کد خبر: ۳۸۴۶۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۲۴ تير ۱۳۹۵
65 سال پیش در چنین روزی "اورل هریمن" فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا برای میانجی گری میان ایران و شرکت نفت انگلیس وارد تهران شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرادید، 65 سال پیش در چنین روزی "اورل هریمن" فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا برای میانجی گری میان ایران و شرکت نفت انگلیس وارد تهران شد؛ ورود هریمن به تهران با مخالفت چپگرایان و حامیان مصدق همراه بود و بعد از ظهر همان روز تظاهرات یکصد هزار نفری از میدان فردوسی تا بهارستان برگزار شد.
 
میانجی گری فرستاده ویژه آمریکا در تهران  
 
این تظاهرات در نهایت به خشونت و سرکوب انجامید تا آنجا که گفته می شود ده‌ها تن طی آن کشته و زخمی شدند. پیشنهاد میانجی امریکایی به مصدق و شاه این بود که شرکت نفت انگلستان و شرکت ملی نفت ایران مشترکا امور نفت ایران را بر عهده داشته باشند.
 
او برای متقاعد کردن ایران بارها در طول این سفر با دکتر مصدق، محمدرضا پهلوی و سایر مقامات سیاسی ایران گفت و گو کرد اما نخست وزیر ملی گرا در نهایت پیشنهاد او را رد کرد.
 
عکس بالا یکی از ملاقات های نخست وزیر و فرستاده امریکا در خانه مصدق را نشان می دهد به ترتیب از چپ به راست اورل هریمن فرستاده امریکا، مترجم او و دکتر مصدق در حال گفتگو هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها