کد خبر: ۳۸۶۴۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
وزير نيرو با بيان اينكه "تأمين آب براي شرب مردم به يكي از معضلات كشور تبديل شده است"، گفت: علي‌رغم ساخت سدهاي مختلف باز هم در اين مسئله با مشكل مواجه هستيم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، حميد چيت‌چيان در نخستين كنفرانس ملي اقتصاد آب اظهار داشت: براساس مطالعات، تا سال 2030 ميزان نياز آب در كره زمين 40 درصد نسبت به ميزان فعلي افزايش مي‌يابد، كه اين موضوع باعث ايجاد نگراني برنامه‌ريزان آب در سطح جهان شده است.

وي افزود: ازاين‌رو در سال 2030 يك‌سوم از مردم جهان كه عمدتاً در كشورهاي توسعه ‌يافته زندگي مي‌كنند، با 50 درصد كمبود منابع آب مواجه مي‌شوند.

وزير نيرو با بيان اينكه "متوسط بارندگي از 250 ميلي‌متر در كشورمان به 243 ميلي‌متر كاهش يافته"، گفت: متوسط بارش‌هاي ايران يك‌سوم متوسط بارندگي جهاني است.

وي ادامه داد: تغيير اقليم موجب شده كه از نظر نوع، شدت و تعداد بارندگي‌ها دچار تغيير شويم و سالهاست كه گرفتار مشكلات خشكسالي هستيم؛ حرارت متوسط كشور ما حدود 2 درجه سانتي‌گراد افزايش يافته و اين موضوع، ميزان تبخير آب را افزايش داده است.

وزير نيرو با بيان اينكه "ميزان آب تجديدشونده كشور از متوسط 130 ميليارد مترمكعب به متوسط 116 ميليارد مترمكعب كاهش يافته و در سال‌هاي اخير باز هم كاهش مي‌يابد"، گفت: طبق استانداردهاي جهاني اگر در يك منطقه 40 درصد منابع آب تجديدپذير استفاده شود منطقه در حال پايداري است، اما اگر ميزان استفاده از منابع آب تجديدپذير به بالاي 40 درصد برسد، منطقه در وضعيت بحراني قرار دارد و اين در حالي است كه در حال حاضر در كشور ما بيش از 86 درصد از منابع آب تجديدپذير استفاده مي‌شود.

وي افزود: ما ناچاريم براي پايداري در توسعه و همچنين پايداري در منابع آب، مصرف آب در كشور را كاهش دهيم.

چيت‌چيان ادامه حيات و تمدن و بقاي ايراني را به‌دليل شرايط آبي كشور در معرض تهديد دانست و گفت: ما ناچاريم در وضعيت مصرف آب تجديدنظر كنيم و در رابطه با كاهش مصرف آن، به اشتراك و اتفاق‌نظر برسيم.

وي افزود: براي كاهش مصرف منابع آب تجديدپذير، قيمت آب در بخش‌هاي مختلف مناسب نيست، قيمت پايين آب در بخش‌هاي مختلف مانند شرب، صنعت و كشاورزي، اثر عكس در كاهش مصرف آب دارد.

وزير نيرو با بيان "علامت‌هايي كه قيمت آب به ما مي‌دهد، اين است كه هر چقدر مي‌توانيد آب مصرف كنيد"، گفت: فرهنگ و مباني ديني‌مان نسبت به صرفه‌جويي آب تأكيد دارد، اما چرا اين موضوع عملي نمي‌شود، به‌نظرم عامل بسيار تعيين‌كننده در آن قيمت آب است.

وي افزود: متأسفانه قيمت‌هاي فعلي آب، انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري در صرفه‌جويي آب نمي‌دهد و تخصيص بهينه با بخشنامه، خواهش و تمنا و صرفاً تبليغات شدني نيست، اگرچه اين موارد هم لازم است.

چيت‌چيان با بيان "براي تأمين غذاي كشور خودمان بايد به‌ميزان زيادي خوداتكايي داشته باشيم"، گفت: بايد ببينيم محصولات كشاورزي‌ كه توليد مي‌شود، با قيمت درستي توليد مي‌شود؟

وي ادامه داد: با توجه به قيمت آب، شاهد آن هستيم كه گاهي كشاورزان آن‌قدر محصولي را توليد مي‌كنند كه آن محصول خريدار ندارد و چه‌بسا بدون برداشت از زمين، از بين مي‌رود؛ چند روز پيش در دولت تصميم گرفته شد تا چند محصول كشاورزي از جمله سيب‌زميني با قيمت صفر بين افراد نيازمند توزيع شود، اين در حالي است كه همين محصولات كشاورزي با قيمت تضميني كه فراتر از قيمت جهاني آن محصول است، از كشاورزان خريداري مي‌شود.

چيت‌چيان با بيان اينكه "تأمين آب براي شرب مردم به يكي از معضلات كشور تبديل شده است"، گفت: علي‌رغم ساخت سدهاي مختلف، باز هم در اين مسئله با مشكل مواجه هستيم و در اين شرايط، مجبور به اجراي پروژه‌هاي بزرگي براي انتقال آب شرب هستيم كه هزينه‌هاي سنگيني دارد.

وي افزود: آب برخي از مناطق، قبل از انتقال به‌دليل وجود مواد نيترات و نيتريت و همچنين فلزات سنگين، بايد اصلاح و تصفيه شود كه همه اين موارد هزينه‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري براي انتقال آب به وجود مي‌آورد؛ در حالي كه با فروش نفت 110 دلاري فاصله گرفته‌ايم، با كدام منابع مي‌خواهيم پاسخگوي رفع اين نيازها باشيم؟

وزير نيرو با بيان اينكه "اگر قرار باشد بخش خصوصي هم در اين زمينه سرمايه‌گذاري كند، بايد سرمايه‌اش قابل برگشت باشد"، گفت: بايد به اين موضوع فكر كرد كه اگر قيمت آب افزايش يابد، واقعاً اقشار مختلف با درآمدها و شرايط اقتصادي مختلف كه نياز به آن دارند چه بايد بكنند؟ و اهداف اجتماعي دولت را چه بايد كرد؟ اين مسئله بسيار پيچيده است كه همه ما براي آن بايد پاسخ‌هاي روشني داشته باشيم.

اين مقام مسئول ادامه داد: اميدوارم فارغ از تعلقات بخشي، گرايشات سياسي و زيرسؤال بردن دولت و مجلس، به‌صورت مشترك براي پايداري اقتصاد خودمان و براي اينكه با چه سياست اقتصادي در مورد آب بايد تصميم‌گيري كرد، فكر كنيم تا بتوانيم به تصميمي درست برسيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها