کد خبر: ۳۸۶۴۵۸
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
زيره بادشكن و ضد نفخ است. رطوبت را برطرف مي‌كند و تقويت‌كننده معده و كبد است.
به گزارش پایگاه 598، زيره سوغاتي كرمان است و در كتب قديم به آن «كمون» گفته مي‌شد. زادگاه اوليه آن كرمان است كه نوع سياه آن در آنجا پرورش پيدا كرده است. بيشتر در سواحل رودخانه‌ها مي‌رويد و زراعت آن به آب زيادي احتياج ندارد. داراي رنگ‌هاي مختلفي از جمله سياه، سفيد، سبز، صورتي، زرد، قهوه‌اي و خاكستري است. بذر آن به دو شكل بيضي و دراز است. به طور كلي انواع زيره داراي يك اسانس روغني فرار است كه تركيبي از چند ماده دارويي و موثر مثل تانن، رزين. صمع، نوعي الكل و كمي تركيبات نيتروژن است. اروپاييان از آن به عنوان ادويه غذا استفاده مي‌كنند. اگر به پنير اضافه شود باعث افزايش قدرت نگهداري پنير و خوشبو شدن پنير مي‌شود. يك نوع از زيره نيز به آن اضافه مي‌شود كه مي‌تواند خاصيت لاغري داشته باشد. زيره با برخي از مواد غذايي تركيب مي‌شود و خواص جادويي از خود به جاي مي‌گذارد.

خواص زيره
زيره بادشكن و ضد نفخ است. رطوبت را برطرف مي‌كند و تقويت‌كننده معده و كبد است. اشتها را تحريك مي‌كند و باعث لاغري مي‌شود. با تاثير بر روي عصب معده جلوي سكسكه را مي‌گيرد. ورم طحال را از بين مي‌برد و اسهال را معالجه مي‌كند. از طرفي درمان يبوست نيز هست. شيردهي را افزايش مي‌دهد و چون داراي هورمون‌هاي جنسي است، ميل جنسي را افزايش مي‌دهد. روي ميزان خونريزي و قطع خونريزي دوران قاعدگي تاثير مي‌گذارد. عرق را زياد مي‌كند و بوي بد آن را برطرف مي‌كند و خاصيت ضدعفوني كننده و ميكروب‌كشي دارد.

در مصرف زيره زياده روي نكنيد
زيره تاثير بسزايي روي ترشحات هورمون تيروئيد دارد و باعث افزايش ميزان ترشحات مي‌شود. بنابراين براي افرادي كه از بيماري كم‌كاري تيروئيد رنج مي‌برند بسيار مفيد است. اما افرادي كه لاغر هستند و تيروئيد دارند نبايد در مصرف آن زياده‌روي كنند، زيرا دچار پركاري تيروئيد مي‌شوند. به طور كل زيره به هضم غذا كمك مي‌كند و تشنج و لرزش‌ها را از بين مي‌برد، اما بايد به مقدار مناسب مصرف شود.

آب زيره هم جادو مي‌كند
اگر زيره را در ظرفي خيس كنيد و با آب آن صورت خود را بشوييد، رنگ صورتتان باز مي‌شود. پودر زيره را با آب جوش مخلوط كنيد و روي صورت خود بگذاريد و نرمي و لطافت را به صورت خود هديه بدهيد. آب جوشانده آن خون بيني را بند مي‌آورد، فقط كافي است كمي از آب را داخل سوراخ‌هاي بيني بريزد و پره‌ها را چند دقيقه نگه داريد و نگذاريد بيرون بريزيند. اگر آب جوشيده آن را داخل چشم بچكانيد، قرمزي چشم را برطرف مي‌كند و مانع خونريزي رگ‌هاي داخل چشم مي‌شود. ضدعفونت و ورم ملتهمه چشم است و از چسبندگي پلك‌ها جلوگيري مي‌كند. قرقره كردن آب جوشانده آن در دهان، دندان درد را تسكين مي‌دهد.

خاصيت درماني زيره,گياه زيره

زيره تاثير بسزايي روي ترشحات هورمون تيروئيد دارد و باعث افزايش ميزان ترشحات مي‌شود

 

مخلوط زيره با مواد ديگر
- اگر زيره را در سركه خيس كنيد و سركه را بنوشيد، تنگي نفس و احساس خفگي از بين مي‌رود.


- اگر با آرد باقلا پودر و خمير شود و روي ورم‌ها گذاشته شود، التهاب‌ها ورم‌ها را از بين مي‌برد.

 

- مخلوط زيره با عسل باعث افزايش شهوت و انرژي مي‌شود.


- اگر با غذاي گوشتي پخته شود، مضرات گوشت را كم مي‌كند و غذا را خوشمزه‌تر مي‌كند.

 

- مخلوط كردن آن با برنج و غذاهاي ديگر باعث لاغري مي‌شود، چون بسيار گرم است، هر نوع ورم و چاقي را از بين مي‌برد.

زيره خواص متضادي دارد
زيره خواص متضادي دارد، هم يبوست را درمان مي‌كند، هم اسهال را. هم عادت ماهيانه را قطع مي‌كند و هم آن را زياد مي‌كند. مي‌تواند ميل جنسي را كم يا زياد كند، اما براي اينكه خاصيت دوتايي داشته باشد بايد با ماده ديگري تركيب شود كه آن خاصيت را تقويت كند.

زيره سياه و لاغري
خيلي از افراد ترجيح مي‌دهند براي لاغري و كاهش وزن از گياهان داروي استفاده كنند كه يكي از اين گياهان دارويي زيره سياه است.

 

مصرف زيره سياه در برخي از افراد ممكن است تا حدودي باعث لاغري شود كه برحسب شرايط بدني افراد، اثردهي اين گياه متفاوت است. اگرچه استفاده از زيره سياه در برخي از افراد تا حدودي باعث لاغري مي‌شود ولي اين مساله براي همه عموميت ندارد و ممكن است در برخي افراد جواب بدهد و برخي ديگر نه. البته اين مساله در خصوص ديگر گياهان اسانس‌دار مثل رازيانه، زيره سبز و... هم صدق مي‌كند.


در نهايت اين كه به افرادي هم كه تمايل به مصرف عرق زيره سبز دارند، توصيه مي‌شود عرق زيره سبز را از محل‌هاي معتبري كه عرقيات گياهي با بسته‌بندي‌هاي مناسب و نام و نشان استاندارد عرضه مي‌شود، تهيه كنند و اين را بدانيد كه مصرف عرقيات تاثيري در كاهش اشتها ندارد چون عرقيات گياهي مخلوط اسانس با آب هستند كه اسانس موجود در آن به دليل اينكه باعث تحريك معده و به دنبال آن ترشح بيشتر آنزيم‌ها مي‌شوند، اشتهاآور هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها