کد خبر: ۳۹۸۱۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۲۹ مهر ۱۳۹۵
نماینده «عمار حکیم»:
ماجد غماس تاکید کرد نظامیان ترکیه به درخواست بغداد و برای حمایت از نیروهای عراقی در خاک ما حضور نیافته اند؛ اگر دست به کاری بزنند به عنوان نیروی دشمن محسوب می شوند و با آنها برخورد می شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» در استان نینوا عراق سرانجام در ساعت حدود ۵:۰۰ بامداد روز دوشنبه با دستور مستقیم «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد.

پیشروی های نیروهای عراقی در مقابله با تکفیریها در محورهای مختلف شهر موصل تنها طی ساعات اولیه آغاز عملیات بزرگ آزادسازی این شهر، آنقدر بر حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تکفیریها سنگین آمد که تصمیم گرفتند فشارهای سیاسی و میدانی خود بر دولت و ارتش عراق در این عملیات را کلید بزنند.

ارتش ترکیه خود را آماده کرده است تا در صورت لزوم و تنگ‌تر شدن عرصه بر تکفیریهای تحت‌الحمایه خود، به صورت مستقیم وارد عمل شده و تحت پوشش مبارزه با داعش، راه فراری را برای اعضای این گروه فراهم آورده و آنها را نجات دهد. در این میان، اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز خود گویای این حقیقت تلخ است که آنکارا قصد دارد حتی به قیمت زیر پا گذاشتن آشکار قوانین بین الملی به حمایتش از مزدوران داعشی خود ادامه دهد. رئیس جمهوری ترکیه صراحتا اعلام کرده است که کشورش بدون مجوز در عملیات آزادسازی موصل مشارکت می کند. در همین راستا و برای بررسی بیشتر تحولات کنونی عراق با «ماجد غماس» رئیس دفتر مجلس اعلای عراق در تهران و نماینده «عمار حکیم» رهبر این مجلس و رئیس ائتلاف ملی عراق گفتگو کردیم که شرح آن در ذیل می آید:

*در خصوص عملیات آزادسازی موصل و اهمیت راهبردی این عملیات توضیح دهید.

امیدواریم که نیروهای عراقی اعم از حشدالشعبی و ارتش عراق در عملیات آزادسازی موصل موفق شوند و به دستاوردهای خود ادامه دهند. عملیات موصل مرحله جدیدی از عملیات نیروهای عراقی است که پس از کسب دستاوردهای پیاپی در دیگر مناطق از جمله تکریت، دیالی، فلوجه و الرمادی کلید خورده است. ۲ منطقه موصل در عراق و پیروزی در عملیات موصل موجب قدرتمند شدن دولت عراق در مقابله با چالش های موجود اعم از مداخله برخی دولت ها و اهانت برخی کشورها به دولت و مردم عراق و همچنین حشدالشعبی می شودالرقه در سوریه مرکز اصلی تروریست های مورد حمایت از سوی خارجی ها است. پیروزی در موصل علاوه بر اینکه موجب آزادسازی بخش وسیعی از مناطق تحت اشغال داعش در عراق می شود، هیمنه پوشالی این گروه تروریستی را که با انجام اقدامات وحشیانه در حال ترسناک جلوه دادن خود است، از بین می برد.

این در حالی است که اهالی منطقه هیچ گونه ترسی از این تهدیدهای داعش ندارد و از سوی دیگر نیز روحیه نیروهای عراقی و تمامی دوستداران عراق در سطح بالایی است. در هر صورت این عملیات مورد توجه محافل سیاسی بین المللی و رسانه های جهان است و امیدواریم که با همت نیروهای عراقی و کمک حامیان عراق به ویژه ایران این پیروزی محقق شود.

همچنین عناصر داعش در حال فرار از موصل به سوی اراضی سوریه هستند و هیچ جایگاهی در عراق ندارند. بنابراین پیروزی در عملیات موصل تاثیرات بین المللی دارد و موجب قدرتمند شدن دولت عراق در مقابله با چالش های موجود اعم از مداخله برخی کشورها و اهانت برخی کشورها به دولت و مردم عراق و حشدالشعبی می شود. به علاوه پیروزی در این عملیات موجب می شود عراق از تمامی هیمنه های داخلی آزاد گردد و دهان برخی مزدوران که با سخنان و اظهارات خود در صدد تضعیف عراق هستند، بسته شود.

*برخی رسانه ها از فرار ابوبکرالبغدادی از موصل خبر می دهند. آیا این اخبار صحت دارد؟

اینگونه اخبار بارها از سوی رسانه ها منتشر شده است و طبق بیان رسانه ها ابوبکر البغدادی تاکنون بارها کشته شده است! با پراکندن این گونه اخبار در صدد سست کردن برخی افراد هستند. در حال حاضر مهم نیست که البغدادی کشته شده و یا فرار کرده است. عناصر این گروه تروریستی سرنوشتی همچون سرنوشت دیگر عناصری که به هلاکت رسیده اند را در پیش خواهند داشت. نیروهای عراقی در این عملیات تمامی مراکز و سرکردگان و عناصر داعش را هدف قرار می دهند.

*مقامات ارشد ترکیه از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور بارها بر حضور نظامی خود در عملیات موصل تاکید کرده بودند. روز دوشنبه نیز هیأتی تُرکی برای دیدار با مسئولان عراقی وارد بغداد شد. در خصوص مداخلات ترکیه در عملیات موصل و برخورد نیروهای عراقی با نظامیان تُرک در صورت مواجهه با آنها در خاک عراق توضیح بفرمایید.

نظامیان ترکیه  به درخواست بغداد و برای حمایت از نیروهای عراقی در خاک ما حضور نیافته اند؛ اگر دست به کاری بزنند به عنوان نظامی متخاصم محسوب می شوند و با آنها برخورد می شوداز زمان آغاز عملیات موصل تحرکی نداشته اند. آنچه که تاکنون رخ داده، بیان سخنانی از سوی اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور بوده است اما زمانی که مردم و دولت عراق پاسخ مقامات ترکیه را در همان سطح دادند، مشاهده می کنیم که در مواضع مقامات آنکارا ضعف و سستی ایجاد شد و سفر هیأت ترکیه به بغداد برای رایزنی با مسئولان عراقی به ریاست معاون وزیر خارجه ترکیه نیز نشانگر همین ضعفی بود که در مقامات ترکیه ایجاد شد.

نظامیان ترکیه اقدامی صورت نمی دهند و اگر دست به کاری بزنند به عنوان نظامی متخاصم محسوب می شوند. زیرا به درخواست بغداد و برای حمایت از نیروهای عراقی در خاک ما حضور نیافته اند. نظامیان ترکیه اجازه هیچ گونه تحرکی در عراق را ندارند و در صورت تحرک با آنها برخورد می شود.

*مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان اعلام کرده بود که اربیل و بغداد در خصوص سرنوشت مناطق آزادشده موصل در آینده با یکدیگر توافق کرده اند. در این خصوص و همکاری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراقی توضیح دهید.

تمامی نیروها و احزاب سیاسی در عراق در صف واحدی قرار گرفته اند تا اراضی کشور را از چنگال تروریست های داعش آزاد کنند. مرحله مهم تر مرحله پس از آزادسازی موصل و دیگر مناطق از کنترل داعش است و در این راستا رایزنی ها و مذاکرات و اقدامات سیاسی صورت می گیرد که محور این مذاکرات نیز پیروزی مردم و دولت و نیروهای عراقی است. این اقدامات در مرحله پس از نابودی داعش اساس کار است. بنابراین سخن گفتن در خصوص این توافقات از الآن زود است.

*عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی اخیرا اعلام کرده بود که حضور نیروهای حشدالشعبی در عملیات موصل موجب می شود که حمام خون به راه بیفتد. علت مداخلات عربستان در عراق چیست؟

اظهارات مقامات سعودی نشانگر ضعف در تحلیل و موضع آن ها در قبال عراق است و در برهه کنونی ارزشی ندارداین سخنان بر اساس اطلاعات غلط و اشتباه بیان می شود و یا اینکه می خواهند که اشتباه باشد و نشانگر ضعف در تحلیل و موضع سعودی ها در قبال عراق است. همچنین این سخنان تلاشی است برای دفاع از اهل سنت. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۶ هزار نیروی عشائری سُنی در منطقه حاضر هستند که برای شرکت در عملیات موصل در کنار نیروهای حشدالشعبی در آمادگی کامل به سر می برند. تاکید می کنم که این گونه اظهارات به گذشته تعلق دارد و در برهه کنونی ارزشی ندارد. رهبران منطقه باید هوشیار باشند که عراق در شرایط جدیدی به سر می برد که بر استقلال کشور و آزادی مردانش متکی است و دارای قدرت روبه رشدی است که به کمک آن قادر به تاثیرگذاری مثبت بر روی تمامی کشورهای منطقه است.

*در رابطه با اخراج ثامر السبهان سفیر سعودی از عراق و جاگزینی یک کاردار به جای وی توسط عربستان و همچنین روابط کنونی بغداد با ریاض نیز توضیح دهید.

در حال حاضر روابط میان طرفین در حالت سردی به سر می برد و باید تا پایان عملیات موصل صبر کنیم تا آن موقع مشخص شود. فرستادن کاردار به بغداد نیز اقدامی از سوی سعودی ها با هدف حفظ روابط حداقلی میان بغداد و ریاض و عدم قطع کامل و فروپاشی این روابط بود.

*فعالیت های حشدالشعبی در عملیات موصل و علت دیدار اخیر رهبران حشدالشعبی با عمار حکیم و حیدرالعبادی را تشریح کنید.

نیروهای حشدالشعبی در آزادسازی موصل نقش مهم و اساسی دارند. علت این نقش مهم نیز به توانمندی نظامی، فداکاری و شجاعت حشدالشعبی باز می گردد اما نکته مهم تر این است که نیروهای حشدالشعبی با پایبندی به اعتقادات، دفاع از مقدسات و وطن و بر اساس فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر جهاد با تروریست های داعش وارد میدان شدند که باعث می شود اقدامات آنان حامل بشارت پیروزی باشد.

بر همین اساس نیز یک نیروی قوی محسوب می شوند که قابل تضعیف شدن نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت و به حاشیه راند. از سوی دیگر حشدالشعبی از تجربه خوبی در برخورد با اهالی مناطق به ویژه آوارگان در فلوجه برخوردار است. بنابراین مسأله مشارکت دادن نیروهای حشدالشعبی در عملیات موصل مسأله مهمی است که تصمیم گیری در این حوزه نیز به دست حیدرالعبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است و این موضوع محور دیدار برخی از فرماندهان و رهبران حشدالشعبی با حیدرالعبادی و عمار حکیم بود.

*شیعیان و اهل تسنن بغداد در پایتخت عراق نماز وحدت خواندند. این اقدام چه پیامی برای دشمنان دارد؟

حشدالشعبی با اقدامات خوبی که انجام داده است، محبوبیت بسیاری در میان گروه های اهل تسنن کسب کرده و تعامل آنها با اهالی مناطق نیز موجب ارائه تصویر جدیدی از این نیروها به مردم شد؛ تصویری که داعشی ها و دیگران در صدد ارائه نامناسب آن بودند.

در حقیقت دشمنان در صدد ایجاد شکاف گسترده میان شیعیان و اهل تسنن عراق بودند. این نماز وحدت موجب شد که امور به مجاری اصلی خود بازگردد و این توطئه خنثی شود. بنابراین جامعه عراق اعم از اهل تسنن، شیعیان، مسیحیان، کُردها، ترکمن ها و دیگر اقلیت های عراقی با وحدت در کنار هم زندگی می کنند. نماز وحدت همچنین شعاری است که ان شاالله اقدامات و فعالیت های بیشتر و گسترده تر را در پی داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها