کد خبر: ۳۹۵۹۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۱۲ مهر ۱۳۹۵
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف گفت: در راستاي پاسداشت نهضت كربلا و توسعه فرهنگ اسلامي و ارتقاي بصيرت ديني تجمع لبيك يا حسين (ع)، دوم محرم و همايش رهروان زينبي دوازدهم محرم برگزار خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، حجت‌الاسلام احمد شرفخاني امروز در نشست خبري سوگواري بصيرت عاشورايي اظهار داشت: در راستاي اجراي امينانه نيات بيش از 50 هزار موقوفه مرتبط با عزاداري و سوگواري محرم و پاسداشت نهضت خونبار كربلا و توسعه فرهنگ اسلامي و ارتقاي بصيرت ديني همزمان با دهه اول محرم «سوگواري بصيرت عاشورايي» را در امامزادگان سراسر كشور برگزار مي‌شود.

وي افزود: برگزاري دهها برنامه فرهنگي، همايش، تجمع اقامه عزا، سوگواري، سينه‌زني، اعزام مبلغ، اطعام عزاداران، برپايي خيمه‌هاي معرفت و برگزاري نمايشگاه عفاف و حجاب بخشي از اين برنامه‌هاست.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه اظهار داشت: از ديگر برنامه‌هاي شاخص اين سوگواره برگزاري تجمع سراسري «لبيك يا حسين (ع)» همزمان با ورود كاروان امام حسين (ع) به سرزمين كربلا و همايش «رهروان زينبي (س)» ويژه بانوان در روز 12 محرم از جمله ديگر برنامه‌هاي شاخص اين سوگواري است. 

شرفخاني خاطرنشان كرد: 807 نوع نيت وقف در سراسر ايران به ثبت رسيده كه از بين سرفصل نيات اصلي وقف در رابطه با حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) و ياران باوفايش نشان‌دهنده علاقه و محبت مردم ايران و اهل بيت (ع) است.

وي تصريح كرد: در كل كشور 32 هزار و 244 موقوفه وجود دارد كه در رابطه با حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) و يارانش با نيت عزاداري و تعزيه‌داري صورت گرفته است. 

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: 15 هزار و 85 موقوفه هم در رابطه با روضه‌خواني وجود دارد كه 89 موقوفه اختصاص به تعزيه‌خواني، شبيه‌خواني و نمايش آييني‌ است.

وي اظهار داشت: تعداد 20 هزار و 330 موقوفه درباره اطعام است كه بخش عمده آن اطعام عزاداران حضرت ابا عبدالله‌الحسين (ع) در دهه اول محرم و برخي از آنها اطعام به صورت هفتگي است.

شرفخاني اظهار داشت: بيشترين موقوفات نسبت به درصد درباره حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) و محرم است لذا برنامه‌ريزي دقيقي براي اجراي امينانه نيات واقفين از سوي سازمان  اوقاف و امور خيريه صورت گرفته و مي‌گيرد ضمن اينكه ما مي‌كوشيم تا امامزادگان و بقاع متبركه را به قطب‌هاي فرهنگي تبديل كنيم.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: سوگواره بصيرت عاشورايي در 2956 امامزاده و بقعه در سراسر كشور برگزار خواهد شد كه هدف از برگزاري آن ايجاد بصيرت عاشورايي با استفاده از تبيين سيره حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) و قيام عاشورايي آن و همچنين تقويت باورهاي ديني و اعتقادي مردم و ترسيم و تبيين اهداف قيام عاشورا بين عموم مردم است.

وي يكي از سرفصل‌هاي قيام عاشورا را استكبارستيزي و مبارزه با ظلم دانست و گفت: تقويت روحيه استكبارستيزي مبارزه با ظلم و فساد و همچنين حمايت از مستضعفين و محرومين عالم را جزو برنامه‌هاي سازمان اوقاف و امور خيريه دانست.

شرفخاني تصريح كرد: بيش از 5 هزار مبلغ براي اعزام به مناطق مختلف از سوي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور در نظر گرفته شده تا آنها ضمن حضور در خيمه‌هاي معرفت و گفتمان‌هاي ديني و مشاوره خانوادگي و تبيين ابعاد قيام ابعاد قيام با استفاده از روش‌هاي نوين تبليغي مدنظر سازمان اوقاف و امور خيريه است.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه خاطرنشان كرد: در 713 امامزاده شاخص خيمه‌هاي معرفت برپا خواهد شد و همه مبلغيني كه در اين خيمه‌ها حضور پيدا مي‌كنند در دوره‌هاي تخصصي مبلغان در سازمان اوقاف و امور خيريه حضور يافته و آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند.

وي افزود: سوگواره بصيرت عاشورايي با هدف لبيك‌گويي به امامت و ولايت صورت مي‌گيرد ضمن اينكه مراسم شيرخوارگان حسيني در اولين جمعه محرم در امامزادگان و بقاع متبركه برگزار خواهد شد كه پخش مستقيم آن از اكثر شبكه‌هاي ملي و استاني صورت خواهد گرفت. 

شرفخاني تصريح كرد: با همكاري و مشاركت آموزش و پرورش قرار است در روز ششم محرم نوجوانان با شعار «اهلاً من الأثر» در امامزادگان و بقاع متبركه برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه اظهار داشت: سعي و تلاش ما در برگزاري همايش رهروان زينبي آن است كه ايشان را با عنوان الگوي ولايتمداري و صبوري به زنان عالم معرفي كنيم ضمن اينكه در اين همايش از شهداي مدافع حرم و مادران آنها نيز تجليل صورت خواهد گرفت.

وي خاطرنشان كرد: برپايي نماز جماعت ظهر تاسوعا و ظهر عاشوراي حسيني در صحن اصلي در 2337 بقعه كه برنامه‌ريزي آن در استان‌ها و شهرستان‌ها صورت گرفته، برگزار خواهد شد.

شرفخاني افزود: ماه محرم تقويت روحيه حماسه، استكبارستيزي، فداكاري و تقويت خدامحوري در جامعه با استفاده از تبيين و ترويج قيام عاشوراست و به همين دليل توليدات فرهنگي تهيه شد در سازمان اوقاف و امور خيريه در 1700 امامزاده و بقعه متبركه در سراسر كشور و در نمايشگاهي با عنوان «چراغ هدايت» برپا خواهد شد.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه درباره اقلام فرهنگي توزيع شده در اين نمايشگاه اظهار داشت: كتابچه « شوق فرمان‌بري» و اجراي برنامه‌هاي گرافيكي و همچنين برگزاري مسابقه‌اي مشترك در فضاي مجازي و آستان امامزادگان و بقاع متبركه با استفاده از نرم‌افزارهاي اندرويد مدنظر است كه مي‌توان به نرم‌افزار «لبيك يا حسين (ع)» و همچنين نرم‌افزار «سلام بر حسين (ع)» و همچنين نرم‌افزارها «سبك زندگي مجاهدانه» اشاره كرد كه توسط سايت سازمان اوقاف و امور خيريه و از طريق بلوتوث‌‌هاي نصب شده در آستان امامزادگان در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.

وي گفت: كتاب تفكر انقلابي از عاشورا تا انقلاب اسلامي و همچنين كتاب اسرار اسارت حضرت زينب (س) آماده شده و محتواي آن در اختيار عموم مردم قرار مي گيرد.

شرفخاني خاطرنشان كرد: شعار محوري سوگواره بصيرت عاشورايي در كل كشور بر اساس شعار اربعين سال جاري مبني بر «اني احامي ابداً عن ديني» كه بخشي از خطبه حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) است در نظر گرفته شده است.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: ايستگاه «همه واقف باشيم» در كل كشور براي انجام مشاوره‌هاي وقف و توسعه وقف‌هاي جديد در آستان امامزادگان و بقاع متبركه همزمان با اين ايام برپا خواهد بود.

وي با بيان شاخصه‌هاي حمايت از هيأت‌هاي مذهبي از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه‌، گفت: اين هيأت‌ها بايد قرآن‌محور، سخنران‌محور و داراي رويكرد بصيرت‌افزايي باشند تا براساس دستورالعمل حمايت و پشتيباني از هيأت‌‌ها، كمك‌هاي نيات واقفين در اين راستا در اختيار آنها قرار گيرد.

شرفخاني، گفت: اجازه حضور به هيأت‌هايي كه در راستاي اجراي برنامه‌هاي بيگانگان و ايجاد تفرقه و نفاق و خرافه‌گويي در جامعه اقداماتي را انجام مي‌دهند در آستان امامزادگان و بقاع متبركه نخواهيم بود.

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: به صورت صريح اعلام كرده‌ايم كه قرار نيست كمكي به هيأت‌هاي خانگي صورت گيرد ضمن اينكه سطح‌بندي انجام شده از هيأت‌هاي بزرگ محلي، شهري، استاني و ملي صورت گرفته كه بر همين اساس كمك‌ها و پشتيباني‌هاي صورت گرفته از اين هيأت‌ها متفاوت خواهد بود لذا تلاش كرده‌ايم تا سازماندهي مناسبي را در حمايت‌ها از اين هيأت‌ها به وجود آوريم.

وي تصريح كرد: صرف برگزاري عزاداري بدون معرفت مفهومي ندارد و زماني اين معرفت به وجود مي‌آيد كه عزاداري در كنار نماز، خطبه‌خواني، سخنراني و تبيين قيام عاشورا همراه با عدم وجود خرافه‌گويي باشد.

شرفخاني افزود: مجالسي كه بر اساس خرافه‌گويي برپا شود را بايد بر اساس روش‌هاي ايجابي و تبيين حقايق اصلي كنترل كرد تا در نهايت منجر به عدم حضور مردم در اين مجالس شود و مردم از اين گونه مجالس خلاف واقع فاصله گيرند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها