کد خبر: ۳۹۷۷۰۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۲۶ مهر ۱۳۹۵
سخنگوي كميسيون انرژي مجلس گفت: در عقد قرارداد با «يونيت اينترنشنال» تركيه رانت وجود داشته است و در ازاي امتيازات داده شده موضوع انتقال فناوري به كشور روشن نشده و نسبت اين قرارداد با اقتصاد مقاومتي نيز مشخص نيست.

به گزارش پایگاه 598، اسدالله قره خاني نماينده مردم علي‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با تصريح بر اينكه عقد قرارداد با «يونيت اينترنشنال تركيه» جهت احداث نيروگاه با شرايط پسابرجام تطابق نداشته و به‌نظر مي‌رسد در اين قرارداد، يك رانت وجود داشته است؛ در اين قرارداد امتياز به اين شركت داده شده اما موضوع انتقال فناوري به كشور روشن نشده و نسبت اين قرارداد با اقتصاد مقاومتي نيز مشخص نيست.

وي به طرح سؤال بهروز نعمتي نماينده مردم تهران با همين موضوع از حميد چيت‌چيان وزير نيرو در جلسه روز گذشته كميسيون انرژي اشاره كرد و بيان داشت: آقاي نعمتي درباره قرارداد با «يونيت اينترنشنال» تركيه از وزير نيرو سوال كرد مبني بر اينكه چرا دراين باره مناقصه برگزار نشده و اهليّت اين شركت چگونه احراز شده است؟

قره‌خاني گفت: نماينده سوال‌كننده خاطرنشان كرد كه رزومه اين شركت فني و تخصص در نيروگاه‌سازي نبوده و صرفاً تامين‌كننده سرمايه و واسطه بوده است كه در نهايت آقاي نعمتي از پاسخ وزير نيرو در اين باره قانع نشد و سوال براي طرح به صحن علني خواهد آمد.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تاكيد اعضاي كميسيون بر بهره‌گيري بيشتر وزارت نيرو از ظرفيت كميسيون انرژي گفت: وزارت نيرو با دو مشكل عمده بدهي‌هاي معوقه به پيمانكاران و نگراني نسبت به تامين انرژي بنگاه‌ها، كارخانه‌ها و منازل در آينده روبروست.

قره‌خاني با ذكر اين نكته كه تا سال 2020 ميلادي براساس قرارداد «پاريس» لزوما بايد دست‌كم هفت درصد از انرژي‌هاي كشورها انرژي پاك بوده و در صورت تخطي از اين ميزان بايد جريمه پرداخت كنند.

وي به ضريب پايين توليد برق نيروگاه‌ها در كشور و ضرورت توسعه آنها در برنامه‌هاي وزارت نيرو اشاره كرد و اظهار داشت: اين مسئله اهميت سرمايه‌گذاري را در حوزه انرژي كشور نشان مي‌دهد. 

نماينده مردم علي‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در پايان به طرح سوال احمد اميرآبادي فراهاني نماينده مردم قم از وزير نيرو با موضوع گران شدن چند درصدي حق انشعاب‌ها و چگونگي برنامه‌ريزي وزارت نيرو جهت كاهش تلفات توزيع برق اشاره كرد و گفت: آقاي چيت‌چيان پاسخ دادند كه حق انشعاب‌ها افزايش چند صد درصدي نداشته و نخواهد داشت كه اين پاسخ براي اكثر اعضاي كميسيون قانع‌كننده بود.

سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: هرچند كه نماينده سوال‌كننده از پاسخ وزير نيرو قانع نشد و سوال براي طرح در صحن علني ارسال مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها