کد خبر: ۳۹۸۷۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
ژنرال علي مملوك، رئيس سازمان امنيت ملي سوريه هفته گذشته از قاهره ديدار كرد و با شماري از مسئولان عالي‌رتبه امنيتي به گفت‌وگو نشست، ناظران مي‌گويند مملوك در اين سفر خواستار سفر بشار اسد به قاهره شد.
به گزارش پایگاه 598، در حالي كه منابع ديپلماتيك در قاهره مي گويند كه به زودي ديداري ميان ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه و عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهوري مصر انجام مي شود، برخي منابع خبري گزارش دادند كه قاهره احتمالا سفر بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه به قاهره را نپذيرفته است. آن هم در شرايطي كه تلاش دارد روابط خود را عربستان سعودي گرم تر كند.

منابع سياسي كه نخواستند نامشان فاش شود، به روزنامه العرب گفتند كه مكان ديدار پوتين و سيسي هنوز مشخص نيست اما انتظار مي رود كه اين ديدار در قاهره انجام شود. آنها همچنين از هر گونه اظهار نظر درباره ديدار احتمالي رئيس جمهوري مصر با بشار اسد اجتناب كردند اما در عين حال بعيد دانستند كه چنين ديداري به دليل مسائل امنيتي و مشكلات موجود در افكار عمومي و رسانه اي در حال حاضر انجام شود.  

پوتين اخيرا بر سر اوضاع سوريه تماس هاي تلفني با سيسي داشت و درباره ابزارهاي مبارزه با تروريسم و چگونگي حمايت روسيه از تلاش هاي مصر براي حل بحران سوريه با او گفت وگو كرد. در اين گفت وگوي تلفني بر حل سياسي بحران سوريه و همچنين حفظ وحدت و يكپارچگي اراضي سوريه تاكيد شد.   

قاهره بر اين اعتقاد است كه برخي كشورها اشتباهات بسياري مرتكب شده اند كه به ضرر مصالح مردم سوريه تمام شده و وضعيتي به وجود آمده كه كاملا باعث تقويت گروه هاي تروريستي داخل اراضي سوريه شده است، مساله اي كه سبب شده وضعيت اسفناكي به وجود آيد و جز ويراني و خرابي و آوارگي براي ملت سوريه چيزي به دنبال نداشته باشد.

منابع مصري درباره آن چه در برخي رسانه ها آمده مبني بر اين كه دمشق از قاهره خواسته است كه بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه از قاهره ديدار كند و مذاكراتي با عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهوري مصر انجام دهد، گفتند كه قاهره با اين تقاضا موافقت كرده اما بعيد است كه سوريه در دادن اين پيشنهاد زياد جدي باشد.

ژنرال علي مملوك، رئيس سازمان امنيت ملي سوريه هفته گذشته از قاهره ديدار كرد و با شماري از مسئولان عالي رتبه امنيتي به گفت وگو نشست، ناظران مي گويند مملوك در اين سفر خواستار سفر بشار اسد به قاهره شد.  

برخي از تحليلگران بر اين اعتقادند رسانه هاي سوري در اعلام سفر مملوك به مصر، به طور بي سابقه اي عجله به خرج دادند كه در حقيقت تلاشي از سوي آنها براي در تنگنا قرار دادن حكومت مصر بود تا با تقاضاهايش موافقت كند. در عين حال با توجه به ملاحظه كاري هايي كه مصر از خود نشان داد و حاضر به پوشش گسترده اين خبر نشد، اين مساله نشان مي دهد كه قاهره بسياري از مطالبات دمشق از جمله احتمالا سفر بشار اسد به مصر را رد كرده است.

منابع مصري به العرب گفتند كه قاهره تمايل ندارد در وضعيت فعلي از اسد استقبال مي كند چرا كه مي ترسد اين اقدام شكافي عميق ميان مصر با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس ايجاد كند يا بحراني كه در روابط قاهره با رياض به وجود آمده است را تشديد كند.

ناظران بر اين اعتقادند كه تمايل قاهره در وضعيت فعلي نسبت به پرونده سوريه ادامه تعامل با آن بدون ايجاد تغييرات اساسي در آن است با اين هدف كه روابطش با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حفظ شود و مشكلات جديدي به وجود نيايد به ويژه كه حكومت مصر در حال حاضر با بحران هاي متعددي دست به گريبان است.

شنبه شب، احمد بن عبدالعزيز قطان، سفير عربستان به قاهره بازگشت كه نشانه اي خوب از تلاش هاي ديپلماتيك براي گرم نگه داشتن روابط دو كشور است. وي روز يكشنبه نيز در سفارت عربستان در قاهره ضيافت شامي با حضور تعداد بسياري از اهالي فرهنگ، اديبان و متفكران مصري ترتيب داد كه نشان از تلاش عربستان براي عبور از اختلاف پيش آمده در پي راي مثبت مصر به طرح روسيه در شوراي امنيت بر سر سوريه دارد.

ناظران مي گويند كه قاهره قبول سفر بشار اسد به مصر در وضعيت فعلي را سخت مي داند براي اين كه بر اين باور است اين كار مي تواند به معناي تلاش قاهره براي نزديك شدن به تهران، متحد قدرتمند اسد، محسوب شود، اتفاقي كه مي تواند تنش در روابط قاهره با كشورهاي عربي را بيش از پيش افزايش دهد.

مصر تاكيد كرده است كه تلاش مي كند موازنه را در سياست خارجي خود حفظ كند بدون اين كه با كشوري به حساب كشور ديگر همراه شود، چرا كه مي خواهد منافع ملي اش حفظ شود. در عين حال مصر تلاش دارد خود را در پرونده سوريه بي طرف نشان دهد.
 

منبع: ديپلماسي ايراني


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها