کد خبر: ۴۰۳۲۴۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۱۰ آذر ۱۳۹۵
چند ماهی است از انتشار فیش های نجومی و مطالبه افکار عمومی برای برخورد قضایی گذشته اما خبری از سرنوشت دریافت کنندگان نشده و گه گاهی آماری از بازگشت دریافتی ها به خزانه یا بیت المال منتشر می شود
به گزارش پایگاه 598 به نقل از البرزبان، چند ماهی است از انتشار فیش های نجومی و مطالبه افکار عمومی برای برخورد قضایی گذشته اما خبری از سرنوشت دریافت کنندگان نشده و گه گاهی آماری از بازگشت دریافتی ها به خزانه یا بیت المال منتشر می شود. سوالی که اینجا مطرح است چرایی اهمیت این مسئله در نظام و مطالبه رهبری نسبت به موضوع فیش های نجومی است. بر همین اساس چند دلیل پیرامون اهمیت برخورد با دریافت کنندگان فیش های نجومی ذکر می شود:

الف) اعتماد عمومی

سرمایه اجتماعی انقلاب سالهاست در معرض تهدید قرار گرفته است. چند سالی از فرمان رهبری به سران قوا برای برخورد با مفاسد افتصادی می گذرد و گهگاه شاهد افشای فساد های مختلف اقتصادی هستیم. فساد هایی که حالا آمارش از چند هزار میلیارد گذشته است. هرچند با افراد و سران این نوع گروه های مفاسد اقتصادی برخورد می شود اما پرداخت های رسانه ای و کنش های جناحی و اتهام زنی های سیاسی بدون دلیل موجب کاهش سرمایه اجتماعی کشور گردیده است.

چرا برخورد با فیش های نجومی اهمیت دارد؟

هرچند در موارد خاص و مورد توجه نظام، مردم در پشت آرمان های انقلاب ایستاده اند اما رسانه های معارض با ضریب دهی و ایجاد فضای روانی ضد سرمایه اجتماعی به دنبال بهره برداری سیاسی هستند. در این بین افشای فیش های نجومی به دلیل آنکه مستقیم با مسئولان دولتی ( متفاوت با فسادهای اقتصادی که میان بخش خصوصی و مدیران سطوح پایین و گاهی رئیس شعبه بانک مرتب بود) ارتباط دارد می توان علامت سوال را در برابر افکار عمومی قرار دهد. رهبری نیز به عنوان به عنوان اولین حافظ قانون اساسی و آرمان های انقلاب نسبت به این موضوع هشدار دادند و پیگیری ایشان در مورد فیش های نجومی به این مسئله مربوط می شود.

ب) وضع اقتصادی

در چند سال اخیر به ویژه با روی کارامدن دولت یازدهم نرخ رکود افزایش یافته و همه مردم مشکلات معیشتی را درک میکنند. در این بین کارمندان و اقشار مستضعف که با درامدی مشخص زندگی خود را سر میکنند وقتی دریافت های بسیار کلان و غیر قانونی ِ منتشر شده با عنوان فیش های نجومی را مشاهده و مقایسه می کنند، به نتیجه نا مناسبی دست پیدا میکنند. آنها معتقد هستند چگونه برای فلان قدر ساعت اضافه کاری یا فلان افزایش حقوق این چنین سخت گیری اداری و سازمانی است و حتی از یک ریال دریافتی گذشت نمی شود ولی به راحتی اعداد سر سام آور اقتصادی برای مدیران جنجال آفرین شده است. مردم منتظر اند تا پاسخ این سوالات و ابهامات را در شرایط نامناسب اقتصادی دریافت کنند.

هرچند این بخش نیز به کاهش اعتماد عمومی بر می گردد اما سوال و ابهام ان مستقیما به اوضاع اقتصادی مردم بازگردانده می شود و می توان برای آن سرفصلی جدا در نظر گرفت. تفاوت این برداشت ها با فسادهایی همچون ۳۰۰۰ میلیاردی در این است، فساد ۳۰۰۰ میلیاردی یک فساد میان جریان خارج از نهادهای بانکی و کارکنان رده های متوسط بانکی است اما دریافتی فلان مسئول یا معاون وزیر یا رئیس سازمان و اداره که نهادهای نظارتی و دولت به راحتی می توانند به آن نظارت کنند چگونه ممکن است به این عدد برسد و چرا تا به امروز برخوردی صورت نگرفته است.

در واقع فساد فیش های نجومی فقط یک رفتار خلاف قانون نیست بلکه یک خیانت در امانت و تعهد از سوی مسئولان به مردم است. کسانی که مسئولیت را به عنوان امانت قبول کردند تا مشکلات جاری اجتماعی را از بین برده و رفع و رجوع کنند. فیش های نجومی نتیجه آن می توان به اطمینان سازی و عدم اطمینان سازی منجر شود. به واقع مقایسه درامد یک کارمند ساده با حقوقی معادل ۱ میلیون و نیم در برابر دریافتی مدیر همان سازمان بیش از چند ده میلیون می تواند به افزایش شکاف طبقاتی کمک کند و به یک چالش جدی تبدیل شود.

ج) مقابله با جو سازی معارضان

بسیاری از حکومت ها که حرکت های انقلابی داشتند زمانی دچار انحراف و شکست شدند که ضمن دور شدن از ارمان ها، مردم را در کنار خود نداشتند. پس از انتشار فیش های نجومی ، جریان معارض در حال القای موضوعی به نام « همه مسئولان اینگونه هستند» می باشد. رسانه های جبهه معارض با دست گرفتن این خطوط القایی در حال جذب سرمایه های اجتماعی و ایجاد شک در جامعه ایران هستند. یکی از مواردی که در دریافتی های نجومی نباید فراموش شود، اندک بودن این مدیران نسبت به بدنه اصلی مدیران ارشد نظام است. این افراد سبب شده اند آبروی تمام مدیران پاکدست و انقلابی برود و اگر برخوردی با انان صورت نگیرد شبهه « همه مسئولان اینگونه هستند» باقی می ماند. در نظام جمهوری اسلامی سرمایه های انسانی عظیمی وجود دارد که با تلاش و مدیریت جهادگونه از ابتدای انقلاب سعی به خدمت رسانی داشتند و زندگی خود را پیش یا پس از مسئولیت یکسان نگه داشتند. برخورد با کسانی که آبروی همه مدیران نظام را برده اند بیش از پیش باید مطالبه مسئولان قضایی و دولتی باشند.

پیگیری های رهبری معظم انقلاب در واقع از این باب است و دلنگرانی معظم له از باب حفظ انقلاب اسلامی و جلوگیری از انحراف در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی است.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
اینقدرکش ندین
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها