کد خبر: ۳۹۰۰۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
در نشست غيرعلني امروز خانه ملت زنگنه توضيحات خود را درباره الگوي جديد قراردادهاي نفتي به نمايندگان ارائه كرد كه با انتقادات شديد آنان روبه رو شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، جلسه غيرعلني امروز مجلس (31 مرداد 95) براي بررسي الگوهاي جديد نفتي در حال برگزاري شد و بيژن نامدارزنگنه وزير نفت به بحث و بررسي درباره قراردادهاي جديد نفتي پرداخت.

در ابتدا راي‌گيري براي علني يا غيرعلني برگزار شدن جلسه انجام شد كه نمايندگان راي به غيرعلني بودن آن دادند.

*زنگنه درباره اشكالات 15 گانه قراردادهاي نفتي به نمايندگان توضيح داد

در ابتداي نشست، وزير نفت گزارشي از عملكرد خود ارائه داد و به سير طي شده در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي پرداخت.

زنگنه همچنين به  اشكالات 15 گانه موجود در اين قراردادها نيز اشاره كرد و توضيحاتي در اين باره به نمايندگان داد.

در ادامه محسن اسماعيلي عضو حقوقدان شوراي نگهبان به عنوان رئيس هيأت تطبيق در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي به ايراد سخن پرداخت.

*انتقاد شديد نمايندگان به صحبت‌هاي زنگنه در جلسه غير علني مجلس

زنگنه در ادامه، توضيحاتي در ارتباط با الگوي جديد قراردادهاي نفتي به نمايندگان ارائه كرد كه اين مسئله انتقادات شديد نمايندگان را به همراه داشت.

پس از انتقادات نمايندگان به توضيحات وزير نفت در مورد قراردادهاي جديد نفتي، هم اكنون زنگنه در حال پاسخگويي به اين انتقادات است.

*كريمي قدوسي: زنگنه مي‌گويد همه 15ايراد وارده به قراردادهاي نفتي مرتفع شده است/ طبق مستندات نمايندگان 11 بند رفع نقص نشده است

در همين رابطه جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره گفت: در جلسه امروز، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت عنوان كرد كه 15 ايرادي كه از دفتر مقام معظم رهبري در مورد قراردادهاي نفتي به وزارت نفت داده شده بود، برطرف شده است.

وي افزود: تعدادي از نمايندگان مستنداتي را آماده و توزيع كردند كه براساس اين مستندات، از 15 ايراد وارد شده به قراردادهاي جديد نفتي از سوي نهاد رهبري، 2 بند به صورت كامل و 2 بند ديگر به صورت ناقص اجرا شده و 11 بند نيز اجرا نشده است.

نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: رئيس مجلس نيز در اين جلسه عنوان كرد كه در جلسه‌اي كه پيش از اين برگزار شده، ما گزارش را ارائه كرده‌ايم، 15 ايراد وارد شده مرتفع شده و ايرادي باقي نمانده است.

وي افزود: ما در حال تحقيق و بررسي در مورد جلسه‌اي هستيم كه آقاي لاريجاني مي‌گويد ايرادات در آن جلسه برطرف شده است.

كريمي قدوسي خاطرنشان كرد: تعدادي از نمايندگان هم كه موافق صحبت‌هاي وزير بودند، بدون پرداختن به مسائل فني عنوان مي‌كردند كه كشورهاي ديگر حق ما را در ميادين نفتي مي‌برند و موافقت خود را با اين قراردادها به اين شكل مطرح مي‌كردند.

*نعمتي: وزارت نفت ايرادات الگوي جديد قراردادهاي نفتي را رفع كرده/لاريجاني موارد اصلاحي را امروز به روحاني ارجاع مي‌دهد

بهروز نعمتي نماينده مردم تهران در مجلس نيز پس از اتمام جلسه غيرعلني مجلس با حضور بيژن زنگنه وزير نفت و هيأت تطبيق قوانين و مقررات در جمع خبرنگاران گفت: جلسه سنگيني بود وحدود 3 ساعت، وزير نفت و موافقان و مخالفان چارچوب قراردادهاي نفتي بحث‌هايي را مطرح كردند.

وي با اشاره به اينكه نظر برخي مخالفين درباره قراردادها مخالف نيست و به رغم مخالفت معتقدند كه اين قراردادها اجرايي شود، خاطرنشان كرد: حداقل دوستان نيز با مجموعه قراردادها مخالفند اما موافقان نيز مباحث خود را امروز مطرح كردند.

نعمتي با اشاره به ايرادات ارجاع شده به مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتي و آن 15 بند مشهوري كه هست، گفت: اين ايرادات به صورت دقيق مدنظر قرار گرفت و وزارت نفت اين موارد را رفع كرده است.

وي به حضور اسماعيلي به عنوان رئيس هيأت تطبيق مصوبات در جلسات بررسي قراردادهاي جديد نفتي اشاره كرد و افزود: در جلسه امروز شرحي از اتفاقات يازده ماهه اخير مطرح شد و مسائلي كه بايد اصلاح بشود جمع‌بندي شد و امروز توسط رئيس مجلس به رئيس‌جمهور ارجاع خواهد شد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در تشريح جزئيات ايرادات وارده بر اين قراردادها گفت: ايرادات 15 گانه از جمله حاكميت مخازن، انتقال تكنولوژي، وسائل حاكميتي، حضور شركت‌هاي مختلف ايراني، بحث فورس‌ماژورها؛ اين ايرادات از سوي وزارت نفت رفع شده است.

وي ادامه داد: با توجه به جلسات مشترك موارد جمع‌بندي شده و براي اصلاح و بررسي در جلسه فرداي دولت ارجاع شد.

نعمتي گفت: ما معتقديم جلسات هر چقدر بيشتر باشد زواياي موضوع بيشتر ديده مي‌شود و بايد منتقدين و مخالفين نظرات خود را مطرح كنند چرا كه اين كار، كار بزرگي است و موجب مي‌شود 34 ميليارد دلار ظرف مدت پنج سال در كشور سرمايه‌گذاري شود لذا هر چقدر اين جلسات بيشتر شود به نفع كشور و مملكت است.

وي درباره طرح پيشنهادي بعضي نمايندگان درباره الگوهاي جديد قراردادهاي نفتي، بيان داشت: آقاي زنگنه درباره اين موضوع هم اظهارنظر كرد. بالاخره دولت مجري قانون است و بحثي كه امروز وجود داشت اجراي بند 3 و 7  از اختيارات وزارت نفت است كه بر اساس آن اين وزارتخانه پيشنهاد چارچوب قراردادها را به دولت مي‌دهد و دولت بر مبناي آن كار خود را پيش مي‌برد.

نعمتيگفت: ‌طبيعي است كه در اين ميان طرح‌هاي مختلفي پيشنهاد مي‌شود و تا تبديل به قانون بشود تغييراتي خواهد داشت.

عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال ديگري خاطرنشان كرد: قراردادها بر مبناي قانون اجرا مي‌شود و مشكل خاصي ندارد.

*حاجي‌دليگاني: مخالفان قراردادهاي جديد نفتي: تنها 4 صفحه از 131 صفحه قراردادهاي جديد نفتي به هيأت تطبيق ارسال شده/ موافقان: تكنولوژي ما در حوزه نفت پايين است

همچنين حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده مردم شاهين شهر در مجلس درگفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه غيرعلني امروز مجلس درمورد بررسي قراردادهاي جديد نفتي گفت: نمايندگان مخالف صحبت‌هاي وزير نفت و قراردادهاي جديد نفتي عنوان مي‌كردند كه ما تا سال 88 تا 4 ميليون و 200 هزار بشكه در روز توليد مي‌كرديم و از سوي ديگر مي‌گفتند چرا بعد از 37 سال و اين همه نيروي متخصصي كه در اختيار داريم، بايد به شركت‌هاي شل و توتال و ديگر شركت‌هاي خارجي متوسل شويم.

وي افزود: نمايندگان مخالف الگوي جديد قراردادهاي نفتي مي‌گفتند كه با توجه به اينكه متن انگليسي قراردادهاي جديد نفتي 131 صفحه است، اما فقط 4 صفحه از آن به هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين ارسال شده است و از سوي ديگر هيأت مديره شركت ملي نفت نيز حاضر نشدند الگوي جديد قراردادهاي نفتي را بپذيرند و مديران اين شركت روز گذشته اطلاعيه‌هايي را در اين باره صادر كردند.

نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مخالفان قراردادهاي جديد نفتي عنوان كردند با اين قراردادها تكنولوژي‌هاي جديد به كشور وارد نمي‌شود و از سوي ديگر شركت‌هاي طرف اين قراردادها به سراغ مياديني مي‌روند كه به نفع آنها باشد و نه مياديني كه مدنظر ماست و از سوي ديگر با اين رويه خام‌فروشي توسعه پيدا مي‌كند.

حاجي‌دليگاني خاطرنشان كرد: مخالفان قراردادهاي نفتي گفتند شركت توتال در يكي از كشورهاي همسايه ما چاه‌هاي گازي را حفر كرده تا گاز اين كشور در ميدان مشترك به طرف ما نيايد و با اين كار 3 هزار ميليارد مترمكعب گاز ما را از بين برده است.

وي افزود: نمايندگان موافق قراردادهاي جديد نفتي و وزير نفت عنوان كردند كه تكنولوژي ما در حوزه نفت پايين است و از سوي ديگر ما از نظر نيروي انساني متخصص، نيروي كافي در اختيار نداريم و ديگر اينكه سرمايه‌گذاري خارجي در داخل كشور امنيت كشور را بالا مي‌برد.

نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت:‌ اين گروه از نمايندگان مي‌گفتند ديد كشورهاي اروپايي منفعت‌طلبانه است، پس بنابراين واگذاري حوزه‌هاي نفتي به آنها باعث مي‌شود تا اين كشورها در تأمين امنيت ما كمك كرده و شركت داشته باشند.

حاجي‌دليگاني خاطرنشان كرد: همچنين اين نمايندگان عنوان مي‌كردند كه ما نبايد شعارهاي فضيلت‌گرايي بدهيم و نيز مي‌گفتند منافع ما را كشورهاي منطقه كه با ما داراي ميادين مشترك هستند، مي‌برند و ما بايد به دنبال برداشت از اين ميادين باشيم.

وي افزود: پس از انتقادات نمايندگان به صحبت‌هاي وزير نفت در جلسه غيرعلني مجلس، وزير در پاسخ به اين انتقادات عنوان كرد كه افزايش توليد نفت ما، مابقي ديوار تحريم را فرو خواهد ريخت.

نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: زنگنه عنوان كرد كه هم اكنون عراق و عربستان بيش‌تر از ما نفت توليد مي‌كنند و ما در جريان امضاي اين قراردادها به دنبال واردات تكنولوژي به كشور هستيم.

حاجي‌دليگاني در پايان خاطرنشان كرد: در پايان جلسه غيرعلني امروز رأي‌گيري در خصوص قانع شدن يا قانع نشدن نمايندگان از توضيحات وزير نفت انجام نشد، اما عمده ابهامات در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي باقي ماند و برطرف نشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها