کد خبر: ۳۹۱۴۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
جشن پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین:
مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین به همراه بزرگداشت "میگل لیتین" فیلمساز ضدکودتای اهل شیلی با حضور سینماگران کشور در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه 598، مراسم جشن پیوند هنر انقلابی ایران و آمریکای لاتین به همراه بزرگداشت "میگل لیتین" فیلمساز ضدکودتای اهل شیلی با حضور "جمال شورجه"، "نادر طالب‌زاده"، "ابوالقاسم طالبی"، "مسعود شجاعی طباطبایی"، "محمدحسین نیرومند"، "عزت الله مطهری" و "انسیه شاه‌حسینی" در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

نادر طالب زاده دبیر جشنواره فیلم عمار در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: خوشحالم که جشنواره عمار وارد این حیطه شده است. انقلاب اسلامی ما حرف های جدی برای مردم خارج از کشور دارد.

جشنواره عمار فیلمسازان بزرگ را وارد کشور کرده است

وی افزود: البته ما ابزار لازم برای انتقال حرف های انقلاب به خارج از کشور را هنوز نداریم ولی پیام های بسیار خوب و مفیدی را داریم. امروز بعد از 37 سال جشنواره عمار فیلمسازان بزرگ را وارد کشور کرده است.

دبیر جشنواره فیلم عمار ادامه داد: ایران نقش مهمی در جهان دارد. بر این اساس اگر کسی می خواهد بداند جهان در آینده چه می شود باید به ایران بیاید. پیرامون جشنواره عمار باید عرض کنم که این جشنواره در سومین دوره برگزاری خود فیلمسازان ضد کوبایی را به ایران آورده است.

طالب زاده خاطرنشان کرد: از جایی به بعد باید انقلاب را بهتر معرفی کرد. زیرا تا امروز استکبار همواره به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران بوده است. بر این اساس باتوجه به اینکه نسل هنرمند، متعهد و کلاس اموخته ای داریم چشم انداز خوبی در پیش داریم.

100 فیلم ساز و مستند ساز خود در کشور داریم

وی اضافه کرد: امروز در سطح کشور دارای 100 فیلم ساز و مستندساز بسیار خوب، جوان و با استعداد هستیم.

دبیر جشنواره فیلم عمار در پایان تصریح کرد: "میگل لیتین" شخص خیلی خاصی است. او سالها منتظر بود تا به ایران سفر کند. او در ژن یک فلسینی است. لیتین نخستین فیلمساز خارجی بود که به ایران امده است.

عزت الله مطهری در ادامه این برنامه در سخنانی، گفت: دوستانی که جشنواره فیلم عمار را برگزار می کنند برای این مهم زحمات فراوانی را می کشند. زیرا آنها تلاش می کنند معنویت گمشده انقلاب را به سایر کشورهای دنیا معرفی کنند.

شهید رجائی از فرزندان انقلاب بود

وی افزود: شهید رجائی از فرزندان انقلاب بود. او دوران کودکی را با سختی گذراند و هزینه های زندگی و تحصیل خود را با کارگری و دست فروشی تامین می کرد. او سپس به شغل معلمی روی اورد.

مطهری ادامه داد: شهید رجائی از ابتدای مبارزات امام راحل در سال 42 در صف یاران امام جای داشت. او همیشه خود را مقلد امام خمینی (ره) می دانست. البته در آن زمان این خط و جناج بازی ها نبود و او با جبهه ملی، نهضت آزادی، آیت الله طالقانی و امام خمینی (ره) همراه و هم قدم بود.

شهید رجائی در اختیار انقلاب و امام راحل بود

وی خاطرنشان کرد: شهید رجائی بعد از آزادی از زندان شاه به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار انقلاب و امام راحل بود. او در اوایل انقلاب وزیر آموزش و پرورش بود. سپس مسئله نخست وزیری او مطرح شد. اما بنی صدر با این پست او مخالفت کرد ولی با حمایت مجلس نخست وزیر شد.

مطهری در پایان تصریح کرد: در انتها هم بعد از رفتن بنی صدر رئیس جمهور شد. اما دشمن به او مهلت خدمت نداد و اجازه نداند از او بهره ببریم و او را به شهادت رساند.

در بخش دیگری از این مراسم با حضور "میگل لیتین"، "نادر طالب زاده" و مادر شهید "مهدی رجب بیگی" از حسین زندباف برای ساخت فیلم "دست شیطان"، بهروز افخمی برای ساخت فیلم "روز شیطان" و مسعود جعفری جوزانی برای ساخت فیلم "شیر سنگی" تجلیل به عمل آمد.

سپس جمشید جم خواننده انقلاب برای اجرای موسیقی به روی صحنه آمد و قبل از اجرای برنامه در سخنانی کوتاه گفت: به عنوان یک هنرمند و یک انقلابی بسیار خوشحال هستم که این پیوندها بین دو کشور بعد از گذشت چیزی حدود 38 سال همچنان ادامه داشته و پابرجا است.

امیدوارم فرصت آشنایی دنیا با موسیقی ایران فراهم شود

وی افزود: بر این اساس امیدوار هستم فرصتی فراهم شود تا موسیقی ایران همانند موسیقی کشور شیلی در سراسر دنیا معرفی شود و همه مردم دنیا نیز با آن آشنا شوند.

این خواننده انقلابی ادامه داد: لوحی از زمان های بسیار دور در اکتشافات باستانی کشور پیدا شده است که نشان می دهد ایرانی  ها برای نخستین بار در دنیا ارکستر داشته اند. قدمت این لوح به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

طالب زاده عشق دوران انقلاب ما است

در بخش دیگری از این برنامه مسعود جعفر جوزانی کارگردان سینما به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: گویی همین دیروز بود که در آن روزگار با نادر طالب زاده در خیابان های شهر تهران و در آن هیاهو فیلم برداری می کردیم. او عشق دوران انقلاب ما محسوب می شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر چیزی به نام عدالت گمشده این روزهای ما است. امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما بسیار شدید شده است. این موضوعی است که ما نمی توانیم آن را قبول کنیم.

دعا می کنم دستان بی عدالت خودنما در جامعه قطه شوند

جوزانی ادامه داد: دعا می‌کنم دستان بی عدالتی که امروز در جامعه خودنمایی می کند قطع شود. همان دست ‌هایی که به سمت بیت‌المال دست درازی می کنند. متاسفانه امروز به خودم می گویم که مگر امکان دارد که بعد از سی و هشت سال امروز با چنین چیزی در کشور روبرو باشیم.

این کارگردان تصریح کرد: امیدوارم این چیزهایی که امروز در سطح جامعه می بینم همه یک خواب تلخ باشد و کسی پیدا شود و من را از آن خواب بیدار کند.

امیدوارم 20 سال بعد فیلمی با موضوع جاسوسی بسازم

سپس بهروز افخمی به روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی، گفت: امیدوار هستم همانطور که امروز بعد از 20 سال فیلمی با موضوع جاسوسی ساخته ام اوضاع خوب باشد و 20 سال دیگر هم بتوانم فیلم دیگری با این موضوع بسازم.

باید بدانیم که با کشتن و ترور کسی نمی میرد

حسین زندباف کارگردان قدیمی سینما نیز به روی صحنه امد و در سخنان کوتاهی، گفت: حال من با دیدن این فضا و این موقعیت بسیار خوب است. این موضوع که بعد از 30 سال از ساخت فیلم دست شیطان اینجا حاضر شدم خیلی حال من را خوب کرده است.

وی افزود: همه باید بدانیم که با کشتن و ترور کسی نمی میرد.

فیلم هایی بسازید که به درد جوانان بخورد

در بخش دیگری از این مراسم مادر شهید "مهدی رجب بیگی" به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: ممنونم هستیم که هنوز به یاد شهداء و جانبازان هستید. همه ما مادران شهید از همه شما تشکر می کنیم که به یاد ماها هستید.

وی افزود: از دست اندر کاران برگزاری این مراسم بسیار تشکر می کنم. امیدوارم که فیلم های بسیار خوبی بسازید که آیندگان از آنها استفاد کنند.

این مادر شهید ادامه داد: از کارگردانان می خواهم که فیلم هایی بسازید که به درد جوانان بخورد و از دیدن آن بهتر شوند نه اینکه از دیدن آنها بدتر هم بشوند.

سپس علیرضا قزوه در بخش بعدی برنامه به روی صحنه آمد و شعر "وال استریت و خیابان های قدس" را خواند که با استقبال مردم حاضر در سالن روبرو شد.

بخش بعدی این برنامه بزرگداشت "میگل لیتین" فیلمساز بزرگ اهل کشور شیلی بود. که در این بخش به ترتیب "بهروز افخمی" و "میگل لیتین" به سخنرانی پرداختند.

قبل از انقلاب با آثار میگل لیتین آشنا شدم

سپس  بهروز افخمی به روی صحنه آمد و در سخنانی پیرامون "میگل لیتین" گفت: من برای نخستین بار در قالب جشنواره فیلم تهران که قبل از انقلاب اسلامی در ایران برگزار شد با او و آثار ارزشمند وی آشنا شدم. اینگونه شد که در بعد از انقلاب نیز آثار و سینمای او را دنبال کردم.

وی افزود: در این مدت او چندبار به ایران سفر کرد و بیشتر با او آشنا شدم و فهمیدم که وی همچنان همان شور و شوق دوران جوانی خود را دارد و با ذوق خاصی به دنبال ساخت فیلم های دیگر خود با همان سبک و شیوه قدیمی خود است.  

لیتین یادگار دوران شورش جوانان بر علیه هالیوود

افخمی ادامه داد: "میگل لیتین" برای ما یادگار دوران شورش جوانان سینما بر علیه هالیوود پیر شده دهه 60 میلادی است. در ان زمان تعدادی از جوانان آمدند و با دوربین های روی دست و با شیوه های غیر معمول فیلم های ارزان ولی متفاوت را ساختند تا ثابت کنند سینما هنوز زنده است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: بر این اساس "میگل لیتین" یکی از همان جوانان بود. او امروز برای ما به یک فیلمساز خاطره انگیز تبدیل شده است.

در بخش دیگر این مراسم نوبت به تقدیر و تجلیل از "میگل لیتین" رسید. که در این بخش با حضور مسعود جعفری جوزانی، بهروز افخمی، عزت الله منتظری، نادر طالب زاده و ابوالقاسم طالبی از این فیلمساز ضدکودتای اهل شیلی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

سرانجام افتخار حضور در ایران را پیدا کردم

سپس "میگل لیتین" کارگردان اهل شیلی در سخنانی، گفت: سال های زیادی گذشت ولی سرانجام افتخار پیدا کردم در ایران حضور پیدا کنم. همه حرف هایی که امشب می زنم از قلبم است. من خیلی چیزها و مسائل در ایران دیدم و شنیدم.

وی افزود: در جریان انقلاب اسلامی بودم و مطالعاتی داشتم و نسبت به روش های آن آگاهی داشتم. در حقیقت دیدم روش هایی را که بر اساس آن انقلاب صورت گرفت و پیروز شد.

سینمای ایران خارق العاده است

این کارگردان ادامه داد: سینمای ایران را هم در این مدت زمان به خوبی بررسی کردم و شناختم. باید عرض کنم که سینمای خارق العاده ای دارید. البته این سینمای خوب و عالی می توانست در جهان بدرخشد ولی این امکان و فرصت را به آن ندادند.

لیتین خاطرنشان کرد: من در مدن زمانی که در ایران حضور داشتم نگاه های مردم، قدم زدن و خندیدن بچه ها و نگاه های مهربانانه مردم را از صورت آنها دیدم و هرگز آن را فراموش نمی کنم. همچنان که خلاقیت جوانان فیلمساز ایرانی را هم فراموش نخواهم کرد.

وی اضافه کرد: از موزه صلح ایران نیز بازدید کردم و آن را هم هیچگاه فراموش نخواهم کرد.

جادوی فرهنگ قدیمی ایران را هیچگاه فراموش نمی کنم

این کارگردان یادآور شد: این جادوی فرهنگ قدیمی ایران را هیچگاه فراموش نمی کنم. من باید پیرامون آن فکر کنم تا چیزهای جدیدی را بدست بیاورم.

لیتین متذکر شد: جمع شدن ما در این مکان و در این برنامه اتفاقی نیست. دو کشور رئیس جمهورهای بزرگی داشتند که ترور شدند. البته هردوی آنها شهید شدند تا برای همه ما الگو و نمونه شوند.

وی ادامه داد: زندگی این دو شخصیت بزرگ ما را متحد کرده است. تا در نهایت فرهنگ ما دو کشور متحد شود و بین آنها گفتگو ایجاد شود. البته ما در دو دنیای متفاوت قرار داریم و وظیفه همه ما دنبال صلح و گفتگو بودن است.

وظیفه ما کارگردان ها نزدیکی فرهنگ ها به یکدیگر است

این کارگردان در پایان تصریح کرد: وظیفه ما کارگردان‌ها در سینما ایجاد دلیلی برای نزدیکی فرهنگ ها است. من قبل از اینکه به ایران بایم به دنبال متحد شدن باهم بودم و اگر به شیلی بروم باز هم در مورد این موضوع بیشتر حرف خواهم زد.

گفتنی است در پایان مراسم ترانه "غزه پیروز" توسط "پویا بابایی" خواننده اجرا شد و برنامه به پایان رسید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها