کد خبر: ۳۸۳۷۸۸
زمان انتشار: ۱۵:۴۹     ۱۵ تير ۱۳۹۵
اظهارات رئيس‌جمهور تركيه درباره اينكه پناهندگان سوري مي‌توانند شهروندي تركيه را اخذ كنند اهدافي را در راستاي منافع حزب عدالت و توسعه دنبال مي‌كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس در دمشق، شهروندان تركيه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به اظهارات جنجالي «رجب طيب اردوغان»، در خصوص اعطاي مليت ترك به پناهندگان سوري واكنش نشان داد.

هشتگ «ما سوري‌ها را در تركيه نمي‌خواهيم» اين روزها پرطرفدارترين كلام مشترك ميان مردم تركيه در شبكه اجتماعي توئيتر شده و آنها سعي دارند هر طوري شده اين اقدام را كه موجب تغيير بافت جمعيتي تركيه و تنها در پرونده‌هاي متعددي به نفع نظام اردوغان مي‌دانند، متوقف كنند.

مردم تركيه معتقدند حزب عدالت و توسعه اردوغان در پي برخي سياستگذاري‌هاي اين حزب كه تروريسم را به داخل تركيه كشاند و آتش زير خاكستر اختلاف بين ارتش تركيه و حزب كارگران كردستان را شعله‌ور كرد، هم اينك به دنبال جبران كاهش محبوبيت مردمي خويش است.

خواسته اصلي اردوغان از اعطاي مليت ترك به پناهندگان سوري ارائه راه حلي به اتحاديه اروپا براي مقابله با موج بي وقفه مهاجرت سوري‌ها به كشورهاي غرب اروپاست چون با اعطاي مليت ترك به سوري‌ها راه رفتن آنها به اروپا قطع مي‌شود و دولت‌هاي اروپايي خواهند توانست پناهندگاني را كه مليت ترك گرفته‌اند فورا اخراج كنند و ميزان استقبال از پناهندگان را كه مقررات اتحاديه اروپا براي كشورهاي عضو تعيين كرده كاهش خواهد داد.

بر اين اساس مي‌توان گفت كه هزينه‌هاي هنگفتي كه اتحاديه اروپا به عنوان كمك به اسكان پناهندگان سوري در خاك تركيه بخشيده تا موج مهاجرت آنها را به اروپا متوقف كند، نتيجه بخش بوده است.

نمي‌توان رفتار رئيس جمهور تركيه در اعطاي مليت به شهروندان سوري مقيم تركيه را رفتاري بي منظور خواند چون اردوغاني كه شتابان به سوي عادي سازي روابط با روسيه و اسرائيل پيش مي‌رود تا با خطراتي از سوي اروپايي‌ها روبرو نشود، همچنان روياي پيوستن كامل به اتحاديه اروپا را دارد و بر همين اساس طي 10 روز اخير شاهد درخواست‌هاي تركيه براي بازگشايي كانال گفت‌وگو درباره پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا بوديم .

اردوغان سعي مي‌كند با بهره برداري از پرونده پناهندگان سوري جاي خالي انگلستان را كه از اتحاديه اروپا خارج شده است، پر كند.

گزارش‌هاي رسانه‎اي اروپا خروج انگليس از اتحاديه اروپا را آغازي براي فروپاشي اتحاديه دانستند و چه بسا اروپايي‌هاي مايل به بقاي اتحاديه اروپا در صورتي كه شرايط مطلوب فراهم شود، تركيه را عضو اتحاديه خواهند كرد.

از سوي ديگر اين قضيه از محاسبات اردوغان خارج نيست كه پناهندگان سوري در انتخابات گذشته تركيه پس از اينكه كارت‌هاي شناسايي تقلبي تركيه‌اي دريافت كرده بودند توانستند به نفع حزب عدالت و توسعه راي بدهند و بدين شكل رژيم تركيه فرار رو به جلو دارد و پيشاپيش تمهيداتي را براي انتخابات آتي تركيه را فراهم كرده تا اتهام تقلب در انتخابات با استفاده از شهروندان سوري را براي خود بخرد و بدين شكل اردوغان با اعطاي مليت به پناهندگان سوري جرم خود را در پوشش مسائل انسان دوستانه  و مطابق با قوانين در خاك تركيه كامل كرده باشد.

 در مقابل اظهارات جنجالي اردوغان براي اعطاي مليت ترك به پناهندگان سوري، دولت تركيه همچنان در حمايت گروه‌هاي تروريستي و كشتار سوري‌هاي مايل به عبور از مرزها به سوي خاك تركيه شريك است .

ظرف تنها يك ماه گذشته بيش از سه كشتار جمعي در سوريه روي داده كه آخرين آن يك هفته قبل نزديك شهر مرزي جرابلس روي داد كه در آن 13 غيرنظامي به ضربه گلوله نيروهاي گارد مرزي تركيه كشته شدند با وجود اينكه اين شهر تحت سيطره داعش است اما اجساد قربانيان به مناطق تحت سيطره شبه نظاميان مسلح در روستاي بريشا در ريف شمالي حلب منتقل شدند تا در صورت شناساي به خانواده‌هاي آنها تحويل داده شود و شبه نظاميان بر اين حادثه سرپوش گذاشتند همان گونه كه فاجعه 2 ماه پيش خربه الجوز را مخفي كردند و در مقابل همچنان پول و سلاح از طريق مرزها به شبه نظاميان و سركرده‌هاي آن سرازير مي شود.

مشكل اصلي نظام تركيه كه پناهندگان سوري را براي گرفتن مليت اميدوار كرده، اين است كه پناهندگان سوري  اگر روياي رفتن به اروپا را داشته و نمي‌خواهند در اردوگاه آوارگان در تركيه سر كنند خوشان حاضر به پذيرش مليت ترك نيستند بنابراين رژيم اردوغان بايد اهرم فشارهايي را بر سوري‌ها براي پذيرش مليت ترك بكارگيرد.

از جمله ابزارهاي فشار تركيه بر پناهندگان سوري، بكارگيري شبه نظاميان مسلح در داخل اردوگاه‌هاست به گونه‌اي كه پناهندگان را در برابر چند گزينه قرار بدهد كه از جمله آن بازگشت به سوريه يا پذيرش مليت ترك است علاوه بر اينكه اين احتمال هم وجود دارد كه تركيه مشوق‌هاي مالي براي گرفتن مليت ترك در بين پناهندگان در نظر گرفته است.

بنابراين انتظار مي‌رود كه رژيم تركيه در مرحله پيش رو شمار بيش‌تري از خبرنگاران معارض  را كه سعي در افشاي دلايل يا راه‌هاي اعطاي مليت ترك به پناهندگان سوري را داشته باشد، دستگير كند.

رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه ديروز اعلام كرد: پناهجويان سوري كه هم اكنون در حال زندگي در تركيه هستند، مي توانند سرانجام شهروند تركيه شوند.

تركيه هم اكنون ميزبان 2.7 ميليون آواره سوري است كه از جنگ و درگيري نظامي به اين كشور پناه آورده‌اند. تركيه تاكنون حاضر نشده است، آوارگان سوري را پناهجو در نظر بگيرد و آنها را ميهمان خطاب كرده است.

تنها به گروه محدودي از آوارگان سوري اجازه كار و سكونت در تركيه داده شده است. زندگي براي اكثر سوري ها در تركيه بسيار سخت و طاقت فرسا است و اكثر آنها شغل هايي دارند كه براي امرار معاش و گذران زندگي به هيچ وجه كافي نيست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها