کد خبر: ۳۹۰۷۵۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
به نظر مي‌رسد روند تحولات يمن چندان باب ميل و علاقه مقامات سعودي پيش نمي‌رود و به همين سبب جان كري وزير خارجه آمريكا به جده رفت تا در نشستي با مقامات آل سعود راه‌هاي خروج محترمانه اين رژيم از باتلاق يمن را بررسي كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، جان كري ابتدا به ديدار سلمان بن عبدالعزيز شاه سعودي در كاخ اختصاصي‌اش موسوم به كاخ السلام در بندر جده رفت،‌ديداري كه تجاوز نظامي سعودي‌ها به يمن مهمترين محور آن بود.

رسانه‌هاي رسمي سعودي جزئيات زيادي از ديدار كري و سلمان منتشر نكرده و تنها اين جمله ديكته شده به آنها از سوي مقامات رژيم را منتشر كردند: در اين ديدار، همكاري دوجانبه ميان دو كشور دوست در تمام زمينه‌ها و آخرين تحولات منطقه بررسي شد.

نشست محمدين با جان كري

كري پيش از ديدار با شاه سعودي، چهارشنبه سوم شهريور نشست ويژه‌اي با محمد بن نايف وليعهد و محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع حكومت سعودي برگزار كرد كه رسانه‌هاي رسمي سعودي به كلي‌گويي درباره اين ديدار و صرفا آنچه از سوي مقامات رژيم به آنها ديكته شده، بسنده كرده و نوشتند:  در نشست امير محمد بن نايف وليعهد و امير محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع، روابط دوجانبه ميان دو كشور دوست(رژيم آل سعود و آمريكا) و برخي مسائل ديگر از جمله اوضاع خاورميانه و تلاش‌هايي كه در اين زمينه انجام مي‌شود، بررسي شد.

 

 

روايت رسانه‌هاي غير سعودي از نشست محمدين با جان كري

در حالي كه رسانه‌هاي رسمي سعودي بر اساس سياست‌ ديكته شده به آنها از افشاي جزئيات و توضيحات بيشتري درباره ديدارهاي سران و مقامات رژيم با مقامات خارجي خودداري مي‌كنند و درباره ديدارهاي جان كري در عربستان هم به همين كلي‌گويي و اين‌كه در اين ديدارها «روابط دو كشور دوست و  تحولات منطقه» بررسي شد، اكتفا كردند،رسانه‌هاي غير سعودي به طور مفصل‌تري به اين ديدارها و  اهداف آن پرداخته‌اند.

اين رسانه‌ها از ديدار ويژه وزير خارجه آمريكا با جانشين وليعهد رژيم سعودي خبر دادند و گزارش دادند جان كي وزير خارجه آمريكا تا ساعات اوليه بامداد پنجشنبه(چهارم شهريور) راه‌هاي پايان درگيري در يمن و ازسرگيري مذاكرات صلح ميان دو طرف درگير را با محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع سعودي بررسي كرد.

يك مسئول بلندپايه آمريكايي پيش از آغاز مذاكرات گفته بود كري از نيجريه وارد جده شد تا با رهبران سعودي و ديگر كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس گفت‌وگو كند.

رويترز رسانه انگليسي در اين باره گزارش داد جان كري مقامات سعودي و عربي را در جريان نشست‌هايي كه ميان مقامات آمريكايي و روسي درباره همكاري نظامي در سوريه برگزار شد، قرار مي‌دهد.

ديدار جداگانه بن سلمان با كري

به گفته مقامات آمريكايي، مذاكرات جان كري با محمد بن سلمان كه شامگاه چهارشنبه آغاز شد به مدت سه ساعت طول كشيد و ساعت يك بامداد پنجشنبه به پايان رسيد.

جان كري روز چهارشنبه سوم شهريور نشستي با وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در كنار اسماعيل ولد الشيخ نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن و همتاي انگليسي خود در جده برگزار كرد.

در نشست جان كري و شوراي همكاري خليج فارس و وزير خارجه انگليس، ابعاد همكاري مشترك ميان اين كشورها در تمام زمينه‌ها و حمايت از راه‌هاي هماهنگي مشترك براي مقابله با چالش‌هاي موجود و آخرين تحولات منطقه‌اي و بين المللي بررسي شد.

اين نشستي در حالي برگزار شد كه جنگ‌‌افروزي عربستان و متحدانش عليه يمن از شانزده ماه پيش همچنان ادامه دارد كه تا كنون به شهيد و زخمي شدن ده‌ها هزار غيرنظامي و آوارگي و گرسنگي ميليون‌ها نفر از مردم اين كشور فقير عربي منجر شده است و حملات مستقيم جنگنده‌هاي سعودي به مدارس و بيمارستان‌هاي اين كشور از عمق شكست و ناكامي آل سعود در نبرد با ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن حكايت مي‌كند كه جام خشم و كينه خود را با بمباران مناطق مسكوني و مدارس و بيمارستان‌هاي يمن بر سر مردم بيگناه اين كشور لبريز مي‌كند.

آل سعود براي شريك كردن ديگر كشورها در جنايات خود عليه مردم يمن و مشروعيت‌بخشي به آن، ائتلافي با عنوان ائتلاف عربي تشكيل داده و مدعي شده است جنگ عليه يمن را به  درخواست عبدربه منصور هادي با هدف بازگرداندن وي به قدرت آغاز كرده كه به زعم خود آن را بازگرداندن مشروعيت خوانده است، اين در حالي است كه پارلمان يمن اخيرا با تاييد شوراي عالي سياسي يمن رسما مهر نامشروع بودن بر عبدربه منصور هادي زد و مردم يمن هم در تظاهرات ميليوني كه رسانه‌هاي سعودي هم به عظيم بودن آن اعتراف كرده‌اند، حمايت خود از اين اقدام پارلمان يمن را مورد تاكيد قرار  دادند.

جان كري در نشست مشترك با همتايان خود در شوراي همكاري خليج فارس و اسماعيل ولد الشيخ، پيشنهادهايي را مطرح كرد كه مقامات وزارت خارجه آمريكا از بيان جزئيات آن خودداري كرده‌اند.

يك مسئول آمريكايي در اين باره گفته بود هدف از اين نشست، مبادله ديدگاه‌ها و ابتكارها براي بازگشت بازگرداندن مباحثات سياسي به مسير خود و تلاش براي دستيابي به حل سيايس بحران يمن و همچنين مسئله ورود كمك‌هاي انسا‌ن‌دوستانه بوده است. اين مسئول همچنين اعلام كرد كه جان كري، نگراني‌هاي آمريكا درباره تلفات غيرنظاميان و خسارت‌هايي كه به اهداف غيرنظامي در يمن در نتيجه حملات هوايي وارد مي‌شود، مطرح خواهد كرد.

ارتش آمريكا در كنار سران سعودي قرار دارد و به آنها در جنگ عليه يمن كمك مي‌‌كند و در اين زمينه وزارت دفاع آمريكا، نظاميان ارشد خود را براي آموزش نظاميان سعودي به عربستان اعزام كرده بود.

با اين حال، حملات هدفمند و عمدي جنگنده‌هاي سعودي به زيرساخت‌ها و مناطق مسكوني و بيمارستان‌‌ها و مدارس يمن، آمريكا را در تنگناي شديد قرار داده و سبب افزايش انتقادهاي محافل حقوق بشري از اين كشور به سبب مشاركت در كشتار مردم يمن شده است.

 

لدر گزارش ساليانه سازمان ملل درباره كودكان و درگيري‌هاي مسلحانه آمده بود كه ائتلاف جنگ‌افروزان سعودي و عربي مسئول 60 درصد كشته و زخمي شدن كودكان يمن در سال گذشته بوده است، با اين حال رژيم سعودي مدعي شده است كه اين گزارش به اطلاعات اشتباه استناد كرده است.

تقلاي آمريكا و انگليس براي نجات آل سعود از باتلاق يمن

به گزارش تسنيم، نشست جده بيانگر تلاش‌هاي گسترده آمريكا و  انگليس براي نجات آل سعود از باتلاق يمن به ويژه پس از ناكامي‌هاي مستمر در برابر ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن و دستاورد بزرگ در صحنه سياسي يمن يعني تشكيل شوراي عالي سياسي و راي اعتماد پارلمان يمن و حمايت قاطع مردم از آن است، چرا كه با توجه به تعليق مذاكرات كويت و افزايش موج اعتراضات و انتقادهاي بين المللي به رژيم سعودي به خاطر حملات هدفمند و عمدي به مناطق و اماكن غيرنظامي از جمله بيمارستان‌ها و مدارس، رژيم آل سعود را وادار كرد تا به ويژه پس از پيشروي‌‌هاي يمني‌ها در عمق خاك عربستان و شكست گروه‌‌هاي مسلح و تروريستي مورد حمايت سعودي در پيشروي به سمت صنعا، دست به دامان آمريكا و انگليس شود تا چاره‌اي براي خروج متجاوزان سعودي از باتلاق يمن بينديشند. مقامات آمريكايي اخيرا تعداد متشاران نظامي خود در عربستان را كاهش دادند و اين تحولات نشان دهنده تكاپوي حاميان غربي آل سعود براي نجات اين رژيم است.

از سوي ديگر عادل الجبير وزير خارجه آل سعود و جان كري وزير خارجه آمريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي به نتايج نشست اخير درباره بحران يمن اشاره كردند و از آنچه نقشه راه براي يمن جديد خواندند، خبر دادند.

همچنين به گفته الجبير،‌نشست گروه چهارجانبه شامل انگليس، امارات، آمريكا و حكومت سعودي براي رايزني درباره اوضاع يمن با حضور اسماعيل ولد الشيخ  احمد نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن برگزار شد و آنگاه وزيران خارجه كشورهاي عضو شواري همكاري با حضور وزيران خارجه آمريكا و انگليس و ولد الشيخ با يكديگر نشست برگزار كردند كه طي آن بر اهميت دستيابي به راه حلي بر اساس ابتكار شوراي همكاري، نتايج گفت‌وگوهاي ملي يمن و قطعنامه 2216 شوراي امنيت تاكيد شد.

الجبير با ناديده گرفتن تصميم كاملا دموكراتيك و قانوني پارلمان يمن در تاييد تصميم تشكيل شوراي رياست جمهوري يمن و همايش مليوني مردم اين كشور در تاييد اين اقدام، در اظهاراتي مداخله‌جويانه مدعي شد تشكيل شوراي رياست جمهوري و ديگر اقدامات يمني‌ها يكجانبه است و طرف‌هاي بين المللي موثر از جمله گروه 18، آن را رد كرده‌اند.

جان كري وزير خارجه آمريكا در اين نشست با تاكيد مجدد بر ادامه حمايت‌هاي آمريكا از آل سعود بدون اشاره به حملات مستمر اين رژيم به مدارس و بيمارستان‌ها و مناطق مسكوني يمن، از عمليات تلافي‌جويانه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن عليه متجاوزان سعودي ابراز نگراني كرد. وي براي سرپوش گذاشتن بر حمايت‌‌هاي كشورش از جنايات سعودي‌ها در كشتار مردم يمن، به اتهام‌زني عليه ايران متوسل و مدعي شد كه ايران، تسليحات نظامي به يمن ارسال كرده است كه در اين زمينه دكتر محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد اين اظهارات نشان مي‌دهد كه آمريكا در جنايات جنگي، ضد انساني و كودك‌كش رژيم سعودي عليه مردم بي‌گناه و مظلوم يمن شريك اس و بايد پاسخگوي تمامي اين جنايات ضدبشري باشد. وزير خارجه آمريكا به‌خوبي بهتر از ديگران مي‌داند كه دولت سعودي در يك سال و نيم گذشته همواره و به‌جد، تمامي تلاش‌هاي به عمل آمده براي برقراري آتش‌بس در يمن را با شكست مواجه كرده و ناكام گذاشته است.

نشست‌هاي فشرده و طولاني مقامات آمريكايي با مقامات سعودي درباره يمن تاكيدي بر عمق بحران آل سعود و تنگناي عميقي است كه در آن گرفتار شده و نشان مي‌دهد سعودي‌ها براي پايان يافتن كابوس هولناكشان در يمن به اربابان آمريكايي خود متوسل شده‌اند.

به نظر مي‌رسد روياي حاكمان حجاز براي سيطره بر يمن و مقدرات مردم اين كشور فقير اما مقاوم و شجاع به كابوس رعب‌آوري تبديل شده است نكته‌اي كه طراد العمري تحليلگر سعودي هم به آن اعتراف كرده است. چرا كه آل سعود نه تنها با اين ماجراجويي به هيچ يك از اهداف اعلام شده در جنگ دست نيافته كه هزينه‌هاي سنگين آن، شرايط اقتصادي بغرنجي را براي اين كشور رقم شده تا جايي كه مفتي اين رژيم به صراحت از شهروندان سعودي خواسته است به نظاميان مستقر در مرزها كمك مالي كنند و طي روزهاي اخير برنامه‌‌هاي هدفمندي در عربستان براي جمع آوري كمك‌هاي سعودي‌ها با هدف ارسال آن براي نظاميان سعودي و خانواده‌هاي نظاميان كشته‌ شده در تجاوز به يمن اجرا شده است كه نشان دهنده تنگناي مالي و اقتصادي سعودي‌هاي متجاوز است.

                                    جمع آوري كمك براي خانواده‌هاي نظاميان سعودي كشته شده در تجاوز نظامي به يمن تاييدي بر عمق تنگناي جنگ‌افروزان

روند اوضاع يمن و شرايط جنگ‌‌افروزان نشان مي‌دهد كه روياي آنها در يمن به كابوسي هولناكي تبديل شده كه آرامش و خوابشان را برهم زده است، سعودي‌ها بايد تن به راه‌حل‌هايي بدهند كه بر خلاف اهداف اعلام شده‌شان در جنگ بوده است و مجبور هستند سقف مطالبات خود را كاهش دهند، خروج تاكتيكي آمريكا از جنگ، شرايط را براي سعودي‌ها پيچيده‌تر مي‌‌كند، از سوي ديگر مزدوران سعودي در داخل يمن هم متحمل شكست‌هاي سنگيني در برابر ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن شده و در عملي كردن طرح فتح صنعاء هم شكست خورده‌اند كه نشان مي‌دهد سعودي‌ها با ادامه جنگ جز هدر دادن پول‌ و وقت خود و كشتار تعداد بيشتري از غيرنظاميان يمني به ويژه كودكان و ويراني بيشتر اين كشور جنگ‌زده كسب نخواهند كرد.

اوضاع داخلي يمن پيچيده‌تر از آن است كه سعودي‌ها و ائتلاف جنگي كه به راه انداخته‌اند، تصور مي‌كنند، جايگاه منصور هادي به ويژه پس از نشست اخير پارلمان يمن و حمايت اين نهاد مردمي از تشكيل شوراي عالي سياسي،متزلزل‌تر از قبل شده و برخي كشورهاي عضو ائتلاف جنگ هم اختلافات خود با سعودي‌ها را آشكار كرده‌اند.

تظاهرات ميليوني اخير مردم يمن هم اين حقيقت را به سعودي‌ها و حاميان غربي و عربي‌شان نشان داد كه آنها نمي‌توانند جايگاه مردمي جنبش انصارالله و متحدانش در داخل يمن را ناديده بگيرند و دولتي كه آل سعود مدعي است كه جنگ عليه يمن را با هدف بازگرداندن آن به قدرت يا همان مشروعيت به راه انداخته، مخالفان بسيار زيادي در داخل يمن دارد و سعودي‌ها چاره‌اي جز تغيير سياست‌هاي خصمانه و تسليم در برابر نظر و راي مردم يمن براي اداره كشورشان و به رسميت شناختن جنبش مردمي انصارالله و پذيرفتن حضور آن در بالاترين سطوح سياسي و تصميم‌گيري يمن نخواهند داشت.

نكته آخر اين‌كه همانطور كه عبدالباري عطوان تحليلگر مطرح عرب در گزارش اخير خود درباره نشست جان كري وزير خارجه آمريكا با مقامات سعودي و عربي ديگر نوشت، تحركات جان كري و سعودي‌ها بيانگر بن بست و تنگناي شديد سعودي در يمن است.

به گفته عطوان،‌ «نقشه راه» كميته چهارجانبه(عربستان، امارات، آمريكا و  انگليس) در درجه اول حل سياسي بحران يمن را دنبال نمي‌كند، بلكه هدف اصلي آن تلاش براي خارج كردن سعودي و همپيمانانش از بن بست و تنگناي بحران يمن و نتايج فاجعه‌باري كه اين جنگ از هفده ماه پيش به بار آورده و هيچ نتايج ملموسي را براي آنها محقق نكرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها