کد خبر: ۳۹۱۵۳۰
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
دادستان عمومي و انقلاب اردبيل گفت: بر اساس گزارشات واصله از سازمان بازرسي و پس از جمع‌آوري اسناد, دلايل وانجام بررسي و تحقيقات تخلفات دو تن از مديران كل اردبيل و شركت كشت و صنعت مغان محرز و براي رسيدگي و صدور حكم به دادگاه صالح ارسال شد.

به گزارش پایگاه 598، ناصر عتباتي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: در حال‌حاضر دغدغه اصلي دادسراي عمومي و انقلاب اردبيل و نيز برخي از نهادهاي قضايي دخيل در اين مسئله ورود برخي مباحث غيرمتعارف اخلاقي و فرهنگي در برهه فرهنگ اصيل اسلامي و تشيع است كه در اين زمينه برخي مراودات غيراخلاقي و اجتماعي باعث شده تا دادسراي عمومي و انقلاب استان اردبيل دست به اقداماتي اساسي و راهبردي با رويكرد امر به معروف و نهي از منكر بزند و از طريق تذكر لساني از ترويج و بسط اين دست از مسائل در اجتماع جلوگيري كند كه در صورت عدم نتيجه از اين طريق برخورد جدي با متخلفان در دستور كار قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: متاسفانه در چند ماه اخير بحث‌هاي متعددي در راستاي عفاف و حجاب و امنيت اخلاقي در استان مطرح شده كه به تبع نهادهاي ذي‌صلاح برخي از اقشار متعصب و متدين جامعه را نيز نگران كرده است كه ما سعي داريم در راستاي پيشگيري و بازدارندگي از اين مشكلات اجتماعي در استان با تعامل نهادهايي از قبيل سازمان اطلاعات سپاه و بسيج، پليس امنيت اخلاقي استان و نيز يك سري از نهادهاي دخيل طرح‌هايي مشاركتي را عملي و نهايي سازيم.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل با بيان اينكه برخي اقدامات اجتماعي و راهبردي مي‌تواند دخيل در حل و فصل فقر فرهنگي و اخلاقي در استان باشد، افزود: در اين راستا تهيه و نصب بنرهاي تبليغي و پيام‌هاي اخلاقي و اجتماعي در سطح شهر، زشت جلوه دادن بدپوشي و بدحجابي با رويكرد امر به معروف و نهي از منكر و كمك در ظهور جلوه واقعي اين عمل ناپسند، ارائه توصيه‌هاي اخلاقي و اجتماعي و اطلاع‌رساني جمعي، شرح متون اعتقادي و عقايد فرهنگي و نيز مراودات اجتماعي از عمده اقدامات دادستاني و نهادهاي مربوطه در اين خصوص است.

عتباتي از برگزاري جلسات متعدد در جهت برخورد فرهنگي و اجتماعي و نيز تشكيل اكيپ‌هاي مختلف در اين زمينه خبر داد و گفت: در راستاي عملي كردن تمامي اين مسئوليت‌هاي محول شده بر دوش دادستاني يك سري اقداماتي از سوي پليس امنيت اخلاقي و ماموران پليس افتخاري كه متشكل از بسيج خواهران هستند انجام شده است كه اين اكيپ‌ها در سطح شهر مستقر و برخي از توصيه‌هاي ملزم را با رويكرد امر به معروف و نهي از منكر به مردم ارائه مي‌دهد.

وي ورود و حضور نمايندگان دادستاني در اكيپ‌هاي متشكل از بسيجيان و پليس استان را نيز مهم برشمرد و تصريح كرد: همواره تلاش داشتيم تا بااطلاع‌رساني به موقع در سطح شهر از برخي ناهنجاري‌ها و ناملايمات اخلاقي و اجتماعي در استان جلوگيري به عمل آوريم كه در اين زمينه نيز برخي از افراد به صورت متجاهرانه و با جسارت كافي و بدون توجه به مسائل مصوب شده درصدد تخريب فضاي سالم شهري بودند و همچنان نيز مصمم هستند كه با آنها برخورد قضايي و كيفري مي‌شود.

دستگيري فعالان غيراخلاقي در فضاي مجازي توسط سامان اطلاعات سپاه

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل گفت: فعالان غيراخلاقي و غيرفرهنگي فضاهاي مجازي كه سعي در ترويج برخي مدل‌هاي مبتذل در بين مردم به ويژه جوانان داشتند با پيگيري و اهتمام سازمان اطلاعات سپاه و دادستاني دستگير و به مراجع قضايي تحويل داده شدند.

عتباتي با بيان اينكه 20 نفر متشكل از 4 فعال و مدير صفحات فضاي مجازي غير اخلاقي, 6 نفر مدلينگ و 4 آرايشگر زنانه و 6 عكاس دستگير و محل كار و فعاليت آنها پلمپ شد, اظهار كرد: اين افراد در استان اردبيل به صورت غيراخلاقي همكاري‌هايي با برخي از آرايشگاه‌ها و نيز آتليه‌هاي عكاسي مطرح در استان داشتند به صورت مدل‌هاي انساني برآمده و در صدد نشر و اشتراك برخي تصاوير مبتذل و غيراعتقادي از خود بودند كه اين امر كاملا با عقايد شرعي ما متفاوت بوده و با احكام ديني ما هيچ سنخيتي ندارد.

وي تصريح كرد: برخي از اين مدلينگ‌ها بدون پوشش كافي و با كيفيتي خاص و نيز هنرنمايي برخي از عكاسان در جلوه‌هاي خاص هنري درآمده و با اين روش عكس‌هاي تهيه شده توسط برخي كاربران فضاهاي مجازي كه مديريت صفحات ويژه مجازي را برعهده داشتند نشر يافته و به نام استان اردبيل به اشتراك گذاشته مي‌شد.   

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل افزود: برخي از اين صفحات ويژه مجازي بيش از 70 تا 80 هزار بيننده و مخاطب داشتند كه اين به طور يقين يك ضربه محكمي مي‌تواند به روابط فرهنگي سالم استان اردبيل در پي داشته باشد كه ما در اين راستا در تلاش هستيم تا با تعقيب مواردي از اين دست جايگاه و اعتبار شهرمان را حفظ كنيم.

عتباتي بيان كرد: باتوجه به اينكه معطوف بودن نگاه به فضاي شهري يكي از عمده وظايف دادستاني و دادسراي استان اردبيل است اما در اين ميان نبايد غافل شد كه در اين عصر ارتباطات و اطلاعات مستحكم ساختن روابط اجتماعي و فرهنگي سالم در جامعه منوط به داشتن نگاهي جامع به فضاهاي مجازي مطرح است كه بايد در كنار پرداختن به مسائل روز شهري به موضوعات فضاهاي مجازي نيز اهتمام داشت.

برخورد كيفري و پلمپ 10 آرايشگاه زنانه و عكاسي در اردبيل

وي گفت: در راستاي پوشش و رصد مسائل فرهنگي و اجتماعي و پيشگيري از هرگونه تخلفات اخلاقي در سطح شهر كلاس‌ها و دوره‌هاي آموزشي متعددي در دادستاني استان اردبيل با حضور همكاران روحاني و كارشناسان انتظامي و پليس برگزار مي‌شود كه در اين دوره‌ها برخي از مسائل را گوشزد كرده و از خانواده‌ها خواستيم تا در امر مهم پرهيز از وقوع هرگونه تخلف فرهنگي و اخلاقي با نهادهاي ذي‌ربط همكاري و مشاركت لازم را داشته باشند كه به لطف خدا تا به اينجاي كار خروجي مثبت و مفيدي را از اين جلسات شاهد بوديم و بازخوردها نيز قابل توجه ارزيابي شده است.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل با بيان اينكه فضاي اخلاقي و ديني حاكم در منطقه اجازه بسط و ترويج برخي ناهنجاري‌ها و نيز تلاش در راستاي متامع شخصي و فردي را نداده است، افزود: در دستور كار داريم تا با نظارت كافي بر فعاليت‌هاي كاربران فضاهاي مجازي خرده فعاليت‌ها را نيز رصد كنيم كه در اين خصوص با تمركز كافي كه بر اين موضوع داشتيم توانستيم تعدادي از كاربران غيراخلاقي فضاهاي مجازي را احضار و دستگير كنيم كه در اين زمينه با بررسي وضعيت و گستره فعاليت‌ آن‌ها تجهيزاتشان نيز توقيف شد.

عتباتي با اشاره به سابقه مدلينگ‌هاي دستگير شده تصريح كرد: اين افراد كه سابقه كيفري و دستگيري را نيز در كارنامه فعاليت خود داشتند با همكاري غيرقانوني با برخي آتليه‌هاي عكاسي و آرايشگاه‌ها دستگير و تحويل مراجع قضايي داده شدند كه در همين راستا پلمپ 6 آرايشگاه زنانه كه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه داشتند نيز از فعاليت‌هاي مهم دادستاني در راستاي تحكيم بنيان خانواده و نيز فضاي سالم امنيتي و اخلاقي در استان است.

وي به آرايشگاه‌هاي پرطمطراق بانوان كه به لحاظ فعاليت در سطح استان شناخته شده و مطرح هستند در راستاي رصد فعاليت‌هاي آن‌ها توسط ماموران نامحسوس دادستاني تذكر جدي داد و اظهار كرد: افراد و اشخاصي كه فعاليت‌هاي غيرمتعارف در فضاهاي مجازي داشته و دارند تذكر مي‌دهيم كه هرگونه فعاليت‌هاي مجازي اينان توسط اهرم‌هاي قانوني رصد مي‌شود چرا كه در همين راستا بنيان خانواده‌ها و امنيت اخلاقي و رواني شهر خط قرمز دادستاني استان بوده و با متخلفان و سودجويان در اين زمينه برابر موازين قانوني برخورد خواهد شد.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل نقش خانواده‌ها در راستاي بازدارندگي فرزندان از فعاليت حاشيه‌دار و غيراخلاقي را مهم دانست و گفت: خانواده‌ها بايد با كنترل فعاليت فرزندان خود در فضاهاي مجازي اقدامي شجاعانه انجام دهند چرا كه مشاركت اين خانواده‌ها با دادستاني استان مي‌تواند در بحث تضمين امنيت اخلاقي و رواني جامعه موثر واقع شود.

ارائه الكل سفيد در داروخانه‌هاي استان بدون تجويز پزشك غيرقانوني است

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل بيان كرد: عرضه و ارائه الكل سفيد كه يك ماده درماني براي امراض مختلف است بدون تجويز پزشك و نسخه درماني در داروخانه‌هاي استان اقدامي غيرقانوني محسوب شده و با داروخانه‌هاي متخلف به صورت جدي برخورد كيفري و قضايي مي‌شود.

عتباتي افزود: در همين راستا از دانشگاه علوم پزشكي و معاونت غذا و داروي اين دانشگاه خواستيم تا موضوعات مطرح در اين زمينه را در استان پيگير باشند كه اگر در اين رابطه تعلل يا بي‌كفايتي از سوي هر يك از مسئولان استاني مشاهده شود هيچ گونه مماشاتي نبوده و به صورت جدي با مسئولان متخلف نيز برخورد مي‌شود.

وي يكي از مباحث پرحاشيه و داغ اين روزهاي استان اردبيل را توليد و توزيع مشروبات الكلي دانست و تصريح كرد: در اين زمينه مبارزه جدي با اين فعاليت‌ها در سطح استان شكل گرفته است و با متخلفان اين موضوع برخورد جدي صورت مي‌گيرد و خوشبختانه تا به اكنون دادستاني ورود جدي و موفقيي در اين زمينه داشته است.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل آمار ساخت و توليد مشروبات الكلي در استان را نگران كننده عنوان كرد و گفت: خوشبختانه هم‌اكنون استان اردبيل به يك محيط ناامن براي مبادلات قاچاق مشروبات الكلي تبديل شده است اما در اين زمينه توليد مشروبات دست‌ساز در استان سير صعودي به خود گرفته است كه يكي از علل اصلي آن نيز مي‌تواند دسترسي آسان به الكل سفيد باشد.

عتباتي تاسيس شعبه دادستاني در جهت برخورد با جرايم را از مهمترين اقدامات دادستاني دانست و مبارزه با ساخت و توليد مشروبات الكلي در استان اردبيل را نيز در سايه اين كميته را سهل و آسان تلقي كرد.

مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستور كار دادستاني قرار گرفت

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل گفت: در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي و جرايم اقتصادي هماهنگي‌هاي لازم بين  سيستم قضايي و سازمان بازرسي استان انجام شده و خوشبختانه يك تعامل صد در صدي را شاهد هستيم كه اين موضوع باعث شده تا تمامي فعاليت‌هاي اقتصادي را با دقت و تمركز كافي رصد كنيم كه در اين زمينه ارجحيت بخش دولتي و بخش خصوصي معنا و مفهومي ندارد و به مشكلات هر دو رسيدگي مي‌شود.

عتباتي افزود: طبق گزارش واصله از سازمان بازرسي درباره تخلفات دو تن از مديران كل استان و سازمان  فرهنگي, ورزشي شهرداري با جمع آوري اسناد, مدارك و دلايل به موضوع ورود كرده كه با صدور كيفر خواست و قرار مجرميت اين افراد تحت تعقيب قرار گرفتند كه با  بررسي‌ها و تحقيقات انجام شده در اين خصوص تخلفات مديران محرز شد لذا بعداز تكميل پرونده براي صدور حكم و رسيدگي به دادگاه صالح  ارسال شد.

دادستان مركز استان در خصوص يك فقره پرونده واحد توليدي كشت و صنعت مغان نيز بيان كرد: اين واحد در كشت و صنعت مغان مسبب متخلفات مالي بوده كه از سوي ناحيه سازمان بازرسي واصل شده بود و هم‌اكنون قرار مجرميت آن صادر شده و پرونده براي طي مراحل قانوني به دادگاه صالح ارسال شده است.

عتباتي از پيگيري پرونده‌هاي راكد و نيمه‌باز در استان خبر داد و افزود: توقيف و انهدام يك باند كلاهبرداري كه توسط 7 نفر اداره مي‌شد يكي از اين پرونده ها بود كه در كيفيت اين پرونده آمده اين باند كلاهبردار با ارائه تصادفات سوري و ساختگي اقدام به اخاذي از شركت‌هاي كلان بيمه‌اي مي‌كردند كه خوشبختانه هم‌اكنون براي طي مراحل پرونده در اختيار مراجع قضايي قرار داده شدند.

وي وقوع دو حادثه سقوط در چند وقت اخير در استان را تاسف‌بار دانست و تصريح كرد: ابراز تاسف داريم از وقوع حادثه سقوط پسربچه 4 ساله از طبقه فوقاني مجتمع الماس شهر كه هم‌اكنون هم در حالت كما قرار دارد و نيز در كنار اين مورد سقوط پيرمردي مسن در فضاي روبه‌روي بيمارستان ايثار كه به صورت غيرعادي گودبرداري شده است.

عتباتي اظهار كرد: در اين زمينه دستور تعقيب مديران متخلف براي سهل انگاري در واگذاري زمين و تكميل اين پروژه عمراني صادر شده و در اين خصوص بايد مسئولان امر پاسخگو باشند كه چرا در مدتي طولاني اين طرح شهري و خدماتي رها شده كه بازپرس نيز به جد پيگير اين موضوع است.

دادستان عمومي و انقلاب اسلامي اردبيل گفت: در راستاي تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در سال اقتصاد مقاومتي تمامي اقدامات در راستاي حمايت از فعاليت سالم اقتصادي و مبارزه با هرگونه بسترهاي ناسالم اقتصادي است و در همين راستا برخورد جدي خواهد بود با زد و بندهاي مالي، قاچاق كالا و ارز، اختشاش در فضاي شهري و بسياري ديگر از ناهنجاري‌هاي اجتماعي كه امنيت و آسايش را از مردم سلب مي‌كنند.

عتباتي برگزاري جلسات كميته حمايت قضايي از سرمايه گذاري  با خروجي مثبت و مفيد را در راستاي حل و فصل مشكلات واحدهاي توليدي موثر دانست و بيان كرد: ما سعي داريم در هر جلسات برگزار شده خود مشكلات 3 تا 5 واحد توليدي را مورد بحث قرار دهيم كه خوشبختانه در همين راستا با ورود مستقيم دادستاني كارخانه ذوب آهن اردبيل كه مدتها راكد بود و كارگران شاغل در آن كارخانه نيز اعتصاب كرده بودند هم‌اكنون در سه شيفت كاري براي 200 نفر از مردم استان اشتغال ايجاد كرده است و نيز حق و حقوق معوقه 520 نفر از كاركنان كارخانه سبلان پارچه كه در آستانه تشكيل بحران براي استان و تعطيلي يك كارخانه بزرگ بود با همت سيستم قضايي و ورود مستقيم دادستاني مشكل اين بخش نيز حل و فصل شد.

دادستان اردبيل افزود: پرونده تيراندازي در منطقه خروسلو نيز يكي از پرونده‌هاي قضايي كنوني در سطح استان است كه جاي بحث و تامل دارد و بعد از كش و قوس‌هاي فراوان و تحقيقات مفصلي كه در اين راستا انجام شده بود منتهي به صدور حكم قصاص نفس شد كه در اين پرونده شخصي كه اقدام به تيراندازي و ارتكاب قتل 4 نفر شده بود به قتل نفس محكوم شد.

وي پخش برخي صداهاي ناهنجار ترقه در ساعاتي از آخر شب در سطح استان را نيز كاري غيراخلاقي دانست و افزود: به تازگي در مراسم‌هاي عروسي مرسوم است كه در آخر شب و به رسم ختم المراسم ترقه‌ها و نورافشان‌هايي با صداهاي مهيب استفاده مي‌كنند كه اين امر نيز به علت سلب آسايش و آرامش عموميت تخلف محسوب مي‌شود و بايد افراد در استفاده از اين نوع ابزار و آلات تفريح دقت كافي را داشته باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها