کد خبر: ۳۸۵۳۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۲۹ تير ۱۳۹۵
يكي از تجهيزات استراتژيك نيروگاهي كه پيش از اين با شرايط سخت در زمان تحريم ها از خارج از كشور وارد مي شد، با همت متخصصان داخلي بومي سازي شده و اكنون با كيفيت بالا و قيمتي يك پنجم قيمت نمونه خارجي در داخل توليد مي شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، روغن هاي هيدروليك نسوز كه روغن هايي با پايه سنتزي هستند و در سيستم كنترل توربين هاي بخار مورد استفاده قرار مي گيرد، يكي از اقلامي است كه در زمان تحريم هاي ناعادلانه غرب عليه كشورمان، مورد تحريم قرار گرفت. نيروگاههاي بخار كشور كه پيش از تحريم ها به صورت مستقيم اقدام به وارد كردن اين نوع روغن از كشورهايي چون روسيه، انگلستان، ايتاليا و فرانسه مي كردند مجبور شدند تا واردات اين روغن را به صورت با واسطه و از راه كشورهاي ثالث پيگيري كنند كه هزينه هاي مازادي براي آنها به همراه داشت.

در بين تمامي نيروگاههاي بخار كشور، نيروگاه رامين اهواز كه قديمي ترين نيروگاه بخار كشور محسوب مي شود؛ پس از 5 سال صبر براي برطرف شدن تحريم ها و واردات بي واسطه اين روغن از توليدكنندگان اصلي، اقدام به توليد اين روغن در داخل كشور كرد.

اينكار كه با همكاري شركت "مهرتاش سپاهان" اصفهان انجام شد، پس از يكسال بررسي و انجام آزمايشات مختلف به نتيجه رسيد و در سال گذشته براي نخستين بار در كشور، يك واحد نيروگاه بخار با استفاده از روغن هيدروليك نسوز توليد ايران در مدار بهره برداري قرار گرفت.

«رضا جديديان» مدير امور مهندسي بخار و شيمي نيروگاه رامين اهواز در تشريح اين موفقيت متخصصان داخلي در گفت‌وگو با تسنيم گفت: روغن پايه مورد استفاده در سيستم كنترل توربين بخار را 3 يا 4 شركت در سطح جهان مي سازند اما روغني كه با مشخصات فني مورد استفاده در نيروگاه رامين اهواز و مناسب با شرايط خاص اين نيروگاه باشد را فقط انحصاراً شركت كنتوراي انگليس توليد مي كرد كه با اعمال تحريم ها، ارسال اين روغن را به ايران متوقف كرد.

وي افزود: پس از چند سال توقف خريد مستقيم اين روغن و در حالي كه به صورت غيرمستقيم اين روغن را با قيمتي هر بشكه 500 ميليون ريال تهيه مي كرديم، تصميم گرفتيم با استفاده از اطلاعات فني موجود در مورد روغن و با همكاري شركت هاي ايراني، اقدام به بومي سازي اين تجهيز مهم نيروگاهي كنيم.

جديديان با بيان اينكه "از زمان شروع مطالعه تا پايان بررسي ها و رسيدن به مرحله توليد حدود يكسال زمان صرف شد"، گفت: يكبار توليد اين روغن پس از تمامي تست هاي آزمايشگاهي به اتمام رسيد و براي استفاده به نيروگاه ارسال شد كه ما تمامي پارامترهاي مورد نظر در كارآيي آنرا در شرايط دمايي و محيطي بررسي كرديم و متخصصان شيمي و بخار نيروگاه تشخيص دادند كه چند پارامتر نياز به اصلاحاتي دارد؛ پس از عودت روغن به شركت توليد كننده داخلي و انجام اصلاحات مورد نياز، بار ديگر اين روغن به نيروگاه رامين ارسال شد و پس از انجام موفقيت آميز تست هاي نهايي، در يكي از واحدهاي نيروگاه با تعويض روغن قديمي انگليسي و تزريق روغن جديد ساخت ايران، مورد استفاده قرار گرفت.

وي ادامه داد: اكنون بيش از يكسال است كه واحد مربوطه با روغن "هيدروليك نسوز" ساخت ايران مشغول به توليد برق است و هيچ مشكلي در روند فعاليت آن وجود ندارد.

اين مقام مسئول در خصوص قيمت تمام شده توليد اين تجهيز مهم و استراتژيك نيروگاهي گفت: نكته جالب اينجاست كه هم پارامترهاي كيفي توليد روغن ايراني بسيار بالاست و هم قيمت تمام شده نسبت به نمونه خارجي حدود يك ششم تا يك پنجم است.

به گفته جديديان ، روغن بومي سازي شده داخلي به قيمت 9 ميليون تومان به نيروگاه تحويل مي شود و برنامه ريزي شده تا در آينده نزديك ، روغن انگليسي در يك به يك واحدهاي نيروگاه رامين اهواز با روغن ساخت ايران جايگزين شود.

بررسي هاي تسنيم نشان مي دهد كه روغن پايه سنتزي "هيدروليك نسوز" مشابه روغني كه به دست متخصصان داخلي بومي سازي شده و در نيروگاه رامين اهواز به كار مي رود، در نيروگاههاي اراك ، بناب و نيروگاه اتمي بوشهر نيز مورد استفاده قرار مي گيرد كه تاكنون اين نوع روغن به طرق مختلف بعد از تحريم ها به كشور وارد مي شده اما اخيراً اين سه نيروگاه مذاكراتي را براي تأمين روغن مورد نياز خود با شركت سازنده داخلي آغاز كرده اند ؛ چرا كه اين اطمينان حاصل شده ، روغني كه در واحد بزرگ 305 مگاواتي نيروگاه اهواز به خوبي امتحان خود را پس داده ، در نيروگاه اتمي بوشهر و واحدهاي كوچك تر نيروگاههاي اراك و بناب نيز مي تواند موثر واقع شود.

همچنين شركت سازنده اين روغن ، به دليل توانمندي ساخت روغن هيدروليك نسوز نيروگاهي با قيمت مناسب ، مذاكراتي را با كشورهاي منطقه براي تأمين روغن نيروگاههاي بخاري آن كشورها آغاز كرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها