کد خبر: ۴۰۶۵۶۵
زمان انتشار: ۰۰:۰۵     ۰۶ دی ۱۳۹۵
تعطیلی تنها جشنواره داستان و ادبیات فتنه در میان سکوت مسئولان وزارت ارشاد؛
به نظر می رسد اتفاقاتی همچون جشنواره رسول آفتاب که نسبت جدی ای با مسائلی مانند فتنه 88 دارند مثل خود روزهای فتنه، امتحان هایی برای بعضی از مدیران فرهنگی هستند. حمایت یا عدم حمایت از این چنین اتفاقاتی است که عیار انقلابی گری مدیران نهاد هایی همچون معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و سایر نهاد های موظف را نشان خواهد داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، تقریباً برای همه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مسلم است که اگر می خواهند حرکتی برای ترویج گفتمان انقلاب انجام دهند نباید از دولت انتظاری داشته باشند. چرا که تاریخ نشان داده مدیران وزارت ارشاد کم ترین حمایت های مادی و معنوی را از نیروهای حزب اللهی عرصه فرهنگ دریغ می کنند. 
 
در کنار این رویکرد موضوع فتنه 88 را هم اضافه کنید. مسئله ای که هنوز در بسیاری از تصمیم ها موضع دولتمردان به صورت شفاف در خصوص آن بیان نشده است و در حالی که رهبر انقلاب مکرر فتنه 88 را خط قرمز نظام نامیدند اما دولتی ها خیلی تمایلی به مرور خاطرات آن ایّام ندارند. 
 
رسول مخدومی 
 
جشنواره داستانی «رسول آفتاب» که حرکتی بود برای ثبت خاطرات و قصه هایی که راوی حوادث فتنه 88 بودند اتفاقی است که بدون همکاری دولت فعلی و حتی دولت قبل فعالیت خود را آغاز کرده و صرفاً محصول اهتمام جمعی از نویسندگان و هنرمندان جبهه انقلاب به حساب می آید. اتفاقی که اکنون در ششمین سال فعالیتش دچار مشکلات جدی مالی شده و در آستانه تعطیلی است.
 
 
رسول مخدومی نویسنده ادبیات مقاوت و دبیر این جشنواره در خصوص منابع مالی و عدم همکاری برخی نهادها با این جشنواره می گوید: «ما هنرمندانی داشتیم که جایزه جشنواره‌های دیگرشان را خرج برگزاری جشنواره رسول آفتاب می‌کردند. مهم‌تر از هزینه جوایز، هزینه اطلاع‌رسانی است. ما طی 5 دوره برگزاری جشنواره نتوانستیم گارد مشکوک صداوسیما را برای پخش تیزر یا پخش خبرهای جشنواره بشکنیم. در لایه‌های پیدا و پنهان صدا و سیما گویا نفوذی‌ها بدجوری لانه کرده‌اند.»
 
همچنین وی به برخی از وظایف ذاتی وزارت ارشاد اشاره می کند و می افزاید: «راهبردهای محتوایی وزارت ارشاد از این قرار است: 1. تعمیق و نشر ارزش¬‌های انقلاب اسلامی برپایه مکتب فکری و سیاسی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ‌2. ترویج و اقامه احکام الهی، نشر و تقویت اخلاق اسلامی و فضائل انسانی برپایه دین ¬مداری و فرهنگ دینی، 3. نقد مکاتب الحادی و انحرافی در عرصه¬‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مبارزه جدی با خرافات و موهومات، و ... 10. ترویج روحیه سلحشوری، فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت¬‌طلبی و ذلت¬‌ناپذیری، 11.مبارزه با فساد و تبعیض و اصلاح فرهنگ نظام مدیریتی برپایه عدالت¬‌خواهی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر و ...
اگر امروز کسی این‌ها را دست بگیرد و برود وزارت ارشاد، خیال می‌کند آدرس را اشتباه رفته. اصلا خودشان دم در برت می‌گردانند. ما می‌گوییم حضرات ارشاد! ما داریم بخش کوچکی از این راهبرد را اجرا می‌کنیم. حالا که شما سرتان گرم خودتان است، بودجه‌اش را بدهید ما اجرا کنیم. آقایان حتی جواب نامه‌های ما را نمی‌دهند.»
 
دکتر صالحی(وزیر ارشاد) در بازدید از فروشگاه نشر چشمه
 
این ها در حالی است که دکتر صالحی وزیر ارشاد به مانند علی جنتی در اولین روزهای کاری خود به بازدید از فروشگاه کتاب نشر چشمه که سوابق بدی هم در حوزه های اخلاقی و سیاسی دارد رفته است. 
 
مخدومی البته اشاره ای هم به رویکرد های سیاسی وزرای ارشاد دارد و با بیان نکاتی می گوید که ظاهراً وزیران ارشاد بدون موضع سیاسی نیستند و این مواضع روی تصمیمات فرهنگیشان هم تأثیر فراوانی می گذارد. وی می گوید: «ما یک زمان خیال می‌کردیم چون کارهای فرهنگی ما رنگ و بوی سیاسی دارد، اینها لابد دین را از سیاست جدا می‌دانند، لذا فقط می‌خواهند کار فرهنگی کنند. اما وقتی دیدار آقای جنتی با آقای خاتمی را دیدیم، این خیال از سرمان پرید و تازه به هدف دکتر ضرغامی مدیرکل ارشاد تهران پی بردیم که چرا از راه نرسیده اقدام به خالی کردن زیر پای ما کرد و مکان فعالیت‌مان را گرفت. اینها در طول نزدیک به چهار سال صدارت، گوش‌هایشان را کیپ گرفتند تا ندای انقلابی «رسول آفتاب» را نشنوند. در حالی که نان انقلاب در دستشان بود، از ندای انقلاب گریختند. من در یک کلمه به اینها می‌گویم از سرنوشت علی جنتی درس عبرت بگیرید. همین.»
 
 
این ها در حالی است که هم دولتی ها و هم سایر نهاد هایی که با داشتن منابع مالی موظف به حمایت از فعالیت های فرهنگی انقلابی هستند هم در خصوص تعطیلی این جشنواره سکوت کرده و واکنشی نداشتند. 
 
به نظر می رسد اتفاقاتی همچون جشنواره رسول آفتاب که نسبت جدی ای با مسائلی مانند فتنه 88 دارند مثل خود روزهای فتنه، امتحان هایی برای بعضی از مدیران فرهنگی هستند. حمایت یا عدم حمایت از این چنین اتفاقاتی است که عیار انقلابی گری مدیران نهاد هایی همچون معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و سایر نهاد های موظف را نشان خواهد داد. رویکرد هایی که شاید امروز خیلی به چشم نیایند اما تاریخ قضاوتی دقیق در خصوص آن ها خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها