کد خبر: ۳۹۷۴۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۲۵ مهر ۱۳۹۵
همزمان با آغاز ساعت صفر نبرد آزادسازي موصل، گروه تروريستي داعش بسياري از فرماندهان رده بالاي خود را از عراق خارج و راهي سوريه كرده است و فرماندهاني فاقد مهارت و تجربه را براي مديريت آن تعيين كرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه السفير، همزمان با آغاز ساعت صفر نبرد آزادسازي موصل، گروه تروريستي داعش بسياري از فرماندهان رده بالاي خود را از عراق خارج و راهي سوريه كرده است و فرماندهاني فاقد مهارت و تجربه را براي مديريت اين نبرد حساس تعيين كرده است حال آنكه موصل در عراق براي داعش بيش از رقه در سوريه حائز اهميت است.

نبرد داعش سخت اما نه چندان طولاني

نبرد موصل بر خلاف نبردهاي ديگر عليه داعش كه در اوج قدرت و نفوذ آن رخ داد، در حالي در آستانه آغاز است كه فاقد عنصر تشويق است و نتيجه اين نبرد از قبل معلوم است بلكه مي توان تاريخ پايان آن را نيز تعيين كرد زيرا انتظار نمي رود عمليات آزاد سازي موصل تا پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا به درازا بكشد مگر اينكه مسائل غيرمنتظره اي رخ دهد.

چرا داعش با نيروهاي اندك وارد نبرد موصل مي شود؟

داعش كه اكنون نظاره گر اختلافات بين متحداني است كه عليه اين گروه ائتلاف كرده اند، مي داند كه در نبرد موصل شكست خواهد خورد و امكان تغيير اين نتيجه وجود ندارد از همين رو تصميم گرفته است با كمترين تعداد مبارزان خود وارد اين نبرد شود و بسياري از فرماندهان رده بالاي خود و خانواده هايشان را به سوريه منتقل كند.

اكنون نگاهي به شكل و ماهيت چينش نيروهاي داعش در نينوا حاكي از اين است كه اين گروه به دستاوردهاي نظامي برجسته در نبرد موصل اميد چنداني ندارد.

سركردگان داعش در قد وقواره نبرد موصل نيستند

اكنون ماموريت فرماندهي داعش در موصل را دو نفر به نام هاي ابوشاكر الجبوري و نيز ابوعبدالله العفري برعهده دارند كه داعش تاكيد دارد اين دو از بسياري از فرماندهاني كه پيش از اين كشته شده اند از جمله حجي بكر و ابوعبدالرحمن البيلاوي ، مهارت كمتري دارند.
به گفته خالد القيسي روزنامه نگار عراقي و كارشناس جنبش هاي «جهادي» اين دو سركرده داعش از نظر نظامي و مديريت در قد و قواره نبردي در سطح موصل نيستند.

داعش كادر با تجربه با قابليت هاي بالا را از دست داده است

به هر حال تعيين اين دو سركرده داعش به عنوان فرمانده نبرد در موصل، معاني زيادي دارد از جمله اينكه داعش پس از هلاكت اكثر سركردگان خود كه موسس اين گروه بودند، اكنون فاقد كادر با تجربه با قابليت هاي عالي است به گونه اي كه به ناچار به تعيين افرادي با تجربه و مهارت پايين در مناصب حساس رو آورده است، حال آنكه اين پست ها نيازمند شخصيت هايي است كه قابليت نظامي و مديريتي داشته و داراي تجاربي باشند كه در ميدان نبرد نظامي به آن تكيه كنند.

چاره انديشي داعش براي حفظ نيروهاي باقيمانده

با اين حال چه بسا اين نتيجه گيري كاملا صحيح نباشد زيرا برخي ناظران بر اين باورند كه داعش در اين مرحله سخت در تلاش است كه كادر باقيمانده خود را حفظ كند و از راهي كردن آنان به ميدان نبردهاي شكست خورده خودداري مي كند.

در اين ارتباط گفته مي شود كه اكثر فرماندهان رده بالاي داعش، عراق را به مقصد سوريه ترك كرده اند كه سرشناس ترين آنان ابوبكر البغدادي سركرده داعش است كه به توصيه يكي از مسئولان امور امنيتي بسيار نزديك به خود معروف به ابويحيي العراقي، راهي سوريه شد.

معروفترين سركردگان داعش كه از عراق خارج شدند

إياد عبدالرحمن العبيدي از ديگر سركردگان سرشناس داعش است كه پيش از آغاز نبرد موصل، عراق را ترك كرده و عازم سوريه شد، او رئيس شوراي نظامي و معاون البغدادي در عراق بود.

عمر زيدان السلطي يك سركرده ديگر داعش با تابعيت اردني است كه اخيرا رياست شوراي مركزي داعش را برعهده داشت حال آنكه اين پست فقط به اعضاي عراقي اين گروه محدود بود و سابقه نداشت به غيرعراقي ها داده شود.

گل مراد حليم اف سركرده تاجيكي داعش و جانشين عمر چچني از ديگر فرماندهان داعش است كه عراق را ترك كردند.

موصل براي داعش ناامن شده است

بي ترديد خروج اين افراد و نيز سركردگان ديگر كه هنوز نام آنان فاش نشده است، آن هم همزمان با آغاز شمارش معكوس نبرد موصل دليل قاطعي بر اين است كه داعش موصل را  به عنوان يك شهر ناامن مي داند و چه بسا از نظر آن ديگر اين شهر از كنترلش خارج شده است.

رو شدن ادعاي دروغين ائتلاف عليه داعش

از سوي ديگر اين انتقال امن فرماندهان عالي رتبه داعش و خانواده هايشان از عراق به سوريه دروغين بودن ادعاي ائتلاف بين المللي مبني بر مسدود كردن راههاي ارتباطي بين موصل و رقه را ثابت مي كند.

آيا داعش موصل را به راحتي تسليم مي كند؟

با اينهمه خروج فرماندهان درجه يك داعش ازعراق به اين معني نيست كه اين گروه موصل را بدون مبارزه تسليم خواهد كرد بلكه بر عكس تمام داده هاي موجود حاكي از اين است كه داعش در تكاپوي فراهم كردن مقدمات اين نبرد دشوار است، اما ناچار شده است بين لزوم ورود به نبرد و نياز به حفظ نيروهاي باقيمانده نوعي توازن برقرار كند زيرا حتي اگر در نبرد موصل شكست بخورد، همچنان براي جنگ هاي آن در سوريه و برخي مناطق تحت اشغال خود در عراق راه طولاني پيش رو دارد.

به هر حال به گفته يكي از سركردگان داعش كه از اين گروه جدا شده است، موصل براي داعش بيش از رقه در سوريه اهميت دارد.

همچنين جاسم محمد، رئيس مركز مطالعاتي مبارزه با تروريسم و اطلاعات در اروپا گفت: داعش با سرسختي وارد نبرد موصل خواهد شد زيرا اين شهر براي آن معاني زيادي دارد و بيش از دو سال اشغال آن به معني نفوذ در آن و امكان استفاده از اهالي اين شهر به عنوان سپر انساني است.

اين تحولات در حالي است كه نبرد موصل با متغيرات زيادي گره خورده است كه از جمله اين موارد مي توان به مواضع تند تركيه عليه عراق در چند روز اخير اشاره كرد كه بخشي از آن در اظهارات رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه خطاب به حيدرالعبادي نخست وزير عراق و نيز مخالفت آنكارا با مشاركت نيروهاي بسيج مردمي معروف به الحشد الشعبي در عمليات آزادسازي موصل نمود يافت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها