کد خبر: ۳۹۲۸۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
كشيش انگليسي و فارغ‌التحصيل دوره دكتري رشته الهيات، از مواضع عربستان سعودي عليه شيعيان به ويژه اظهارات اخير مفتي سعودي درباره مسلمان نبودن ايراني‌ها انتقاد كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در ادامه واكنش‌ها به اظهارات اخير مفتي عربستان سعودي عليه ايراني‌ها، يك كشيش انگليسي از مواضع عربستان سعودي در قبال ايران و شيعيان انتقاد كرد.  

«الكساندر لوسي اسميت» كشيش انگليسي كه فارغ التحصيل دوره دكتري در رشته الهيات و خداشناسي است، در يادداشتي نوشته است: «آيا براي غرب، ايران شريك بهتري از عربستان سعودي نيست؟».

او كه ستون‌نويس پايگاه «كاتوليك هرالد» وابسته به واتيكان نيز هست، در اين مطلب نوشته است: «درگيري شيعه-سني دولت‌ها را مجبور به انتخاب‌هاي ديپلماتيك گمراه‌كننده مي‌كند، اما به نظر مي‌رسد ايران چشم انداز و رويكرد بهتري دارد».

اين كشيش غربي مي‌نويسد: «مفتي عربستان سعودي اخيرا گفته كه شيعيان مسلمانان واقعي نيستند. اين اظهارات دور تازه‌اي از جنگ لفظي بين سني‌ها و شيعيان و دو رقيب بزرگ يعني عربستان سعودي و ايران است. اين دو كشور در حال حاضر در جنگ‌هاي نيابتي يمن، سوريه و عراق هم با هم درگير هستند».

وي ادامه مي‌دهد: «اين ادعاي سني كه شيعه مسلمان واقعي نيست ما را به ماجراي فرقه‌گرايي موجود در مسيحيت كه زماني نه چندان دور وجود داشت، مي‌اندازد».

او در ادامه به درگيري‌ها و جنگ‌هاي طولاني مدت بين پروتستان‌ها و كاتوليك‌ها اشاره مي‌كند؛ جنگ‌هايي كه اوجش در جنگ‌هاي سي ساله بود.

اسميت البته تصريح مي‌كند: «من اين معادل تاريخي را در حالي مطرح كردم كه مي‌دانم همه درگيري‌هاي مذهبي شبيه به هم نيستند، اما بايد گفت كه همه نشانه‌ها حاكي است كه رقابت شيعه و سني محكوم به تداوم براي يك زمان طولاني است».

وي در ادامه مي‌نويسد: «با توجه به تفاوت‌هاي ناسازگار ايران و عربستان سعودي، دولت‌هاي ما (در غرب) يك انتخاب پيش رو دارند. آن‌ها مي‌توانند از يكي در برابر ديگري حمايت كنند يا بخواهند با هر دوي آن‌ها دوست باشند و يا اينكه بتوانند فاصله خود را از هر دوي آن‌ها حفظ كنند».

كشيش انگليسي به روابط غرب با ايران در زمان پهلوي و پس از پيروزي انقلاب اسلامي پرداخته و همچنين به استفاده از لفظ «شيطان بزرگ» و «شيطان كوچك» براي خطاب قرار دادن آمريكا و انگليس در ايران سخن گفته است.

او اما در ادامه از كمك‌هاي تسليحاتي شديد انگليس به سعودي‌ها در جنگ يمن به شدت انتقاد مي‌كند.

در ادامه اين مطلب آمده است: «روابط (غرب) با عربستان سعودي بسيار استوارتر بوده است. بريتانيا اكنون با تامين تسليحاتي پادشاهي، در حال توانمند كردن جنگ سعودي در يمن است. حداقل چيزي كه مي‌توان گفت آن است كه اين نزديكي و قرابت، از نظر اخلاقي مشتبه و مشكوك است».

اسميت چند سوال را مطرح مي‌كند: «آيا ما (غرب) بايد تلاش كنيم كه روابطمان را با ايراني‌ها بهبود بخشيم؟ آيا اين كاري است كه پشت پرده در حال انجام است؟ آيا ايران شريك بهتري از عربستان سعودي است؟».

او به اين سوال اينطور پاسخ مي‌دهد: «ترديدي نيست كه كارشناسان وزارت خارجه (بريتانيا) در حال مطالعه و بررسي دقيق هستند. يك چيز، قعطي و مشخص است و آن اينكه چشم انداز و رويكرد آتي و آينده ايران، بهتر از عربستان سعودي است. به عبارت ديگر، چشم انداز سازمان‌دهي مجدد و تبديل ايران به كشوري متمدن بهتر از عربستان سعودي است».

كشيش غربي ادامه مي‌دهد: «ايران اجازه تكثرگرايي (پلوراليسم) مذهبي را مي‌دهد و در ايران كليساهايي وجود دارد و اين كشور با واتيكان روابط ديپلماتيك دارد. عربستان سعودي هيچ رابطه رسمي با واتيكان ندارد و اجازه هيچ شكل ديگري از پرستش به جز اسلام را در كشورش نمي‌دهد».


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها