کد خبر: ۳۹۱۳۵۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
براساس آمار گمرك سهم توليدات داخلي نوشت‌افزار از كل بازار ميلياردي ايران، كمتر از پنج درصد بوده و اكنون اين بازار در تسخير توليدات چين، هندوستان و برخي كشورهاي اروپايي است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، با نزديك شدن به شروع سال تحصيلي جديد، بازار لوازم التحر‌ير لوكس و گران قيمت هم داغ شده و شايد بسياري از والدين در مورد تهيه اين لوازم دچار ترديد شوند؛ لوازم التحر‌ير ابزاري براي كسب علم و دانش است و نبايد وسيله‌اي براي جلب توجه ديگران و متمايز شدن نسبت به ساير همكلاسان قرار گيرد، اين نوع نگاه به لوازم ‌التحرير موجب رقابت و چشم و هم چشمي در كودكان مي‌شود؛ بنابراين از همين زمان كه شخصيت كودك شكل مي گيرد والدين بايد با توجه به شناختي كه از كودك خود دارند، با اجراي ترفندها و روش هايي جلوي خواسته هاي بيش از حد كه آسيب مصرف گرايي را به دنبال دارد را بگيرند.براساس آمار گمرك سهم توليدات داخلي نوشت‌افزار از كل بازار ميلياردي ايران، كمتر از پنج درصد بوده و اكنون بازار نوشت‌افزار كشورمان در تسخير توليدات چين، هندوستان و برخي كشورهاي اروپايي است.

اولين سوالي كه به ذهن ها مي‌رسد اين است كه آيا واقعا توليدكنندگان كشور توان توليد مداد و دفتر و تراش را ندارند يا مشكل ديگري باعث شده كه نتوانند محصول باكيفيت و ارزان توليد كنند؟

طبق اطلاعات بازار،75درصد لوازم التحرير از چين،10 درصد از تركيه و 15درصد از اندونزي وارد مي‌شود.

با توجه به آمار چهار ماهه نخست سال جاري گمرك ،بيش از 73 تن مداد نوكي به كشور وارد شد. ارزش دلاري اين ميزان واردات 518 هزار دلار و ارزش ريالي آن بيش از يك ميليارد و 577 ميليون تومان در گمرك ثبت شده است. چين، امارات متحده عربي، جمهوري كره، آلمان، تركيه, ژاپن, سوئيس و ايتاليا از كشورهاي مبدا واردات مداد نوكي هستند كه بيشترين ميزان واردات از چين انجام شده است.

همچنين طبق آمار گمرك  يك تن و 749 كيلو گرم دفترچه مشق به كشور وارد شده كه ارزش دلاري اين ميزان واردات چهار هزار و 73 دلار و ارزش ريالي آن بيش از دوازده ميليون تومان در گمرك ثبت شده است؛ گفتني است تركيه و چين از جمله كشورهايي هستند كه بيشترين ميزان واردات را به خود اختصاص دادند.

بر اين اساس بيش از 505 تن خودكار به كشور وارد شده است كه ارزش دلاري اين ميزان دو ميليون و 423 دلار و ارزش ريالي آن بيش از هفت ميليارد تومان در گمرك به ثبت رسيده است. گفتني است كشورهاي چين, امارات متحده عربي, هند, آلمان, مالزي و اندونزي از كشورهاي مبدا واردات خودكار هستند كه بيشترين ميزان واردات از كشورهاي چين و امارت متحده عربي انجام شده است.

همچنين در اين مدت حدود 45تن خط كش به ارزش دلاري 115,723  وارزش ريالي 3,520,291,647 به كشور وارد شده است؛ ميزان واردات كيف مدرسه نيز حدود 218 تن بوده كه ارزش دلاري آن 676,473 و ارزش ريالي آن 20,593,912,029 است.

بر پايه اين گزارش حدود 273 تن پاك كن به ارزش دلاري 670,558 و ريالي 20,411,047,930 و حدود 110 تن ماژيك هايلايت به ارزش دلاري 527,728 و ريالي 15,990,761,409 در 4ماه نخست سال به كشور وارد شده است.

توليد كنندگان داخلي به دليل واردات بي رويه قادر به توليد اجناس نيستند

موسي فرزانيان عضو هئيت مديره اتحاديه نوشت افزار استان تهران اظهار داشت: برخي اقلام لوازم التحرير از قبيل دفتر، خودكار، مداد، پاك كن و.. در داخل با كيفيت بسيار بالايي توليد مي شود كه به سبب بالا بودن هزينه هاي توليد قدرت رقابت با اجناس خارجي را ندارند .

گفتني است كه حدود 98 درصد دفاتر موجود در بازار داخلي است و تنها 2 الي 3 درصد آن وارداتي است.

وي افزود: توليدكنندگان داخل به سبب كمبود نقدينگي با مشكلاتي مواجه هستند كه از طرفي وام هاي بانكي با بهره بالا افزايش هزينه هاي توليد و ناتواني رقابت با توليدات خارجي را به همراه داشته كه از اين رو لازم است دولت با حمايت از توليدكنندگان داخل و در اختيار گذاشتن وام هاي كم بهره ضمن كاهش هزينه هاي توليد ، قدرت رقابت پذيري توليد كنندگان در بازارهاي داخل را توسعه دهد.

فرزانيان در پاسخ به اين سوال كه چرا توليد كنندگان داخلي قادر به توليد محصولات ارزان قيمت نيستند، بيان كرد: با افزايش قيمت دلار و كاهش قدرت خريد مردم، برخي از واردكنندگان اقدام به واردات اجناس ارزان و بي كيفيت نمودند به طوريكه همين عامل موجب شد تا سهم عمده اي از بازار را به خود اختصاص دهند.

وي ادامه داد: واردات بي رويه اجناس چيني ارزان قيمت ضربه مهلكي به توليد داخل وارد كرد چرا كه توليد كنندگان داخلي قادر به توليد اجناس با قيمت پايين نيستند.

عضو هئيت مديره اتحاديه نوشت افزار استان تهران تصريح كرد: قبل از واردات اجناس بايد اتاق اصناف و گمركات كشور از تجربه هاي اتحاديه هاي مربوطه در زمينه واردات كالا از نظر كمي و كيفي استفاده كنند تا شاهد اجناس ارزان و بي كيفيت در بازار و ورشكستگي توليدكنندگان داخلي نباشيم.

بر اساس اين گزارش برخي از كارشناسان بر اين باورند كه واردات بي رويه از چين توان رقابت را از توليد كنندگان بومي گرفته است و بايد در اين خصوص تصميمات لازم گرفته شود.

بيش ازنيمي نياز لوازم التحرير در كشور از طريق واردات برطرف مي شود

علي اصغر يوسف نژاد عضو كميسيون اقتصادي مجلس دهم در خصوص افزايش لوازم التحرير وارداتي بي كيفيت در كشور گفت : يكي از معضلات بخش توليد ، واردات بي رويه  و غير ضرور است كه اين امر ضربه مهلكي به توليدكنندگان داخلي مي زند.

وي افزود: مواد اوليه و ظرفيت براي توليد نوشت افزار در كشور به اندازه ي كافي وجود دارد ، اين در حاليست كه با نبود حمايت ويژه مسئولين ميزان توليدات اين صنعت در كشور رو به كاهش است ، به طوريكه با اندك توجه و پشتيباني از سوي دولت مي توان جايگاه واقعي توليدات داخلي نوشت افزار را رونق بخشيد .

يوسف نژاد تصريح كرد: همچنين با بهره گيري از قابليت ها و دانش فني  و همچنين سرمايه گذاري مناسب مي توان علاوه بر تامين نياز داخل بازار كشورهاي همسايه را مورد توجه قرار داد ، اميد است مجلس و كميسيون هاي تخصصي صنايع و معادن نيز بتواند اقدامات موثري در اين خصوص صورت دهند .

وي افزود : ميزان مصرف لوازم التحرير در ايران بالا و نگران كننده است به طوريكه از كشورهايي نظير چين واردات اجناس بي كيفيت صورت مي گيرد؛ زمينه ارتقاي  توليدات داخلي بايد مهيا شود تا توليدات و صادرات در حوزه نوشت افزار  روز به روز پيشرفت كند.

يوسف نژاد ادامه داد:متاسفانه ورادات از طريق قاچاق و مبادي رسمي ميزان اشتغال جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد در هر دو صورت به اقتصاد كشور ضربه وارد مي شود .

عضو كميسيون اقتصادي مجلس دهم در ادامه گفت: اقلام چيني بدليل ارزان بودن در بازار به وفور يافت مي شود و همين امر موجب صدمات جبران ناپذير براي توليدكننده مي شود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها