کد خبر: ۳۹۱۶۳۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
فرمانده نيروهاي امنيتي مراسم حج در نشستي خبري حجاج را تهديد كرد كه اگر خارج از چارچوب مراسم حج اقدامي انجام دهند با آنها برخورد جدي خواهد شد.

به گزارش پایگاه 598، فارس نوشت: «خالد الحربي» فرمانده نيروهاي امنيتي مراسم حج در عربستان حجاج را تهديد كرد اگر اقدامي غير از اجراي مراسم حج انجام دهند به صورت جدي با آنها برخورد خواهد شد.

وي به همراه دو تن ديگر از فرماندهان بخش‌هاي امنيتي برگزاري مراسم حج در نشستي خبري كه شبكه «الاخباريه» عربستان، به صورت زنده پوشش داده بود از حجاج خواسته فقط در مراسم حج امسال به عبادت بپردازند.

الحربي اعلام كرد كه با وزارت حج هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته تا در حين مراسم رمي جمرات حادثه‌اي براي حجاج رخ ندهد و «ازدحام» صورت نگيرد.

اين در حالي است كه بي‌كفايتي و عدم مسئوليت پذيري متوليان سعودي برگزاري مراسم حج سال گذشته مراسم اين سال را با دو فاجعه دردناك همراه كرد.

ابتدا در 20 شهريورماه 1394 يك جرثقيل در محوطه مسجدالحرام سقوط كرد كه منجر به كشته شدن 107 نفر و زخمي شدن 238 نفر شد.

پس از آن نيز در 2 مهر 1394 همزمان با عيد قربان در مراسم رمي جمرات در «خيابان 204» نزديك تقاطع آن با «خيابان 223»، در منطقهٔ منا چندهزار حاجي كشته شدند.

در حالي كه مقامات رسمي عربستان 2 روز پس از وقوع حادثه تعداد جانباختگان را 769 نفر اعلام كردند؛ بر اساس مجموع آمار استخراج‌شده از گزارش‌هاي جداگانه كشورهاي مختلف تعداد فعلي جانباختگان 2431 نفر است.

در اين حادثه 464 ايراني جان باختند و در ايران سه روز عزاي عمومي اعلام شد؛ با توجه به اين مسأله و نگراني ايران در خصوص نحوه برگزاري مراسم حج، دو كشور براي اعزام حجاج ايران به مكه به توافق نرسيدند و  رئيس سازمان حج وزيارت ايران اعلام كرد به علت كارشكني‌ها و بدعهدي‌هايي كه عربستان درباره نگراني‌هاي ايران درخصوص حج داشت، امسال ايرانيان به اين مراسم اعزام نمي‌شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها