کد خبر: ۳۹۹۶۸۴
زمان انتشار: ۱۵:۵۸     ۱۰ آبان ۱۳۹۵
پارلمان لبنان پس از بیش از 2 سال بن‌بست سیاسی در این کشور و به‌رغم کارشکنی‌های عربستان قرار است دوشنبه (10 آبان) میشل عون، ژنرال سابق را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پرس تی‌وی، نمایندگان پارلمان لبنان قرار است ظهر دوشنبه برای چهل و ششمین بار دور هم جمع شوند تا به رئیس‌جمهور آتی این کشور رأی دهند اما این نخستین جلسۀ پارلمان است که پیش‌بینی می‌شود نتیجه‌ای دربرداشته باشد.

عربستان با اعمال فشار بر جریان المستقبل مانع از انتخاب رئیس‌جمهور لبنان شده‌ بود. جریان المستقبل به رهبری سعد حریری صاحب 26 کرسی از مجموع 128 کرسی مجلس لبنان است.

با این حال اکثریت نمایندگان پارلمان لبنان قرار است در جلسۀ امروز به میشل عون، فرمانده سابق ارتش این کشور، رأی دهند.

این سیاستمدار مسیحی 81 ساله توانسته‌است حمایت 2 رقیب بزرگ خود یعنی سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای مسیحی لبنان»، و سعد حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور، را کسب کند.

حریری تأیید عون را برای «حفاظت از لبنان، نظام (سیاسی)، دولت و مردم لبنان» ضروری دانست.

برخی منابع سیاسی لبنانی نیز اعلام کرده‌اند در صورت ریاست‌جمهوری عون، ممکن است حریری برای دومین بار نخست‌وزیر شود.


سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان
جنبش حزب‌الله لبنان، که از سال 2006 هم‌پیمان عون است، نیز پیشتر وی را تأیید کرده‌ بود.

بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهور این کشور باید از مسیحیان مارونی باشد در حالی‌که نخست‌وزیر یک مسلمان سنّی و رئیس پارلمان نیز از مسلمانان شیعه خواهد بود.

لبنان از می 2014 (خرداد 1393) هم‌زمان با پایان دو دور ریاست‌جمهوری میشل سلیمان رئیس‌جمهور نداشته‌است.

این طولانی‌ترین خلأ قدرت در لبنان پس از پایان جنگ داخلی این کشور در سال 1990 محسوب می‌شود. ناظران سیاسی مداخلهٔ عربستان را مهم‌ترین عامل خلاء قدرت در لبنان می‌دانند.

پارلمان لبنان از همان زمان تاکنون 45 جلسه برای انتخاب جانشین سلیمان برگزار کرده اما به علت به حد نصاب نرسیدن جلسات در این زمینه ناکام بوده‌است.

در جلسۀ امروز پارلمان ابتدا برای تعیین اینکه آیا عون می‌تواند دو سوم اکثریت آراء یعنی 86 رأی را به دست بیاورد یا نه رأی‌گیری خواهد شد.

اگر وی نتواند این تعداد رأی را کسب کند یک بار دیگر رأی‌گیری می‌شود و این بار وی تنها در صورت کسب 51 درصد از 65 رأی مورد نیاز به ریاست‌جمهوری برگزیده می‌شود.

با این حال نبیه بری، رئیس‌پارلمان لبنان، گفته‌است 13 نمایندۀ حزب وی (امل) به عون رأی نخواهند داد.

حزب‌الله عربستان سعودی را به خنثی کردن طرح‌های سیاسی و جلوگیری از انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان متهم کرده‌است.

عربستان سعودی چندی پیش در واکنش به انتقاد‌های جنبش مقاومت حزب‏‎الله لبنان از جنگ افروزی‎های ریاض در سوریه و یمن، اعطای کمک سه میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرد و از شهروندان سعودی خواست از لبنان خارج شوند.

پس از آنکه عربستان سعودی کمک مالی خود به ارتش و همچنین کمک یک میلیارد دلاری به نیروهای امنیت داخلی لبنان را به حال تعلیق درآورد، روابط بین ریاض و بیروت تیره شد.

تعلیق کمک‌های عربستان سعودی به لبنان پس از آن صورت گرفت که بیروت از تأیید بیانیۀ مشترک ضد ایرانی در نشست‌های سال گذشتۀ اتحادیۀ عرب در قاهره و جده  سر باز زد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در تاریخ 30 بهمن 1394 نوشت به دلیل مواضع حزب‌الله در حمایت از دولت سوریه، پادشاهی عربستان «در روابط خود با جمهوری لبنان یک تجدید نظر کلی خواهد کرد».

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها