کد خبر: ۴۰۱۹۳۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۳     ۲۹ آبان ۱۳۹۵
کانون نبأ: جریان اربعین برای داعش و وهابیت درس‌پذیر نیست اما این واقعه یک هشدار بزرگ است برای آنان که بفهمند مردم یک روز در سال فقط به عشق زیارت اباعبدالله(ع) این همه سختی را تحمل می‌کنند و اگر قرار باشد روزی حریم امام حسین(ع) به خطر بیفتد مطمئن باشید جمعیتی که به عشق زیارت این همه سختی را تحمل می‌کنند هزار برابر این جمعیت برای دفاع از حریم اهل بیت‌(ع) در مقابل شما ایستادگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالصالح شمس‌اللهی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با اشاره به مطالبی در خصوص اربعین گفت: زیارت اربعین از زمان شهادت سید الشهدا(ع) و زیارت جابر ابن عبدالله انصاری شکل گرفته است که استکبار ستیزی، وحدت و اجتماع جامعه اسلامی، تبادل افکار و نظرات، پیوستگی قلوب در یک حرکت، همگی تقویت کننده یک جریان بوده و از جمله ثمرات زیارت و پیاده روی اربعین است.


این کارشناس مذهبی با اشاره به خاموش نماندن دشمنان نسبت به این جریان عظیم عنوان کرد: با این همه ثمره و خاصیت آیا دشمن می‌تواند اربعین را نابود کند؟ یا به بچه شیعه‌ها بگوید زیارت نروند؟ خوب مسلم است که نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند زیرا که این موضوع یک ریشه عمیق دارد و یک باور بسیار عمیقی پشت این مسئله است.

وی با هشداری در اینباره افزود: وقتی دشمن نتواند اصل قضیه را نابود کند سعی می‌کند محتوای آن را خالی کند. مثل اینکه به یک جریان هیجانات کاذب تزریق کنند که وقتی این کار صورت پذیرد آرام آرام اصل و ریشه آن جریان از بین می‌رود، مانند هیئت‌ها که یک زمانی مطالبشان، آرمانی را القا می‌کرد ولی آرام آرام اصل بر این شد که هیئات هیجان داشته باشند که وقتی هیجان به وجود آمد شعرها از محتوا افتاد.

حجت‌الاسلام شمس‌اللهی گفت: پس دشمن همین برنامه را برای اربعین دارد ولی نمی‌تواند آن را نابود کند اما مطمئن باشید سعی می‌کند، هیجانات کاذب ایجاد کند، خرافات به جریان اربعین وارد کند، اصل را که یک جریان مردمی میلیونی برای گسترش یک اعتقاد است را تغییر دهد تا اصل زیارت فراموش شود.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اربعین پابرجا بماند نسبت به حقیقت عمده آن دقت داشته باشیم و از حاشیه‌هایی که درست می‌شود بپرهیزیم و سعی کنیم که مغز زیارت برای جامعه ما نمایان شود تا مردم بتوانند از این فرصت صحیح استفاده کنند.

هشداری که پیاده روی اربعین به دشمنان می‌دهد

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: جریان اربعین برای داعش و وهابیت درس‌پذیر نیست و این واقعه یک هشدار بزرگ است برای آنان که بفهمند مردم یک روز در سال فقط به عشق زیارت اباعبدالله(ع) این همه سختی را تحمل می‌کنند و اگر قرار باشد روزی حریم امام حسین(ع) به خطر بیفتد مطمئن باشید جمعیتی که به عشق زیارت این همه سختی را تحمل می‌کنند هزار برابر این جمعیت برای دفاع از حریم اهل بیت‌(ع) در مقابل شما ایستادگی می‌کنند این هشداری است که پیاده روی اربعین به دشمنان می‌دهد.

این محقق مذهبی ادامه داد: علاوه بر هشدار به دشمن، درسی را نیز به آزادگان می‌دهد که جریانی بعد از ۱۴۰۰ سال چون بر مرام آزادی تکیه داشته هنوز که هنوز است آزاده تربیت می‌کند و آثار خودش را دارد و این درسی است که آزادگان دنیا می‌گیرند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که راهبرهای فرهنگی در این موسم چه مواردی را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: دوستان ما در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی دیگر در طول مسیر موکب‌های فرهنگی مانند موکب انسان ۲هزار ساله زده‌اند تا از ظرفیت فرهنگی اربعین استفاده کنند و در کنار خوراک مادی که به زوار می‌دهند خوارک فرهنگی هم برای آنها تهیه شود که برای این کار از حوزه علمیه بیش از 3 هزار مبلغ به پیاده روی اربعین می‌روند که از جمله برنامه‌هایشان پاسخ به سوالات و شبهات، نماز جماعت و برقراری ارتباطات فرهنگی است.

نکاتی برای زیارت بهتر زائران

وی بیان کرد: بهترین توصیه به زوار این است که به اصل زیارت بپردازند و به حواشی خیلی توجه نکنند، یکی از شاعران گفته بود که: در گیر و دار قافیه بودم تمام عمر/ شاعر شدن حواس مرا از تو پرت کرد؛ یعنی اینکه گاهی اوقات زائر شدن، وارد موکب‎‌ها شدن و یا عکس گرفتن‌ و سلفی گرفتن‌ها حواس ما را پرت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس‌اللهی گفت: آنچه که در مسیر باید مورد توجه قرار گیرد ارتباط تنگاتنگ و بیشتر با جریان امامت و امام معصوم و در واقع آن مسلک و مرام‌شان است که اگر این موارد مورد نظر قرار بگیرد قطعاً بهتر می‌توانند زیارت کنند و جریان اربعین را درک کنند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: تا جایی که می‌توانند از چیزهایی که حاشیه زیارت حساب می‌شود فاصله بگیرند عکس و فیلم را خدا باید بگیرد. من در سفری که رفته بودم فیلمبرداری در حال فیلم گرفتن بود که به زوار اشاره می‌کرد فلان جا را ببوسند و او فیلم بگیرد خوب فیلم برداری به این شکل سبب می‌شود که نتوان خوب زیارت کرد و به روایاتی که وارد شده دقت کنند اگر در کتاب آمده در فلان جا فلان زیارت را بخوانید بدانیم که امام معصوم حتماً چیزی را ملتفت بوده که چنین حرفی زده است، به آداب زیارت تمسک کنیم که همه اینها باعث می‌شود که انسان ارتباط عمیق‌تری را با امامش برقرار کند.

زینب رحیمی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها