کد خبر: ۳۹۱۱۷۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
ملت ايران خسته از مبارزه اي سخت با رژيم پهلوي حال در ميدان مبارزه با حامي آن رژيم تنها مانده است. به نظر مي رسد مسئولان كشور برگ برنده اي براي خروج از اين بحران دارند؛ گروگانهاي امريكايي! اما ناوهاي امريكايي در خليج براي بحران آمده اند؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، هشتم شهريور سال 1359 تجاوزهاي پراكنده زميني در طول مرزهاي غربي كشور جاي خود را به حملات هوايي مي دهد. رژيم عراق سعي دارد آشوب را به نواحي بيشتري در داخل مرزها هدايت كند تا مردم، شهرها و روستاها را ترك كنند؛ تصرف شهرهاي خالي از سكنه به مراتب راحت تر است. گرچه پيش از اين نيز حملات محدود هوايي از جانب رژيم بعث عراق وجود داشته، اما اين بار تعداد هواپيماها و خسارات وارد آمده بيشتر است. اين حملات با آشوب هايي كه گروهك هاي ضدانقلاب در نوار مرزي غرب كشور ايجاد مي كنند، دست به دست هم داده و اوضاع را براي مردم به شدت سخت مي كند. در اين زمان كه آتش درگيري ها در مرز شدت يافته، بحث بر سر حل مسئله گروگان هاي امريكايي گرم تر شده و طرفين مواضع محكم و روشن تري در برابر هم اتخاذ كرده اند و بر خواسته هاي خود پاي مي فشارند. وقايع اين روز به روشني شيب تند حوادث را به سوي شعله ور شدن جنگي تمام عيار نشان مي دهد.

 

از ساعت 9:30 تا 10:30، توپخانه ارتش عراق پاسگاه برج احمدي و در ساعت 10صبح، پاسگاه يكه شان را گلوله باران كردند كه اين حملات با آتش متقابل نيروهاي خودي پاسخ داده شد.

شهرباني قصرشيرين نيز گزارش داد: «در تيراندازي نيروهاي بعث عراق، پاسگاه ژاندارمري پرويز زير آتش توپخانه قرارداده شد كه با حمله متقابل مامورين مستقر در پاسگاه روبه رو، طرفين به نبرد پرداختند.» براساس همين گزارش، در اين درگيري 2 نفر از نيروهاي خودي مجروح شدند.

اين درگيري ها كه در ساعت 11:30 دقيقه فروكش كرده بود، از ساعت 4 بعدازظهر مجددا با آتشباري عراق روي پاسگاه هاي مزبور و نيز حمله به تنگ ترشابه آغاز شد و تا ساعت 1:30 نيمه شب ادامه يافت. در اين درگيري ها بر اثر آتش متقابل نيروهاي خودي 3 تانك منهدم شد.

براساس گزارش پاسگاه رضا آباد مهران، ساعت 21 امروز 3 فروند هواپيماي جنگنده عراقي از طرف تپه ارتفاع 343 به فضاي ايران تجاوز كردند و يك الي دو دقيقه بعد تعداد آنها به 6فروند رسيد. در گزارش تكميلي هنگ ايلام در اين باره آمده است كه 2فروند از 6هواپيماي متجاوز عراقي به سوي تپه 343 و 3فروند آنها به طرف عراق و تعداد ديگري به گشت در آسمان مهران و سد و رضا آباد و فرخ آباد پرداختند كه با آتش پدافند هوايي خودي يكي از هواپيماها آسيب ديد و همگي به طرف عراق متواري شدند. گزارش ژاندارمري ناحيه كرمانشاه نيز حاكي است كه امروز عراق 46 دستگاه تانك خود را در نوار مرزي نوسود روبه روي شهر «شمن» مستقر ساخته است.

در مناطق كردنشين از جمله كامياران، سنندج، قروه و جوانرود درگيري ها و حوادث مربوط به گروه هاي مسلح همچنان ادامه دارد.

در اين زمينه خبرگزاري پارس به نقل از روابط عمومي سپاه پاسداران سنندج، گزارش داد:«يك ستون نظامي كه ساعت 11 امروز جمعه ، براي تقويت نيروهاي مستقر در نزديكي كامياران عازم اين منطقه بود، در مسير (گردنه مرواريد) با مهاجمين [ضدانقلاب] كه از قبل در كمين نشسته بودند درگير شد. نيروهاي انقلاب اسلامي كه از قبل از اين نقشه آگاه بودند، با هوشياري خاص مهاجمين را محاصره كردند و طي يك برخورد شديد 15تن از آنان را كشته و عده زيادي را مجروح كردند.» اين گزارش حاكي است كه ضدانقلابيون با زور اسلحه و تهديد و ارعاب تعدادي از گوسفندان روستائيان برخي از دهات دورافتاده اطراف سنندج را به غارت بردند.»

همچنين به گزارش سپاه مركز غرب، امروز مهاجمان مسلح ضدانقلاب خودرو حامل پاسداران قروه را در بين راه لاموزه و قلقون آباد محاصره كرده و به رگبار بستند كه در اين زد و خورد، 4تن از نيروهاي خودي شهيد شدند و يك نفر نيز زخمي شد.

به دنبال كشته شدن سرهنگ عباسي رهبر نظامي حزب دموكرات كردستان، اوضاع در منطقه مهاباد و اطراف آن همچنان متشنج است و درگيري هاي پراكنده اي كه با حملات پي در پي مهاجمان ضد انقلاب به پادگان ژاندارمري و مقر سپاه مهاباد از روز سه شنبه گذشته از شده بود، امروز نيز با شدت بيشتري ادامه داشت. از سردشت و نقده نيز گزارش ناآرامي مي رسد.

گزارش ژاندارمري آذربايجان غربي نيز در اين خصوص حاكي است:«تيراندازي در مهاباد در ساعت 12:30امروز بدون تلفات جاني قطع و مجددا از ساعت15:10 تيراندازيِ شديد با سلاح هاي سبك و سنگين از طرف مهاجمين به سمت گروهان هاي ژاندارمري مهاباد شروع و هم اكنون [ساعت 2:10بامداد روز بعد] ادامه دارد.»

در گزارش لشكر 64 اروميه آمده است كه « امروز از ساعت 10:30 در حين تعويض تانك هاي گروه رزمي مستقر در تپه تلويزيون مهاباد، درگيري بين تانك ها و افراد مهاجم به وقوع پيوست كه تا ساعت 11:30 ادامه داشت. اين درگير تلفات نداشت و تانك ها در تپه تلويزيون مستقر گرديدند.» در اين حال وضعيت درگيري و شدت آن در مهاباد و اطراف آن باعث شده كه امروز سپاه مهاباد در خواست فوري 60 نفر نيرو داشته باشد.

در ساعت 19:45 امروز، 2 دستگاه خودرو ارتشي سردشت كه از پايگاه عازم پادگان سردشت بودند مورد حمله مهاجمان مسلح ضدانقلاب قرار گرفتند كه در اين درگيري 5نفر از افراد ارتش زخمي شدند. از سوي ديگر يك گزارش از شهرباني نقده نيز درباره تلفات نيروهاي خودي در 5روز گذشته در اين شهر، حاكي است كه تعداد تلفات 2 كشته و 20 مجروح بوده است.

در سيصدمين روز گروگان گيري در ايران، مسئله گروگان هاي امريكايي همچنان در داخل و خارج از ايران و ميان مسئولان و رسانه هاي دو كشور ايران و امريكا به عنوان يك بحران پيش رو كه بايد هرچه زودتر درباره آن اقدام كرد، مطرح و مورد بحث است.

در اين زمينه « امروز يك سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت كه ايران در خودداري از رها ساختن گروگان ها به معيارهاي رفتارهاي دنياي متمدن تجاوز كرده است. وي اظهار داشت كه امريكا از هر وسيله اي براي فراهم آوردن موجبات آزادي گروگان ها استفاده خواهد كرد؛ از جمله اين وسائل قانع كردن اعضاي مجلس اسلامي ايران به اين واقعيت است كه ادامه اسارت گروگان ها به منافع ايران و امريكا زيان وارد خواهد ساخت. ...»

همچنين روز گذشته نماينده ايران در سازمان ملل از ايالات متحده خواست كه به عنوان يك ژست سمبليك 8ميليارد دلار دارايي بلوكه شده ايران را آزاد كند، زيرا به اعتقاد وي در نتيجه اين اقدام امريكا احتمال دارد پارلمان ايران بر آن شود تا بحث درباره سرنوشت 52گروگان امريكايي را سريع تر انجام دهد. جمال شميراني، نماينده ايران در سازمان ملل ديروز به آسوشيتدپرس گفت:« آنچه امريكا تاكنون انجام داده در جهت تشديد بحران بين ايران و امريكا بوده است.» وي افزود:« به اعتقاد من اين به عهده امريكاست كه اولين گام را بردارد و نشان دهد خواستار پيدايش يك راه حل مسالمت آميز براي حل بحران بين ايران و امريكاست.»

در اين حال بني صدر در مصاحبه با روزنامه فرانسوي لوماتن كه امروز انتشار يافت، گفت:« وي با محاكمه گروگان هاي امريكايي مخالف است، زيرا اين اقدام بهانه اي به دست ايالات متحده خواهد داد تا در ايران دخالت كنند.» وي همچنين گفت:« ايالات متحده علاقه اي به پس گرفتن گروگان هاي خود ندارد و پرزيدنت كارتر اكنون حاضر است براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري گروگان ها را قرباني كند.» اين گزارش مي افزايد:« رئيس جمهور ايران در ضمن ادعا كرد دو رزم ناو امريكايي كه به سلاح هاي اتمي مجهز هستند، هم اكنون به آهستگي به سواحل ايران نزديك مي شوند. ... آقاي بني صدر ادعا كرد كه فرانسه در خاك خود پايگاه هايي براي تعليم دادن تروريست هايي كه بر ضد رژيم آيت الله خميني فعاليت مي كنند، برپا كرده است و در ضمن به سياستمداران تبعيدي كه عليه حكومت انقلابي در ايران مبارزه مي كنند آزادي عمل اعطا كرده است.»

به دنبال تحركات نظامي اخير امريكا در خليج فارس و درياي عمان امروز خطيبان جمعه سراسر كشور از جمله قم و تهران شديدا به امريكا حمله كردند. در گزارش روزنامه كيهان نيز درباره مراسم نماز جمعه امروز تهران آمده است:« در مراسم نماز جمعه اين هفته كه امامت آن را [آيت الله] سيد علي خامنه اي به عهده داشت، امام جمعه تهران با اشاره به تهديدات اخير امريكا در منطقه گفت:« اگر امريكا حمله بكند، اگر مزدورانش حمله بكنند،  منطقه منفجر خواهد شد، خليج فارس به آتش كشيده خواهد شد. انبارها و لوله هاي نفت منفجر خواهد شد، غرب و تكنولوژي عظيم غرب بر زمين خواهد خوابيد. اين ملت اينجا را گورستان استكبار جهاني خواهد ساخت. سعي مي كنند يك جنگ رواني و تبليغاتي راه بيندازند، ايجاد پايگاه مي كنند و ناوگان و نيرو زياد مي كنند. ناوگان امريكا در اقيانوس هند زياد مي شود، در درياي سرخ آن كشورهاي مظلوم و محروم و بدبختي را كه از زمامداران فاسد رنج مي برند مورد استثمار قرار مي دهند. عراق را مثل سگ زنجيري(البته حكام آن را) به جان مرزهاي ايران مي اندازند، مصر، سادات و مراكش و سلطان حسن و... را با هم همدست مي كنند. از آن طرف روزنامه هاي جهان، راديوها فرياد بلند مي كنند كه قصد حمله به ايارن وجود دارد، چرا؟ براي اينكه روحيه مردم ايران ضعيف بشود.»

لئونيد برژنف، دبيركل كميته مركزي حزب كمونيست و صدر هيئت رئيسه شوراي عالي اتحاد شوروي، در جلسه اي رسمي كه ديروز به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس جمهوري قزاقستان شوروي در آلماآتا برگزار شد، درباره مسائل جهاني از جمله توطئه هاي ابرقدرت امريكا درباره ايران سخن گفت.

در بخشي از سخنان برژنف آمده است:« امريكا از اوضاع ايران نيز به عنوان بهانه اي براي متشنج ساختن اوضاع جهان و تشديد مسابقه تسليحاتي استفاده مي كند. محاصره اقتصادي ايران قطع نمي شود. ناوهاي دريايي امريكا حامل هواپيما و تفنگداران دريايي همچنان در نزديكي اين كشور رفت و آمد مي كنند.» برژنف افزود:« ما اين گونه عمليات را غيرمجاز مي شماريم و جدا برآنيم فقط خود مردم ايران مي توانند راه پيشرفت خود را تعيين كنند.فكر ميكنم ديگر كشورها و مقدم بر همه، همسايگان ايران حق دارند انتخاب چنيني برخوردي را از سوي رهبران ايران انتظار داشته باشند. ...»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها