کد خبر: ۳۹۸۶۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۷     ۰۳ آبان ۱۳۹۵
معاون رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان تركيه با تاكيد بر اينكه ما در سوريه خود را در معرض خطر رويارويي با روسيه قرار نمي‌دهيم، سياست آمريكا در سوريه را شكست خورده ارزيابي كرد.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، "جمال الدين كاني تورون"، از نمايندگان حزب عدالت و توسعه پارلمان تركيه و معاون رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان اين كشور در گفتگو با هفته نامه "اشپيگل" در پاسخ به اين پرسش كه آنكارا در سوريه چه مي خواهد گفت: ما مي خواهيم تمام تروريست ها را از مناطق مرزي تركيه- سوريه طرد كنيم. دولت من به اين ترتيب اطمينان حاصل مي كند كه از طرف سوريه ديگر هيچ خطري متوجه شهروندان ترك نمي شود.

وي در ادامه درباره مبارزات تركيه در سوريه عليه كردها نيز گفت: يگان هاي مدافع خلق (YPG) در تركيه شاخه سوري پ ك ك است كه اروپا و آمريكا هم آن را به عنوان سازمان تروريستي طبقه بندي كرده اند. اين شاخه پ ك ك در سوريه مبارزاني را آموزش مي دهد كه در تركيه حملات تروريستي را انجام دهند.

تورون در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آمريكا يگان مدافع خلق در سوريه را به عنوان متحد مهم خود ارزيابي مي كند گفت: آمريكا استراتژي خود در سوريه را سالانه و حتي تقريبا ماهانه تغيير مي دهد. اوباما در سياست هاي خود در سوريه شكست خورده است. رئيس جمهور آمريكا مي خواهد با داعش با كمك تروريست ها و شبه نطاميان مبارزه كند و اين روند پيش نمي رود.

اين مقام ترك در ادامه درباره مناسبات كشور خود با رئيس جمهور روسيه در مسئله سوريه گفت: اين هرگز نادرست نيست كه ما با هم صحبت كنيم. اما ما در سوريه در جبهه ديگري قرار داريم. پوتين مي خواهد از بشار اسد حمايت كند، اما ما مي خواهيم وي برود. همكاري ما با روسيه در حال حاضر محدود شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي بايد از مناطق فتح شده در امتداد مرزهاي تركيه و سوريه حمايت كند گفت: اين وظيفه ارتش آزاد سوريه است. ما به آن ها در اين منطقه كمك مي كنيم. اما تركيه يك قدرت اشغالگر نيست و ما نمي خواهيم به طور دائم در سوريه بمانيم.

اين نماينده بلند پايه پارلمان تركيه همچنين تاكيد كرد كه ما به رويارويي نظامي با روسيه در سوريه تمايلي نداريم.

وي در ادامه درباره اين مسئله كه تركيه مي خواهد بر خلاف خواست نخست وزير عراق در عمليات آزاد سازي موصل مشاركت كند گفت: در موصل مسئله امنيت تركيه مطرح است. ما نمي خواهيم با يك جنگ فرقه اي در اين كشور مشكلات جديدي ايجاد كند. ما نمي خواهيم موصل به فلوجه دومي تبديل شود كه چند صد هزار نفر مجبور به فرار از اين شهر شوند.

تورون درباره شرايط تركيه سه ماه بعد از كودتاي نافرجام در اين كشور گفت: ما همچنان زخم هايمان را درمان مي كنيم. اما دولت ما همه اقدامات لازم را انجام مي دهد كه چنين اتفاقي دوباره تكرار نشود.

اين مقام ترك همچنين از دستگيري ها و پاكسازي ها در دولت تركيه بعد از اين كودتا دفاع كرده و آن را ضروري دانست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها