کد خبر: ۳۹۴۲۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
در درس خارج فقه آیت الله سیفی مازندرانی مطرح شد:
در قضایای نظامی و دفاعی حاکم اسلامی باید به گونه ای عمل کند که موجب برتری حکومت اسلام شود در آن روایت مشهوره آمده است (الاسلام یعلو و لا یعلی علیه) من لا یحضره الفقیه ج 4، ص 243؛ و یا در این آیه قرآن (و أعدّوا ما استطعتم من قوّة) الانفال 6، صریح قرآن است که حکومت اسلام باید به گونه ای عمل کند که دست برتر باشد در امور نظامی .
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، آیت الله سیفی مازندرانی هفته گذشته دردرس خارج فقه خود با استناد به روایت امیرالمؤمنین (ع) به مطالبی که اخیرا  از ناحیه برخی از مسئولین درخصوص بودجه های دفاعی و مباحث فرهنگی عنوان شده است پاسخ دادند. متن این سخنان که توسط دفتر ایشان در اختیار پایگاه 598 قرار گرفت است در ادامه می آید.


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین لا سیما بقیة الله فی الارضین ارواح العالمین له الفداء

 امیر المؤمنین (ع) در حکمت 432 نهج البلاغه می فرمایند: (إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا).

یعنی برخی فقط ظاهر دنیا را می بینند و می گویند همه امور را طبیعت درست کرده و تمام عوامل را طبیعی می بینند اما اولیاء الله به باطن و ملکوت اشیاء نظر می کنند و به مبدأ هستی توجه می کنند. نگاه معنوی دارند.

(نظروا الی باطن الدنیا) این دو دیدگاه فقط اختلاف جهان بینی نیست بلکه بروز پیدا می کند در رفتار و کردار انسان ؛آن وقتی که یکی از اولیاء الله منصب حکومت را متصدی می شود تمام اعمال و فعالیتهایشان با نگاه صرف دنیایی و ظاهر دنیا نیست بلکه تمام سیاست های آنها در راستای آن هدفی است که انبیاء الهی برای آن مبعوث شدند و خداوند جن و انس را برای آن خلق کرد (ما خلقت الجن و الانس إلّا لیعبدون) الذاریات 56 ( الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم أحسن عملا) الملک 2 (و لقد بعثنا فی کل امّة رسولاَ أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت) النحل 31 یعنی با طاغوت دست ندهید، اینها کسانی هستند که اگر در مذاکرات با کفار تعاملاتی دارند فقط و فقط یک محور را مد نظر دارند و آن اقامه دین الهی است.

(و شرع لکم من الدین ما وصّی به نوحاَ و الذی أوحینا الیک و ما وصّینا به ابراهیم و موسی و عیسی أن أقیموا الدین) الشوری 13. این پنج پیامبر اولو العزم از باب نمونه در این آیه ذکر شده اند ولی منظور آیه تمام انبیاء الهی اند یعنی هدف و رسالت تمام انبیاء اقامه دین الهی است.

حالا آیا به جاست که در حکومت اسلامی مسئولی دیدگاهی را به صورت علنی اعلام کند که موجبات ضعف دین را فراهم کند؟

 (و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا) النساء141.خداوند متعال هیج قانونی را مقرر نکرده است که سبب سلطۀ کفار بر مؤمنین شود به عنوان نمونه در همین مسأله گردشگری که می گویند یکی از پر در آمدترین صنایع است، آیا متصدی امور حکومت اسلامی می تواند قانونی وضع کند که این زنان خارجی بدون حجاب که از ضروریات دین است وارد کوچه و بازار حکومت اسلامی شوند و دختران جامعه اسلامی را نیز تحت تأثیر فرهنگ برهنگی غربی قرار دهند؟

ما هم قبول داریم که باید تبادل فرهنگی بین جوامع بشری صورت گیرد؟ هیچکس مانع ورود گردشگر خارجی به ایران اسلامی نیست اما به چه قیمت؟ و با چه نظارتی؟ آن کسی که ولی خداست و زمام حکومت را در دست می گیرد باید به گونه ای جعل قانون کند و نظارت وبازرسی کند که از اقامه دین خدا فاصله نگیرد بلکه نزدیکتر شود.

و یا در قضایای نظامی و دفاعی حاکم اسلامی باید به گونه ای عمل کند که موجب برتری حکومت اسلام شود در آن روایت مشهوره آمده است (الاسلام یعلو و لا یعلی علیه) من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 243 ؛ و یا در این آیه قرآن ( و أعدّوا ما استطعتم من قوّة ) الانفال 6، صریح قرآن است که حکومت اسلام باید به گونه ای عمل کند که دست برتر باشد در امور نظامی. این سیاست مسلّم دین خداست، و الا اقامه ی دین الهی نمی شود.

آن وقتی که حکومت ضعیف باشد و بخواهد مثلاَ سر میز مذاکره با قدرت هایی بنشیندد که ده برابر آن قدرت نظامی دارند، مشخص است که آن حکومت ضعیف را مجبور به عقب نشینی در مواضع خودش می کنند درست است که اسمش مذاکره است اما هر چه آنها گفتند آن ضعیف باید چشم بگوید. آنوقت آیا این فکر که نباید بودجه کشور را صرف امور نظامی کنیم ، فکر ولی خداست؟

آیا این فکر منتهی به اقامه دین الهی می شود؟ یا موجب ضعف و زبونی نظام اسلامی می شود؟ بعد می گویند که فلان کشور پیشرفت اقتصادی داشته اند چون بودجه نظامی ندارند.

خیر، بنده از روی تحقیق به شما عرض می کنم که همان کشور ژاپن و آلمان بودجه نظامی بیشتری از ایران دارند و حتی هفتمین و هشتمین قدرت نظامی دنیا هستند خود آمریکا و دیگر کشورهایی که از قدرت بالایی در اقتصاد برخوردارند بعضاَ ده ها برابر ایران بودجه نظامی دارند.

ان شاء الله که تمام سیاست های حکومت اسلامی ما را در جهت علوّ و برتری اسلام و اقامه دین الهی قرار دهد و خداوند را شکر می کنیم  که رهبری حکیم به ما عطا کردند که تا به حال هیچ سخنی از ایشان نشنیده ایم مگر اینکه در راستای اقامه دین الهی و مطابق ارزشهای اسلامی بوده است. ان شاء الله که همه ما بتوانیم در این پیمان با رهبر انقلاب وفادار باقی بمانیم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها