کد خبر: ۴۰۴۲۲۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۵     ۱۸ آذر ۱۳۹۵
ارتش سوریه و همپیمانانش توانستند با تسلط بر مناطق جدید در شرق حلب و تسلط کامل بر بخش شمال شرقی شهر حلب و تامین کردن امنیت جاده فرودگاه حلب سرنوشت نبرد حلب را به سمت پیروزی نهایی این نیروها کشانده و صفوف گروه‌های مسلح در شهر حلب را به هم ریخته و ضمن قطع ارتباط آنان در مناطق باقیمانده دایره محاصره آنان تنگ‌تر شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه وطن امروز، ارتش سوریه و همپیمانانش توانستند با تسلط بر مناطق جدید در شرق حلب و تسلط کامل بر بخش شمال شرقی شهر حلب و تامین کردن امنیت جاده فرودگاه حلب سرنوشت نبرد حلب را به سمت پیروزی نهایی این نیروها کشانده و صفوف گروه‌های مسلح در شهر حلب را به هم ریخته و ضمن قطع ارتباط آنان در مناطق باقیمانده دایره محاصره آنان تنگ‌تر شده است.
 
گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز روز چهارشنبه اعلام کرد ارتش سوریه بر تمام مناطق حلب قدیم تسلط یافته است. این دیده‌بانی افزود: نیروهای ارتش و نیروهای همپیمان در حال پاکسازی محله‌های حلب قدیم واقع در بخش مرکزی محله‌های شرقی حلب هستند و نیروهای مخالف مسلح از این محله‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند. بعد از تسلط ارتش سوریه بر محله‌ الشعار، محله‌های المرجه، الشیخ لطفی، تله الشرطه در شرق حلب به طور غیرمنتظره جبهه‌های حلب قدیم شکسته شد و افراد مسلح مرکز این بخش را ترک و سلاح‌های خود را رها کرده و برخی نیز خود را تسلیم ارتش کردند. ارتش بعد از این اتفاق بدون هیچ مقاومتی وارد اطراف قلعه حلب و نیز محله الفرافره، کرم الجیل، باب الحدید و اغیور در حلب قدیم شد. همچنین افراد مسلح از مناطق اغیور، قسطل، قرامین و مناطق دیگر در شمال قلعه حلب عقب‌نشینی کردند. حلب قدیم براساس مصوبه سازمان یونسکو در سال 1986 بخشی از میراث جهانی است. براساس گفته مخالفان سوریه، نیروهای ارتش، روز سه‌شنبه بر 5 محله دیگر در شرق حلب تسلط یافتند. به این ترتیب بخش شمال شرقی حلب به‌طور کامل تحت تسلط نیروهای سوریه و نیروهای هم‌پیمان است. تلویزیون رسمی سوریه نیز اعلام کرد بیشتر مناطق در شرق و شمال شرق حلب قدیم به کنترل نیروهای ارتش درآمده و اکنون نیروهای سوری در تلاش برای پیشروی به سمت منطقه‌ای واقع در جنوب شرقی حلب هستند. طبق گزارش منابع میدانی، نیروهای سوریه در حال تلاش برای پیشروی در محله‌های محاصره‌شده حلب از 3 محور است؛ محور اول بخش غربی است که نیروهای نظام سوریه محله‌های الاذاعه، الزبدیه و بستان القصر را هدف قرار دادند. براین اساس، پیشروی واقع در محور دوم یعنی محله قاطرچی است که نظام سوریه را بر محله استراتژیک الشعار مسلط کرد. محور سوم جنوب غربی است و نیروهای نظام حملاتی را به محله الشیخ سعید داشته‌اند. خبرنگار المیادین در حلب نیز گزارش داد ارتش سوریه همچنین توانست جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی حلب را به طور کامل امن کند. در عین حال ارتش سوریه خروج غیرنظامیان از محله‌های شرقی را از طریق اتوبوس‌های وابسته به ارتش فراهم کرده است. اکنون مساحت تحت تسلط افراد مسلح در حلب به کمتر از ۱۰ کیلومترمربع رسیده و ارتش سوریه بر بیش از ۸۰ درصد محله‌های شرقی حلب تسلط یافته است.
 
مأموریت نمایندگان تروریست‌ها در ترکیه
 
ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم جمعی گروه‌های شورشی مسلح برای خروج از حلب، برخی خبرها حاکی است که نماینده این گروه‌ها در ترکیه مامور شده است تا ضمن مذاکره با مقام‌های ترکیه، راه‌حلی برای خروج از حلب با کمک غرب و سازمان ملل متحد بیابند. تروریست‌های مسلح مستقر در مناطق اندک باقیمانده در اختیار آنان در مناطق جنوبی حلب اکنون در صفوف خود نیز دچار اختلاف و تنش شده و در حالی که عده اندکی بر مقاومت تاکید دارند، تعداد زیادی از افراد مسلح خود را تسلیم نیروهای ارتش کرده و صدها تن از آنان نیز به همراه خانواده‌های خود با کمک ارتش این شهر را ترک کرده‌اند.
همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه درباره عناصر مسلحی که حاضر به خروج از مناطق شرقی حلب نشدند، اظهار داشت: «کسانی که در مناطق شرق حلب مانده‌اند، متحد شدند و محور اتحاد آنها گروه تروریستی جبهه النصره است.» وی در ادامه تصریح کرد: به این ترتیب، همه این عناصر مسلح، تروریست هستند. باید گفت روزها و هفته‌های آینده شاهد کشتار گسترده عناصر گروه‌های مسلح در حلب شرقی می‌شود. و نکته قابل توجه این است که کشورهای حامی این گروه‌های مسلح از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ترکیه در سکوت محض به سر می‌برند. در همین راستا، نغم الغادری، عضو دفتر رهبری ائتلاف معارضان خارج‌نشین سوریه در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت: «آمریکا پشت ما را خالی کرد... و بسیاری از کشورهای عربی نیز این کار را با ما کردند... و ما را به حال خودمان رها کردند تا با سرنوشت‌مان رویارویی کنیم».
 
شکست مذاکرات واشنگتن و مسکو
 
وزیر خارجه روسیه از شکست مذاکرات واشنگتن و مسکو درباره خروج گروه‌های تروریستی از شهر حلب، خبر داد.
سرگئی لاوروف یادآور شد: واشنگتن روز دوشنبه به ما اطلاع داد نمی‌توانند نشست مشورتی مشترک درباره حلب برگزار کنند، به دلیل آنکه موضع آنها تغییر کرده است. وی گفت آنها سند پیشنهادی خود را پس گرفته‌اند و اکنون پیشنهاد تازه‌ای مطرح می‌کنند لذا با توجه به برداشت اولیه ما طرح جدید به دنبال بازگرداندن وضع به شکل سابق است و به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای به دست آوردن زمان در کار است تا در سایه آن گروه‌های مسلح به پیشتیبانی‌های جدیدی دست یابند. لاوروف با اشاره به شکست گفت‌و‌گوهای جدی با واشنگتن درباره حلب، خاطرنشان کرد که این دومین بازار ابتدای ماه سپتامبر گذشته است که آمریکا مانع دستیابی به توافق در باره حل بحران حلب می‌شود. وزیر خارجه روسیه می‌گوید متوجه نمی‌شود در آمریکا تصمیم‌گیر نهایی کیست و به نظر می‌رسد برخی جهات سعی می‌کنند شخصیت جان کری را تخریب کنند. دیدار و مذاکره مقام‌های روس و آمریکایی درباره وضعیت بحرانی سوریه قرار بود، روز گذشته در ژنو برگزار شود.
 
کشته‌شدن سرهنگ روس در حلب
 
وزارت دفاع روسیه دیروز از کشته شدن یک افسر ارشد روسیه در حمله مخالفان مسلح در حلب خبر داد. منابع رسانه‌ای اعلام کردند این افسر سرهنگ بوده که بالاترین مقام نظامی روسی بوده که در سوریه کشته شده است. مشاوران نظامی و جنگنده‌های روسیه به ارتش سوریه در باز‌پس‌گیری شرق حلب کمک‌ می‌کنند.
 
حمله موشکی مجدد صهیونیست‌ها به دمشق
 
رژیم صهیونیستی بار دیگر در تجاوزی آشکار به یک پایگاه نظامی ارتش سوریه حمله کرد. این دومین حمله جنگنده‌های اسرائیلی طی کمتر از یک هفته به دمشق، پایتخت سوریه است و همزمان با تحرکات این رژیم اشغالگر در بلندی‌های جولان در حمایت از تروریست‌ها در جنوب غربی سوریه صورت می‌گیرد. به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، در حمله اخیر حوالی ساعت 4 صبح چهارشنبه به وقت محلی، فرودگاه نظامی مزه در حومه دمشق هدف موشک‌های اسرائیلی قرار گرفت که با تجاوز به حریم آسمان لبنان موشک‌های‌شان را در آستانه ورود به آسمان سوریه شلیک کرده بودند. اخبار رسمی سوریه در ابتدا حاکی از  انفجار مخازن سوخت فرودگاه بود. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با گزارش کردن این اتفاق، نقش داشتن جنگنده‌های نیروی هوایی این رژیم به دمشق را تایید یا تکذیب نکرد. حمله هوایی 10 آذر گذشته نیز از طریق حریم هوایی لبنان و پرتاب موشک به منطقه صبوره در غرب دمشق انجام شده بود. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در عین انگیزه‌های تجاوزکارانه‌اش نمی‌خواهد با سامانه‌های پدافندی روس‌ها در سوریه از جمله اس 400 مواجه شود. تابستان گذشته  بشارالجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، از تداوم حمایت اسرائیل از گروه‏‎های تروریستی ازجمله جبهه النصره انتقاد و اعلام کرد اسرائیل شهروندان سوری را به‌اجبار بازداشت می‎کند و منابع طبیعی منطقه جولان سوریه را به سرقت می‎برد. تحلیلگران تجاوزات هوایی و زمینی رژیم تل‌آویو به سوریه را در راستای سیاست مداخله‌جویانه دولت نتانیاهو و بر این اصل استوار می‌دانند «که اگر اسرائیل امروز به سوریه حمله نکند، در مذاکرات صلح فردا هم جایی نخواهد داشت.» بر این اساس رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که امتیازات منطقه‌ای بیشتری از آمریکا و روسیه بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مجید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵
۰
۰
چرا ایران از سامانه های بومی خود در دمشق جهت واکنش به حمله صهیونی به سوریه استفاده نمیکند تا هم خود آزمایی باشه هم درسی به این دشمن دیرین
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها