کد خبر: ۳۹۵۰۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
اولين سامانه موشكي تلاش در آينده نزديك در مركز ايران مستقر شده و وظيفه دفاع پدافندي از آسمان مركز ايران را عهده‌دار خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، اولين سامانه موشكي تلاش قرار است كه در آينده نزديك در مركز ايران يعني كوير مركزي مستقر شده و وظيفه دفاع هوايي از مناطق مركزي كشورمان را برعهده بگيرد.

امير اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش اين خبر را ديروز اعلام كرده و گفته است كه، "سامانه موشكي تلاش كه سامانه اي كاملا بومي است در كوير مركزي ايران مستقر خواهد شد و با استقرار اين سامانه و همچنين سامانه موشكي مرصاد در اين مناطق، پوشش كامل پدافند هوايي در اين مناطق برقرار خواهد شد."

سامانه موشكي تلاش، يك سامانه موشكي پدافندي، بومي و ساخت متخصصان كشورمان است كه به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص)، قادر است در ارتفاع متوسط و بالا، اهداف از جمله رهگيري و انهدام هواپيماهاي راهبردي و انواع پهپادها را شكار كند.


موشك صياد 2 ام

اين سامانه "رهگيري و درگيري" با اهداف را به طور توأمان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله مي‌كند كه به گفته امير اسماعيلي، اين قابليت، از قابليت‌هاي فني و پيچيده اين سامانه موشكي است.

سامانه‌هاي سه‌گانه تلاش با موفقيت تست و رونمايي شده بودند. تلاش 1 و 2، سامانه‌اي موشكي با به كارگيري موشك‌هاي بومي صياد 2 و بهره‌گيري رادارهاي بومي بود كه در به‌روزرساني و افزايش قابليت‌هاي سامانه موشكي تلاش 2، ضمن ارتقاهاي جانبي، سامانه موشكي اس 200 نيز با اين سامانه تلفيق و سامانه جديدي به نام سامانه موشكي بردبلند و ارتفاع بالا با نام "تلاش 3" رونمايي شد.

اما سامانه موشكي تلاش 3 در شهريور ماه سال 94 دچار يك تحول بزرگ و كليدي شد. قرارگاه پدافند هوايي ارتش در يك گام بلند، سامانه موشكي اس200 روسي كه به صورت تلفيقي و براي هدف قرار دادن اهداف برد بلند و ارتفاع بالا در سامانه تلاش 3 به كار گرفته شده بود را از "سامانه سلاح" سامانه تلاش 3 حذف كرد و سامانه موشكي صياد 3 كه داراي همان ويژگي (ارتفاع بالا و بردبلند) را جايگزين آن كرد.(لينك)

با اين اقدام، سامانه موشكي تلاش 3 بومي شده و با تلفيق موشك‌هاي صياد 3 و صياد 2، اين سامانه با نام "تلاش" رونمايي شد.


موشك صياد 3

موشك سوخت جامد صياد 3، مدل ارتقا يافته موشك صياد 2 است كه براي نخستين بار، سال 93 در نمايشگاه دستاوردهاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به نمايش درآمد. اين موشك، يك موشك پدافندي است كه تاكنون هيچ اطلاعاتي از آن منتشر نشده است ولي با توجه به جايگزيني آن به جاي موشك‌هاي اس 200، احتمالا بايد بردي معادل همان موشك‌ها را براي اصابت به اهداف در همان سطح (برد و ارتفاع) داشته باشد.

بخش هاي مختلف سامانه موشكي تلاش

1- فرستند اطلاعات

2- روشن كننده هدف (سامانه كشف و رهگيري هدف)

3- واحد كنترل و مانيتورينگ

4- سكوي پرتاب (لانچر جعبه‌اي)

5- موشك‌هاي صياد 2 و 3

هر واحد از سامانه موشكي تلاش بومي، از 3 خودرو حامل لانچر موشك‌ها و 2 خودرو كنترل (فرماندهي) و سامانه راداري، تشكيل مي‌شود كه بنابر نياز، لانچرها نيز دو فروندي يا 4 فروند خواهند بود. موشك‌هاي سوخت جامد صياد 2 و 3 نيز از اين لانچرهاي به اصطلاح جعبه‌اي به سوي هدف شليك مي‌شوند.

حالا، امير اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش اعلام كرده كه در آينده نزديك، "سامانه موشكي تلاش" در كوير مركزي ايران مستقر خواهد شد. با توجه به اينكه تاكنون هيچ خبري مبني بر استقرار عملياتي سامانه‌هاي موشكي تلاش منتشر نشده بود، اين اولين مجموعه از سامانه‌هاي موشكي تلاش است كه به‌طور رسمي استقرار عملياتي مي‌يابند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها