کد خبر: ۳۹۶۱۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۱۳ مهر ۱۳۹۵
انديشكده آمريكايي در مطلبي با اشاره به حمايت معنوي ايران از مسلمانان قاره آفريقا نوشت: ايران با استفاده از اهرم روابط فرهنگي و مذهبي در مسير بسط روابط به ويژه در آفريقا است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، انديشكده «امريكن اينتر پرايز» در گزارشي نوشت: مقام‌هاي ايران در دهه گذشته از نشان دادن خود به عنوان قدرت مستقر در خليج فارس به سوي يك قدرت منطقه‌اي گسترده و نيز اعمال قدرت خود در شمال اقيانوس هند رفته و اينك خود را به عنوان كشوري با مرزهاي راهبردي تا شرق درياي مديترانه و خليج عدن تعريف مي‌نمايند.

در اين ميان با حضور نظامي ايران در سوريه و عراق و نبرد نيابتي در لبنان و يمن و شايد بحرين موجب توجه آمريكا و نگراني ‌هاي بين‌المللي  گسترده‌تر  شد، در حالي‌كه مقام‌هاي ايراني به طور فزاينده در پي استفاده از اهرم روابط فرهنگي و مذهبي در خارج هستند.

بر اساس اين گزارش، ايران تمركز گسترده‌  را بر آفريقا، به ويژه غرب اين قاره بيشتر نموده است. مقام‌هاي ايراني سعي كرده‌اند از اهرم شيعيان پراكنده لبناني در سطح منطقه براي ايجاد جوامع جديد شيعه استفاده نمايند. البته اين امر موجب بروز مشكلاتي نيز شد و مراكش به عنوان مثال، روابط خود با ايران را به خاطر تلاش اين كشور در بسط  مذهب شيعه قطع كرد. سنگال و گامبيا نيز با متهم كردن ايران در قاچاق سلاح براي شورشيان روابط خود با ايران را قطع كردند.

امريكن اينتر پرايز در ادامه با اشاره به وقايع رخ داده در نيجريه و دستگيري «شيخ زكزاكي» روحاني شيعه مشهور اين كشور و حمايت‌هاي معنوي ايران از روحاني مبارز شيعه نوشت: حمايت اخير «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران از زكزاكي نيز در همين راستا مهم به نظر مي‌‌رسد.

بر اساس اين گزارش،زكزاكي رهبر جنبش اسلامي نيجريه از مدافعان و حاميان ايجاد جمهوري اسلامي شيعه در نيجريه از سال 1979 به اين سو و اغلب مدافع مواضع ايران و مخالف موجوديت اسرائيل  بوده و روز جهاني قدس را در آخرين جمعه ماه (مبارك) رمضان برگزار مي كرده است، اما نظاميان نيجريه در 25 جولاي 2014 با حمله به پيروان زكزاكي در روز جهاني قدس در زاريا حدود سي نفر را كشتند. سال بعد نيز شصت نفر ديگر از ياران زكزاكي در زد و خورد با نظاميان به بهانه تلاش در ترور فرمانده ارتش اين كشور كشته شدند.

 انديشكده ياد شده نوشت: در حالي‌كه زكزاكي  همواره روابط رسمي با ايران و گرفتن پول را رد كرده،  اما طرفداري او از ايران مبين اين نكته است كه روابط وي با جمهوري اسلامي مطلوب است. حمايت ايران از زكزاكي نيز همانند حمايت از «شيخ عيسي قاسم» در بحرين است كه مقام‌هاي اين كشور او را حصر خانگي كردند.

در انتهاي اين مطلب آمده است: واقعيت اين است كه انتخاب زكزاكي از سوي ظريف و حمايت از وي به طور غير مستقيم موجب شك مقام‌هاي نيجريه‌اي نسبت به اين موضوع مي‌شود كه زكزاكي محبوسي كه در پي برقراري نظامي شيعه بوده در قياس با بوكوحرام شايستگي‌هايي دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها