کد خبر: ۳۹۸۶۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
سئوال نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس از وزير كشور درباره وضعيت نابسامان شهرداري‌ها و دهياري‌ها به هيئت رئيسه مجلس ارائه شد.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، سئوال حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس شوراي اسلامي از عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور  درباره علت نابساماني در  شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، روز گذشته (يكشنبه 2 آبان) تقديم هيئت رئيسه مجلس شد و  هئيت رئيسه مجلس نيز اين طرح سئوال را به كميسيون شوراها و امورداخلي پارلمان براي بررسي بيشتر ارجاع داد.

به گزارش تسنيم متن سئوال نماينده مردم شاهين‌شهر از وزير كشور به شرح زير است:

جناب آقاي وزير مستنبط از ماده 1 اساسنامه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها فلسفه وجودي اين سازمان هماهنگي در امور شهرداري‌ها، هدايت و نظارت بر فعاليت شهرداري‌ها در چارچوب اجراي وظايف شهرداري‌ها است كه بر قانوناً برعهده آنها است.

قطعاً ايجاد هماهنگي، هدايت و نظارت برفعاليت‌هاي حدوداً 1300 شهرداري و 40 هزار دهياري مستلزم مديريت مسنجم و پايدار است كه سازمان فعلاً فاقد اين شرايط است.

جناب آقاي وزير

چرا يارانه بليط اتوبوس و مترو پرداخت نمي‌شود؟

دلايل پرداخت نشدن چندين ماهه كاركنان و كارمندان شهرداري‌ها چيست؟

چرا درخصوص اتوبوس‌هاي فرسوده در كلانشهرها و شهرها تدبير نمي‌كنيد؟

برنامه و اقدامات سازمان در اعمال اجراي سياست‌هاي بخش حمل و نقل چيست؟

به گزارش تسنيم نحوه رسيدگي به سؤال نماينده از وزير در آيين نامه داخلي مجلس به شرح‌ زير است:

 هر نماينده مي‌تواند راجع به مسائل داخلي و خارجي كشور از وزير مسؤول درباره وظايف او سؤال نمايد. سؤال بايد كتبي و صريح بوده و در فرم مخصوص كه هيئت رئيسه تهيه مي‌نمايد توسط نماينده تنظيم و به هيئت رئيسه تسليم شود كه هيئت رئيسه نيز موظف است سؤال را فوري به كميسيون تخصصي ذي‌ربط ارسال نمايد.

 كميسيون موظف است حداكثر ظرف پانزده‌ روز پس از وصول سؤال، جلسه‌اي با حضور وزير و سؤال‌كننده تشكيل دهد و با استماع نظرات سؤال‌كننده و وزير و بررسي‌هاي لازم، به موضوع رسيدگي كند. چنانچه سؤال‌كننده، توضيحات وزير را قانع‌كننده نداند، كميسيون با تعيين قلمرو «ملي» يا «منطق‌هاي» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملي به هيئت رئيسه جهت اعلام وصول در اولين جلسه علني اقدام مي‌نمايد.

 در رابطه با سؤال منطق‌هاي، كميسيون موظف است حداكثر ظرف ده‌ روز نسبت به ارائه راه‌حل و ارسال گزارش به هيئت رئيسه مجلس و رئيس جمهور (توسط رئيس مجلس) اقدام نمايد.هيئت رئيسه مساعي لازم نسبت به حل موضوع سؤال منطق‌هاي را به عمل مي‌آورد.

چنانچه پس از پانزده روز از ارجاع نامه كميسيون، نماينده سؤال‌كننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هيئت رئيسه درخواست طرح سؤال منطق‌هاي در جلسه علني را مي‌نمايد.

هيئت رئيسه موظف است در اولين جلسه علني، سؤال منطق‌هاي را اعلام وصول و فوري به وزير ابلاغ و به كميسيون ذي‌ربط ارسال نمايد. كميسيون موظف است ظرف يك هفته گزارش نهايي را به هيأت رئيسه ارائه نمايد.

 طبق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسي، وزير مورد سؤال مكلف است حداكثر ظرف ده‌ روز از تاريخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور يافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنكه وزير به صورت رسمي و با عذر موجه تقاضاي تأخير حداكثر براي مدت ده‌ روز داشته باشد.

در جلسه علني ابتدا گزارش كميسيون متضمن طرح سؤال و بررسي‌هاي انجام شده توسط سخنگوي كميسيون به مدت حداكثر پنج ‌دقيقه مطرح مي‌شود سپس وزير و نماينده سؤال كننده به ترتيب و هر كدام حداكثر به مدت پانزده‌ دقيقه توضيحات خود را ارائه مي‌دهند و در صورت قانع نشدن نماينده، رئيس جلسه نظر مجلس را در اين مورد أخذ مي‌كند.
در صورتي كه اكثر نمايندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال نماينده يا نمايندگان بدهند رئيس مجلس موظف است موضوع را به رئيس جمهور جهت رسيدگي ارجاع نمايد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها