کد خبر: ۳۹۲۸۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
رئيس چهاردهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان حسيني گفت: در اجلاس امسال پيرغلامي ۱۲۳ ساله از استان هرمزگان حضور دارد كه قريب يك قرن است براي اباعبدالله‌الحسين(ع) مداحي و پيرغلامي مي‌كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نشست خبري چهاردهمين اجلاس بين‌المللي تجليل از پيرغلامان و خادمان حسيني پيش از ظهر امروز در مركز بسيج سازمان صدا و سيما برگزار شد.

* حضور مداحان و خادماني از ۱۹ كشور

در ابتداي اين نشست علي فروغي رئيس بسيج سازمان صدا و سيما و رئيس اجلاس چهاردهم با اشاره به اثرگذاري نهضت ابا عبدالله الحسين(ع) گفت: لازم است امسال اجلاس چهاردهم را متفاوت و با قوت بيشتر برگزار كنيم و گام نوعي در اين اجلاس محسوب مي‌‌شود.

وي با اشاره به تمهيدات متفاوت اجلاس چهاردهم و همچنين شرايط منطقه‌اي ضمن بيان پيشينه‌اي از اجلاس‌هاي قبلي گفت: پس از 6 دوره برگزاري اجلاس در تهران و قوام‌ يافتن آن اجلاس‌هاي استاني را از زنجان پايتخت شور و شعور حسيني آغاز كرديم تا امسال كه نوبت به استان هرمزگان رسيده است.

وي افزود: به سنن بومي و محلي هر استان كه رفته‌ايم توجه خاصي داريم و امسال هرمزگان از اين لحاظ دست پري دارد. به عنوان نمونه امسال پيرغلامي را داريم كه 123 سال سن دارد و قريب يك قرن است كه براي سيدالشهدا(ع) پيرغلامي مي‌كند.

فروغي اظهار داشت: حدود 650 ميهمان از داخل و خارج كشور (شامل 19 مهمان از قاره‌هاي آسيا،‌ اروپا و افريقا) در اجلاس چهاردهم حضور دارند ضمن اينكه يكي از اتفاقات ويژه امسال تجليل از مادحين اهل تسنن است و ان‌شاءالله نداي وحدت از چهاردهمين تجليل از پيرغلامان حسيني شنيده خواهد شد.

رئيس چهاردهمين اجلاس تجليل از پيرغلامان حسيني اظهار داشت: اين اجلاس يك كار ملي و همه دستگاه‌ها در استان و سطح كشور در آن دخيل هستند ضمن اينكه رنگ و بوي مردمي در اين اجلاس هميشه بارز بوده است.

اين مقام مسئول ادامه داد: امسال با توجه به شرايط منطقه منتظر اتفاقات شنيده نشده از دنياي اسلام باشيم و با حضور شيعه و سني پاسخ محكمي به شجره خبيثه سعودي‌ها خواهيم داد. بر همين اساس تاكيد ما در اجلاس چهاردهم روي وحدت است و از فعالان مقاومت متناسب با خادمان اهل بيت تجليل خواهيم كرد.

وي در پايان سخنان خود گفت: براي سال آينده سه استان خراسان رضوي، اصفهان و لرستان درخواست ميزباني دارند كه در حال بررسي اين پيشنهادها هستيم.

* ثبت ملي دو مراسم بومي هرمزگان

بهروز اكرمي معاون استاندار هرمزگان و دبير  استاني اجلاس نيز در اين نشست گفت: مي‌خواهيم با برگزاري اين اجلاس به هموطنانمان بُعد معنوي هرمزگان را بشناسانيم.

وي افزود: براي برگزاري اجلاس چهاردهم بيش از 10 كميته پيش‌بيني شده و بيش از 90 درصد كارها انجام پذيرفته است و علاوه بر 65 مهمان ملي و بين‌المللي، 150 مهمان نيز از اقصي‌نقاط استان در اجلاس حضور خواهند داشت.

دبير اجلاس گفت: به دنبال ثبت ملي دو اثر «سينه‌زني نشسته» و «علم گرداني»  هستيم تا در اجلاس رونمايي شود.  سال گذشته نيز مراسم سنگ‌زني ويژه محرم را به ثبت ملي رسانديم. تمبر يادبود اجلاس نيز قبل از برگزاري آن ابطال خواهد شد.

معاون استانداري هرمزگان تاكيد كرد: در استان ما شيعيان و اهل تسنن در كنار هم مراسم عزاداري امام حسين (ع) را برگزار مي‌كنند و برادران سني نيز مانند شيعيان غذاي نذري پخش مي‌كنند. اجلاس چهاردهم پيامي به دشمنان ايران و وحدت شيعه و سني است.

 

در پايان اين مراسم، پوستر چهاردهمين اجلاس بين‌المللي پيرغلامان حسيني با نشانه‌هايي از حرم مطهر سيدالشهدا(ع)، امامزاده سيد مظفر (از نوادگان امام كاظم) و خليج فارس رونمايي شد.
اجلاس چهاردهم، 6 تا 9 مهرماه 1395 در بندرعباس برگزار مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها