کد خبر: ۳۹۹۷۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۱۱ آبان ۱۳۹۵
به اعتقاد کارشناس مرکز مطالعات خلیج‌فارس، سیاست‌های تخاصم‌ برانگیز سعودی‌ها به هدف بازیابی موقعیت از دست‌رفته خود انجام می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که آنها قادر به تحقق این هدف نیستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، «مسعود رضایی»، قائم‌ مقام مرکز مطالعات خلیج‌فارس در خصوص دستور عربستان به کشورهای عربی برای اجازه‌گرفتن جهت تماس با ایران، با اشاره به ناکامی‌های گسترده سعودی‌ها در منطقه خاطرنشان کرد: این خبر برای اولین بار از سوی «الشرق الاوسط» که رسانه‌ای متمایل به عربستان سعودی است، اعلام شد. هرچند روزنامه «امارات الیوم» به‌ سرعت آن را تکذیب کرد. با این‌ حال زمانی که اظهاراتی به نقل از دیپلماتی مطرح شود که در تضاد با سیاست‌های کلان کشور متبوع وی باشد، این موضوع موضع گیری دستگاه دیپلماسی آن کشور یا خود دیپلمات را در پی دارد که در موضوع گفته‌ شده چنین موضعی اتخاذ نشد.

وی با توجه به اظهارات سفیر عربستان در امارات گفت: «محمد بن عبدالرحمن» اعلام کرده که هرگونه رابطه با کشورهای دشمن عربستان در گرو چراغ سبز دبیر کلی شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض است. بر این اساس دبیر کل شورای همکاری در عربستان سعودی مرزهای روابط خارجی اعضای این شورا را مشخص می‌کند. ریاض در این ماجرا هیچ بهانه‌ای را برای عبور از خطوط قرمز مدنظر خود مورد پذیرش قرار نداده است.

قائم‌مقام مرکز مطالعات خلیج‌فارس ادعای «محمد بن عبدالرحمن» مبنی بر هشدار پیشین عربستان به قطر را مورد توجه قرار داد و یادآوری کرد: احتمالاً این هشدار در رابطه با تماس تلفنی «تمیم بن حمد» امیر قطر با رئیس‌جمهور اسلامی ایران در عید قربان بوده است. با این‌ حال جدا از صحت یا عدم صحت خبر منتشر شده می‌توان این موضوع را در راستای سیاست‌های سلطه گرانه ریاض در بلوک کشورهای عربی منطقه غرب آسیا در نظر گرفت.

وی با اشاره به خصومت‌های ریاض در روابط خارجی تأکید کرد: سیاست خارجی عربستان در منطقه خصوصاً بعد از مرگ ملک عبدالله و روی کار آمدن طرز فکر جدید از سوی ملک سلمان و فرزند وی محمد بن سلمان روحیه پرخاش‌ جویانه‌ای را به خود گرفته و رفتارهای تخاصم برانگیزی در دستور کار خود قرار داده است.

رضایی با یادآوری مواضع ضد ایرانی وزیر امور خارجه عربستان افزود: عادل الجبیر در طول 2 سال گذشته بارها ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده است. مقصود وی از این سخنان حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه است.

وی مساعدتهای ایران به کشورهای منطقه را برخاسته از درخواست آنها خواند و خاطرنشان کرد: عراق و سوریه به‌ عنوان اعضای سازمان ملل متحد کشورهای مستقلی محسوب می‌شوند. این کشورها برای مبارزه با تروریسم از کشور دوست خود ایران درخواست کمک کرده‌اند و ایران نیز در حد توان خود به شکل مستشاری اقدام به کمک می‌کند. این موضوع مسئله‌ای بین ایران و این کشورها است که در عرف مناسبات بین‌المللی امری عادی است.

کارشناس مسائل خلیج‌فارس با تأکید بر ناکامی‌های سعودی‌ها یادآوری کرد: سعودی‌ در سال‌های گذشته و تحولاتی که در کشورهای عربی روی داده، سنگر به سنگر عقب‌نشینی کرده و شکست خورده است. مناسبات عربستان و مصر نمونه‌ای از این شکستهاست که این دو کشور تا چند ماه اخیر روابط خوبی داشتند و صحبت از تحویل دو جزیره مصری به عربستان بود؛ اما طی هفته‌های گذشته مناسبات قاهره و ریاض تنش آلود شده است. به نظر می‌رسد که قاهره تمایل بیشتری به سمت جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده است.

وی یمن را نیز برای عربستان از دست‌ رفته دانست و اضافه کرد: وضعیت عربستان در یمن نیز اظهر من الشمس است. تحولات یمن به نحوی پیش می‌رود که سعودی‌ها دیگر نمی‌توانند این کشور را به‌ عنوان حیاط خلوت خود تلقی کنند.

قائم‌مقام مرکز مطالعات خلیج‌فارس شکست دیگر سعودی‌ها در سوریه را مورد توجه قرار داد و اشاره داشت: پیشرفتهای قابل‌ توجه جبهه مقاومت و ارتش سوریه در این کشور با کمک‌های ایران و روسیه، بلوک تروریسم سلفی را با شکست مواجه کرده است. تروریست‌هایی که از لحاظ مالی، لجستیکی و نظامی وابسته به عربستان هستند، سنگر به سنگر عقب‌نشینی می‌کنند.

وی موفقیت‌های دولت عراق و حضور حشد الشعبی در عملیات موصل علی‌رغم مخالفتهای عربستان سعودی را ناکامی دیگری برای ریاض خواند و گفت: نیروهای عراق، داعش را از آخرین پایگاه خود اخراج می‌کنند؛ بنابر این سیاست خارجی عربستان سعودی هیچ چشم‌انداز مثبتی در پیش رو ندارد. سیاست‌های تخاصم‌برانگیز سعودی‌ها به هدف بازیابی موقعیت از دست‌ رفته خود انجام می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که آنها قادر به تحقق این هدف نیستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها