کد خبر: ۴۰۲۲۱
زمان انتشار: ۰۴:۳۵     ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
يكشنبه شب سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي در تالار وحدت به كار خود پايان داد كه فيلم هاي دفاع مقدس «روزهاي زندگي» (پرويز شيخ طادي) و «ضد گلوله» (مصطفي كيايي) به عنوان بهترين فيلم هاي جشنواره شناخته شدند.
محمد خزاعي: جاي مردم
در سينما كجاست؟
محمد خزاعي دبير سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر در آيين اختتاميه جشنواره بيان كرد: دوست جانبازي از من خواست از فيلمسازان بپرسم جاي ما مردم بر پرده سينما كجاست؟ مردم عادي، روستاها، اختراعات شان، خواسته هاي ما بسيار وسيع تر از پرده سينماها است.
دبير جشنواره فجر در ادامه اظهار داشت: به عقيده دوست من، بين فيلمسازان و مردم فاصله افتاده و نه هنرمند مقصر است و نه مسئول، زيرا همه اين ها در جنگ، انتخابات و تمام مقاطع تاريخي كشور حضور داشتند اما متاسفانه ياد نگرفتيم با هم گفت وگو كنيم و به زبان مشتركي دست پيدا كنيم.
شمقدري: جايگاه مدافعان انقلاب در سينما كجاست؟
در ادامه مراسم، جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي كشور گفت: يك دوره فشرده را پشت سر گذاشتيم و امشب با اهداي جوايز رقابت ها به پايان مي رسد اما رقابت هاي جدي تر و فشرده تر براي اكران فيلم ها و توليد براي سال آينده است.
شمقدري ادامه داد: لازم است در حوزه اكران يك آسيب شناسي شود و اكران بهتري را در سال بعد داشته باشيم. همين جا پيشنهاد مي شود به فيلم هاي برگزيده براي اكران عنايت بيشتري شود.
وي ادامه داد: در طول روزهاي برگزاري جشنواره استقبال خوبي از سوي مخاطبان از فيلم ها شد و شور و شوقي ايجاد شد كه باعث رونق هر چه بيشتر سينما گرديد.
شمقدري ادامه داد: اين خيل عزيزاني كه در 22 بهمن ماه در خيابان ها حضور پيدا كردند و از آرمان ها و ارزش هاي انقلابي دفاع كردند، جايگاه شان در سينماي ايران كجاست؟
شمقدري در ادامه داد: ميزان بحث و رويكرد اين مردم انقلابي در سينما سهم اندكي دارد. ما معتقد به تك صدايي در سينماي ايران نيستيم و مي توانيم بيان نقطه نظرات مشترك خود را بيان كنيم اما براي جريان انقلابي و ارزش هايي كه مردم ما 33 سال براي آن ايستادند، فضاي كمي در سينماي ايران رخ داده و بايد رونق بيشتري به اين بخش داد. در اين ميان وظيفه منتقدين سنگين تر است. چرا كه بايد راهكاري را در اين زمينه طراحي كرد تا سينماي ايران در جهت آرمان هاي انقلاب در حركت باشد.
شمقدري در ادامه افزود: ما معتقديم برخي فيلم هاي جشنواره با رويكرد جامعه همخواني نداشت. همين جا از مدير كل نظارت و ارزشيابي مي خواهم با فيلمسازان صحبت كند تا برخي شئونات در فيلم ها رعايت شود.
وي ادامه داد: اگر اصلاحاتي در اين فيلم ها صورت نگيرد، مجبور به اكران محدود هستيم تا خانواده ها با اطلاعات كامل همراه با خانواده هايشان به سينماها بيايند.
حسيني: سازمان سينمايي از فيلم حمايت كند نه فيلمساز
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه آيين اختتاميه با بيان اينكه مهمترين نقطه انديشه در سينما فيلمنامه است، تاكيد كرد: شايد ايران براي بعد تكنيكي كم و كسري نداشته باشد اما براي ايران و نظام و رسالت، مشكل اساسي فيلمنامه است و به مهمترين بخش فيلم كه همان فيلمنامه است توجه درستي نمي شود و به فيلمنامه نويسان كمترين توجه مي گردد.
دكتر سيدمحمد حسيني با اشاره به آغاز به كار سازمان سينمايي، تغيير رياست بر سينما از مسير معاونت به سازمان را همچون تغيير بلم به كشتي دانست و گفت: سازمان سينمايي بايد از فيلم حمايت كند و نه فيلمساز و بايد جرات لازم را داشته باشد و شهرت فيلمساز نبايد تاثيرگذار گردد. البته اين سخن به معناي كم كردن ارزش پيشكسوتان فيلمسازي نيست.
اداي احترام بهترين بازيگر زن جشنواره فيلم فجر به شهدا
«هنگامه قاضياني» پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن سي امين جشنواره فيلم فجر به شهداي كشور اداي احترام كرد.
«هنگامه قاضياني» پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر، گفت: سلام به همه هم قبيله هاي عزيزم. مردم سرزمينم كه فكر مي كنم انتظار مرا نداشتيد اما زمان باهوش تر از ما است. همه كانديداهاي اين بخش زنان معتبري هستند.
متشكرم از هيئت انتخاب و داوري كه مرا ديدند و با ارائه جايزه مشوقي بودند براي راه سختي كه در پيش دارم. از محمدعلي باشه آهنگر تشكر مي كنم كه بخشي از جنگ را كه در 9 سالگي و پناهگاه ها تجربه كرده بودم، به من آموخت و شيخ طادي كه با حرمت و احترام بخشي، جنگ را مستندوار از او ياد گرفتم و با احترام به شهداي وطنم از ابتداي تاريخ ايران زمين.
وي افزود: زندگي كردن به گدايي در اين جهان به از بي احترامي به ارواح بزرگاني است كه معلممان هستند.
نتايج داوري آثار سينماي ايران
برخي از نتايج داوري آثار سينماي ايران سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر به شرح زير اعلام شدند:
مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ)
بهترين فيلم:
در اين بخش سيمرغ بلورين اهدا نشد و تنها دو ديپلم افتخار بهترين فيلم به «سعيد سعدي» براي فيلم «روزهاي زندگي» و «رضا رخشان» براي «ضد گلوله» اهدا شد.
بهترين كارگرداني:
سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر به «پرويز شيخ طادي» براي كارگرداني فيلم سينمايي «روزهاي زندگي» اهدا شد.
بهترين فيلمنامه:
سيمرغ بلورين به خاطر فيلم «ضد گلوله» به مصطفي كيايي اهدا شد.
بهترين بازيگر زن:
سيمرغ بلورين براي «روزهاي زندگي» به «هنگامه قاضياني» اهدا شد.
بهترين بازيگر مرد:
در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد، سيمرغ بلورين به «فرهاد اصلاني» براي فيلم هاي «خرس» و «زندگي خصوصي» اهدا شد.
بهترين بازيگر نقش مكمل مرد:
سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل مرد براي فيلم سينمايي «خوابم مي آد» به اكبر عبدي اهدا شد.
بهترين طراحي صحنه و لباس:
در بخش بهترين طراحي صحنه و لباس، سيمرغ بلورين به «عباس بلوندي» براي «ملكه» رسيد.
بهترين چهره پردازي:
در اين بخش، «عباس صالحي» براي «روزهاي زندگي» سيمرغ بلورين دريافت كرد.
بهترين جلوه هاي ويژه ميداني:
در بخش بهترين جلوه هاي ويژه ميداني، سيمرغ بلورين به «محسن روزبهاني» براي فيلم «روزهاي زندگي» اهدا شد.
بهترين فيلم از نگاه ملي:
سيمرغ بهترين فيلم از نگاه ملي به «شور شيرين» ساخته جواد اردكاني اهدا شد.
بهترين فيلم از نگاه تماشاگران بخش بين الملل:
سيمرغ بهترين فيلم بين الملل از نگاه تماشاگران به «ملكه» اهدا شد.
بهترين فيلم مستند:
در بخش سينماي حقيقت، سيمرغ بهترين فيلم مستند به «حبيب احمدزاده» براي مستند «بهترين مجسمه دنيا» اهدا شد و فتح الله اميري ديپلم افتخار را براي «در جستجوي پلنگ ايراني» گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها