کد خبر: ۴۰۴۸۰۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۲۲ آذر ۱۳۹۵
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: حاضر به پذیرش نیروهای نظامی دیگر کشورها که بدون هماهنگی دولت عراق وارد کشورمان می‌شوند و یا نیروهای خارجی که در این مناطق می‌جنگند، نیستیم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در محل سفارت عراق در تهران گفت: با توجه به جایگاه ایران در حمایت از ملت و دولت عراق، بر آن دیدیم که اولین سفر منطقه‌ای خود را از ایران آغاز کنیم.

عمار حکیم افزود: از ملت و دولت ایران به ویژه حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای به خاطر حمایت از ملت و دولت عراق تشکر می‌کنیم. پیشرفت‌های قابل توجهی در بعد امنیتی در عراق حاصل شده است و در حال انجام جنگ سرنوشت سازی برای آزادسازی آخرین نقاط خاک خود هستیم.

*آزادسازی مناطق عراق باید به دست نیروهای عراقی انجام شود

وی افزود: ما بر وحدت و تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تأکید کرده و بار دیگر به این مسئله تأکید داریم که جنگ برای آزادسازی مناطق عراق باید به دست نیروهای عراقی انجام شود.

حکیم تصریح کرد: از این رو حاضر به پذیرش نیروهای نظامی دیگر کشورها که بدون هماهنگی دولت عراق وارد کشورمان می‌شوند و یا نیروهای خارجی که در این مناطق می‌جنگند، نیستیم.

وی افزود: راهبردهایی را برای آزادسازی موصل داریم که به دلیل وجود یک میلیون نفر ساکن در این منطقه راهبردهای پیچیده‌ای است و تاکتیک‌های ویژه‌‌ای را در نظر گرفته‌ایم و در حال اجرا هستیم.

*پیشروی در موصل کند ولی در حال انجام است و در آینده نزدیک آزادسازی موصل را اعلام می‌کنیم

حکیم ادامه داد: با توجه به اینکه داعش به عنوان سپر انسانی از ساکنان این منطقه استفاده می‌کند، پیشروی در این منطقه کند اما در حال انجام است و در آینده نزدیک آزادسازی موصل را اعلام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همزمان با اقدامات نظامی و عملیات‌های صورت گرفته ائتلاف ملی طرح حل و فصل ملی را پیشنهاد کرده که به تمام آحاد ملت اطمینان بخشی کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: ما در حالی که در یک دست سلاح در دست داشته و به جنگ پایبند هستیم و در دست دیگر شاخه زیتون را در دست داریم دستمان را به سوی شرکای ملی دراز می‌کنیم تا عراقی پیشرفته داشته باشیم.

*طرح حل و فصل ملی

وی خاطرنشان کرد: طرح حل و فصل ملی صرفا پیشنهادی برای راضی کردن طرف‌های دیگر نیست بلکه طرحی برای توسعه و شکوفایی و ساختن عراقی آزاد است. در این طرح جایی برای جنایتکاران نیست.

حکیم با اشاره به تصویب قانون مربوط به حشد الشعبی در پارلمان عراق اظهار داشت: حشد الشعبی توانست چارچوبی رسمی پیدا کند. این ساختار با دستور مرجعیت عراق آیت‌الله سیستانی انجام شد.

*دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

حکیم اضافه کرد: در سفر دوره‌ای منطقه‌ای سعی در توضیح این مسائل برای کشورهای منطقه داریم. در دیداری که دیروز با حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای داشتیم این طرح را برای ایشان تشریح کردیم و ایشان نیز آن را مورد تأیید قرار دادند. اوضاع کنونی در صحنه عراق برای ایشان تشریح شد و مسائل و راهبردهای مختلف صحنه عراق با ایشان در میان گذاشته شد و ایشان نیز قدردانی خود را از حسن میزبانی ملت عراق در مراسم اربعین ابراز داشتند.

وی یادآور شد: ایشان تنها مراتب تشکر را ابراز نداشتند، بلکه اینکه تمام اقشار ملت عراق خانه‌های خود را به روی زائران باز کردند را اقدامی شگفت‌انگیز خواندند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: ائتلاف ملی عراق در دیدارهای دیگر خود که با مقامات عالی‌رتبه ایران خواهد داشت، آنها را از نزدیک در جریان رخدادهای عراق قرار خواهد داد.

سید عمار حکیم اضافه کرد: پیشنهادات ویژه‌ای را در زمینه مناسبات اقتصادی با ایران در این سفر به همراه داریم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: ما به عنوان یک عراقی بر تمامیت ارضی ملت عراق تأکید داریم. همبستگی و وحدت ملی را عامل اصلی حفظ تمامیت ارضی عراق می‌دانیم. طرح پیشنهادی ما می‌تواند راهکار مهم و قابل اجرایی برای حفظ تمامیت ارضی عراق باشد.

* نقشه راه در فاز اجرایی

عمار حکیم در پاسخ به سؤالی درباره اصلاحات سیاسی عراق و مبارزه با فساد اقتصادی عنوان کرد: درباره اصلاحات سیاسی در کشور آقای العبادی نقشه راهی را مطرح و در شورای وزیران و پارلمان نیز به تصویب رسید. این نقشه راه در فاز اجرایی قرار دارد اما به دلیل اینکه تمرکز در عراق در حال حاضر بر مبارزه با داعش است، هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

وی افزود: برنامه‌ها و راهکارهای ویژه‌ای در نقشه راه وجود دارد که می‌تواند شناخت را بیشتر و مانع فساد در کشور شود.

* هیچ اقدامی از طرف ایران، بدون همکاری با دولت عراق صورت نمی‌گیرد

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به سؤالی درباره اینکه عربستان، ایران را متهم به دخالت در امور داخلی عراق می‌کند، اظهار داشت: ما به این درک کامل رسیده‌ایم که ایران کمک‌های خود را بنا به درخواست و با همکاری دولت عراق انجام می‌دهد. هیچ اقدامی از طرف ایران، بدون همکاری با دولت عراق صورت نمی‌گیرد.

وی درباره طرح تسویه سیاسی عراق تصریح کرد: اجرای این طرح بعد از پیروزی و غلبه بر داعش و استقرار سیاسی در عراق صورت خواهد گرفت.

* ملت عراق باید خاک خود را آزاد کنند

عمار حکیم درباره تعویق برگزاری انتخابات شهرها و استان‌ها عنوان کرد: این انتخابات به دلیل مبارزه با داعش به تعویق افتاده است. برای اینکه فرصت مناسبی حاصل شود و همه اقشار فرصت و اجازه حضور را داشته باشند. تاکنون لایه‌های انتخابات تشکیل نشده و با نزدیک شدن انتخابات، این مسائل روشن می‌شود و در زمان آن رسما یکسری هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد تا شاهد اختلافی نباشیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به این سؤال که چرا دولت عراق اجازه ارسال کمک‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از سوی دیگر کشورها را نمی‌دهد؟ گفت: ملت و دولت عراق از کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال کرد اما آن را محدود به مسائل مستشاری و کمک‌های آموزشی ، مبادلات اطلاعاتی و ... کرد و ما همواره تأکید داریم که این ملت عراق هستند که باید خاک خود را آزاد کنند و هر نوع حضور نظامیان خارجی را رد کردیم.

وی گفت: ائتلاف بین‌المللی از طرف حمایت‌های هوایی با عراق همکاری می‌کند.

عمار حکیم با بیان اینکه ایران نقش مهم و کیفی را در کمک به عراقی‌ها صورت داده است، افزود: در زمانی که بقیه کشورها ما را تنها گذاشته بودند، کمک‌های تسلیحاتی و مستشاری به ما داده است.

*نقش مستشاری ایران

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به نقش پررنگ ایران در بعد مستشاری اظهار داشت: در جنگ‌هایی که با داعش داریم ایران به صورت مستشاری حضور دارد.

*حشد الشعبی

وی درباره حشد الشعبی گفت: حشد الشعبی تعداد زیادی از جوانان عراق هستند که به ندای مرجعیت لبیک گفتند و به صحنه جنگ با داعش آمدند.. حشد الشعبی از یک طایفه یا طیف خاص نیست بلکه آحاد ملت عراق در آن حضور دارند و تیپ‌ها و واحدهای مختلف و اقشار مختلف مسیحی، ایزدی و ... در حشد الشعبی داریم.

حکیم ادامه داد: حشد الشعبی در دوره‌ای که ارتش عراق دچار شکست روحی شده بود، نقش مهمی را ایفا کرد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره رابطه ائتلاف ملی و جریان صدر نیز عنوان کرد: جریان صدر یکی از پایه‌های ساختار ملت عراق را تشکیل می‌‌دهد و ما ارتباط خوبی با آنها داریم و تلاش‌هایی را برای بازگرداندن آنها به ساختار ائتلاف ملی انجام داده‌ایم.

*تکیه بر بیگانگان نمی‌تواند امنیت را برای منطقه به همراه آورد

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در نشست شورای همکاری خلیج فارس بدون اشاره به این قضیه گفت‌وگو بین کشورهای منطقه را مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه ثبات منطقه خواند و افزود: تکیه بر بیگانگان نمی‌تواند امنیت را برای منطقه به همراه آورد. از این رو در عراق همواره خواستار گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای حل مسائل مهم بوده‌ایم. پایتخت‌های مهم مانند تهران، ریاض، آنکارا و دیگر کشورهای مهم منطقه باید جزو این ساختار باشند.

* سخنان رهبر انقلاب همواره مورد توجه قرار می‌گیرد

عمار حکیم در پاسخ به پرسشی درباره تأکید رهبر انقلاب در دیدار دیروز بر عدم اطمینان به آمریکا و اینکه شما چقدر این راهبرد را سرلوحه کار خود قرار می‌دهید؟ گفت: حضرت امام خامنه‌ای علاوه بر جایگاه سیاسی، جایگاه دینی خاصی در جهان اسلام دارند، ایشان مرجع عالیقدر و ولی فقیه هستند. سخنان ایشان مورد توجه قرار می‌گیرد و ایشان تجارب زیادی در دهه‌های گذشته در مورد نحوه تعامل با آمریکا دارند که در دیدار دیروز خود در این خصوص با ما سخن گفتند.

رئیس ائتلاف ملی عراق با تأکید مجدد بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق اظهار داشت: در طرح حل و فصل ملی به این نکته توجه شده و روابط عراق با کشورهای منطقه و جهان بر اساس حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت و انسجام ملی صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح تجزیه عراق خاطرنشان کرد: اظهارات مسعود بارزانی را شنیده‌ایم. وی نیز بر توافقات موجود و تمامیت ارضی تأکید دارد. تمام آحاد ملت عراق باید در اداره کشور دخیل باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها