کد خبر: ۳۸۹۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
احمد حسن از بحرین باز هم برخاست و با همان حال و هوای عاطفی و این بار با شکستن بغضی که گلو گیرش شده با لهجه بحرینی می‌گوید( فدایت شوم، یا مولای، انت ولینا و...) همین‌که این گونه جملات را ابراز می‌داشت گریه امانش نداد و راه را بر زبانش بست و خاموش روی صندلی نشسته و دو دست بر صورت می‌گرید.

به گزارش مهر، شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی شعر بیداری اسلامی عصر امروز دوشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند که حاشیه های این دیدار به قلم خبرنگار مهر را در ادامه می خوانید:

هفدهم بهمن نود و در ادامه بیعت پرشور و حماسه ساز جوانان انقلابی و فرهیخته و حاملان بشارتهای بزرگ برای ملتهای عرب، ودر شبی از شبهای دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی، شاهد میثاقی دوباره و از جنس اتحاد و همدلی و انسجام وبیداری اسلامی هستیم و جمعی از شعرای عرب با مقتدا وپرچم دار راستین جهان اسلام حضرت امام خامنه ای، دیدار صمیمانه و شوق انگیزی دارند .

حضور روشن بینانه نخبگان ادبی جهان عرب در ایران اسلامی و ملاقاتشان با رهبر فرزانه انقلاب ، بیانگر واقعیتی است که امروز بیش از پیش جهان غرب و مرتجعان عرب در صدد انکار آن بر آمده و آن تثبیت  جایگاه ویژه ایران اسلامی به عنوان ام القرای انتقال و انتشار افکار و اندیشه های انقلابی و اسلامی معمار کبیر انقلاب در ملتهای مسلمان و مظلوم و تحت ستم دنیاست .

آری جنگ ایران اسلامی، سی و سه سال است که با آمریکا و صهیونیزم و استکبار جهانی آغاز شده و پس از حکومت منحوس پهلوی؛ اکنون نوبت به دیکتاتورهای منطقه رسیده است تا پنجه پرتوان ملتهای مسلمان منطقه حلقوم نا مبارک مبارکها را بفشرد و شاهد برچیدن دامان خفت بار استکبار از پیکر مجروح کشورهای اسلامی باشیم .

اینک جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و ادب و شعرای جهان عرب در تجدید میثاقی دیگر و در ادامه روند مبارزه با جهان استکبار و در راس آن امریکا و صهیونیزم و در پاسخ به مطالبات امام خامنه ای آمده اند تا فریاد مظلومیت ملت فلسطین و دیگر ملتهای تحت ستم حکومتهای مرتجع عربی و دست نشاندگان پوشالی استکبار را در کالبد گویای شعرو ادب بر زبان جاری کنند و بغض گلو گیر ملتهای مظلوم منطقه و جهان اسلام را از نای جان فریاد بزنند تا سفیر کلامشان ، رنگین کمان خون رنگ اسلام خواهی ملتهای تحت ستم را در کهکشان حق طلبی آنان ترسیم کند .

بالکن حسینیه امام خمینی، همان ملجا پابرهنگان، جایی است که اکنون شاهد حضور 77 شاعر قصیده سرای عرب زبان است و من میدانیم که شعرای عرب در آسمان بی انتهای ادب جایگاهی بس رفیع دارند ومقام قدرشان بس گران سنگ است .
درو دیوار، رنگ آشنایی و پیغام سرور دارد . پرچم سه رنگ وطنم همچون سرو، ایستاده است و نام مبارک الله که تلفیقی از لا اله الا الله است با قلم سرخ شهادت بر سپیدی عارضش جلوه گری میکند . ...همانانی که توصیفشان کردم روی صندلی های ردیف شده در سه طرف جایگاه حضرت آقا نشسته اند و در انتظار طلوع خورشید، عمق جان را به نسیم ولایت معطر میسازند. من نیز به همراه یاران همیشگی، روان نویس و چند برگ کاغذ سفید گوشه ای می نشینم، تا پهنه سپید کاغذ را به نشتر قلم مجروح کنم.(تا درس چه باشد و قلم از چه گدازد).

همین حالا که برایتان می نویسم همه عوامل اجرایی مراسم در تب و تاب اجرای آن هستند . عکاسان و فیلم برداران و خبر نویسان و خلاصه ناظمان جلسه هریک با شوق خاصی هدفی را دنبال میکنند.

مدعوینی که در این جلسه حضور دارند. عمدتا در سنین میانسالی و به قول معروف دنیا دیده اند و کمتر میتوانم شاهد ابراز احساسات آنها باشم ولی از نگاه محبت آمیزشان عمق علاقه آنها را نسبت به آقا و مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی احساس میکنم . گاهی با تبسم و گاهی با سلام و علیک های دورادور این علاقه را ابراز میکنند .البته من هم که انگار بعد از سالیان سال برادرانم را میابم دلم میخواهد که کنار یکی از آنها بنشینم و او برایم از انقلابهای منطقه عربی بگوید.  شادمانی رویداد عظیم بیداری اسلامی هر لحظه  بیش از پیش در عمق جانم قلیان میکند و تشنه کام زبان حال ملتهای به پا خواسته به نظاره نشسته ام تا بدانم که امشب شعرای عرب زبان از خلال ملتهای مظلوم عرب چه خواهند خواند و چه خواهند گفت وامام امت اسلام چه رهنمونی خواهند داشت. حتم دارم، امشب نیز صفحه تاریخ زرین ایران اسلامی لوح دلش را به شبی ماندگار مزین خواهد کرد .

 برخی از اصحاب قلم و شعر نظیر آقایان موسوی گرما رودی، علی معلم و محمدی گلپایگانی متخلص به علوی به کسرعین و حداد عادل هم در جلسه حضور دارند . کم کم برخی دیگر از مسئولان هم میرسند . وزیر ارشاد دکتر حسینی و حجت الاسلام آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آیت الله تسخیری و حجت الاسلام قمی  هم حضور یافتند .
دکتر آذر شب استاد دانشگاه در رشته ادبیات عرب، مجری برنامه است . او که به زبان عربی و با لهجه ای بسیار بلیغ عربی صحبت میکند تذکراتی را به حضار میدهد . 

انگار کم کم لحظه دیدار فرامی رسد . تقربیا همه آماده اند . من مترصدم تا لحظات اولیه را ثبت کنم.  آقا از درب اصلی وارد شدند .چقدر به ما نزدیک هستند . قامت بر افراشته و سرو گونه رهبرم، دلربایی می کند و سیمای نورانی ایشان دل هر بیننده ای را مجذوب خود می سازد  ...  جمعیت حاضر تمام قد به پایشان می ایستد . در عمق وجود احساس شادمانی می کنم . حالا که همه ایستاده اند باز هم همان حال و هوای دیدار جوانان انقلابی برایم تداعی می شود . نژاد های مختلف سیاه و سفید . برخی با دشداشه و شال و اگال و برخی با لباس محلی و از کشورهای سودان و لبنان و مصر، سوریه ، لیبی، کویت ، بحرین ، عراق، تونس و... احمد حسن الحجیری همان جوان بحرینی که در جلسه جوانان انقلابی شعر خواند دراین جلسه هم حضور دارد . عده ای از شاعران زن مسلمان نیز حضور دارند و تقریبا نزدیک به صندلی آقا ایستاده اند.

آقا به ابراز احساسات حاضران پاسخ میگویند .

قاری شروع به خواندن آیات کریمه قرآن . ( و قل جاء الحق و ذهق الباطل . ان الباطل کان ذهوقا) او که به درستی و متناسب با روز های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آیات را انتخاب کرده است عطر جان بخش و معنوی آیات الهی را در عمق جان حضار مینشاند و در پایان قرائت زیبایش با حضرت آقا از نزدیک دیدار میکند و آقا ایشان را مورد تفقد قرار میدهند .

نوبت دکتر ولایتی است . ایشان از این که آقا شعرای عزیز شرکت کننده در کنگره شعر بیداری اسلامی را مورد لطف و تفقد قرار داده اند و دیداری با معظم له برایشان میسور شده ابراز تشکر می کند ودر گزارش اجمالی خود  کنگره مزبور را فرصتی برای تحقق اهداف به حق بیداری اسلامی میداند .

دکتر آذر شب مجری برنامه، به زبان عربی اهتمام و توجه ویژه جمهوری اسلامی به شعر و ادبیات عرب را از نتایج توجهات حضرت آقا به این مهم بر می شمرد و علاقه وتسلط معظم له را به شعر و شاعری دلیل  این امر میدانند او در خلال صحبتهایش از برخی شعرای فارسی زبان عرب سرای ایرانی نظیر امیری فیروز کوهی نام میبرد و از احمد شوقی و به قول ایشان امیر الشعراء عرب  هم یاد میکند. کم کم حال و هوای شاعرانه و با همراهی حضرت آقا با او در خواندن یکی از ابیات شعر احمد شوقی بر جلسه حاکم می شود .

آیت الله تسخیری  باکسالتی که بر ایشان عارض شده اشعاری را قرائت میکند و می بینم که برخی از شعرا با او هم نوا شده اند و انگاردر ضرب آهنگین اشعار غوطه ور می شوند .

بحری العرفاوی از تونس اشعارش را با صدای بلند و از ته حلقوم ادا میکند، و در ادامه شحات احمد حسن از مصر به بیان اشعارش میپردازد و مورد تشویق آقا و حضار قرار می گیرد . خانم امل طنانه از جنوب لبنان ، معاذ محمد احمد الجنید از یمن اشعاری را می خوانند و میگوید (چطور میتوان سرزمینهای عربی را سرزمین نامید در حالیکه حاکمان آن همچنان کارگزاران مستکبرانند و به دستور آنان دشمنان ملت حفظ می شوند و وفاداران به مردم از بین میروند.  حسین علی الشهرکانی از بحرین مظلوم با حرارتی که از عمق جانش موج میزند نکاتی را از ظلمی که در بحرین جریان دارد بیان میکند و حضار که با اشارات و تمثیلات او به وجد آمده اند با صلواتی او را تشویق میکنند و آقا احسنت احسنت گویان او را مورد لطف قرار میدهند .

شیخ عبد القادر یوسف ترنینی با کلاه و عمامه مخصوص اهل علم در لبنان از بعلبک قصیده ای طولانی و بسیار پر حرارت را به اجرا در می آورد و در این قصیده به وحدت بین شیعه و سنی تاکیدات فراوانی می کند و خطاب به امت اسلام و با نگاه معنا دار به حضار جلسه میگوید « من مسلمانم و فرق بین شیعه و سنی ، عرب وعجم نیست مگر در تقوای الهی ، من مسلمانم و محمد (ص) اسوه و علی امام من است و از تقوا مدد می گیرم . قلب من مالامال از ایمان به امامان است و عصمت آنان پژواک صدایم ( یا اخوه الاسلام لا تتفرقوا و لا تترددوا ) و از آنها وفاق و همدلی را مطالبه می نماید. احسنت های مکرر حضار و نگاه ممتد و محبت آمیز حضرت آقا به چهره بر افروخته و طغیانی این شاعر سینه سوخته عرب، دست حمایتی است تا او همچنان به خواندن شعر بلندش ادامه دهد و در پایان مورد تشویق حضار قرار گیرد.

برادران تلاشگر صوت، میکروفن را برای دکتر محمد عمر عبد القادر از سودان تنظیم می کنند . او رو در روی آقا نشسته است وشعری میخواند و مورد تشویق قرار میگیرد.

جابر الدراجی از عراق با لهجه آمیخته از کربلا و خوزستان خون رنگ ایران اسلامی شعری را میخواند و مورد تشویق آقا قرار می گیرد .

عمر عبد القادر از سودان که ظاهرا اسمش برای قرائت شعر هماهنگ نشده از میان جمعیت بر می خیزد. با لباس و عمامه  سپید ، سیاه پوست و بلند قامت از امام حسین علیه السلام و اصحابش ابیاتی به مناسبت بیداری اسلامی و قیامهای خون رنگ منطقه قرائت میکند.

گاهی که فرصتی به دست می آورم به چهره آقا خیره می شوم و زنگار از دل خویش میشویم و در آسمان محبتش به پرواز در می آیم .

عمرالفرا از سوریه می ایستد و با همان حال مریضی که دارد از علی علیه الاسلام و اولاد طاهرش و ذوالفقار در نیام و زبان در کامش اشعاری را می خواند و با حرکت دست هایش سعی در تفهیم هرچه بیشتر موضوع دارد . آقا که مجذوب کلام این شاعر عرب زبان شده اند نگاه از او بر نمیدارند و با تبسمی دل نشین او را همراهی میکنند . و تعدادی از جوانان حاضر که از اشعار وی به وجد آمده اند پس از پایان شعرش بر می خیزند وبا مشت گره کرده فریاد میزنند ( الله اکبر . الله اکبر . الموت لامریکا . الموت لاسرائیل و اللعن علی الصهیون ).

حالا یک جوان بحرینی که خود جوش بر خاسته است ابیات مختصری را قرائت میکند و با احسنت حضار مینشیند .

محمد صالح محمد عبدالله صرخو از کویت، از آقا اجازه می خواهد تا شعری را که تلفیقی از لغت فارسی و عربی است قرائت کند . ایشان اجازه میفرمایند و او شروع میکند و شعرش را که با مضامینی مانند خورشیدو ماه ، گوهر و مهتاب آذین شده است تقدیم مینماید . اشعار وی مورد تشویق حضار و حضرت آقا قرار میگیرد و در خلال ابیاتش خنده و شوق حضار زینت بخش جلسه می شود .

نوبت جرج زکی الحاج  شاعرعرب زبان مسیحی است . او خطاب به آقا میگوید «سماحه القائد . انا مسیحی من لبنان من بلد المقاومه و العزه » و شعرش را که مملو از حب اهل بیت علیهم السلام است قرائت میکند . او طوری اشعارش را در وصف ائمه علیهم الاسلام  خصوصا امام حسین(ع) و امام زین العابدین(ع) میخواند که من احساس میکنم در تقیه است و در پایان مورد تشویق حضار و حضرت آقا قرار می گیرد .

عبد الامیر کاظم ازحجاز عربستان ( السلام علیک ایها لامام ) جوان است و با سوز و گداز  خطاب به امام خمینی (ره) میگوید تو را در عبادت و نماز و قبله ام و همچون چشمه وزمزمی برای آرزو هایم فرا روی خود قرار داده ام . آنگاه که از حیات باز ایستم به یاد نهضت تو می افتم و تو تولد دوباره ام را رقم میزنی .

خانم نادیه عبد الله از یمن در اشعارش میگوید (ایران همچون درختی سایه گسترده است که در حق ریشه دارد و شاخه هایش در آسمان است. پرنده ای در اوج که از پایداری و استقامتش سواران تیزتک ، جاودانگی عدالت، حق و کرامت را فریاد میکنند ).

مجری از آقا اجازه میخواهد تا برخی دیگر نیز شعرشان را بخوانند .

و پس از آن آقای ابو زیات از خرمشهر اشعاری را بیان نموده و مورد تشویق حضار قرار میگیرد نوع شعری ابو زیات که ظاهرا از انواع شعری مخصوص خوزستان خودمان است مورد توجه آقا قرار می گیرد .

یکی دیگر از شعرای لبنان ابیاتی را میخواند و نام امام خامنه ای را به زبان جاری میکند . همراه با نام آقا صلوات حضار در جلسه سریان می یابد . شعار لبیک یا خامنه ای و لبیک یا نصر الله،  حسن ختام شعر اوست و جمع حاضر او را همراهی میکنند .

احمد حسن از بحرین باز هم برخاست و با همان حال و هوای عاطفی و این بار با شکستن بغضی که گلو گیرش شده با لهجه بحرینی میگوید( فدایت شوم، یا مولای، انت ولینا و...) همینکه این گونه جملات را ابراز میداشت گریه امانش نداد و راه را بر زبانش بست و خاموش روی صندلی نشسته و دو دست بر صورت میگرید . آقا او را مورد لطف قرار دادند و با احسنت حضار نوبت به آقا میرسد.

مجری که خود نیز از ادبا و شعرا و مسلطین بر ادبیات عرب است، در خلال اشعار شعرای شرکت کننده اشاراتی را به شعر و ادب دارد و ابیاتی را که گاهی با همراهی حضرت آقا بیان می شود از شعرایی مانند احمد شوقی و دیگر ادبای عرب میخواند و از حضرت آقا در خواست میکند تا با بیاناتشان جلسه سراسر محبت وشور و شعور انقلابی را مزین کنند.

بسم الله الرحمن الرحیم

آقا از اینکه به زبان فارسی صحبت میکند از حضار عذر خواهی مینمایند . البته مترجم، بیانات آقا را ترجمه میکند و حضار عرب زبان با گو شی های مخصوص بیانات آقا را گوش فرا میدهند .

ایشان خدای متعال را شکر میکنند .ازاینکه دلها و ذوقهای شعرا را بر انگیخته است تا در صحنه پرشور و عظیم بیداری اسلامی با سرودن اشعار انقلابی و بیدار گر، نقش ایفا کنند .

ایشان میفرماید: شعر یک هنر برجسته و تمام نا شدنی است . و با اینکه امروزه شعبه های گو ناگونی از هنر و با جاذبه های بسیاری در جهان مطرح است. اما شعر از جایگاه خود تنزل نکرده است .  شعر با هدف آمیخته است و شعرای عرب از بارز ترینها هستند. ایشان نقش شعر را درادبیات عرب همواره در اوج دانسته و نقش آفرینی آن را مورد توجه قرار میدهند . و اضافه میکند که قوت بر انگیزاننده شعر فوق العاده است و این نعمت الهی به بعضی داده می شود . بعضی حقیقتا شاعرند و سخن دل از زبان قلم می گویند .

ایشان شعر عرب را سر شار از حکمت و سخنان برجسته و ممتاز میدانند . وضمن ناقص دانستن برخی نامهایی که برای حادثه  جاری در دنیای اسلام نظیر بهار عربی ... ابراز میشود  نام بیداری اسلامی را که بر گرفته از تراکم حوادث گذشته در طول سالیان متمادی و عبرتهای فراوان ملتها است و ناگهان از منطقه ای مانند آتشفشان میجوشد و تمام شدنی هم نیست به حق مناسب ترین نام برای رستاخیز فکری وفرهنگی ملتهای تحت ستم و استعمار بر می شمرند و معتقدند که به اذن الله تاریخ امت اسلامی عوض خواهد شد .

آقا راه را بیش از پیش روشن میکنند و شعرا را به نقش آفرینی در این حادثه بزرگ فرا میخوانند تاریخ را قضاوت گر این حوادث بر میشمرند .

آقا دو محور اساسی، محتوا و قالب را در شعر برجسته و حائز اهمیت فراوان دانسته  و بصیرت افزایی در ملتها را از جمله کار های مضاعف شعرا میدانند و اضافه میکنند که گاهی در یک بیت یا یک مصرع شعر حکمتی نهفته است که در یک سخنرانی نهفته نیست . آقا در ادامه روشنگری و جهت دهی افکار و اندیشه های شعرای مسلمان و بیدار امت اسلامی میفرمایند : امروز سعی میشود هدفهای تقلبی برای ملتها ترسیم شود . ایشان شعرا را به بیان موانعی که دشمن در مسیر امت اسلامی ایجاد میکنند فرا میخواند و میفرمایند: نقش دین و اعتقاد به خدای متعال در این حرکت عظیم باید گنجانده شود .
آقا ماندگاری نهضتها را مبتنی و متکی به اعتقاد قلبی به اسلام میدانند و میفرمایند : تنها نهضتی ماندگار خواهد شد که متکی به اسلام باشد. رهبر فرزانه انقلاب در فراز دوم بیان شیوا و بلیغشان لفظ و قالب شعری را از مهمات شعری میدانند وضمن تقدیر از اشعاری که در این دیدار توسط شعرا خوانده شد. میفرمایند :آنچه میتواند هزار سال یک فکر  را در تاریخ ثبت کند ، هنر راوی است . ایشان اذهان حاضران را به برخی شعرا که یک سال را برای گفتن یک قصیده ماندگار صرف میکردند معطوف مینمایند و برخی گویندگان و فحول شعر عرب را بر می شمرند و میفرمایند : هنرشعری ، شعر را ماندگار میکند و من اصرار دارم که که شعرای عزیز ما قصاید ماندگار و برجسته بگویند . آقا میفرماید : هنر را باید بالا برد و من الحمد لله میبینم که هنر مندان با استعداد و خوبی در این جلسه حضور دارند . این استعداد ها باید به کار بیفتد و هنر باید حقیقت خودش را نشان بدهد .

آقا در رابطه با بیداری اسلامی نکته ای بسیار مهم را اشاره کردند . ایشان  مسئله وحدت امت اسلامی را مورد توجه ویژه قرار میدهند و میفرمایند . امروز خیلی تلاش میشود تا این حرکت عظیم بیداری اسلامی شکسته شود .. تفرقه خطر بسیار بزرگی است و دشمن با بهانه های مذهبی ، طائفه ای ، قومی و سیاسی، بسیاری وارد می شود .

ایشان در چنین شرایطی معتقد است که هنر این است که انسان بر این راه ها غلبه کند و راه را بر دشمن ببندد.
ایشان به نقل ضمنی خاطراتشان از دوران تبعید در بلوچستان می پردازند و می فرمایند : قبل از پیروزی انقلاب در بلوچستان تبعید بودم و مدتها در تبعید با علما اهل سنت انس داشتم و اولین هفته وحدت را در ایرانشهر به کمک علماء آنجا جشن گرفتیم، از جمله دوستان اهل سنت ما مولانا قمر الدین که حالا پیر مرد شده است بودند.

آقا در بیانی بسیار کلیدی فرمودند : ما اگر بخواهیم دلها را به هم نزدیک کنیم نا گزیریم بر عوامل تفرقه فائق بیائیم و این وظیفه همه است .

ایشان با توجه به هفته وحدت ، تبادل شعری را در جهت ایجاد محبت و انس، کاری مهم میدانند و میفرمایند : شعر میتواند با تحت الشعاع قرار دادن مسئله قومیتها و .... در این زمینه نقش ایفا کند .

آقا ضمن یاد آوری اوج وسابقه شعر در زبان عرب میفرمایند : در شعر فارسی نیز برخی خصوصیات و قله ها وجود دارد که در شعر عرب نیست . ایشان هرچند عقیده بر آن دارند که شعر را نمی توان ترجمه کرد اما. برای تقریب به ذهن مضامین اشعار، آن را کار مفیدی توصیف میکنند و با صلوات بر محمد و آل محمد سخنان آقا پایان میابد.

شعرا که امشب بناست شام را در حسینیه امام خمینی و محضر ولی امر مسلمین باشند به سرعت به سمت آقا روانه می شوند و حلقه تنگا تنگی از شیفتگان امام خامنه ای ایشان را احاطه کرده است . حالا دیگر سن و سال هم مانع ابراز ارادتشان نیست و گردا گرد آقا جمع شده اند و برخی از آنان با ایشان مصافحه میکنند . آقا چند قدمی در میان جمعیت راهی می شوند و دو باره باز میگردند و برخی از شعرا را مورد لطف قرار میدهد . استاد عمر فرا از سوریه هم خودش را به آقا نزدیک میکند و آقا ایشان را میبوسد .

صدای باز و بسته شدن لنز دوربین عکاسان هم در فضا پر شده است . و هریک لحظاتی را به تصویر میکشند . یکی از حضار در حال گفتگو با شاعر مسیحی است که از لبنان آمده و او با شوق زیادی صحبت میکند . آقا لحظه ای هم به سمت خواهران شرکت کننده آمدند و با آنان احوالپرسی کردند .  شوق و محبت یکی از خواهران با قطرات اشکش در هم می آمیزد و دائما خدا را از این توفیقی که برایش رقم خورده شکر میکند .

آقا روانه شدند اما هنوز حلقه مشتاقانش او را رها نمیکنند . برخی از شعرا هم در گروه هایی گرد هم آمده اند و از این دیدار گفتگو میکنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها