کد خبر: ۳۹۷۰۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۲ مهر ۱۳۹۵
مشاور وزیر امور خارجه گفت: علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها در بین خود توافقی نسبت به بحران سوریه ندارند، با اروپایی‌ها نیز در این زمینه به توافقی نرسیده‌اند؛ لذا آمریکا در بحران سوریه دچار سردرگمی جدی است.

به گزارش پایگاه 598، «حسین شیخ‌الاسلام»، مشاور وزیر امور خارجه و مدیرکل سابق امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص طرح ادعاهایی مبنی بر امکان اقدام یک‌جانبه واشنگتن علیه مواضع ارتش سوریه، با اشاره به شکست آمریکا در بحران سوریه اظهار داشت: بحران سوریه به ابزاری برای سیاست منطقه‌ای آمریکا تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که واشنگتن موفقیتی در سوریه پیدا نخواهد کرد. مسلماً آمریکایی‌ها در این زمینه شکست‌خورده‌اند و وحدت عمل آن‌ها از بین رفته است.

سفیر پیشین ایران در سوریه با توجه به شرایط سیاسی و نظامی سوریه کنونی بیان داشت: توازن قوا در سوریه در حال حاضر به نفع آمریکا نیست. شرایط سیاسی و نظامی نیز به نفع این کشور رقم نمی‌خورد.

وی در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن پیش‌ از این نیز تهدید به اقدام نظامی در سوریه کرده بود؛ اما آن موقع نیز این تصمیم عملی نشد. آیا چنین اقدامی در حال حاضر عملی است؟» گفت: این اقدامات آمریکا از شانس پایینی برخوردار است و شکستی به ناکامی‌های پیشین این کشور می‌افزاید.

معاون پیشین وزارت خارجه وضعیت نامطلوب آمریکا در سوریه را مورد توجه قرار داد و افزود: به‌ عنوان نمونه آمریکایی‌ها در داخل نسبت به توافق اخیر خود با روسیه مشکلاتی داشتند. همچنین این کشور با اروپایی‌ها و کشورهای دیگر غربی نیز بر سر این موضوع اختلاف داشت. آمریکایی‌ها مفاد این توافق را در اختیار اروپایی‌ها قرار ندادند؛ بنابراین آن‌ها الآن در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن در خصوص قطع ارتباطات با روس‌ها ادعا می‌کند که این امر ناشی از عدم پایبندی روس‌ها به تعهدات خود بوده است. چرا مذاکرات واشنگتن و مسکو متوقف شد؟» اظهار داشت: این موضوع واضح است که آمریکایی‌ها دیرالزور را بمباران کردند. بر اساس این توافق قرار شده بود که تروریست‌ها شناسایی شوند؛ اما آمریکا با اقدام خود در دیرالزور نسبت به این توافق پایبند نماند. آمریکایی‌ها خود در این زمینه بدقولی کردند. اساساً بدعهدی صفت آنهاست.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که «اهداف آمریکا از به هم زدن میز مذاکرات چیست؟» گفت: این موضوع نشان می‌دهد که معارضان نسبت به سخن آمریکایی‌ها بی‌توجهی می‌کنند. جدا کردن معارضان از جبهه النصره و داعش نیز مشخص می‌کند که آنها جمعیت قابل‌ توجهی ندارند. آمریکایی‌ها نتوانستند به تعهدات خود بر روی زمین عمل کنند و در بین خود نیز نسبت به این موضوع مشکل دارند.

وی با اشاره به اختلاف واشنگتن با کشورهای اروپایی درباره بحران سوریه یادآور شد: این کشور توان اجماع سازی ندارد. معارضان سوری نیز اختلاف زیادی با واشنگتن دارند.

مدیرکل سابق امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا نسبت به بحران سوریه چگونه ارزیابی می‌شود؟» بیان داشت: اظهارات کاندیداها در حال حاضر بیشتر برخاسته از فضای انتخاباتی است؛ لذا این سخنان سیاست‌های واقعی آمریکا در آینده محسوب نمی‌شود.

شیخ‌الاسلام در پاسخ به این سؤال که «آیا سیاست دوگانه واشنگتن نسبت به ترکیه و کردها در شمال سوریه تداوم پیدا می‌کند؟» عنوان کرد: آمریکا دو همپیمان در شمال سوریه دارد که آنها در حال حاضر با یکدیگر مشغول جنگ هستند و سیاست‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند. این موضوع شکست بزرگی برای آمریکا به‌حساب می‌آید و یکی از افتضاحات این کشور در منطقه است.

وی در پاسخ به این سؤال که «نوعی از ابهام در سیاست‌های واشنگتن نسبت به سوریه مشاهده می‌شود. این ابهام از چه سرچشمه می‌گیرد؟» یادآور شد: آمریکا در بحران سوریه دچار سردرگمی جدی است. علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها در بین خود توافقی نسبت به این موضوع ندارند، با اروپایی‌ها و غربی‌ها نیز در این زمینه به توافقی نرسیده‌اند؛ لذا واشنگتن در موضوع سوریه گیج شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها