کد خبر: ۳۸۳۷۸۱
زمان انتشار: ۱۵:۴۳     ۱۵ تير ۱۳۹۵
حادثه انفجار كپسول گاز در روستاي شوريك خوي كه ۲۴ نفر از شهروندان اين روستا را بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار سوختگي كرد كه به‌دليل فقدان بيمارستان سوانح سوختگي در آذربايجان غربي از اين تعداد ۱۲ نفر به بيمارستانهاي ساير استانها اعزام شدند و همگي فوت شدند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، 5 روز پيش خبري با عنوان انفجار كپسول گاز در روستاي شوريك از توابع بخش صفاييه شهرستان خوي در رسانه‌ها منتشر شد كه باعث تاسف همگان شد، اين حادثه ناگوار با تركيدگي يك كپسول گاز كه به‌علت نشت گاز در مجاورت آبگرمن حمام قرار داشت، اتفاق افتاد و وقتي اهالي منزل و همسايگان براي كمك به آسيب‌ديدگان رفتند انفجار كپسول گاز ديگري در‌‌ همان منزل مسكوني سبب بيشتر شدن عمق اين فاجعه شد و 24 نفر در اين حادثه دچار سوختگي شديد شدند.

متاسفانه يكي از دلايلي كه اين حادثه را به فاجعه تبديل كرد، نبود ايستگاه آتش نشاني در اين منطقه بود، بعد از وقوع حادثه نيروهاي امدادي از شهرستان خوي و فيرورق به اين منطقه اعزام شده و اين حادثه را مديريت كردند و مصدومان اين حادثه به اورژانس بيمارستان قمربني هاشم منتقل شدند.

در بين مصدومان دو كودك وجود داشت و درصد سوختگي تعدادي از اين افراد بالاي 70 و 80 درصد بود و به علت نبود بخش سوختگي در بيمارستان‌هاي شهرستان خوي و به دليل وخامت حال برخي از مصدومان 11 نفر به بيمارستان امام خميني (ره) اروميه و دو نفر به بيمارستان تبريز اعزام شدند و براي هرچه بهتر و سريع‌تر شدن اعزام دو آمبولانس نيز از شهرستان‌هاي سلماس و قره‌الضياالدين درخواست شد.

پرداخت خسارت به حادثه ديدگان از سوي استانداري

فرماندار خوي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در خوي اظهار داشت: 5 نفر از حادثه ديدگان با حمايت‌هاي وزارت بهداشت درمان و با هواپيماي چارتر به تهران و 4 نفر ديگر به اصفهان اعزام شدند كه متاسفانه با فوت برخي از اين عزيزان تعداد جان باختگان مدام در حال افزايش است.

حسين سيواني اصل افزود: كليه هزينه‌هاي درمان حادثه انفجار گاز در روستاي شوريك پرداخت مي‌شود و فرمانداري خوي در تلاش است با حمايت‌هاي استاندار آذربايجان‌غربي خسارت‌هاي وارده از حادثه انفجار گاز را جبران كند.

وي تصريح كرد: اينگونه حوادث هر چند قضا و قدر الهي است اما مسئوليت نهاد‌ها و سازمان‌هاي مسئول در حوادث پيش‌بيني نشده را دو چندان كرده و ضرورت و وجوب آمادگي كامل و هوشياري و رعايت نكات ايمني را براي ما گوشزد مي‌كند.

ضرورت آموزش مهارت‌هاي پيشگيري و درمان

فرماندار خوي بيان كرد: فرمانداري با تمام جديت و احساس مسئوليت آمادگي‌ها را كنترل و تا حد تضمين در افزايش آن خواهد كوشيد و آموزش مهارت‌ها و ايمني‌هاي لازم در برابر حوادث و سوانح را در رأس برنامه‌هاي ستاد بحران شهرستان قرار مي‌دهد.

وي گفت: عليرغم محدوديت‌ها و كمبودهاي شهرستان و بُعد مسافت و صعب العبور بودن مسير براي خودروهاي خدمات‌رسان ارائه خدمات اوليه در مدت زمان دو ساعت از وقوع حادثه نشان از سرعت عمل و انجام وظيفه نهادهاي مسئول بوده است.

بخشدار بخش صفاييه خوي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در خوي، ضمن تشريح نحوه امدادرساني در اين حادثه اظهار داشت: با رسيدن گزارش حادثه بلافاصله بخشداري ضمن گزارش حادثه به فرماندار شهرستان خوي و كسب دستورات و مجوزهاي لازم، براي شروع عمليات به محل حادثه اعزام و دستور اعزام كليه نيروهاي امدادي را به محل حادثه صادر مي‌كند.

ناصرسنايي افزود: باتوجه به زمان بندي پيش‌بيني شده با در نظر گرفتن مسافت 30 كيلومتري و سربالايي بودن جاده دسترسي براي خودروهاي تانكر آب با بيش از ده هزار ليتر آب، استاندارد است و كليه نيروهاي امدادي به موقع در محل حادثه حاضر مي‌شوند وعوامل درماني در شبكه بهداشت درمان با وجود امكانات كم محل فيزيكي بيمارستان بالا‌تر از حد انتظارعمل كردند.

كمبود فضاي درماني و امكانات بهداشتي

وي بيان كرد: هر لحظه هر حادثه‌اي براي هرشهري با امكانات موجود آن شهر امكان وقوع دارد كه شايد امكانات آن شهر جوابگو نباشد، در اين شرايط باتوجه به دستورالعمل‌هاي صادره شهر معين آن شهر وظيفه دارد بلافاصله وارد عمل شود و هيچ جاي تاسف نيست كه چرا در‌‌ همان شهر امكانات نبود زيرا هميشه امكانات نسبت به بعد فاجعه امكان دارد كم باشد.

بخشدار صفاييه خوي گفت: در حادثه شوريك بيش از 24 مجروح داشتيم كه آمبولانس‌ها فقط قادر به حمل يك مجروح بود و شهرستان خوي نيز نمي‌تواند ماشين آلات خود را تخليه كرده و از شهر خارج كند، در اين صورت است كه شهر معين وظيفه دارد وارد عمل شود.

وي تصريح كرد: فضاي فيزيكي درمانگاه و پرسنل درماني در شهرستان خوي بسياركم بوده وبه شدت كمبود داريم و به‌هيچ عنوان جمعيت فعلي شهرستان را جواب‌گو نيست كه در اين ميان بخش صفائيه نيز جزو محرومين شهرستان است.

مرگ سرانجام مشترك همه 12 مصدوم آتش سوزي خوي

باقر بهرامي رئيس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي آذربايجان غربي نيز لحظلتي پيش در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه تعداد افراد فوتي حادثه خوي تا كنون 12 نفر است كه از اين تعداد 5 نفر در تهران، 3 نفر در تبريز و 3 نفر در اروميه و 1 نفر در اصفهان فوت شدند.

اما بايد در نظر داشت كه حادثه روستاي شوريك خوي تنها جزئي از انواع حوادثي است كه بحران ناميده مي‌شود و اين حوادث هيچ وقت قبل از به وقوع پيوستن اطلاع نمي‌دهند، مديران ملي و محلي اكنون بايد خود را در چنين حوادثي محك زنند تا به توانايي‌هاي خود در مديريت بحران پي ببرند، اين سوال اكنون به جد در بين شهروندان خوي مطح شده كه اين شهرستان توانايي مقابله با هرگونه حوادث بزرگ‌تر از اين كه غير قابل پيش‌بيني هستند را دارد؟ و آيا برازنده يك شهرستان است كه با وجود قطب درماني عنوان شدن براي شمال استان آذربايجان غربي از داشتن حتي يك بخش سوختگي در بيمارستان‌ها محروم باشد؟


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها