خرداد 95 به مدد رسانه‌های جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به وضعیتِ ماقبلِ 84 برگشته‌ایم و می‌توان با اطمینان خاطر گفت اهداف دولت تدبیر و امید در این نهاد به میزان قابل اعتنایی محقق شده است؛ البته نه به دست نیروهای اصلاح‌طلب، بلکه با بازوی پر توان جناب مختارپو و سکوت رسانه‌های انقلابی، نماینگان محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نویسندگان و هنرمندان متعهد، و روزنامه‌نگاران و فعالان جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی.

دوستان متعهد و انقلابی، بزرگواران علاقمند به گفتمان خمینی کبیر و رهبری معظم، به خاطر خدا هم که شده، به جای منافع فردی و جناحی، قدری هم به منافعِ انقلاب و کشور بیندیشیم. این فساد رسانه‌ای صحیفۀ امام را پاره پاره نمی‌کند، بل به آتش می‌کشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۶۷
۱۶
با سلام.
در دوران ...بار واعظی عزت و احترام کتابداران از بین رفته بود. کتابداران که پایه و اساس نهاد را تشکیل می دهند هیچ گونه توجهی به آن ها نبود و با کم ترین سطح درآمد در جامعه مشغول به کار بودند.
درود بیکران بر جناب آقای مختارپور
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۶۰
۱۳
واعظی کتابداران را نابود کرد چرا برادر ن حرف حق نمی زنید من کتابدار با مدرک ازشد ماهی 950 هزار حقوق میگیرم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
اگر واعظی کتابداران را نابود کرد (که چنین نبود و ایشان با جذب نیروی انسانی متعدد با تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکتری، نیروی انسانی نهاد را ارتقا داد)، مختارپور کلیت کتابخانه‌های عمومی را رو به نابودی می‌برد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
بعله آقای واعظی نیروی فوق لیسانس گرفتن منتها در هر رشته ای به غییر از رشته کتابداری !!!! اکثرا رشته معارف و حوزوی
فیروز
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
مختار پور با ارابه کتابش بزرگترین توهین را به کتابداران کرد .ترقی میکنند مردم به بالا . من از بالا به پایین می ترقم. تمام کارهایش نمایشی است
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۷۰
۱۳
باسلام. احتمالا آمارهای ساختگی دوران مدیریت آقای واعظی نویسنده را دچار توهم نموده است.
پاسخ
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۲۴
۵۵
سالهاست در جریان وضعیت نهاد کتابخانه ها هستم. الان سه ساله که هر وقت مراجعه داشتم به اونجا، وضعیت بخور و بخواب و مگس پرونی حاکم بوده بر پرسنل اونجا. طبعا اونایی که از کار لذت می برن از این وضع حسابی شاکی ان و اونایی که تن پرور هستن، خیلی راضی هستن از مدیریت جدید و سایه قبلی ها رو با تیر می زنن.
پاسخ
حنیف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۲۱
۴۹
خط به خط متن درست و مبتی بر حقیقت این دو سال است
پاسخ
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۵
۴۴
همین چند روز بود که ناشری در قم گلایه می کرد که نهاد کتابخانه ها کمک خوبی بود به ناشرها ولی سه ساله در وضعیت رکود بازار، عدم حمایت و عدم خرید کتاب توسط نهاد کتابخانه ها، ناشران رو ضعیفتر کرده.
پاسخ
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
بعله جناب واعظی کتابهای مزخرف ناشرین را به تعداد انبود برای کتابخانه ها میخرید و مخزن ها پر از کتابهای بیخود و بی مخاطب شد
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۵۴
۱۴
یعنی شما که اینها را منتشر می کنید به خدا و پیغمبر و قیامت اعتقاد دارید؟ شما نمی دانید همین الان این آقای مختارپور که اینها را درباره اش نوشتید معاون انتشارات موسسه انقلاب اسلامی است؟ شاید هم اسم موسسه انقلاب اسلامی برایتان آشنا نیست
هر چه هست دین تان را به ارزانی می فروشید
پاسخ
کارشناس فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۳۸
۷
نویسنده این نقد کیست؟
پاسخ
ناشر
-
۱۷:۲۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۶
۴۸
دیکته نوشته نشده غلط نداره. مدیریت قبلی نهاد، کلی طرح و برنامه جدید اجرا کرد. مدیریت جدید که همه اونها رو متوقف و تعطیل کرده، خودش چی کار کرده که همه اش دارن ایراد طرحای قبلی رو میگن.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
معلومه که باید برخی از ناشران ناراحت باشند. خیلی از کتابهایی که ان زمان خریداری و به کتابخانه ها ارسال شد حتی برای کی بار هم به امانت نرفته.
ناشر
-
۱۷:۲۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۶
۵۰
ضمنا دمتون گرم بابت انتشار این مطلب. نمی دونم یه مجموعه به این بزرگی که از یه سری از وزراتخونه ها هم بزرگتره، چرا عملکردش مورد ارزیابی و انتقاد هیچ رسانه ای قرار نگرفته تا حالا.
پاسخ
نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۵
۵۵
به نظرم استدلال ها منطقی است. ایشان در 24 ماه نهاد را به نابودی مطلق کشید. اگه با فضای پوپولیستی که در بین کتابداران راه انداختند کسی جرات نقد نداره
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
اصلا هم اینطور نیست شما جزء کسانی هستید که در زمان اقای مختار پور منافع کلانی که در دوره قبل به جیب میزدید قطع شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۴
۶
چرا در این ولنگاری فرهنگی پیگر این نیستید که زنها تو تمرینات تیم ها شرکت می کنند!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۲
۵۰
افسوس از مظلومیت مهندس انقلابی و کوشای ولایی با این انتقادات ناوارد به ایشان مهندس واعظی به فرهنگ و نهاد روح تازه بخشید و اکنون فرهنگ تشنة قطره‌ای خون و جرعه‌ای هواست با حاکمیت ولنگاران فرهنگی
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۷
۵۹
بنده یکی از کارکنان نهاد کتابخانه ها هستم واقعا مطلب به جا و درستی را بیان کردید.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۳
۴۵
احسنت
پاسخ
کتابداران
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۵۱
۱۲
مدیر مسئول محترم 598
با سلام و قبولی طاعات و عبادات
اقدامت دوره قبلی اقای واعظی چه از لحاظ مدیریتی و اداری و شان و منزلت کتابدار و چه از لحاظ فنی و کتابخانه ای و مطالعه قابل دفاع نیست اقدامات فنی و کتابخانه ای اقای واعظی همه انها به شکست منحر شد طرح کتاب من /شبکه کتابخانوان حرفه ای / ایستگاه مطالعه/ جامع کتابداری مشرق و...
اما اقدامات اقای مختار پور علاوه بر اینکه شان و منزلت کتابداران را ارتقا داد اقدامات ارزشمندی همچون انتخاب کتاب توسط کتابدار / نشست کتابخوان/ ساماندهی مسابقه فرهنگی / برگزاری جشنواره رضوی/ در طول این دوسال امید را به جامعه کتابداران باز گرداند
اما اقای واعظی در طول 7 سال مدیریت خود جز ناامیدی و یاس کتابداران و حیف و میل بیت المال و اختلاس کلان فی المثا حضور در نمایشگاه کتاب تهران با هزینه بیش 30 میلیار د تومان و هبه بیت المال به دوستان و همقطاران خود موسسه نشر به خانمش اعطای 170 میلیار د تومان به دانشگاه ایرانیان / استخدام بی ضابط با مدرک دیپلم انتصاب بستگان به جای مهم نهاد و....
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۶۲
۱۰
مدیریت بادکنکی منصور واعظی نه انقلابی
پاسخ
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
مطلب شما را تأیید می کنم تا قیام قیامت از واعظی و دارودسته اش نمی گذرم
کتابدار نهادی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۵۶
۸
یاد داشتی که نویسنده آن جرات امضا کردن و آوردن اسمش پای آن را ندارند جای تامل دارد.
آیا این کار به دلیل آن نیست که او خود در مورد صحبت هایش اطمینان ندارد و نمیتواند به بازخوردهای یادداشت خود پاسخ دهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
پاسخ
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۷
۳۱
طرح کتابخوان را بنده تجربه کردم/ کم بازده و نمایشی است
پاسخ
یک کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۴۹
۱۰
در روزگاری که کتاب ارزش خودشو به عنوان یک رسانه قوی از دست داده و همه سرشون تو تلگرام و اینترنته. سیاست آقای مختار پور که خدا حفظش کنه اینه که به نیروی انسانی توجه کنه تا با افزایش روحیه آنان٬ تلاش کتابداران برای بالابردن سطح مطالعه مفید را افزایش پیدا کنه ایشان بهترین سیاست را در پیش گرفتند و البته به طرح های ابتکاری برای بالا بردن توجه عمومی به کتابخوانی هم بی توجه نبودند.
از صمیم قلب برای ایشون توفیق روز افزون و عاقبت بخیری آرزو میکنم.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۵۰
۱۱
با سلام.
تنها حرفی که من برای گفتن دارم این است که آقای مختارپور مهربان، من در لحظه سحر و حتی افطار دعا گویتان هستم.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۳۳
۱۳
کل کشور کاراش خوابیده نهاد کتابخانه ها هم روش
پاسخ
منطقی باشیم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۹
۴
(یا قضاوت نکنید یا که عادل باشید)


اینکه به کتابدار ارزش داده شده و در دوره های قبل کمبود احترام به کتابدار (یک انسان ) داشتیم جای شکی ندارد !!
اما در مورد تعطیلی طرح های کتاب من و ایستگاه مطالعه و ... باید گفت که تعطیلی این طرح ها در کوتاه مدت و انجام پژوهش و بررسی ضعف های این طرح ها که کم هم نبود (از لحاظ فرهنگی ایده آل بود اما در عمل و اقتصادی مضر و کم بازدده) کاری خوب و سنجیده بود البته به شرط جایگزینی طرح های جدید یا اصلاح و رفع و رجوع ایرادات !

البته که برنامه های این دو سال اخیر کارهای ریز و زیرپوستی است که نتیجه اش در آینده و به مرور زمان قابل مشاهده و بحث خواهد بود (اما برنامه های دوره قبل زود بازدده ولی کم اثر بود)

امیدواریم که طبق نوشته ای نویسنده مطالب فوق حرکت انقلابی را از دورن خود آغاز کنیم و منصفانه با قضایا روبه رو شویم

(یا قضاوت نکنید یا که عادل باشید)
پاسخ
کتابداران جنوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۹
۵
بنده به عنوان کتابدار در زمان مدیریت واعظی که در بدنه نهاد کتابخانه های عمومی کشور بودم به صراحت اعلام میکنم که تمام برنامه ها و فعالیت های آن دوره جزء آمارسازی کذب و دروغ چیزی نبوده و اصولن برنامه های فرهنگی کم بازده و زود گذر اجراء می شده است . غیر از طرح کتاب من مابقی برنامه ها اثری روی اعضا و مراجعه کنندگان در سوق دادن به کتاب و مطالعه نگذاشت.
ولی در زمان مدیریت جناب آقای مختارپور عزیز الحق و الانصاف برنامه های ایشان : نشست کتاب خوان ، انتخاب منابع که جایگزین همان طرح کتاب من است ، نظرسنجی انتخاب نشریات بااستفاده از سلایق اعضاء ، جمع خوانی کتب، کتاب خوان ماه، نشت های کتاب خوان مدرسه ای و کتابخانه ای، سیاست های سال 95 که سال خواندن نامگذاری شده و چندین برنامه فرهنگی ملی باعث شده که کتابخانه های عمومی پاتوقی برای خواندن شود و تاثیر بسزایی در جذب و کتاب خوان شدن عموم مردم شده است . با تشکر
پاسخ
کتابدار کنونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۴۳
۱۰
واعظی لبو بود ولی جناب مختارپور واقعا هلوست.
پاسخ
کتابدار چهارمحال و بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۳۱
۷
مرام و معرفت از وجود جناب اقای مختارپور موج می زند ،ایشان فردی هستند اهل دانش و کمالات .به حق و انصافا سکان چنین نهادی فقط و فقط زیبنده ایشان است نه واعظی که فقط فکر خودش وتیم همراهش بود.زمان واعظی متاسفانه نیروی اتوبوسی زیاد به نهاد آمدند و واعظی به هیچ وجه قابل مقایسه با آدم فرشته خویی چون مختارپور نیست.
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۹
۹
کاش این نویسنده به اصطلاح دلسوز جسارت معرفی خودشان را داشتند که بدانیم که با چه کسی ، با چه ژست فرهنگی روبرو هستیم که دست به قلم برده و هر آنچه را که منافع جناحی خود اقتضا کرده است به رشته تحریر در آورده اند.و اما در مورد نقد!!! این آقای ناشناس باید عرض کنم که آقای واعظی فقط و فقط بیت المال را هدر دارند .چند نمونه رو عرض می کنم :
1-کتاخانه های جدیدی که در دوره ایشان احداث شدند نه تنها غیر کارشناسی بلکه عمر خیلی از آنها در کمتر از یک دهه رو به پایان است
2-ارسال منابع ای به کتابخانه با پول بیت المال و سرمایه ملی که میزان مراجعه به آنها سال به سال هم نیست
3-محدود کردن خرید به چند ناشر خاص و تقبل هزینه ای انتشار از پول بیت المال
4-شرکت در نمایشگاه کتاب میلیاردی با پول بیت المال
5-عضویت های صوری،به این شکل که کتابداران را مجبور به گرفتن لیستی از دآنش آموزان می کردند که عضو کتابخانه نمایند که همش ظاهر سازی بود
6-هدر رفت پول بیت المال در ایستگاههای مطالعه ای که کمتر 5 درصد هم کارایی نداشت
7-حقوق خیلی پایین کتابدارن در حدی که می توان گفت به بیگاری کشیدن(با عرض معذرت)این عزیزان بود
.
.
.
شاید تنها نکته مثبت دوران واعظی طرح خیلی خیلی محدود کتاب من بوده باشد
آقا یا خانمی که دست به قلم شده ای اینطور فکر نکن که بیت المال جیب شخصی شماست که باید مطابق میل شما و برای منافع جناحی مد نظر شما صرف شود بلکه بیت المال،سرمایه ملیست و باید در جهت رشد و شکوفایی و کمال این مرز و بوم صرف شود
پاسخ
آرزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۳۲
۵
من یکی از اعتراضی های آزمون سال 91 هستم . آقای مختارپور کاری کردن که ما به حقمون بعد از چند سال برسیم و تا عمر داریم دعاگو ایشان هستیم و از ایشان تشکر می کنیم.
پاسخ
ستادی
United States
۱۴:۴۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
سرکار خانم ایشون پیگیری نکردن که سازمان بازرسی پیگیری کرد اون هم بخاطر شکایت تعدادی کتابدار که حقشون بود.
برو دعاگوی کسانی باش که جرات داشتن رفتن شکایت کردن از حقشون دفاع کردن نه سرکارعالی که لقمه آماده اومد سمت دهنتون.
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۴۱
۹
با سلام
ما دعا گوی جناب آقای مختارپور هستیم
و زحمات ایشان را هرگز فراموش نمی کنیم
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۲
۱۰
با سلام خدمت دوستان و همکاران .
هم به آقای واعظی ایرادات اساسی وارد هست و هم به آقای مختارپور . در واقع می توان گفت نقاط قوت هریک نقاط ضعف دیگری است . در دوره آقای واعظی اصلا به کتابداران و نیروی انسانی توجه نمی شد و به نوعی کتابداران بردگان و استثمارشدگان نهاد بودند که با حقوق بسیار اندک کار می کردند . اما فعالیتهای نهاد در دوره ایشان چشمگیر و قابل اعتنا بود . در دوره آقای مختارپور توجه به کتابدار و ارتقاء شان و منزلت کتابدار در دستور کار قرار گرفت و طرح های نسبتا" خوبی که در دوره آقای واعظی بود تعطیل و یا تعدیل شد . تنها برنامه فرهنگی زمان آقای مختارپور نشست کتابخوان است که به دور از هر گونه تعصب باید گفت طرح ناکارآمد و بدون نتیجه ای سات . این طرح به هیچ عنوان نمی تواند باعث ترویج کتابخوانی در جامعه شود .
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۹
۹
خدا نگهدار اقای مختارپور باشد، هر چه می نویسید از سر قصد و غرض است و صحت ندارد. خدا عالم است بر همه چیز. اجر مختارپور با خداست
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۴
۱۰
جناب مختارپور با تمام توان خود به فکر توسعه کتابخونه هاست و تمام تلاش خود را جهت ارتقا جایگاه و شان کتابداران بکار برده و می برد.
ما همیشه دعاگوی ایشان هستیم و با تمام وحود دوستش داریم و دعاش میکنیم.

اونهایی که مقاله رو نوشته اند حتما با آقای مختارپور کینه دارند و میخوان اینجوری خودشون رو تخلیه کنند و تلافی کنند.
آقای مختارپور بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
خدا پست و پناهش
یاعلی
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۲
۸
آقای مختار پور مثل یک انسان بی ریا و به دور از هر گونه آلایش هستند و با کتابداران دوست مهربان هستند برای برطرف کردن مشکلات کتابداران و نهاد کتابخانه ها شب و روز نمی شناسد با ما تماس می گیرد و از احوال ما باخبر می شود و مثل یک پدر پای درد دل ما می نشیند و توان کاری ما را بالا می برد .
بی تو هرگز ( آقای مختارپور )
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۵
۷
سلام چرا زمان اقای واعظی ازاین مقالات نوشته نمیشد زمانی که حجم انبوه پوسترها راهی سطل آشغال میشد .زمانی که کتابدار با حقوق ناچیز روزگار می گذارند و اهالی فرهنگ دوست و دلواپس عین خیالشون نبود. ولی الان که حال کتابخانه ها و کتابداران اندکی به همت اقای مختار پور خوب شده است یادتان امده که کتابخانه ها در حال رکود است اقای مختار پور عصای جادویی ندارد که در طی این مدت همچیز را درست کند. حال کتابداران خوب است انشالله حال کتابخانه ها هم روز به روز بهتر میشود با وجود پدر بزرگوار نهاد جناب آقای مختار پور
پاسخ
کردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
سلام همکار گرامی دوران آقای واعظی ما یه سایت به اسم پرسمان اندیشه داشتید که خیلی انتقادات توش صورت میگرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۸
۸
دوران واعظی مساوی بود با دوران خفگی کتابداران
انگیزه از همکاران گرفته شده بود
نا امیدی نتنها بر چهره کتابداراه بلکه بر خانواده آنها طنین انداز شده بود
پاسخ
رو وار کنار
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۵
۳
سلام.چرا پیام های انتقادی را پاک و یا منعکس نمی کنید.
پاسخ
مدیر پایگاه
ضمن تشکر از توجه حضرتعالی، خاطر نشان می گردد که از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا معذور می باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۱
۱۹
با نویسنده موافقم. آقای مختارپور جز رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی چیز دیگری از مدیریت نمی داند. گریه های ظاهرسازانه ایشان را در مراسم هفته کتاب از یاد نمی بریم که انسان را یاد گریه رییس دولت اصلاحات در مجلس شورای اسلامی می انداخت.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۰
۲۶
دوران مختارپور، دوران تعطیلی کارها، رکود کتابخانه‌ها، مراسم نمایشی، تن‌پروری و بی‌کارگی کارکنان به‌علاوۀ شندغاز افزایش حقوق ایشان است و چیز دیگری برای دفاع ندارد. نویسندۀ محترم هر که هست، دقیق و درست نوشته است.
پاسخ
مهدی کتابدر
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۶
۱۰
نویسنده عزیزی که این مطلب رو نوشته ای امیدوارم که از روی دلسوزی و نه غرض ورزی بوده باشد و عزیز من بنده به عنوان یک کتابدار در این وقت اذان پیش درگاه خداوند شهادت میدهم که اقای مختار پور هیچی برای جامعه کتابداری و کتابخانه ها و کتابخوانی کم نزاشته و تمام تلاش خود را براس پیشبرد اهداف کلان فرهنگی و کتابخوانی به کار برده و اگر نگوییم همه ولی اکثر مطلق کتابداران ازیشون راضی هستند و دعا گوی سلامتی و طول عمر برای ایشون هستند دیگه نمیشه گفت که 95 درصد کتابداران اشتباه میکنند و چند نفر درست میگند برادر گرامی کمی انصاف داشته باش
پاسخ
صحرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
همکار گرامی در اینکه آقای مختارپور تلاش میکنند هیچ شکی نیست ولی بعد مدیریت ایشان اشتباه است متاسفانه
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۱
۸
آقا یا خانمی که با آمدن آقای مختارپو ربازار نشر شما کساد شده و دیگه کسی نیست کتابهای انبار شده شما رو روانه انبارهای نهاد کنه براتون متاسفم که حتی جرات نکردی اسمتو بنویسی پای چرندیاتت
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۳
۷
درود بر آقای مختارپور
پاسخ
یک کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۵
۶
چند نکته خطاب به نویسنده این مطلب
1- دوران قبل از 84 چنین که شما گفته اید دوران بدی نبوده این را کتابداران با سابقه می دانند
2- در مورد مشی دولت تدبیر و امید به منفی بافی و منافع حزبی توجه کرده اید مشی دولت تدبیر و امید یک مشی اعتدالی و بسیار مناسب است .
3- دوران آقای واعظی تنها چیزی که داشت آمارسازی در همه مسائل نهاد بود.
4- کیفیت کتابهای فرستاده شده در دوران آقای واعظی اصلا قابل مقایسه با کتابهای جدید نهاد نیست . دوره آقای واعظی کتابها بیشتر جناحی بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.
5- در دوره کنونی از کتابداران در انتخاب کتب و مجلات نظرخواهی می شود که قبلا چنین امکانی وجود نداشت
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۶
۷
درود برشما مرددلسوز وبزرگوار جناب آقای مختارپور .
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۲۰
۶
نمی دونم چرا یادتون رفته از استخدام های اتوبوسی تو نها اون هم با مدرک دیپلم و حامی جریان انحرافی و مورد طرد رهبر انقلاب در دوره واعظی یادتون رفته آمارسازی و مجبور کردن کتابدار به آمارسازی و دروغ یاد دادن به کتابدار. و حیف و میل بودجه, کی با این طرحهاتون کتابخون شد؟ شبکه کتابخوان حرفه ای کی رو کتابخون کرد؟
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۹
۹
واقعا با این کامنت های بی ادبانه و رکیک کتابداران به صحت این نوشته پی بردم
پاسخ
کتابدار مازنی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۹
۴
جناب آقای مختاپور

1- شما مدعی هستید که تاکنون هزاران ایمیل را که از طرف کارکنان آن نهاد برای شما ارسال شده شخصاً خوانده و بررسی نمودید. صرف نظر از اینکه آیا یک مدیر تراز اول باید چنین وقت قابل توجهی را صرف این امر نماید! چرا پاسخگویی شما تنها محدود به برخی از ایمیلهای خاص  می شود !؟  و شما در دیدارهای خود با کتابداران سراسر کشور ( بویژه در استان مازندران ) مبادرت به بیان برخی از کم ارزش ترین آن نموده اید؟ چرا به درد دل برخی از رؤسای ادارت ،کتابدارن و اهالی فرهنگ و مطالعه که به وضعیت موجود و نحوه مدیریت آن در این استان منتقدند و بارها برای شما اقدام به ارسال پیام نموده اند بی تفاوتید و پاسخی  نمی دهید!؟
پاسخ
کتابدار مازنی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۱
۴
 

2- شما اخیراً اذعان نمودید که تا کنون تعداد قابل توجهی « نشست کتابخوان » در کشور برگزار کردید، مطلوب است نکته ای را از زبان مقام معظم رهبری، در دیداری که با مسؤولان وقت نهاد کتابخانه های عمومی داشتند (9/12/89) برای شما یادآور شویم، معظم له فرمودند : «  ببينيد كه در بين جامعه ايراني چه تعداد آدم هايي هستند كه اصلاً مطالعه نمي كنند يا كم مطالعه مي كنند. برويد سراغ اينها... ما بايد كاري كنيم كه در كشور ما آدمي كه مطالعه نمي كند، نباشد... ما مشكل عمده مان اين است كه خيلي ها اصلاً عادت به مطالعه ندارند، بلد نيستند و دستشان به مطالعه نمي رود. در حالي كه اگر راه باز شود و همين آدم ها وارد ميدان مطالعه بشوند ممكن است ديگر دست از مطالعه بر ندارند. بايد بتوانيد اين كار را انجام بدهيد. » با در نظر گرفتن فرموده مقام معظم رهبری به عنوان سندی راهبردی ، برنامه ای که شما حدود دو سال است آن را در پیش گرفتید ،کجای آن بیانات را تحت پوشش قرار می دهد؟ آنچه که ما در طول این مدت و با رصد برنامه های انجام شده در جای جای این استان و حتی استان های دیگر مشاهده کردیم بیش از اجرای « فشن شوهایی » با محوریت کتاب نبوده است ! اینکه کتابی در بین کسانی که اهل مطالعه هستند دست به دست شود خوب است . اما شما  برای خیل عظیمی از مردم جامعه ما که اصلاً مطالعه نمی کنند (به استناد سرانه مطالعه پائین کشور)، چه برنامه ای دارید؟
پاسخ
حسن سالاری
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۵
۵
با سلام، اینجانب که از سال ۸۳ وارد مجموعه نهاد به عنوان کتابدار شده ام، واقعا پربارترین دوران مدیریتی برای مجموعه را این دوران می دانم و البته هنوز هم برای قضاوت در این مورد زود است و آقای مختارپور عزیز با اقدامات خود امید و نشاط را در دل ها زنده کرد و باعث افزایش انگیزه کتابداران گردید و امیدوارم که خداوند به ایشان موفقیت بیشتر در انجام برنامه هایشان را عطا فرمایند و همچنین از سایر دبیرکل ها اسبق بابت اقدامات مفیدشان سپاسگزاریم و به امید وفاق و همدلی همگان برای پیشرفت فرهنگی ایران اسلامی و دوری از تفرقه، ایجاد یاس و شایعه و اتهامات ناروا به همدیگر.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۰
۱۲
مطالبی که نوشته شد کاملا واقعیت داره
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۷
۶
کاربران گرامی ، لطفاً متن این نامه را خوب بخوانید..
نامه ای سرگشاده به مناسبت سالگرد انتصابی نامبارک !!!
چه می خواستیم! و چه شد !

حال و هوای این روزهای کتابخانه های عمومی استان مازندران همانند سایر مسائل فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، که مردم این خطه، با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ تعریف زیادی ندارد! و صدایی از آن بر نمی خیزد ! انگار که این مرکز مهم فرهنگی که افزایش مخاطبین آن نماد بالا بودن سرانه مطالعه در هر کشور به شمار می رود، در خواب فرو رفته است. بیش از یک دهه، از تصویب قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور می گذرد و این نهاد به عنوان ارگان مستقل فرهنگی ،خدمات ارزنده ای را به عموم افراد جامعه ارائه نموده است. در ابتدای امر، مسئولان وقت، این قانون را در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی و با هدف کوچک سازی بدنه دولت معرفی نمودند و آن را نقطه عطفی در روند رشد و توسعه کتابخانه های عمومی برشمردند. و بر این اساس کتابخانه های عمومی از پستوخانه وزارت فرهنگ و ارشاد بیرون آمد و از آن پس مدیریت کلیه امور مربوط به ساخت، تجهیز و بازسازی، توسعه، نظارت و سایر امور کتابخانه‌¬های عمومی در سراسر کشور را، خود به دست گرفت.
از تصویب قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه ها (1382) تا کنون چهار دبیر کل به ترتیب جناب آقای محمدحسین ملک احمدی (1382 الی 1386) ، جناب آقای منصور واعظی (16 مرداد 1386 الی 1393)، دوباره جناب آقای محمدحسین ملک احمدی (30 بهمن 92 الی 1393) و جناب آقای علیرضا مختارپور ( 5 خرداد 1393 تا کنون )، سکان هدایت این مجموعه مهم فرهنگی را بر عهده گرفتند . صرف نظر از نقدهای فراوان بر عمکلرد سه دبیرکل پیشین، مجالی فراهم شد تا بر اساس مثل معروف « مشت نمونه خروار است» با نقد مدیریت منتصب به جناب آقای مختارپور در طول یکسال سکانداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران، بنا بر روش استدلال استقرایی علمای منطق با بیان مجموعه‌ای از حقایق و تعمیم آن از جزء به کل به ارزیابی عمکلرد آن مقام محترم بپردازیم.
جناب آقای مختارپور؛ حضرتعالی در نخستین ماههای مسؤولیت خویش در مراسم تودیع و معارفه مدیران اسبق و جدید کتابخانه های عمومی تهران (دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳)، هشت نکته را به عنوان سیاست های دوره ی جدید نهاد اعلام فرمودید. هشت ماده ای که در آن؛ با تأکید بر مسائلی همچون کتابدار محوری، کتابخانه محوری، دسترسی آسان و سریع کتابداران به مدیران. حاکمیت اخلاق، قانونگرایی، ضابطه مندی. پرهیز از آمارسازی ، تلاش برای رفع دغدغه هاو ... بارقه های امید را در دل کارکنان شعله ور ساخته و تمامی آنان سخنان شما را همچون سندی ارزشمند نزد خود ثبت و ضبط نمودند. درج گزارش عملکرد خود بصورت هفتگی در سامانه اطلاع رسانی نهاد و دادن خبر خواندن پیام های ارسالی از طرف کتابداران و حتی بغض شما بواسطه وضعیت بد معیشت این قشر زحمتکش و گمنام در مراسم تکریم مقام کتابداران، (۲۷ آبان ۹۳) در محل تالار وحدت تهران ، همه و همه برای کتابداران کتابخانه های عمومی و در نهایت برای تماهی اهالی فرهنگ و مطالعه خبر از آینده ای خوب و امید بخش می داد.
با گذشت زمان و سپری شدن ایام، بازتاب برخی از عملکرد شما بویژه در این استان، صداقت گفته های شما را در هاله ای از ابهام فرو برد و نیز بعدها پس از گذشت مدت زمان طولانی ( 15 ماه ) با انتصاب فردی به سمت مدیر کلی این استان، مفهوم آنچه را که شما به عنوان سیاست های هشت گانه نهاد برشمرده بودید، در ذهن کارکنان و اهالی کتاب و مطالعه این استان، تغییر داد. اینکه چه ویژگی شخصتی ایشان، شما را مجذوب خویش ساخته، برای ما جای سؤوال است. آنچه که در اولین وهله به ذهن ها خطور می کند؛ با تطابق برخی حقایق و ویژگیهای شخصیتی؛ این است که شما هم همانند برخی از مدیران تحت فشار و یا تحت تأثیر برخی جریانات سیاسی اقدام به این امر نموده اید . اقدامی که اثرات سوءآن بر مردم، جامعه کتابخوان و کتابداران آن تحمیل شده است.
برادر گرانقدر جناب آقای مختاپور؛ اینکه حضرتعالی تلاش فراوانی در جهت رفع دغدغه های معیشتی کارکنان و ایجاد اصلاحات اساسی در آن نهاد دارید بر کسی پوشیده نیست که البته به حق نیز است . اما نکند، توجه صرف به یک موضوع خاص شما را از اهداف دیگر غافل نماید و خدای نکرده بنا بر مثل معروف « از آن طرف بام بیافتید».و عملکرد نادرست افراد شما مثل نادانانی باشند که سنگی در چاه بیاندازند و صد عاقل نتوانند آن را بیرون بیاورند. به غیر از سؤوال اولی که در چند سطر قبل به آن اشاره شد، پرسشهای دیگری نیز به قرار ذیل وجود دارد که ذهن مردم فرهنگ دوست این استان را به خود مشغول ساخته است که امید داریم اقدامات قانع کننده ای از طرف شما در مورد آن صورت گیرد.
جناب آقای مختاپور
1- شما مدعی هستید که تاکنون هزاران ایمیل را که از طرف کارکنان آن نهاد برای شما ارسال شده شخصاً خوانده و بررسی نمودید. صرف نظر از اینکه آیا یک مدیر تراز اول باید چنین وقت قابل توجهی را صرف این امر نماید! چرا پاسخگویی شما تنها محدود به برخی از ایمیلهای خاص می شود !؟ و شما در دیدارهای خود با کتابداران سراسر کشور ( بویژه در استان مازندران ) مبادرت به بیان برخی از کم ارزش ترین آن نموده اید؟ چرا به درد دل برخی از رؤسای ادارات ،کتابدارن و اهالی فرهنگ و مطالعه که به وضعیت موجود و نحوه مدیریت آن در این استان منتقدند و بارها برای شما اقدام به ارسال پیام نموده اند بی تفاوتید و پاسخی نمی دهید!؟
2- شما اخیراً اذعان نمودید که تا کنون تعداد قابل توجهی « نشست کتابخوان » در کشور برگزار کردید، مطلوب است نکته ای را از زبان مقام معظم رهبری، در دیداری که با مسؤولان وقت نهاد کتابخانه های عمومی داشتند (9/12/89) برای شما یادآور شویم، معظم له فرمودند : « ببينيد كه در بين جامعه ايراني چه تعداد آدم هايي هستند كه اصلاً مطالعه نمي كنند يا كم مطالعه مي كنند. برويد سراغ اينها... ما بايد كاري كنيم كه در كشور ما آدمي كه مطالعه نمي كند، نباشد... ما مشكل عمده مان اين است كه خيلي ها اصلاً عادت به مطالعه ندارند، بلد نيستند و دستشان به مطالعه نمي رود. در حالي كه اگر راه باز شود و همين آدم ها وارد ميدان مطالعه بشوند ممكن است ديگر دست از مطالعه بر ندارند. بايد بتوانيد اين كار را انجام بدهيد. » با در نظر گرفتن فرموده مقام معظم رهبری به عنوان سندی راهبردی ، برنامه ای که شما حدود دو سال است آن را در پیش گرفتید ،کجای آن بیانات را تحت پوشش قرار می دهد؟ آنچه که ما در طول این مدت و با رصد برنامه های انجام شده در جای جای این استان و حتی استان های دیگر مشاهده کردیم بیش از اجرای « فشن شوهایی » با محوریت کتاب نبوده است ! اینکه کتابی در بین کسانی که اهل مطالعه هستند دست به دست شود خوب است . اما شما برای خیل عظیمی از مردم جامعه ما که اصلاً مطالعه نمی کنند (به استناد سرانه مطالعه پائین کشور)، چه برنامه ای دارید؟
3- نکته دیگر، در خصوص اسراف و تبذیرهای صورت گرفته در زمان مدیریت فعلی کتابخانه های عمومی استان است. تحمیل هزینه خرید یک دستگاه خودرو ، تعویض کلیه مبلمان ، اثاثه و تغییر رنگ و لعاب فضای اتاق مدیریت ، هزینه های سنگین برگزاری مراسمات مختلف، بویژه پرداخت مبلغ میلیونی به مجری برنامه آئین گرامیداشت مقام کتابداران (3/9/94) و ... حکایت از عدم توجه ایشان به بحث اسراف و صرفه جویی است. این روزها که کشور ما در اماج حملات سنگین اقتصادی دشمنان خود قرار گرفته و همچنین در سالی که به نام « اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » نام گرفته، آیا داشتن چنین تفکری که بر مبنای اسراف و هدر دادن بیت المال شکل گرفته، درست و صحیح می باشد ؟ آیا امکانات قبلی، همانی نبود که مدیران و سرپرستان قبلی از آن استفاده می نمودند؟ آیا داشتن اتاقی لوکس و مبلمان آنچنانی توان مدیریتی را بالا می برد؟ بر همه ما فرض است با توجه به وضعیت فعلی کشور، با جلوگیری از هزینه های بی مورد و هدایت سرمایه ها به سمت تحقق اهداف متعالی سازمان، راه را برای رسیدن دشمن به اهداف خود مسدود نمائیم و در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری بیشتر بکوشیم.
4- شایسته است با گریزی به فرمایشات مقام معظم رهبری که در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی در اولین روز سال ۱۳۹۵ ، نظرات ایشان را از منظری دیگر، پیرامون مسائل فرهنگی بازخوانی کنیم، ایشان بیان فرمودند :« دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزشهای اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها، به روی جوانهای مؤمن، به روی بچّه‌های انقلابی، به روی بچّه‌های حزب‌اللّهی باز کنند؛ اینها میتوانند کار کنند و دارند کار میکنند؛ کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام میگیرد. » آنچه که از بیانات فوق مستفاد می شود، لزوم به کارگیری نیروهای ارزشی و انقلابی در مسند امور اجرایی است. حال با بررسی غزل و نصب های صورت گرفته توسط مدیریت فعلی کتابخانه های عمومی، این نکته کاملا هویداست که این امر با توجه به اغراض شخصی و مسائل سیاسی و جناحی صورت گرفته است. هر کدام از این افراد دارای سابقه اجرایی طولانی مدت بوده و نهاد در طول این سالها با برگزاری دوره های آموزشی و مدیریتی متعدد، بر روی آنها سرمایه گذاری کرده و در این خصوص صرفنظر از نوع برخورد غیر اخلاقی با آنها، آیا صحیح است چنین افرادی براحتی کنار گذاشته شوند ؟ آیا شما که مدافع اخلاق گرایی هستید، این موارد را نیز مدنظر خود قرار می دهید؟
5- جنابعالی سال 95 را ، سال« خواندن » در نهاد کتابخانه های عمومی نامگذاری کردید و از طرف دیگر با اجرای طرح هایی نظیر مدرسه اینترنتی خواندن، دوره های مشاوره کتابدار به صورت مجازی، تشکیل گروه های کتابداران در تلگرام، اینستاگرام و ... به نحوی استفاده از این بستر را به عنوان ابزاری جهت آموزش، معرفی کتاب و به اشتراک گذاشتن آن، تبلیغ نمودید. مع الوصف با وجود نقدهای فراوان که به استفاده از فضای سایبری ( به استناد مقالات متعدد) در کشور ما شده است می توان این مورد را با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف آن، نکته مثبتی قلمداد کنیم؛ اما آیا سیستم مدیریت شما نظارتی بر نحوه استفاده کارکنان از فضای مجازی و ارتباطی دارد؟ آنچه که ما مشاهده می نمائیم خلاف سیاست های شما را اثبات می کند. به صراحت خدمت شما عرض می نمائیم، آنچه که در این استان به سرپرستی مدیریت منتصب به شما در این فضا وجود دارد، بازار داغ تملق و چاپلوسی است و هر کس که گوی سبقت را در این امر از دیگران برباید، عزیزتر بوده و در صدر قرار دارد. مورد دیگر در باب استفاده از فضای مجازی اینکه مدیریت این استان تمام همت خود را در انتشار تصاویر خود در حالات و ژست های مختلف و همچنین انعکاس تمام تقدیرنامه ها و دیدارهای خود مثلاً با آبدارچی فلان اداره به کار برده است . سؤوال اینجاست که آیا چنین ملاقت هایی با شخصیت ها و مسؤولان مختلف و چنین تقدیرهایی در زمان تصدی مدیران و سرپرستان قبلی صورت نمی گرفت!؟ شما امسال را سال خواندن نام نهادید، اما آنچه در این استان نهادینه شده است؛ بر اساس آنچه در باب مضرات شبکه های مجازی گفته شد؛ اهتمام همکاران شما در ارسال و دریافت پیام در شبکه های ارتباطی و تعریف و تجمید از یکدیگر می باشد. حال جنابعالی بفرمائید در این میان وقتی نیز برای خواندن می ماند!!؟
6- در ماههای آغازین فعالیت شما در نهاد کتابخانه های عمومی، بخشنامه ای به تمام کتابخانه های تابعه ارسال شد که در آن از افراد علاقه مند به دریافت پست مدیرکلی استان ، به نحوی دعوت به همکاری نمودید. علیرغم نکات مثبت و منفی که از این بخشنامه مستفاد می شد. آنچه که در نگاه اجمالی مشاهده گردید، اهتمام شما در استفاده از تمام ظرفیت ها جهت انتخاب مدیر شایسته استان بود اما آنچه که اهالی این استان در عمل مشاهده نمودند انتخاب مدیری غیر متخصص از جانب شما بود که حتی یک ساعت سابقه کار در کتابخانه را نداشت و غیر از آن هرچه در رزومه کاری او دقت کردیم. جز اشتغال در پست های عادی و معمولی چیز دیگری نیافتیم. جالب تر اینجاست که همه او را دکتر خطاب می نمودند در حالیکه هرچه گشتیم مدرکی دال بر آن نیافتیم.
7- جنابعالی در نشست اخیر خود با مدیران کل منطقه یک کشور (10 خرداد ماه 1395) گفتید : « معاونت توسعه در نظر دارد مشارکت کتابداران را در برخی امور افزایش دهد؛ علاوه بر این به زودی در 30 کتابخانه از سراسر کشور، که واجد شرایط ویژه‌ای هستند، رئیس کتابخانه با رأی کتابداران انتخاب خواهد شد؛ این کار در مرحله اول به صورت آزمایشی در 30 کتابخانه انجام می‌پذیرد» !!! با توجه به اینکه این خبر از سایت رسمی نهاد اعلام شده و در صحت و سقم آن نمی توان ایراد و اشکالی گرفت. صرف نظر از اجرایی بودن این امر در ساختار و تشکیلات مدیریتی و سازمانی، این مطلب را باید خدمت شما عرض نمائیم که اگر بپذیریم که مسئول و رئیس کتابخانه از طریق رأی کتابداران آن کتابخانه، انتخاب شوند. پس به طریق اولی شما نیز باید بپذیرید که انتخاب مدیران کل شما و حتی شخص حضرتعالی از طریق انتخابات و رأی کتابداران صورت گیرد.!!
8- شما طی بخشنامه ای که در اواسط دوره کاری خود با عنوان آیین نامه مالی و محاسباتی نهاد، برای تمامی ادارات شهرستان ها ارسال نمودید. عنوان کردید که همه انجمن ها مکلفند سی درصد از منابع نیم درصد خود را به انجمن استان پرداخت نمایند. نکته ای که اینجا مغفول مانده ، عدم رعایت بند (ز) ماده 9 آئین نامه اجرایی قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور است که در این بند به صراحت بیان شده که انجمن استان تنها می تواند با رضایت انجمن شهرستان این مبلغ را اخذ نماید و شما بهتر از ما می دانید که آیین نامه اجرایی به عنوان سند بالادستی بر آیین نامه مالی و محاسباتی شما رحجان دارد. حال سؤوالی که اینجا بدون جواب باقی مانده است این است که در صورت تأیید نظر شما آیا نیاز تمامی کتابخانه های این استان از قبیل سرانه فضای کتابخانه ای، منابع و ... تأمین شده است که حالا دارائیهای مازاد آن در جای دیگری هزینه شود؟ آیا انجمن ها به استناد قانون و به عنوان رکن اصلی اداره کتابخانه ها موظف به تدوین برنامه و بودجه خود نیستند؟ از این موارد که بگذریم، اگر قائل به آیین نامه مالی شما باشیم پس چرا به جای سی درصد ، کل مبالغ نیم درصد شهرداری مرکز این استان (ساری) به صورت تمام و کمال توسط شخص مدیر کل برنامه ریزی و هزینه می شود ؟ این بی تدبیریها است که باعث شده کتابخانه های مرکز استان بیش از کتابخانه های دیگر استان مغموم و محروم بمانند.
9- آنچه با بررسی نحوه عملکرد کتابخانه های عمومی این استان بدست آمده، بی برنامگی و دچار روزمرگی شدن کتابخانه ها و کتابداران آن است. اثبات این سخن تنها با طرح یک سؤوال از مسؤول و یا کتابدار کتابخانه کاملاً مشخص می شود. نمی دانم، در جریان نیستم، همین کارهایی که بصورت روزمره انجام می دهیم و ... تنها پاسخهایی است که به سؤوال فوق داده می شود. اگر شما قائل به سند چشم اندازی هستید که این روزها بر روی دیوارهای کتابخانه های این استان نصب شده است پس چرا در انجام آن کوتاهی می کنید؟ مگر تا افق 1404، چند سال باقی مانده است!؟ اگر هم قائل نیستید، پس دستور فرموده آن را از محل خود پایین بکشند! نکته دیگر اینکه شما ضابطه مندی را یکی از سیاستهای مورد نظر خود اعلام نمودید ، حال این پرسش مطرح می شود که چرا هنوز اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ساری با گذشت 10 ماه ، توسط سرپرستی که خود معاونت اداره کل را نیز دارد، اداره می شود؟ حال آنکه ایشان نیز کتابداری را جهت انجام امور جاری جانشین خود قرار داده است. آیا این یک تخلف دیگر مدیریتی نیست؟
10- افول ارزشهای اخلاقی و برخی هنجارشکنی ها ، از برکات دیگر حضور مدیر منتصب به شما بر مسند مدیرکلی این استان می باشد. آیا شما می پسندید که فردی که شما انتخاب نمودید و نماینده عالی شما در این استان می باشد، در اولین روزهای کاری خود با پوششی خلاف عرف اداری (پیراهن آستین کوتاه) در محل کار حضور یابد!؟ آیا شما می پسندید که مدیر شما، در فرهنگی ترین مکان، با کارکنان خود، از الفاظ زشت و زننده ی کوچه و بازاری استفاده نماید!؟ در روز معارفه ایشان عنوان شد که وی دارای تحصیلات حوزی هستند! ما که در استان خود شخصیت ها و عالمان بزرگی همچون جوادی آملی و حسن زاده آملی را دیده ایم و پای منبر سخنان آنان نشسته ایم، رفتار ایشان را در شأن و جایگاه یک روحانی فاضل نمی بینیم. کاملا واضح و مشخص است مدیریتی که خود دارای چنین حالات و طرز فکری باشد وضعیت اخلاقی و فرهنگی کتابخانه ها برای او اهمیتی ندارد. کما اینکه اکنون حضور بانوان بدحجاب (بخوانیم بدون حجاب) در کتابخانه های عمومی این استان ، غوغا می کند.
11- اینکه مدیرکل این استان پیوسته خود را در حال بریدن ربان و افتتاح این کتابخانه و آن کتابخانه نشان می دهد، در حقیقت استفاده بی زحمت از دسترنج مدیران و سرپرستان قبلی کتابخانه های عمومی استان بوده است. اگر ایشان بتواند از صفر تا صد ساخت یک کتابخانه را خود بر عهده بگیرد و آن را به سرانجام برساند، کار قابل توجهی انجام داده و در این حالت است که باید او را تحسین کرد و آفرین گفت. اگر جانب انصاف را هم رعایت کنیم این نکته را نمی توان در مورد شخصیت مدیریت استان نادیده بگیریم و آن هم به جهت تخصص و تبحری که ایشان در این زمینه دارند (با توجه به رزومه کاری) بهره برداری تبلیغاتی بسیار تحسین برانگیز از مسائل و رخدادهای پیرامون است . ایشان به رخدادهای کوچک و کم اهمیت چنان پر و بال می دهد و بزرگ می نماید که انگار پروژه عظیمی در حال انجام و یا به اتمام رسیده است!!
در خاتمه خاطر نشان می نمایم که شاید بعد از انتشار این متن، خیل عظیمی از تکذیبیه ها، کمپین های حمایت از مدیرکل و ... در استان منتشر شود ولیکن ضمن اینکه از تلاشهای شخص شما در طول مدت تقریباً دو سال، به عنوان دبیرکلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تقدیر و تشکر می نمائیم. اما بنا به آیه صریح قرآن ( سوره آل عمران ، آیه104 ) که می فرماید:
« وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر ... باید از میان شما ،جمعی دعوت به نیکی ، و امر به معروف ونهی از منکر کنند!... »
این نکات را با توجه به حقایق موجود و همچنین تذکرات و ارسال پیام های متعدد و عدم پاسخگویی ، جهت تنویر افکار عمومی و اصلاح خط مشی نهاد در طول مدت زمان باقی مانده، به اطلاع عموم رساندیم.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
۱۷
۴
مدیر گرامی سایت چرا کلیه نظرات رو منتشر نمی کنید ؟ من سه تا نظر گذاشتم !!!! اگر شما مغرضانه عمل نمی کنید باید همه نظرات رو نشر بدهید .
پاسخ
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱۴
۵
چرا نظرات کتابداران را پاک می کنید
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
اگر شجاعت نداشتید و مطلب بدون نام می نویسید،حداقل اینقدر شجاعت داشته باشید که تمام نظرات را منعکس کنید.
مرتضی محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱۷
۴
با سلام و احترام
نویسنده گرامی که هویت خود را مشخص نکرده است و مطلبی ژورنالیستی را در جهت تامین اهداف خاصی به نگارش درآورده است گویی اطلاع بسیار کمی از فعالیتهای گذشته و حال نهاد دارند.
بی شک هر دوره ای دارای نقایض و کمبودها در کنار نقاط قوت است و سیاه نمایی و برجسته سازی بیش از حد هر کدام صحیح نیست.
مطلب حاضر مصداق سیاه نمایی و وارونه جلوه دادن حقیقت است.
ای کاش سیاست وارد فرهنگ نمی شد و فرهنگ را به سوی خود نمی کشاند
پاسخ
مرتضی محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱۰
۷
با سلام و احترام
نویسنده گرامی که هویت خود را مشخص نکرده است و مطلبی ژورنالیستی را در جهت تامین اهداف خاصی به نگارش درآورده است گویی اطلاع بسیار کمی از فعالیتهای گذشته و حال نهاد دارند.
بی شک هر دوره ای دارای نقایض و کمبودها در کنار نقاط قوت است و سیاه نمایی و برجسته سازی بیش از حد هر کدام صحیح نیست.
مطلب حاضر مصداق سیاه نمایی و وارونه جلوه دادن حقیقت است.
ای کاش سیاست وارد فرهنگ نمی شد و فرهنگ را به سوی خود نمی کشاند
پاسخ
کتابدار قمی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱۹
۱۴
توشبکه های اجتماعی به ما کتابداران استان ها اعلام کردند برید به آدرس این خبر و در حمایت از مختارپور مطلب بنویسید/ سازماندهی نیرو برای حمایت به این میگن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
نویسنده این مطلب قطعا یکی از نیروهای ستادی زمان جناب واعظی هستند که خوب طبیعی هست که اینگونه بنویسند
حيدري
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
كتابدارقمي بازبان روزه نبايددروغ را ترويج داد،مگه دفا ع و نقدتاثيري دارد.توشبكه هاي اجتماعي خيلي خبرها اعلام ميشودجهت اطلاع رساني واين خبرپديده اي نادروبي اطلاعي طرف ازاوضاع تازه ورضايتمندي جامع كتابداران بوده ...
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۵
۱
لطفا همه نظرات را منتشر کنید نه هر ؟آنچه به نفع واعظی و به ضرر مختار پور است.
خفاش منش نباشید
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۴
۱
چرا تمام نظرات را منتشر نمی کنید.نقد کرده اید ، باید جواب و بازخورد بگیرید و الا این کارتان مهر تاییدی بر بی اساس بودن ادعاهایتان است.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۵
۰
با سلام خدمت همه همکاران عزیزم
من نیز به نوبه خودم این مطلب را که در مورد آقای مختارپور نوشته شده است، محکوم می کنم.
اما آدمی نیستم که همیشه نقاط مثبت را ببینم و نقاط منفی را نبینم
قاعدتا مدیریت آقای مختارپور مزایا و معایبی داشته است
ارتقای معیشت کتابداران و حذف بعضی از برنامه های مزخرف نهاد و چارت سازمانی و لباس کارکنانان و ... از نقاط مثبت هستند. ولی از نقاط منفی اینکه طرح کتاب من که طرح خوبی بود باید ادامه می یافت در صورتی که تعطیل شد
مهمترین نکته منفی این است که هنوز در دوران آقای مختارپور تکلیف نیروهای قراردادی نهاد اصلا مشخص نشده است. در صورتی که در زمان مدیریت آقای واعظی بعد از دو سال نیروهای قراردادی به پیمانی تبدیل می شدند.
من از کتابداران عزیز می خواهم که یک سویه نگاه نکنند و همه چیز را ببینند
پاسخ
مثبت ومنفی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۳
۱
تشکرازسایت 598
چرا
چون به دورازفضای تملق ودرفضایی واقع بینانه به مسئله پرداختند.
من کتابدارم
وخوشحالم که دبیرکل نهادتکان اساسی به حقوق کتابدارهادادند واجرشان باخدا
وقتی رهبری ازنهاد(زیرمجموعه ارشاد)ابرازناامیدی می کنند(دردیدارباشاعران)
ماچه می توانیم بگوییم .

ولی یک نکته
اکثردست اندرکاران نهادوادارات همانانی هستندکه دردوره آقای واعظی بودندپس تشویق ها وتعریف های کتابداران آیاشامل این عزیزان می شودیانه چراکه رییس اداره هاهمان هستندکه بودند
متاسفانه کتابداران هویت فردی خودراگم کرده اند وبعضانگاهی بلندمدت ندارند
الان کتابخانه هامنبع وکتب درستی درآنهایافت نمی شود.طرح کتاب من که تعطیل شدضربه شدیدی به غنی سازی کتابخانه ها بود.
همینطورشبکه کتابخوانان حرفه ای.
کتابداران توجه داشته باشندقبول کنید که مراجعانتان دارد روزبه روز کم وکمترمی شود
وضعیت نظافت وساختمانی کتابخانه هایتان بعضافاجعه است.
ساختاراداری درستی ندارید .یک جورایی روی هواهستید.حالافرض بگیریدحقوق تان 3ملیون
ولی وقتی می بینیدکتابخانه هایتان دارد می میرد وشمادلخوش یه افزایش چندرغازحقوق که حقتان بوده است دلخوش کرده ایدطبیعتاشماهم می میرید.
ازطرف دیگرباتک بعدی نگری استخدام ها
ظرفیت کتابخانه هاازنیروهای مستعد وتحصیلکرده ی رشته های دیگرتهی شده واین امردربلندمدت به کتابخانه هاضررمی زند.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۳
۱
درود برشما مرددلسوز وبزرگوار جناب آقای مختارپور .
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۵
۱
مدیریتِ انقلابيِ منصور واعظی!!!!!!!
جک ساله این حرفی که زدی.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۳
۱
مدیر مسئول محترم 598
سانسور تا به کجا؟
چرا نظرات مخالف را حذف می کنید؟
پاسخ
ناشنتاس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۶
۱
بنده یک عمر تلاش کردم تا بجایی برسم نشد ولی با اومدن اقای مختار پور استخدام شدم مرد واقی ای هستنه خدا حفظشون کنه
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۳
نویسنده گاو معلومه ازکدوم آخور میخوری؟
پاسخ
کتابدار فارس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۴
۳
ظاهرا سایت شما اینقدر غیر حرفه ای هست که برای تمام کامنتها جا نداره، کامنت هایی که دیروز نمایش داده شده بود الان قابل رویت نیست. هرچه کامنت اضافه میشه کامنتهای اولیه کم میشه. نوبره
پاسخ
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۶
۲
جناب آقای مختارپور عزیز ممنون ار همه محبت های شما والطاف کریمانه شما به کتابداران
به این حرفها توجه نکنید وبا قدرت به کار خود ادامه بدید ما کتابداران از خدا برای شما آرزوی موفقیت داریم
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۰
۰
همکارهای محترم
به آدرس این وبلاگ مراجعه کنید:
www.montaghedlib.blog.ir
پاسخ
خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۸
۴
آقای مختار پور نور چشم همه کتابداران هستند .ایشان تنها کسی بودند که به وضعیت اسف بار کتابداران سر و سامان دادند.
در دوران واعظی مسابقات فرهنگی از شان کتابداران بشدت کاسته بود .
اقای مختار پور عزیز در این شبهای قدر کتابداران دعاگویتان هستند
پاسخ
کتابدار یزد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۷
۴
درطی 25سال کارکتابداری تاکنون مدیر دلسوزی همانند آقای مختارپور روی کارنیامده اجرایشان باحضرت علی (ع) خداوند چشم بصیرت به بدخواهان ایشان عطافرماید که منافع عده معدودی رافدای حق چندین هزارکتابدارننمایند
پاسخ
حرم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۷
۴
خواهشا با نوشتن این چرندیات دل این همه کتابدار رو نرنجونید خواهشا
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۸
آمارگرایی هنوزم ادامه داره نشست کتابخوان هم یک برنامه ی بی فایده ی نمایشی است
پاسخ
صابر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۴
۵
لطفا در مورد آمار سازی های کذایی واعظی و دوران پر از دروغ احمدی نژاد و یارانش را بنویسید.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۱
چرا تمام نظرات را منتشر نمی کنید.نقد کرده اید ، باید جواب و بازخورد بگیرید و الا این کارتان مهر تاییدی بر بی اساس بودن ادعاهایتان است.
پاسخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۰
برخی انتقادها بجاست ولی بی رحمانه و غیر منصفانه بیان شدن برخی دیگر از آنها، نقاط و نکات مثبت نقد را نیز به حاشیه و زیر سوال برده است!!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۵
متاسفم از به دریافت ملتی که به حقوق بیکاری افتخار می کنند و...الان وضع جوری شده خيليها دوست دارند برن کتابخانه ها کار کردن تا از بیکاری بتونن درس بخونن و به کارهاشون برسن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۲
با سلام دبیرکل کنونی نهاد انصافا تمام دغدغه و نگرانی شان ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است. ان شاء الله که همیشه به یاری خداوند سربلند و پیروز باشند.
پاسخ
ناشناس
-
۱۱:۳۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۲
۱
متن انتقادی بود که نکات ضعف را نشان می داد
انتظار داریم با انتقاد پذیری نسبت به اصلاح آنان قدم برگذارند
مختارپور کارهای خوبی انجام داد
واعظی طرح های بزرگی داشت
ملک احمدی نیمه کاره بزرگ است
اما منصفانه باید دید در حوزه معیشت اقداماتی در زمان مختارپور انجام شد
اما در حوزه فرهنگی چه چیزی؟! شاید روی انتقاد اصلی رهبری با ما کتابداران است که چرا خروجی کتابخانه ها کاهش اعضا در این ۲ سال اخیر بود
با اعلام گزارش عملکرد مختارپور میتوان بهتر در خصوص فعالیت ها تصمیم گرفت
پاسخ
کتابدار تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۸
۲
درود وسلام فراوان بر ابر مرد تاریخ کتابخانه های عمومی کشور جناب مختارپور ارجمند
همکاران محترم خیلی جای تاسف است که نسبت به اقدامات خالصانه ایشان بی تفاوت باشیم واجازه دهیم هرکس هرچی دلش میخواهد بگو ایشان نهاد کتابخانه ها را که تا سال 92 رکود کرده بود پویا وزنده کردن مخصوصا تمامی کتابداران را که همگی افسردگی شدید گرفته بودن وزیر بار فشار کاری با حقوق بسیار کم وتوهینهای زیاد له شده بودند امیدوار نمود! پس نگذاریم حق این مرد بزرگ ضایع شود ونادیده گرفته شود
همگی حمایت کنید تا نهاد کتابخانه های عمومی کشور از این که هست سربلندتر وپویاتر شود.به امید آن روز
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۸
۳
درود به همه عزیزان و کتابداران محترم
بنده سالهاست به عنوان کتابدار در نهاد کتابخانه ها مشغول به کار هستم.دوران آقای واعظی یکی از ذلت بارترین دوران نهاد کتابخانه ها بوده است.اما اگر مسئولان این سایت تلاش دارن با این نحوه تیترها برای خودشان بازارگرمی کنند هیچ مشکلی نیست.
باید خاطر نشان کنم که وضعیت کتابداران اکنون هم مناسب نیست و با هزاران مشکل دست و پنجه نرم میکنن ولی منصفانه هم نیست که دوران آقای واعظی را با آقای ملک احمدی و آقای مختارپور قیاس کنیم.
اگر دنبال حقیقت هستید یک نظرسنجی علمی برگزار کنید تا به شما ثابت شود که بخش عمده ای از ذلت کتابداران برمیگرده به دوران واعظی.
پاسخ
کتابدار با سابقه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱۰
۴
با سلام
من به عنوان کتابداری که سابقه ای نسبتا طولانی در کتابخانه ها دارم با قاطعیت اعلام میکنم تا کنون مدیری به کارآمدی و دلسوزی چه در مسائل معیشتی و منزلت کتابدارم ان و مسائل مربوط به کتابخانه های عمومی به دخود ندیده ام همه اقدامات آقای مختار پور حساب شده و در طولانی مدت بازدهی داشت .
اولین اقدام خوب ایشان شرکت نکردن در نمایشگاه کتاب بود و صرف هزینه های آن در جهت خرید کتاب برای کتابخانه ها
-طرح نشست کتابخوان اگر با دلسوزی اجرا شود به جرات بهترین طرح اجرا شده در چند سال اخیر بوده است و نقطه عطفی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی میباشد.
-هنوز که هنوز است برگه های مسابقه هایی که در زمان آقای واعظی در کتابخانه ها توزیع میشد و مراجعه کنندگان تمایلی برای شرکت در این مسابقات نداشتند ،برگه چک نویس خوبی برای ما است
-احتمالا نویسنده مقاله تاکنون برنامه های تلویزیون را که نهاد کتابخانه ها در ساخت آن مشارکت داشته را ندیده اند که این یکی دو سال چقدر تاثیر در تشویق مخاطبان به کتاب و کتابخوانی داشته است
- نویسنده مقاله آماری از تعدادکتب وجین به دلیل بدون مخاطب بودن را که امسال انجام شده بگیرند آنوقت خواهند دید که 70 در صد کتابهای ارسالی به سفارش آقای واعظی هم امنون در راه انبارهای کتاب و شاید بعد از ان دستگاههای خمیر کاغذ میباشند
درد دل زیاد است و مورد در دفاع از آقای مختار پور بسیار اما فقط این را میگویم که ما جمعی 30 نفره از کتابداران یک شهر همگی با همک قرار گذاشته ایم در شبهای جمعه برای اموات آقای مختار پور فاتحه بخوانیم و عمر با عزت برای ایشان را از خدا میخواهیم.
در آخر این بیت حافظ را در جواب نویسنده مقاله می آورم:
با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی
تا بیخبر بمیرد با درد خودپرستی
پاسخ
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۷
۲
با سلام و احترام
من از همه ی خدمات بی شائبه جناب آقای مختار پور تشکر می کنم فقط یک کار آقای مختار پور به همه کار های واعظی می ارزد و اون این که اجرایی شدن نیم درصد بود که خیلی کار بزرگی انجام دادن.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۸
۶
اظهارنظرهای سازماندهی‌شده توأم با توهین علیه نویسنده و مدیران قبلی نهاد، این‌طور به ذهن متبادر می‌کند که گویی کتابداران در ازای افزایش مختصر حقوق و کاهش ساعات کار، برای چنین روزهایی تربیت شده‌اند.
پاسخ
نیروی ستادی
United States
۱۴:۳۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۵
۱۳
سلام.
من نه با مدیریت واعظی موافقم و نا با مدیریت مختارپور . به هردو مدیریت ایرادتی هست.
ولی مختارپور ضربه بدتری به بدنه نهاد زد. مختارپور کاری کرد که کتابدار هیچ حسابی از ستاد نمیبره. انقدر نیروی ستادی رو نزد کتابدار بی ارزش و سطح پایین نشون داد که ستادی جرات نداره به کتابدار بگه بالای چشمت ابروست!!! این درحالی است که یه کتابداری که کارکرد مناسب نداره باید مورد انتقاد از جانب کارشناس ستاد قرار بگیره ولی متاسفانه به محض این که ستادی به کتابدار تذکری بده این موج ایمیل های عجز و ناله است که سرازیر میشه سمت دبیرکل ایشان هم که ظاهرا زمان زیادی را صرف این کار میکنن!!!
هیچ کدوم از دوره ها بین کتابدار و ستاد فرقی گذاشته نشد ولی توی این دوره به شدت فرق گذاشته شد. مختارپور چنان خندقی بین این دو گروه ایجاد کرد که فکر کنم تا مدیران بعد هم این ضعف باقی میمونه .
علاوه بر اینها گروهی که تلگرام تشکیل شده و یک دبیرکل بعنوان بالاترین مقام در یک نهاد بعضی از مواقع در این گروه شرکت دارند ، بعنوان نشتی اصلی در نهاد محسوب میشه به نظر شخص بنده. به این دلیل که این گروه با خط مشی خاص با آدمهای خاص سرکار خانمها س الف و ط ت ، چنان جبهه ای در مقابل نیروهای ستادی میگیرند و چنان ستاد را با کمال وقاحت تحقیر میکنند.
بنظر بنده اگر الان وضعیت نهاد و مختارپور به این وضع بد رسیده که فقط عده معدودی که آن هم شامل کتابداران روستایی و استخدامی های 91 که از طریق شکایت به نهاد اضافه شدند و تعدای نیروی جدید که از سالهای اخیر وارد نهاد شدند تشکیل شده.
آقای مختارپور تا الان کار خاصی برای کارکنان نهاد انجام ندادید....
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
خداوند از شما نگذرد نیروهای ستادی همیشه به کتابداران ظلم می کردند و در نهایت بی ادبی با کتابداران صحبت می کردند برای کتابدار هیچ ارزشی قائل نبودن خدا پدرت را بیامرزد مختارپور از موقعی که آمدی ما کتابداران هویت پیدا کردیم
سپاهان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۳
۹
اینکه یک تفکر شخصی را بعنوان مقاله و با آب و تاب تمام درج میکنید افسوس بر شما.
درود بیکران بر آقای مختار پور
اینها فقط با اینگونه مطالب سعی در بالا بردن آمار بازدید از صفحه وبشان دارند فقط همین...
پاسخ
عضو کتابخانه
-
۱۵:۰۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۳
۴
یعنی ایستگاههای مطالعه کتاب که به چشم دیده می شدن، طرح کتاب من که اعضای کتابخونه ها تجربه اش کردن و کتابهایی که تا سه سال پیش به مخزن کتابخونه ها اضافه می شدن و می شد دیدشون و دیگه اضافه نمی شن، آمارسازی بودن؟
بعضیا یه کلمه آمارسازی یاد گرفتن هی می گن دوره قبلی فقط آمارسازی بوده.
دوره فعلی که آمارسازی نداره، چه کار ملموسی انجام شده؟
جالبم هست که یه نفر از اینایی که گفتن چرا نویسنده مقاله اسمشو نذاشته، خودشون حاضر نشدن اسم خودشون رو همراه نظرشون ارسال کنن.
پاسخ
کنابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۸
۳
لطفا درنوشتن این مطالب اونم این ماه عزیزخداراهم درنظربگیریدآقای عمرانی بدبخت کتابخانه های خراب شده مازندران ومسئولین وروسای بی لیاقت راتحویل گرفت الان کتابخانه هاازپیشرفت خاصی برخوردارن وتحول عظیمی ایجادشده ترا منصف باشیدازخدا بترسید
پاسخ
کتابدار استان فارس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
۱
۰
چرا طرح کتاب من که بهترین طرح جهان است حذف شد واقعا چرا ! اگر مشکل داشت مشکل بر طرف می شود نه این که کاملا حذف بشه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
۷
۹
_لینک سایتی رو فرستادن که خیلی ها تا دیروز ازش اطلاع نداشتن و گفتن بريد اونجا از مختار پور حمایت کنید_اصلا هم تابلو نیست اینهمه حضور کتابداران در سایت 598سازماندهي شده ست!!!شرمسار میشوم با آدمهای همکارم که برای چندر غاز حاضرن دین و ايمانشون بفروشن!نمیدانم چرا یاد دوران علی (ع)افتادم که معاویه با پول همه را خرید و لشکر باطل در مقابل لشکر حق آنچنان قوی شد!
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
شما بااین نوشته خود به شعور 6000هزار کتابدار دارید توهین می کنید درود بر مختار پور
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
اول برو یاد بگیر چطور حرف بزنی بعد بیا بنویس
محمد
Germany
۱۹:۲۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
۲
۰
با سلام
هر کدوم از شما بزرگواران تمایل داشتید بفهمید در نهاد چه خبر است و دارن چیکار می کنن
یک پیامک به این ایمیل بدهید
تا بهتون بگیم
mohamadreza136013442@gmail.com
منتظر شما هستیم برای ارسال مدارکی دیدنی
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۳
۴
با نقد 598 موافقم.
نهاد کتابخانه ها بزرگترین ستم را به استان فارس روا داشت و آن هم تودیع مدیر کل عزیز این استان جناب سید محمد امین جعفری حسینی بود.یادت بخیر مرد نازنین و مدیر کل گرامی ما.مدیر کل جدید هیچ جایگاهی در بین کتابداران نداره چون اصلا توجهی به کتابدار نداره .تا کنون هیچ فعالیت فرهنگی از زمان ورود این خانم صورت نگرفته.ایشون کتابخونه ها رو نابود میکنند.و باید عوض بشن.
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۴
۲
درود بر مختار پور مرد بزرگ تاریخ نهاد کتابخانه های عمومی کشور و خداوند او را از بدخواهان دور بگرداند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۲
۱
نویسنده ی به اصطلاح محترم شما اگه مطالب را قبول داشتی با نام و مشخصات مطالب میذاشتی!!!!
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۶
۲
رای ما مختارپور
با این متنها از عزتش کم نمیشه.
والسلام
پاسخ
کتابدار غرب ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
۵
۳
با سلام خدمت همه دوستان من پنج شنبه سوم تیر مطلبی را نوشته بودم که متاسفانه مدیریت محترم سایت آن را حذف کرده که نشان از تخریب نهاد دارند امیدوارم که به حق لیالی قدر کسانی که دوست ندارند نهاد و مجموعه آن و در راس آن دبیر کل محترم جناب آقای مختار پور رشد نکند نیست و نابود شوند
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
۹
۴
مختار پور بزرگ مرد تاریخ نهاد کتابخانه های کشور است خداوند عمر طولانی و با عزت به این مرد شریف بدهد اجرش با آقا امام زمان (عج)
پاسخ
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
۱۰
۲
متاسفانه انسانهای تنگ نظری در نهاد رخنه دارند که به هر نحو ممکن از ارتقاع معیشت کتابداران ناراض هستند . آقای شعاعی اضافه شدن کمتر از 12 درصد به حقوق کتابداران کدام ارتقاع معیشتی کتابداران محسوب می شود 100 تومان ریاست جمهوری را حذف و 95 تومان به فوق العاده هیات امنا افزودید و از سال قبل وعده بهبود اوضاع کتابداران را می دادید . این بود بهبود معیشتی یعنی ما امسال به اندازه 80 هزار تومان تورم داریم در حالیکه بسیاری از ترگانها و ادارات پارسال 35 درصد به حقوقشان اضافه شد . پایه حقوقی زیر حداقل تامین اجتماعی بهبود معیشت کتابداران است؟ بخدا اکثر کتابداران حقوقشان تا هفته اول ماه جوابگو نیست . یک فوق دیپلم خانم بهداشت با 4 سال سابقه 2300000تومان حقوق و یک کتابدار با 15 سال سابقه ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها