کد خبر: ۳۹۱۶۰۳
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
زارعي:
كارشناس مسائل سياسي با اشاره به شكست آمريكا در برنامه تجزيه از طريق تروريست گفت: هم‌اكنون تمام موقعيت‌هاي در اختيار دولت سوريه تثبيت شده‌اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، سعدالله زارعي در دومين روز از اجلاس سراسري بسيج اساتيد كه در سالن همايش‌هاي صدا و سيماي خراسان رضوي برگزار شد، اظهار داشت: تركيه هم‌اكنون بخشي از سوريه را  تصرف كرده و مشاهده مي‌كنيم كه آمريكا كه تا ديروز مخالف اقدامات اين كشور در مناطق كرد‌نشين بود امروز اعلام مي‌كند كه موافق هستند زيرا آمريكايي‌ها گزينه‌اي براي سوريه ندارند و مجبور به هماهنگ كردن خود با كم‌خطرترين گزينه هستند.

وي تصريح كرد: اين يك افتضاح تاريخي براي آمريكاست كه به عنوان يك ابرقدرت خود را با قدرت‌هاي منطقه‌اي و يا گروه‌هاي غيررسمي همراه كند اما انواعي از برنامه‌ها را آمريكا براي سوريه انجام داده از حمله مستقيم و تهديد به حمله بزرگ تا تسليح آشكار گروه‌هاي تروريستي كه هيچ كدام فايده‌اي نداشته و حالا براي چندمين بار بحث گفت‌وگوهاي سياسي را مطرح مي‌كند.

كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه نگاه آمريكا در مسئله سوريه اين است كه در اين موضوع تنها خودش و روسيه وجود داشته و بقيه قدرت‌ها در حاشيه‌اند، خاطرنشان كرد: از آنجايي كه اين 2 كشور با هم مراودات دارند فكر مي‌كند اگر در پرونده‌هاي ديگر امتيازاتي به روسيه بدهد مي‌تواند براي مسئله از سوريه امتياز بگيرند اما اين اشتباه است كه آنها فكر مي‌كنند روسيه وزن پرونده سوريه را نمي‌داند.

زارعي تأكيد كرد: اما به فرض اينكه روسيه قصد تمكين در مورد پرونده سوريه را داشته باشد اما قدرت‌هاي مطرح ديگر در اين كشور اين موضوع را قبول نمي‌كنند لذا روسيه نمي‌تواند پرونده سوريه را آن طور كه مي‌خواهد تغيير دهد اما آمريكايي‌ها چنين تصويري را نشان داده و تبليغ مي‌كنند.

وي ادامه داد: هم‌اكنون تمام موقعيت‌هاي در اختيار دولت سوريه تثبيت شده‌اند و در آنجا كه درگيري وجود دارد در حوزه معارضان دولت است؛ در سواحل و راه‌هاي اصلي اين كشور درگيري وجود نداشته و مدت‌هاي مديدي است كه جنگي نيست؛ اين درگيري در حلب، رقه و چند شهر ديگر هستند كه تحت سلطه معارضين قرار دارد.

كارشناس مسائل سياسي خاطرنشان كرد: تا ديروز يك گروه معارض در اين بخش‌ها فعال بوده حالا تركيه آمده و اين كشور نيز رفته و گروه ديگري مي‌آيند و  اينها موضوعاتي نيستند كه وضعيت سوريه را به نفع آمريكا تغيير دهد.

زارعي بيان كرد: دولت سوريه به ورود تركيه اعتراض كرده اما در واقع جنگ در محدوده‌هاي كنوني 2 گروه معارض هستند كه با هم دعوا دارند و در حال تضعيف يكديگر هستند و در موضوع سوريه تا آنجايي كه مربوط به دولت بوده چند ماهي است تثبيت شده و هم‌اكنون تنها آزادسازي حرم است كه سرنوشت اين درگيري را به همه نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: در مورد وضعيت عراق آمريكايي‌ها به دنبال مديريت داعش هستند نكته‌اي كه در اين بخش وجود داشته اين است كه 2 اتفاق افتاده يكي اينكه آمريكا به اس 300 حساسيت زيادي دارد در حالي كه اين سامانه هجومي نيست و دفاعي است و اگر آمريكايي قصد حمله به ايران را ندارند چرا اينقدر حساس شده‌اند.

كارشناس مسائل سياسي بيان كرد: شكست تروريست در عراق و سوريه مي‌تواند كمي سياست را تغيير دهد هم اكنون آمريكا در حال صحبت با داعش هستند تا از سرزمين گذشته و در قالب يك تشكل به كمين بنشينند و در واقع هم اكنون آمريكا قصد دارد داعش خلافت‌خواه را به داعش مأموريت‌پذير تبديل كند و مشاهده شد كه در جريان استفاده از نوژه براي حمله به منطقه داعش آمريكا انتقاد شديد كرده و از آن به عنوان جنايت ياد كرد.

زارعي با اشاره به شكست آمريكا در برنامه تجزيه از طريق تروريست، تصريح كرد: هم اكنون سفير آمريكا مي‌گويد اجازه بدهيد كه داعشي‌ها خودشان روماوي را ترك كنند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه برنامه‌اي دارند كه ‌مي‌خواهند اين گروه تضعيف نشده و تشكل ساختاري آن همچنان وجود داشته و جريان داشته باشد تا هر وقت بخواهند از آن برعليه ايران استفاده كنند شبيه به چيزي كه عربستان در پاريش با منافقين انجام داد.

وي اين تعبير آمريكا از وضعيت منطقه را خواب آمريكايي دانست و بيان كرد: اين منطقه جمهوري اسلامي و مسلمان  شيعه است اگر كشوري بتواند جرياني را در عراق مديريت كند ايران است بايد دانست 70 درصد داعش عراقي نيستند و وقتي جغرافيا نداشته باشند از عراق مي‌روند و حتي اگر هم تعدادي از آنها باقي بمانند مانند هم اكنون شناسايي مي‌شوند.

كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اتفاقات رخ داده در يمن، خاطرنشان كرد: اگر كسي در دنيا همين يك صحنه را ببيند و قصد ارزيابي قدرت آمريكا و عربستان را داشته باشد به اين نتيجه مي‌رسد كه اين كشورها با همه امكاناتشان از قدرت گرفتن يك گروه پابرهنه نمي‌توانند جلوگيري كنند.

زارعي ادامه داد: آنها قدرت‌گيري را به گردن ايران مي‌اندازند در حاليكه ما يك وجب مرز با يمن نداشته و خودمان هم در محاصره هستيم و توان اينكه ملتي را بخواهيم از نظر اقتصادي اداره كنيم نداريم و آنها با اين همه ثروت و مرز مشترك نتوانستند از ادامه اين روند پيشگيري كنند اين نشانه از بين رفتن قدرت 2 كشور است.

وي با بيان اينكه منطقه اصلي يمن در دست انصارالله است، تصريح كرد: افتضاح به اينجا رسيده كه جان كري مي‌گويد وليعهد عربستان خبر داده كه موشك‌هاي ايراني در مرز يمن مستقر بوده و امنيت اين كشور را تهديد مي‌كنند و بايد ديد اگر اين حقيقت داشته باشد چگونه با اقدامات امنيتي شما اين اتفاق افتاده اگر شما نتوانسته‌ايد اين موضوع را مديريت كنيد پس چرا حرف آن را مي‌زنيد.

كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه آمريكا گفته كه همراه دولت عربستان است، تصريح كرد: اين موضوع كاملا واضح است زيرا تمام امكانات آمريكا در حال دفاع از عربستان بوده و ناوگان هوايي اين كشور در آسمان به هواپيماهاي عربستاني سوخت و بمب مي‌رسانند و هم اكنون جان كري مي‌گويد بايد كار جديدي كرد و اين كار جديد جنگ نيست زيرا عربستان در اين اقدام شكست خورده است.

زارعي با بيان اينكه تركيه براي آمريكايي‌ها يك عضو بدجنس ناتو است و قابليت تحمل آن را ندارد در واقع دولتي در اين منطقه وجود دارد با يك سابقه تمدني قديمي و حالا هم در حال اقدام براي قدرت است، خاطرنشان كرد: گرچه امپراطوري عثماني را نمي‌توان احيا كرد اما تركيه در مرز حنفي‌هاي دنيا نشسته و اين مذهب 70 درصد سني‌هاي دنيا را تشكيل مي‎دهند.

وي ادامه داد: همچنين تركيه دولتي دارد كه اثبات كرده مي‌تواند با گروه‌هاي تند گره بخورد و از طرف ديگر نيز مي‌تواند گروه‌هاي زنجيره‌اي مثل اخواني‌ها را به خود پيوند بزند؛ مسلمان هست اما عرب نيست و نسبت به ايران حساسيت ندارد و لذا اين 2 كشور مي‌توانند با هم اقداماتي داشته باشند.

كارشناس مسائل سياسي تأكيد كرد: آمريكا اعتقاد دارد اردوغان بايد كنار رفته و حزب عدالت و توسعه از بين برود و در داستان كودتا وارد عمل شد تا جريان ديني غيرتمدن‌خواه را در تركيه غالب كند و به همين علت گولن را قدرت داد كه اين گروه با سروش ايران كه اعتقاد دارد اسلام حكومت و جامعيت نداشته و نمي‌توان با آن درگيري را شكل داد در يك خط فكري قرار مي‌گيرد.

زارعي بيان كرد: اين گروه اسلامي ضعيفي را در نظر دارند كه با هر ذائقه‌اي جور شود و آمريكا در روي كار آوردن گولن با شكست مواجه شد و اين خود هم يكي از دلايلي است ابرقدرت بودن آمريكا را نفي كرده و نشان مي‌دهد اين كشور از موقعيت خود فاصله گرفته نمي‌تواند هيچ پرونده‌اي را ساماندهي كند.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در مقابل اردوغان صبوري بسياري به خرج داد، خاطرنشان كرد: اين كشور امروز در نقطه‌اي است كه ترك‌ها خاطره ناخوشي از ايران ندارند با اينكه نمي‌توان حدس زد اردوغان چه اقدامي انجام مي‌دهد و به اين موضوع خوشبين هم نيستيم اما واضح است كه آمريكا از برنامه خود براي برداشتن اين دولت دست برنداشته اما برداشته شدن اين دولت هم كمكي به آنها نمي‌كند زيرا طبق آمار نظرسنجي در تركيه 96 مردم به اين نتيجه رسيده‌اند كه غرب قابل اعتماد نيست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها