کد خبر: ۳۸۶۴۵۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
نتايج و بيانيه پاياني نشست اتحاديه عرب در نواكشوت كه بر خلاف معمول در يك روز برگزار شد، نشان داد اين اتحاديه نه تنها نمي‌تواند دردي از رنج‌هاي ملت‌هاي عربي دوا كند كه به ابزار دست عربستان و شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس تبديل شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شايد اولين چيزي كه بتوان از نشست دوشنبه شب (ديروز) اتحاديه عرب در نواكشوت پايتخت موريتاني نتيجه گرفت اين است كه مراكش (مغرب) وقتي كه اعلام كرده بود به دليل نبود شرايط اصولي و عيني براي موفقيت نشست اتحاديه عرب از ميزباني اين نشست انصراف داده؛ حقيقت را بيان كرده بود.

روزنامه لبناني الاخبار نوشت بر خلاف پيام اين نشست كه (اميد) نامگذاري شده بود، نتيجه حاصل از نشست يك روزه بيست و هفتمين اجلاس اتحاديه عرب به عيان تر شدن شكاف موجود ميان كشورهاي عربي آن هم به صورت رسمي منجر شد.

بر اساس اين گزارش، نشست روز گذشته نواكشوت نشان داد در حالي كه اتحاديه عرب به ابزار سياسي و ديپلماتيك رياض و كشورهاي عربي متمول حاشيه خليج فارس تبديل شده؛ جهان عرب با چه بحران‌هايي دست و پنجه نرم مي‌كند.

شمار قابل توجهي از روسا و سران كشورهاي عربي در اين نشست حضور پيدا نكرده بودند از جمله «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان، «عبدالفتاح السيسي» رئيس جمهور مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن. از سوي ديگر  «تميم بن حمد» امير قطر نيز كه در اين نشست حضور داشت بعد از قرائت بيانيه افتتاحيه سالن اجلاس را ترك كرد.

محكوميت دخالت‌هاي خارجي در امور داخلي كشورهاي عربي به ويژه از سوي ايران نشان داد عربستان بار ديگر تسلط خود را بر بيانيه پاياني اين نشست كه به وسيله «احمد ابوالغيط» دبيركل اتحاديه عرب قرائت شد، اعمال كرده است.

بيانيه بي جان اتحاديه عرب همچنين ضمن حمايت از طرح فرانسه براي از سرگيري گفت‌وگوهاي سازش ميان فلسطين و اسرائيل، خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده منع اشاعه سلاح اتمي و بازرسي تأسيسات اتمي اين رژيم به وسيله سازمان‌هاي نظارتي بين المللي شدند.

اتحاديه عرب همچنين از «برادرانشان» در سوريه خواسته‌اند كه به حل سياسي بحران پايبند باشند، راهكاري كه وحدت و تماميت ارضي سوريه و مردمش را حفظ كند.

كشورهاي عضو اتحاديه عرب جمله تكراري «مركزيت مسأله فلسطين براي اعراب» را در اين بيانيه تكرار كردند و از مردم فلسطين خواستند در برابر اسرائيل و سياست‌هاي برنامه ريزي شده‌اش مقاومت كنند.

اين بيانيه همچنين از طرف‌هاي يمني خواسته گفت‌وگو را در اولويت خود قرار دهند تا نشست صلح يمن در كويت با نتايج مثبتي همراه شود و امنيت، ثبات و تماميت ارضي اين كشور حفظ شود.

قرار بود نشست اتحاديه عرب در مراكش (مغرب) برگزار شود؛ اما مراكش با تكيه بر اينكه فضاي مناسب براي تصميم گيري بر اساس منافع ملت‌هاي عرب فراهم نيست از ميزباني اين نشست كناره گيري كرده بود.

برخي معتقدند اين مسأله ناشي از اختلافاتي است كه طي جلسات اخير اتحاديه عرب در بيانيه‌هاي پاياني نمايان شده بود(جزئيات بيشتر).


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها