کد خبر: ۳۹۵۱۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۳     ۰۶ مهر ۱۳۹۵
درس رهبر كوچك كه به معرفي شهيد فهميده و جمله امام خميني(ره) درباره وي مي‌پرداخت از كتاب هديه‌هاي آسماني پايه ششم حذف شده بود، اما طبق اعلام آموزش و پرورش اين موضوع مجدداً به اين درس بازگشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، درس پانزدهم كتاب هديه‌هاي آسماني پايه ششم در سال‌هاي گذشته با عنوان رهبران كوچك به معرفي شهدايي همچون حسين فهميده، بهنام محمدي، مهدي باكري، ابراهيم همت و... مي‌پرداخت.

اين درس با معرفي شهيد حسين فهميده به دانش‌آموزان به جمله معروف امام خميني(ره) درباره اين نوجوان شهيد مبني بر اينكه «رهبر ما آن طفل 13ساله‌اي است كه با قلب كوچك خود با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم كرد» اشاره مي‌كرد.

اما در تغييرات كتاب‌هاي درسي براي سال تحصيلي 96 ــ 95 اين درس از كتاب هديه‌هاي آسماني پايه ششم حذف شد و درس سرزمين‌هاي هميشه سبز جايگزين آن شد. در اين درس به مفاهيم دفاع مقدس، شهادت و اردوهاي راهيان نور اشاره شده است اما در متن درس اشاره‌اي به شهيد فهميده و سخنان امام خميني(ره) راجع به اين نوجوان شهيد نشده است.

اين اقدام با انتقادات بسياري از سوي كارشناسان و افكار عمومي جامعه همراه شد اما آموزش و پرورش در توضيحات خود اعلام كرد كه شهيد فهميده از كتاب‌هاي درسي حذف نشده است و در كتاب فارسي پايه سوم دبستان به اين شهيد اشاره شده است.

دفتر تأليف كتاب‌هاي قرآن و معارف اسلامي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با انتشار اطلاعيه‌اي در اين رابطه اعلام كرد: درس «رهبر كوچك» با ترويج فرهنگ و ارزش‌هاي ديني و انقلابي افتخاري است كه گروه قرآن و معارف اسلامي دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي به آن مي‌بالد و تعميق و تثبيت اين ارزش‌ها را همواره در كتاب‌هاي درسي خود پيگيري مي‌كند، ارزش‌هايي نظير احسان، ايثار، شجاعت، شهادت و شهادت‌طلبي.

شاهد مدعا ناليدن دائمي و نااميدانه رسانه‌هاي استكباري از استمرار ارائه اين مفاهيم در كتاب‌هاي تأليف شده در دهه‌هاي اخير است.

بر همين اساس و در راستاي اين حركت درسي به‌نام «رهبر كوچك» در كتاب هديه‌هاي آسماني پايه ششم دبستان طراحي شد كه در قالب روايت داستاني راهيان نور و با اشاره به كلام امام خميني(ره) درباره دانش‌آموز شهيد محمدحسين فهميده به ترويج فرهنگ شهادت و ارزش‌هاي بنيادين دفاع مقدس مي‌پرداخت.

اين درس در سال تحصيلي جديد به حفظ همان هدف و رويكرد مورد بازنويسي و تقويت قرار گرفت، حجم آن از شش صفحه به هشت صفحه افزايش يافت و موضوعات مانند شهداي انقلاب اسلامي (17 شهريور) ارائه وصيتنامه نوجواني شهيد براي درك بيشتر نوجوانان از فلسفه حضور همسالان آنان در جبهه و نقش سرزمين‌هاي شاخص و كليدي دفاع مقدس همچون دوكوهه بر آن اضافه شد.

علاوه بر آن به موضوع تكريم خانواده‌هاي شهدا و ديدار مستمر رهبر معظم انقلاب با آنها كه در درس قبل وجود نداشت، پرداخته شد.

اين تغييرات با توجه به اينكه دانش‌آموزان در كتاب فارسي پايه سوم دبستان و در درس فداكاران با شخصيت شهيد محمد حسين فهميده و جمله تاريخي امام خميني(ره) درباره او يعني «رهبرمان طفل 13‌ساله است» آشنا شده بودند از تكرار اين جمله صرف نظر شد و به همين دليل عنوان درس نيز از رهبر كوچك به سرزمين‌هاي هميشه سبز كه يادآور عرصه گسترده‌ دفاع مقدس است، تغيير يافت.

گرچه همچنان نام شهيد فهميده در اين درس وجود دارد و يكي از مهمترين فعاليت‌هاي يادگيري عميق و فكري كتاب به اين شهيد با ذكر عبارت "چه شباهت‌هايي ميان رفتار حضرت قاسم(ع) در روز عاشورا و رفتار حسين فهميده در جنگ مي‌شناسيد؟" اختصاص يافته است. 

در اين ميان ناگهان تغييرات فوق كه همگي در جهت حفظ هدف اصلي درس نو ارتقاي و سطح تأثيرگذاري آن بود با ورود موذيانه‌ صهيونيستي و ترسيم مغرضانه دشمنان و بدخواهان ملت ايران از اين موضوع، شائبه‌هايي را در اذهان دلسوزان انقلاب اسلامي و علاقمندان به آرمان‌هاي ارزشمند دفاع مقدس به وجود آورد.

گروه قرآن و معارف اسلامي، دفتر تأليف كتاب‌هاي درسي آموزش و پرورش ضمن ارج نهادن به دغدغه تمام هم‌سنگران خود در عرصه دفاع مقدس و در جهت اعلام برائت از تحليلگران صهيونيستي به‌منظور به خاك ماليدن بيني بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامي، خنثي شدن نقش آنها و بسته شدن باب هرگونه سوء استفاده احتمالي اعلام مي‌كند كه عبارت مورد اشاره از زبان امام خميني(ره) در درس «رهبر كوچك» در تجليل از شهيد فهميده را مجدداً جزئي از درس حاضر تلقي مي‌كند و با بازگرداندن پيشين درس در بخشنامه ويژه‌اي نحوه درج آن در كتاب درسي را به مدارس سراسر كشور ابلاغ خواهد كرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها