کد خبر: ۳۹۲۸۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
مسئولان سعودي مردم سوريه را براي پنجمين سال متوالي از انجام فريضه حج به بهانه‌هاي سياسي مربوط به بحران سوريه محروم كردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم از دمشق، عربستان سعودي پنج سال پيش دستور بستن سفارت سوريه در رياض را صادر و با اين كار توقف روابط ديپلماتيك ميان دو كشور را اعلام كرد.

دولت سعودي در مرحله بعدي دستور داد تا جلوي اداي فريضه حج مردم سوريه - به دليل آنچه مسئولان سعودي به زعم خود «اقدامات سركوبگرانه» دولت سوريه خواندند - گرفته شود.

كميته عالي حج سوريه با انتشار بيانيه‌اي، سعودي‌ها را مسئول جلوگيري از اداي فريضه حج مسلمانان سوريه براي پنجمين سال متوالي دانست و تاكيد كرد: وظيفه متوليان حرمين شريفين بود كه به حجاج بيت الله الحرام و زوار رسول اكرم (ص) خدمت رساني كنند. حق مسلمانان سراسر جهان است كه مسئولان سعودي اقدامات لازم را براي مراقبت و تسهيل امور آنها فراهم كنند تا بتوانند مناسك حج را به جاي آورند و وسايل راحتي و امنيت را براي آنها بدون در نظر گرفتن گرايش‌ها و رويكردهاي آنها تامين كنند.

اين كميته تاكيد كرد: وزارت حج عربستان همچنان از امضاي توافقنامه‌هاي رسمي ويژه حج با وزارت اوقاف سوريه خودداري مي‌كند كه اين امر بر خلاف ميثاق معمول در اين زمينه است كه هرساله با همه كشورهاي اسلامي امضا كرده است. وزارت حج عربستان با اين كار همه ملاحظات ديني و اخلاقي را زير پا گذاشته و اقدامات لازمي را كه سوري‌ها بتوانند فريضه حج را به جاي بياورند، متوقف كرده است.

شيخ «سامر عبيد» مدير جامعه جهاني المصطفي درباره سياست‌هاي عربستان در قبال مردم سوريه كه خواهان انجام مناسك حج هستند، به خبرنگار تسنيم گفت: اقدام عربستان در جلوگيري از اداي فريضه حج توسط مردم سوريه، يك اقدام ظالمانه و بدون ضوابط شرعي است.

وي تاكيد كرد: كسي حق ندارد جلوي حضور مسلمانان در بيت الله الحرام را بگيرد و كسي كه اين كار را انجام دهد، با قرآن كريم و تعاليم اسلامي مخالفت كرده است. آل سعود بر اساس سياست‌ها و گرايش‌هاي خود با فريضه حج برخورد مي‌كند.

عبيد بر لزوم اين نكته تاكيد كرد كه هيئتي از علماي جهان اسلامي تشكيل شود تا مسئوليت اداره امور حجاج را برعهده داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها