کد خبر: ۴۰۸۶۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۲ دی ۱۳۹۵
یک روزنامه آلمانی در آستانه تحویل رسمی پست ریاست جمهوری آمریکا از اوباما به ترامپ به بررسی نتایج هشت سال ریاست جمهوری اوباما پرداخته و از امیدهایی که به یأس تبدیل شد خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" در آستانه انتقال رسمی مقام ریاست جمهوری آمریکا از "باراک اوباما" به "دونالد ترامپ" در 20 ژانویه سال جاری در مطلبی با عنوان چه چیز از اوباما باقی می ماند؟ به بررسی نتایج هشت سال ریاست جمهوری وی بر آمریکا پرداخت.

این روزنامه آلمانی نوشت: با شروع ریاست جمهوری اوباما امیدهای زیادی زنده شد که با گذشت هشت سال خیلی از آن ها به یأس تبدیل شده است.

بعد از هشت سال ریاست جمهوری اوباما این دوره کم کم به پایان خود نزدیک می شود. اوباما می خواهد در سخنرانی روز سه شنبه خود در شیکاگو از رای دهندگانش خداحافظی کند. چند روز قبل از تحویل رسمی ریاست جمهوری آمریکا از اوباما به ترامپ مناقشاتت  بحث هایی در این باره به وجود آمده است که چه چیزی از اهداف بلند پروازانه اوباما و موفقیت های وی باقی خواهد ماند. در پایان احتمالا چیزهای کاملا متفاوتی نسبت به آنچه اوباما آرزوی آن را داشت در ذهن ها باقی خواهد ماند.

بزرگترین دستاورد اوباما احتمالا شاید در اولین سوگند ریاست جمهوری وی در ژانویه 2009 شکل گرفت و آن این حقیقت بود که آمریکا در آن زمان برای اولین بار یک رئیس جمهور آفرقایی –آمریکایی را در راس قدرت داشت و این یک نقطه عطف تاریخی برای ایالات متحده محسوب می شد.

با این حال اوباما نتوانست تنش های بین سیاه و سفید در کشور خود را کاهش دهد. همچون گذشته اتباع آفریقایی-آمریکایی در این کشور همچنان در بازار کار مورد تبعیض قرار می گیرند و بیشتر از سفید پوستان توسط پلیس کنترل، بازداشت و هدف گلوله قرار می گیرند.

نویسنده در ادامه با اشاره به موفقیت نسبی طرح اصلاح بخش سلامت اوباما در عرصه سیاست داخلی در عین حال از تصمیمات دونالد ترامپ برای لغو این طرح قانونی نوشت.

نویسنده در ادامه از شکست اوباما در عرصه سیاست خارجی نوشته و تاکید کرد: در زمینه سیاست اقتصادی دولت اوباما البته آمریکا را از بحران مالی سخت سال های 2007 و 2008 خارج کرده و بیش از 11 میلیون شغل جدید خلق کرد. با قوانینی که به تازگی معرفی شده است اوباما می خواست از تکرار بحران بانکی در این کشور جلوگیری کند. همزمان ایالات متحده برای نهایی کردن مذاکرات درباره قراردادهای تجارت آزاد جدید تلاش و کار می کرد.

اما ترامپ و جمهوریخواهان حمله شدیدی به این قواعد جدید مد نظر اوباما و قراردادهای تجارت آزاد با دیگر مناطق داشته اند. دولت آینده ترامپ اعلام کرده است که بسیاری از مفاد و قوانین و طرح های دوره اوباما را بعد از روی کار آمدن سریعا لغو می کند.

ترامپ همچنین مذاکرات درباره قرارداد تجارت آزاد با اروپا و دیگر توافقات در این زمینه را زیر سوال برده است.

تاگس اشپیگل در ادامه به میراث سیاست خارجی اوباما پرداخته و این مسئله را قابل بحث دانسته و نوشت: همچنین میراث اوباما در عرصه سیاست خارجی بحث برانگیز است. بعد از دوران ریاست جمهوری جرج بوش که دنیا دوران جنگ ها در عراق و افغانستان را سپری کرده بود اوباما با وعده همکاری های بیشتر و درک متقابل بهتر به میدان آمد.

این روزنامه آلمانی با دید انتقادی به نتیجه سیاست خارجی اوباما که برنده جایزه نوبل صلح بوده نگریسته و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: البته نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق خارج شدند اما هم زمان آمریکا تحت ریاست جمهوری اوباما عملیات هواپیماهای بدون سرنشین خود در سراسر دنیا را تقویت کرد. اردوگاه زندانیان گوانتانامو نیز بر خلاف وعده های انتخاباتی اوباما بسته نشد.

در هفته های آخر ریاست جمهوری خود اوباما همچنین واکنش سختی علیه مسکو با توجه  به اتهاماتی که به این کشور مبنی بر  تلاش برای تاثیر گذاشتن بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و استفاده از حملات هکری و دیگر ابزار وارد بود نشان داد. در عین حال منتقدان اوباما این انتقاد را به وی وارد کردند که سال های طولانی اقدامات کافی برای مقابله با حملات هکری خارجی انجام نداده است.

علاوه بر این ایالات متحده متهم است که دهه ها همواره در انتخابات ها و پروسه های سیاسی در کشورهای دیگر از جمله ایران و شیلی دخالت می کرده است. اوباما هم در این باره بی گناه نیست.

تحت ریاست جمهوری اوباما همچنین یک برنامه جاسوسی گسترده دستگاه اطلاعاتی آمریکا فاش شد که تا جاسوسی از تلفن همراه مرکل را هم شامل می شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها