کد خبر: ۴۰۸۲۳۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۱۹ دی ۱۳۹۵
پیروزی عراق در ۲ جبهه نظامی و دیپلماسی
نیروهای مسلح عراق در تازه‌ترین پیشروی‌های خود در «موصل»، مناطق جدیدی را آزاد کردند و توانستند حدود 450 تروریست داعش را به هلاکت برسانند.
به گزارش پایگاه 598، همزمان با این پیروزی و پس از سفر وزیر خارجه ترکیه به بغداد، بغداد اعلام کرد ترکیه با خارج کردن نیروهایش از بعشیقه موافقت کرد تا این کشور در حوزه دیپلماسی نیز پیروز میدان لقب بگیرد.

سرتیپ «عبدالامیر عبدالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل می‌گوید، نیروهای ارتش عراق در سه محور شمالی، شرقی و جنوبی موصل به طور همزمان دست به پیشروی زده‌اند. در پیشروی شمالی، محله «حی المزارع» از لوث تروریست‌ها پاکسازی شده و محله‌های «قیروان»، «حدباء»، «تیسان هفت» و محله «الصدیق» هم در شرف آزادسازی است. در این محور شش خودروی بمب‌گذاری شده منهدم شده و 55 تکفیری وابسته به «داعش» نیز به هلاکت رسیده‌اند.

در بخش شرقی ساحل دجله اما نیروهای دولتی توانستند در دو محور پیشروی کنند و طی آن، 75 عضو داعش را به هلاکت برسانند.

براساس این گزارش، ارتش عراق در جنوب موصل هم به سوی منطقه ضعتی پیشروی کرده و 70 داعشی را به هلاکت رسانده است. این پیشروی در شرق رود دجله صورت گرفته است.

در غرب دجله نیز نظامیان توانستند تا بیمارستان «سلام» پیشروی کنند. در این نبرد هم 249 تروریست داعش از پای درآمدند. شمار کل تلفات داعش در این پیشروی‌ها، حدود 500 تن گزارش شده است.

با این پیشروی‌های جدید، شمار محله‌های آزاد شده موصل نیز به 50 محله رسید.

عملیات آزادسازی موصل از 26 مهرماه و با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. عبادی اخیراً گفته بود که عملیات موصل وارد مرحله تازه‌ای شده است.

هلاکت سرکرده داعش
از جمله اتفاقاتی که در عملیات جدید نیروهای مسلح عراق رخ داده، هلاکت «عبدالله یاسین سلیمان الجبوری» مسئول پدافند هوایی این گروه تروریستی در منطقه «وادی عکاب» موصل و کشف زندان داعش در محلات کرانه چپ فرات (داخل شهر موصل) بود.در این عملیات همچنین، دو روستای «سهل احمد» و «المالح» در جنوب غرب شهر موصل نیز آزاد شدند.

در استان غربی «الانبار» هم عملیات علیه عناصر «داعش» ادامه دارد و صبح دیروز مناطق «الصکره» و «الزاویه» از کنترل این گروه تروریستی خارج شده است.

نیروهای ارتش عراق در این عملیات، 30 عضو داعش را کشتند.

علاوه بر بخش غربی شهر موصل، تروریست‌های داعش در مناطقی از دو استان الانبار و کرکوک حضور دارند.

عقب‌نشینی ترکیه از شمال موصل
«بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه اما صبح دیروز وارد بغداد شد و با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از این «هشام العلوی» سفیر عراق در ترکیه به خبرنگاران گفته بود که در سفر ایلدریم و هیئت همراهش به بغداد، مسئله خروج نیروهای ارتش ترکیه از استان نینوای عراق، مورد گفت‌وگوی طرفین قرار خواهد گرفت.

شماری از نظامیان ترکیه به همراه تانک و ادوات زرهی در پادگان «بعشیقه» استان نینوای عراق حضور دارند.

حضور این نیروها، واکنش مقامات عراقی را به دنبال داشته و حتی باعث تیرگی روابط دو کشور شده بود. این درحالی است که خود ایلدریم قبل از سفر به بغداد گفته بود، از مقامات عراقی خواهد خواست به ادامه حضور نظامیان ترکیه در نینوا رضایت دهند. اما به نظر می‌رسد چرخش ترکیه از غرب به شرق و خصوصاً انفجارهای اخیر تروریستی در شهرهای اسلامبول و ازمیر، دولت آنکارا را مصمم کرده تا دست دوستی به سمت بغداد دراز کند. دیروز تلویزیون دولتی عراق به نقل از وزیر خارجه این کشور اعلام کرد ترکیه با عقب‌نشینی از این پادگان موافقت کرده است.

ایلدریم در این سفر همچنین، از مقامات بغداد خواسته جلوی فعالیت عناصر تروریستی «پ.ک.ک» را در خاک عراق بگیرند. نخست‌وزیر ترکیه پس از بغداد، به «اربیل» خواهد رفت تا با مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کند. کارشناسان سفر ایلدریم به بغداد و عقب‌نشینی آنکارا از شمال موصل را با توجه به پیروزی‌های درخشان مقاومت در سوریه و عراق، یک پیروزی دیپلماتیک تمام عیار برای عراق ارزیابی می‌کنند.

اشتباه کردیم!
خبر دیگر اینکه «نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه اما صراحتاً گفته: من از کسانی هستم که معتقدم سیاست ترکیه در قبال سوریه مملو از اشتباه بوده است. وی گفته: «ما اکنون برای اصلاح این اشتباهات، تلاش می‌کنیم»، به اعتقاد ناظران، سفر نخست‌وزیر ترکیه به عراق هم در چارچوب اصلاح همین اشتباهات، صورت گرفته است.

خبر دیگر از عراق اینکه تروریست‌های داعش طی روز جمعه با شش حمله و انفجار جداگانه تروریستی، پنج نفر را شهید و 21 تن را نیز زخمی کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها